۳۰ خواص جوز هندی و عوارض عجیب آن | طبع، مصلح و کالری

۳۰ خواص جوز هندی و عوارض عجیب آن | طبع، مصلح و کالری


10 آذر 1401 . زمان مطالعه: 15 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
30 خواص جوز هندی و عوارض عجیب آن | طبع، مصلح و کالری
فهرست محتوا پنهان

خواص و مضرات جوز هندی برای سلامت بدن چیست؟ جوز هندی یک ادویه خوش عطر و مفید با طعمی متمایز است که به دلیل آنتی‌اکسیدان‌های بی‌نظیری که در آن وجود دارد، برای سلامتی بسیار مفید است. از مهم‌ترین فواید و خواص جوز هندی می‌توان به تسکین درد، بهبود خواب و تقویت سلامت مغز اشاره کرد. این ادویه همچنین برای تنظیم فشارخون و درمان افسردگی نیز مفید است. اما خاصیت جوز هندی برای درمان و سلامتی تنها به همین چند مورد ختم نمی‌شود. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش می‌توانید با چندین خاصیت درمانی جوز هندی و همچنین طریقه مصرف جوز هندی آشنا شوید.

 

 

جوز هندی چیست؟

 

جوز هندی چیست؟

 

جوز هندی نوعی ادویه است که از دانه یک نوع درخت همیشه سبز استوایی تهیه می‌شود و اصالت آن به اندونزی بازمی‌گردد. این ادویه دارای دانه‌هایی سخت و خوش عطر است که بعد از چیده شدن خشک می‌شوند.

جوز هندی عطر و طعم مخصوصی دارد و بیشتر در مناطق گرمسیری جهان و جنوب هند رشد می‌کند. طعم جوز هندی گرم و کمی آجیلی است و اغلب اوقات از آن برای طعم بخشیدن به انواع دسر و درست کردن ادویه کاری استفاده می‌شود. برخی نیز جوزهندی را برای طعم دادن به چای و دمنوش استفاده می‌کنند.

 

ارزش غذایی و کالری جوز هندی

 

ارزش غذایی و کالری جوز هندی

 

جوزهندی سرشار از ویتامین‌های مختلف است و ترکیبات آلی و مواد معدنی بی‌نظیری در آن وجود دارد. این ادویه سرشار از منگنز، ویتامین B6، تیامین، فولات، منیزیم و مس است. هر ۱۰۰ گرم جوز هندی ۵۲۵ کالری دارد. در ادامه می‌توانید با ارزش غذایی ۱۰۰ گرم جوز هندی بیشتر آشنا شوید.

 

  • سدیم: ۱۶ میلی‌گرم
  • پتاسم: ۳۵۰ میلی‌گرم
  • کربوهیدرات: ۴۹ گرم
  • فیبر: ۲۱ گرم
  • قند: ۲۸ گرم
  • پروتئین: ۶ گرم
  • ویتامین A: 30 میلی‌گرم
  • ویتامین C: 3 میلی‌گرم
  • ویتامین B6: 0/2 میلی‌گرم
  • کلسیم: ۰/۱۸ میلی‌گرم
  • آهن: ۳ میلی‌گرم
  • منیزیم: ۱۸۳ میلی‌گرم

 

طبع جوز هندی و مصلح آن

 

طبع جوز هندی در طب سنتی گرم و خشک است و مصلح جوز هندی گشنیز است. از همین رو افراد گرم مزاج باید در مصرف این ادویه محتاط باشند.

 

فواید و خواص جوز هندی برای سلامت بدن

 

فواید و خواص جوز هندی

 

جوز هندی از مفیدترین ادویه‌هایی است که خواص فوق‌العاده‌ای برای سلامت دارد. در ادامه می‌توانید با مهم‌ترین فواید و خواص جوز هندی برای سلامتی آشنا شوید.

 

۱- بهبود هضم غذا با مصرف جوز هندی

 

جوز هندی یک داروی خانگی مؤثر برای درمان زخم معده است و به هضم غذا کمک می‌کند. مصرف جوز هندی برای بهبود عملکرد معده و سیستم گوارش مفید است. اضافه کردن مقداری جوز هندی به غذاهای دیرهضم موجب می‌شود تا معده بهتر عملکرد هضم غذا را انجام دهد.

 

۲- خواص جوز هندی برای درمان بی‌خوابی

 

مطالعات انجام شده در مورد فواید و خواص جوز هندی نشان می‌دهد که این ادویه برای درمان بی‌خوابی بسیار مفید است. اضافه کردن مقداری جوز هندی به یک لیوان شیر گرم قبل از خواب موجب می‌شود تا فرد یک خواب راحت و شیرین را تجربه کنند.

در قدیم بسیاری از مادران برای به خواب رفتن کودکان از این ترکیب استفاده می‌کردند. استفاده از جوز هندی یک راهکار ساده و بدون ضرر برای تجربه خوابی راحت است. توجه داشته باشید که نباید از این روش به طور مرتب استفاده کنید، زیرا می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری داشته باشد.

 

۳- فواید جوز هندی برای تسکین درد

 

تسکین درد از خواص جوز هندی

 

جوز هندی خاصیت ضد التهابی دارد و به کاهش درد و ناراحتی کمک می‌کند. این ادویه دارای مواد شیمیایی همچون میریستسین، المیسین، سافرول و اوژنول است که در از بین بردن علائم درد بسیار موثر هستند.

 

۴- بهبود فعالیت مغز از خواص جوز هندی

 

یکی دیگر از فواید و خواص جوز هندی بهبود عملکرد مغز است. درواقع مصرف جوز هندی موجب ترشح هورمون‌هایی در مغز می‌شود که به کارایی مغز و همچنین بهبود خلق‌وخو کمک می‌کند. مصرف جوز هندی می‌تواند تمرکز و هوشیاری را افزایش دهد و به کاهش استرش و اضطراب نیز کمک کند.

مطالعات نشان می‌دهد مصرف جوز هندی می‌تواند از ابتلا به بیماری‌های عصبی مانند عارضه آلزایمر، بیماری پارکینسون و بیماری هانتینگتون جلوگیری کند.

حتما بخوانید  18 خواص هسته سیب | خوردن هسته سیب باعث مرگ می شود؟

 

۵- خواص جوزهندی برای پوست صورت

 

اگر به دنبال یک محصول طبیعی برای زیبایی پوست خود هستید، بهتر است جوز هندی را امتحان کنید. این ادویه خاصیت ضد میکروبی و ضد‌التهابی دارد و به حفظ سلامت پوست، افزایش انعطاف‌پذیری و همچنین از بین بردن جوش‌های سرسیاه پوستی کمک می‌کند.

استفاده از جوز هندی روی پوست درست مثل یک اسکراب عمل می‌کند و سلول‌های مرده پوست را لایه‌برداری می‌کند. برای این کار می‌توانید مقداری پودر جوزهندی را با عسل طبیعی ترکیب کنید و به آرامی روی پوست ماساژ دهید.

 

۶- رفع بوی بد دهان با مصرف جوز هندی

 

بوی بد دهان نشانه وجود باکتری و میکروب در دهان است. جوز هندی یک ضد‌باکتری و ضد‌میکروب قوی است که به تمیز کردن دهان کمک می‌کند. مواد شیمیایی موجود در جوز هندی موجب تسکین درد دندان می‌شود. در جوزهندی ماده‌ای به نام «ماسلینان» وجود دارد که برای جلوگیری از پوسیدگی دندان بسیار مفید است.

 

۷- تنظیم فشارخون با جوز هندی

 

جوز هندی سرشار از کلسیم، پتاسیم، منگنز و آهن است که همگی در تنظیم فشارخون بسیار مؤثر هستند. مواد معدنی موجود در جوز هندی موجب کاهش استرس و ایجاد حس آرامش در بدن می‌شود و به تنظیم فشارخون به خصوص در افرادی که از فشارخون بالا رنج می‌برند، کمک می‌کند.

 

۸- فواید و خواص جوز هندی برای کبد

 

فواید و خواص جوزهندی برای کبد

 

جوز هندی سرشار از ریز مغذی‌ها و ویتامین‌هایی است که به درمان اختلالات کبدی کمک می‌کنند و نقش مؤثری بر جلوگیری بر آسیب‌های کبدی دارند. تحقیقات نشان می‌دهد که عصاره‌های موجود در جوز هندی می‌تواند به درمان التهاب در هپاتیت کمک کند. این ادویه خاصیت ضد‌التهابی دارد و از همین رو موجب بهبود التهاب در کبد می‌شود و به حذف سموم بدن در کبد نیز کمک می‌کند.

 

۹- جوز هندی برای درمان افسردگی

 

جوز هندی در بدن درست مثل یک آرامبخش طبیعی عمل می‌کند و از همین رو یک درمان فوق‌العاده برای افسردگی محسوب می‌شود. جالب است بدانید که برای تهیه بسیاری از داروهای ضد افسردگی از عصاره جوز هندی استفاده می‌شود. مصرف جوز هندی می‌تواند علائم اضطراب و افسردگی را در فرد کاهش دارد.

 

۱۰- جوز هندی برای جلوگیری از سرطان

 

جوز هندی دارای مواد شیمیایی است که در پیشگیری از سرطان بسیار مؤثر هستند. «میریستسین» موجود در جوز هندی با سلول‌های سرطانی مبارزه می‌کند و رشد این سلول‌ها را متوقف می‌کند. ترکیب متانولی خاصی در جوز هندی وجود دارد که با نابود کردن سلول‌های لوسمی در درمان سرطان خون بسیار مؤثر است.

 

۱۱- کاهش سطح کلسترول

 

یکی دیگر از فواید و خواص جوزهندی برای سلامتی کنترل سطح کلسترول خون است. جوز هندی به کاهش مقدار کلسترول خون کمک می‌کند. مصرف این ادویه موجب کاهش چربی خون می‌شود و از آن جایی که افزایش چربی خون بر افزایش کلسترول مؤثر است، به صورت غیرمستقیم نیز از زیاد شدن سطح کلسترول در بدن جلوگیری می‌کند.

 

۱۲- درمان اسهال با جوز هندی

 

جوز هندی یک ادویه بی‌نظیر برای هضم غذا است که به درمان اسهال کمک زیادی می‌کند. مواد شیمیایی موجود در جوز هندی مانع ایجاد نفخ در بدن می‌شوند و در برطرف کردن علائم اسهال بسیار مؤثر هستند. طریقه مصرف جوز هندی برای درمان اسهال به این صورت است که باید مقداری از پودر آن را با آب سرد ترکیب کنید و میل نمایید.

 

۱۳- خواص جوزهندی برای مو

 

خواص جوزهندی برای مو

 

جوز هندی یک محصول ارگانیک عالی برای افزایش رشد و سلامت مو است. این ادویه خاصیت ضدمیکروبی دارد و به تمیز نگه داشتن پوست سر و جلوگیری از شوره کمک می‌کند. امروزه در بسیاری از شامپوهای گیاهی از عصاره جوزهندی استفاده می‌شود.

برای افزایش رشد و همچنین رفع شوره و بهبود سلامت موها می‌توانید مقداری پودر جوز هندی را با روغن نارگیل و عسل ترکیب کنید و از آن به عنوان ماسک مو ضد شوره استفاده کنید.

 

۱۴- خواص جوز هندی برای لاغری

 

جوز هندی یک ادویه فوق‌العاده مفید برای کاهش وزن است. مصرف جوز هندی به دفع سموم بدن کمک می‌کند و موجب بهبود عملکرد سیستم گوارش می‌گردد. این ادویه به افزایش متابولیسم بدن کمک می‌کند و نقش مؤثری بر کاهش وزن دارد.

 

۱۵- درمان تشنج با جوز هندی

 

جوز هندی یک ادویه مفید برای جلوگیری و درمان تشنج است. مطالعات نشان می‌دهد که جوز هندی و روغن آن می‌تواند از بروز تشنج در افراد مبتلا به این بیماری جلوگیری کند و در درمان و رفع علائم نیز بسیار مفید است.

 

۱۶- خواص جوز هندی برای مردان

 

خواص جوزهندی برای مردان

 

در مورد خواص جوز هندی برای اسپرم مردان باید بدانید که مصرف این ادویه موجب افزایش میل جنسی می‌شود و عملکرد جنسی را در مردان بهبود می‌بخشد. مصرف جوز هندی به میزان باروری مردان را افزایش می‌دهد و موجب بهبود کیفیت اسپرم‌ها می‌شود.

در مورد خواص جوز هندی برای پسردار شدن نیز باید بدانید که از آن جایی که جوز هندی موجب تقویت اسپرم می‌شود، شانس پسردار شدن را افزایش می‌دهد.

 

۱۷- جوز هندی برای بهبود سلامت قلب

 

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف جوز هندی می‌تواند به کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی کمک کند. مصرف جوزهندی به کاهش کلسترول و همچنین تری گلیسیرید کمک می‌کند و از این راه بر سلامت قلب تأثیر می‌گذارد.

 

۱۸- جوز هندی و کنترل قند خون

 

مطالعه‌ای که روی فواید و خواص جوزهندی در افراد مبتلا به بیماری دیابت انجام شد، مشخص شد که استفاده از این ادویه می‌تواند میزان قند خون را کاهش دهد و روی بهبود عملکرد غده پانکراس نیز تأثیر بگذارد. اما به هر حال در این مطالعه حیوانی از عصاره جوز هندی به مقدار زیاد استفاده شد و از همین رو نیاز تأیید این امر نیاز به مطالعات بیشتری دارد.

حتما بخوانید  13 خواص روغن هسته انگور و طبع آن + روش مصرف خوراکی و موضعی

 

۱۹- خواص جوز هندی برای ناباروری

 

خواص جوزهندی برای ناباروری

 

مصرف جوز هندی موجب تقویت قوای جنسی می‌شود و سلول‌های عصبی مغز را به ترشح هورمون‌های جنسی تحریک می‌کند. این ادویه برای درمان ناباروری مفید است و موجب بهبود عملکرد جنسی می‌شود.

 

۲۰- خواص جوز هندی برای رحم

 

مصرف جوز هندی می‌تواند به سلامت رحم کمک کند و قوای جنسی را در خانم‌ها افزایش دهد. به خاطر داشته باشید که مصرف جوز هندی به مقدار زیاد می‌تواند موجب بر هم زدن انقباض رحم و سطح جنین در بارداری شود. استفاده از جوز هندی می‌تواند به کاهش دردهای قاعدگی کمک کند و دردهای شکمی را در این دوران کاهش دهد.

 

۲۱- جلوگیری از پوکی استخوان با مصرف جوز هندی

 

جوز هندی سرشار از کلسیم و منیزیم است و برای سلامتی استخوان‌های بدن بسیار مفید است. مصرف جوز هندی می‌تواند به پیشگیری از پوکی استخوان و همچنین استحکام استخوان‌های بدن کمک زیادی کند.

 

۲۲- جلوگیری از تهوع با ترکیب جوز هندی و عسل

 

اگر از حالت تهوع رنج می‌برید، می‌توانید از جوز هندی برای درمان آن استفاده کنید. طریقه مصرف جوز هندی برای درمان حالت تهوع بسیار ساده است. می‌توانید مقداری جوز هندی را با عسل ترکیب کنید و میل کنید.

 

۲۳- جوز هندی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

 

تقویت سیستم ایمنی بدن با جوزهندی

 

اضافه کردن مقداری جوز هندی به غذا می‌تواند مواد مغذی و ویتامین‌های غذا را تا حد زیادی افزایش دهد. جوز هندی سرشار از ویتامین و مواد معدنی است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند و برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف مفید هستند.

 

۲۴- تسکین سرفه با چای جوز هندی

 

یکی از مهم‌ترین خواص جوز هندی در چای برطرف کردن علائم سرفه و سرماخوردگی است. استفاده از جوز هندی می‌تواند خس‌خس سینه را برطرف کند و به رفع سرفه کمک کند. برای درمان سرفه می‌توانید علاوه بر مصرف چای همراه با جوز هندی، مقداری جوز را با آب سرد و آرد ترکیب کنید و درون پارچه بریزید و آن را روی سینه فرد سرماخورده قرار دهید تا علائم برطرف شود.

 

۲۵- جوز هندی برای رفع اگزما

 

جوز هندی یک درمان بی‌نظیر برای رفع علائم اگزما است. طریقه مصرف جوز هندی برای درمان اگزما به این صورت است که باید دانه‌های جوز هندی را رنده کنید و سپس آن را با آب ترکیب نمایید. حال این خمیر را روی پوست قرار دهید تا علائم اگزما برطرف شود.

 

عوارض و مضرات جوز هندی

 

مضرات جوز هندی برای سلامت بدن

 

هر چند خواص جوز هندی برای درمان و سلامتی بسیار زیاد است، اما به هر حال مصرف این ادویه برای همه افراد مناسب نیست و استفاده بیش از حد از آن می‌تواند موجب بروز عوارضی جدی در بدن شود.

*مصرف بیش از حد جوز هندی موجب ایجاد اسهال، نفخ معده و حتی عارضه یبوست می‌شود.

*جوز هندی نباید به مقدار زیاد مصرف شود. زیاد اثرات آرام بخشی آن می‌تواند در دوز زیاد بر سلول‌های عصبی مغز تأثیر بگذارد و سبب توهم‌زایی شود.

*جوز هندی نباید در دوران بارداری مصرف شود. استفاده بیش از حد جوز هندی برای خانم‌های باردار به شدت مضر است و می‌تواند سبب سقط جنین شود.

*جوز هندی نباید به صورت مرتب و روزانه مصرف شود، بنابراین بهتر است هر از چند گاهی از این ادویه استفاده کنید.

*به خاطر داشته باشید که مصرف بیش از حد جوز هندی حتی می‌تواند سبب مرگ شود.

 

طریقه مصرف جوز هندی

 

طریقه مصرف جوزهندی

 

طریقه مصرف جوز هندی بسیار ساده است. می‌توانید از این ادویه برای عطر و طعم دادن به غذاها و انواع دسرها استفاده کنید و یا آن را به صورت چای میل نمایید. برای درست کردن چای جوز هندی می‌توانید مقداری پودر جوز هندی را با تکه‌های زنجبیل تازه، شکر و چای ترکیب کنید. سپس اجازه دهید قوری چای برای چند دقیقه روی بخار کتری دم بکشد.

 

مقدار مصرف مجاز جوز هندی

 

مقدار مصرف مجاز جوزهندی

 

استفاده جزئی از جوز هندی در پخت و پز هیچ خطری برای سلامتی ندارد. برای طعم دادن به یک غذای ۴ نفره می‌توانید تا ۱/۲ قاشق چای‌خوری از جوزهندی استفاده کنید. اما نکته مهمی که باید در مورد طریقه مصرف جوز هندی بدانید این است که این ادویه نباید به صورت روزانه مصرف شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف تنها ۵ گرم از جوز هندی به صورت یک باره می‌تواند موجب ایجاد توهم‌زایی شود. از طرف دیگر استفاده بیش از ۱ قاشق در روز نیز می‌تواند سبب بروز مسمومیت شود. بنابراین بهتر است در یک وعده بیشتر از یک قاشق مرباخوری از جوز هندی استفاده نشود و تنها گاهی آن را برای طعم دادن به چای یا غذاها استفاده کنید.

 

سوالات متداول

 

طریقه مصرف جوزهندی برای لاغری چگونه است؟

 

برای بهره‌مند شدن از فواید و خواص جوز هندی برای لاغری می‌توانید در هفته چند بار مقداری جوزهندی به چای سبز اضافه کنید و میل کنید.

 

روغن جور هندی برای چی خوبه؟

 

روغن جوز هندی برای تسکین درد، تورم، التهاب، درد مفاصل، اسپاسم عضلانی و بهبود زخم مفید است.

 

منابع: parenting.firstcry، mishry، organicfacts

کالابرگ الکترونیک