طرز تهیه ۷ غذای مخصوص شب عید قزوین + فیلم آموزش

طرز تهیه ۷ غذای مخصوص شب عید قزوین + فیلم آموزش


21 اسفند 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
غذای مخصوص شب عید قزوین
فهرست محتوا پنهان

غذای مخصوص شب عید قزوین درست مثل همه شهرهای ایران مفصل‌تر و خوشمزه‌تر از همیشه طبخ می‌شود. اما پخت کدام یک از غذاهای محلی قزوین برای شب عید و روز سیزده به در مرسوم است؟ در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با غذاهای سنتی قزوین در عید آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد غذاهای شب عید در قزوین پاسخ خواهیم داد.

 

 

۱- آش ماش پیازو

 

آش ماش پیازو قزوین برای عید

 

مدت زمان آماده سازی: ۲۰ دقیقه

مدت زمان پخت: ۶۰ دقیقه

کالری در هر ۱۰۰ گرم آش ماش: ۱۰۰ کالری

 

یکی از معروف‌ترین آش‌های قزوین و از غذاهای محلی قزوین برای عید و سیزده به در، آش ماش است. این آش برخلاف آش‌های دیگر بدون سبزی طبخ می‌شود. در ادامه می‌توانید با طریقه درست کردن آش ماش پیازو قزوینی به روش اصیل آشنا شوید.

 

 

مواد لازم برای تهیه آش ماش پیازو

 

  • عدس: ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • ماش: ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • لوبیا قرمز: ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • لوبیا چشم بلبلی: ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • پیاز متوسط: ۵ عدد
  • رب گوجه فرنگی: ۳ قاشق غذاخوری
  • نمک، دارچین، زردچوبه و فلفل سیاه: هر کدام یک قاشق مرباخوری
  • روغن مایع: به مقدار لازم

 

طرز تهیه آش ماش قزوینی

 

برای درست کردن این غذای مخصوص شب عید قزوین ابتدا باید حبوبات را در آب بخیسانید. سپس آن‌ها را در یک قابلمه بریزید و به همراه مقداری آب روی شعله گاز قرار دهید تا بپزند. سپس پیازها را خلالی خرد کنید و در روغن سرخ کنید. بعد از سرخ شدن پیاز، ۲ قاشق از پیاز داغ را بردارید و کنار بگذارید.

 

سپس به باقی مانده پیازها کمی زردچوبه، نمک و فلفل بزنید. بعد از سبک شدن ادویه‌ها، رب گوجه فرنگی را اضافه کنید. ترکیب پیاز داغ و رب سرخ شده را به حبوبات اضافه کنید. دارچین داخل را اضافه کنید و یک ساعت دیگر زمان دهید تا آش ماش جا بیفتد. سپس آش ماش را داخل ظرف بریزید و آن را با دو قاشق پیاز داغی که کنار گذاشته بودید، تزیین کنید.

 

 

۲- دیماج

 

دیماج غذای شب عید قزوین

 

مدت زمان آماده سازی: ۱۰دقیقه

مدت زمان پخت: ۲۰دقیقه

 

«دُیماج»، «دویماج»، «دُگماژ» یا «دُیمج» یک میان وعده با عصرانه سبک است که اصالت آن مثل قیمه نثار به قزوین برمی‌گردد. این غذای خوشمزه و ساده از غذاهای سنتی استان قزوین برای عصرانه روز سیزده بدر و روز پنجاه به در است (قزوینی‌ها در پنجمین روز بهار که مصادف با نوزدهم اردیبهشت است به مصلی شهر رفته، نماز باران می‌خوانند و نذورات خود را میان اهالی پخش می‌کنند).

حتما بخوانید  طرز تهیه مرغ سوخاری کنتاکی به روش KFC در قابلمه

 

معمولاً این غذای خانگی قزوینی با هندوانه یا انگور خورده می‌شود و ماده اصلی آن هم نان لواش قزوینی است. این نان که به صورت گرد و در اندازه بزرگ پخته می‌شود، مشهورترین نان قزوین است که هم کیفیت بالا و هم طعم مطبوعی دارد. اگر به نان لواش قزوینی دسترسی نداشتید، ‌می‌توانید از نان لواش معمولی هم برای درست کردن دیماج استفاده کنید.

 

پنیر، پیاز داغ، گردو و سبزی معطر تازه و خشک هم از دیگر موادی هستند که در تهیه این غذای سبک به کار می‌روند. پنیری که در این غذا به کار می‌رود، همان پنیر سنتی خانگی است که در شهرهای مختلف با شیر گاو یا گوسفند تهیه می‌شود.

 

سبزی مورد استفاده در این عصرانه هم سبزی خوردن تازه و خرد شده است. معمولاً دیماج یا دویماج را بعد از آماده کردن به شکل کوفته درمی‌آورند. البته می‌توان به آن فرم نداد و در بشقاب سرو کرد. برای مطالعه جزییات درست کردن دیماج قزوینی می‌توانید به مقاله طرز تهیه دیماج مراجعه کنید.

 

 

۳- قیمه نثار

 

قیمه نثار قزوینی برای عید

 

مدت زمان آماده سازی: ۴۰ دقیقه

مدت زمان پخت: ۸۰ دقیقه

میزان کالری یک بشقاب گرم قیمه نثار: ۴۸۰ کالری

 

«قیمه نثار» یکی از محبوب‌ترین پلوهای ایرانی و مشهورترین غذای مخصوص شب عید قزوین است. این غذا اسمش قیمه نثار است اما قیمه نیست. یک پلوی خوشمزه و خوش آب و رنگ و معطر که هم حظ بصری دارد و هم طعمی لذیذ و به یاد ماندنی.

 

ترکیب خاص ادویه قیمه نثار همه از جمله هنرهای خانم‌های کدبانوی قزوینی است که موجب خوش عطر و طعم شدن این غذا می‌شود. برای درست کردن این غذای خوشمزه هم می‌توانید از مرغ و هم گوشت استفاده کنید. اما معمولاً قیمه نثار اصل قزوینی با گوشت گوسفند تهیه می‌شود.

 

برای درست کردن ادویه‌های مخصوص این غذای سنتی قزوین از پودر گل سرخ، دارچین، زیره سیاه، زنجبیل، هل، میخک و جوز استفاده می‌شود. برای خواندن طرز تهیه و جزییات طریقه درست کردن قیمه نثار به همراه فیلم آموزشی می‌توانید به مقاله طرز تهیه قیمه نثار مراجعه کنید.

 

 

 

 

۴- سبزی پلو ماهی

 

سبزی پلو ماهی غذای شب عید قزوین

 

مدت زمان آماده سازی: ۱۸۰ دقیقه

مدت زمان پخت: ۲۰دقیقه

میزان کالری در هر ۱۰۰ گرم برنج و ۱۰۰ گرم ماهی:  ۳۰۵ کالری

 

«سبزی پلو با ماهی» یکی از قدیمی‌ترین غذاهای ایرانی و مثل سایر شهرهای ایران یک غذای مخصوص شب عید قزوین است که معمولاً در مهمانی یا مناسبت‌های مختلف نیز سرو می‌شود. قزوینی ها شب چهارشنبه سوری و روز سیزده به در هم سبزی پلو با ماهی دودی می‌خورند.

 

سبزی پلو را با انواع مختلف ماهی می‌توانید درست کنید و البته کوکو سبزی هم معمولاً در اغلب شهرها بخشی جدا نشدنی و خوشمزه این پلوی مجلسی و مخصوص مهمانی است.

 

برای درست کردن سبزی پلو ماهی می‌توانید از هر نوع ماهی که دوست دارید استفاده کنید و آن را سرخ کرده و در کنار سبزی پلوی خوشمزه و مجلسی سرو کنید. برای خواندن جزییات و فوت و فن‌های طریقه درست کردن سبزی پلو ماهی می‌توانید به مقاله طرز تهیه سبزی پلو ماهی مراجعه کنید.

 

 

۵- قیمه آبدار (دم کباب)

 

قیمه آبدار قزوین برای شب عید

 

مدت زمان آماده سازی: ۲۰ دقیقه

مدت زمان پخت: ۶۰ دقیقه

کالری در هر ۱۰۰ گرم خورش قیمه آبدار قزوین: ۱۸۵کالری

 

«خورش قیمه» از جمله خورش‌های ایرانی است که از قدیم‌الایام در مهمانی‌ها و جشن‌های مختلف آماده و سرو می‌شد. تقریباً تمام خانم‌های ایرانی طرز پخت قیمه را بلد هستند اما قیمه آبدار از غذاهای محلی قزوین است که شباهت زیادی به قیمه معمولی دارد و برای معطر کردن آن از پودر تخم گشنیز، لیمو عمانی، دارچین و زعفران استفاده می‌شود.

حتما بخوانید  16 خواص زیتون برای جوانسازی پوست و افزایش رشد مو که نمی دانستید

 

«قیمه آبدار» یا «دم کباب» تفاوت زیادی با قیمه معمولی ندارد، اما معمولاً اندازه گوشت‌ها در این خورش قزوینی کمی بزرگ‌تر از قیمه معمولی است. برای درست کردن قیمه آبدار به عنون یکی از غذاهای شب عید در قزوین می‌توانید به مقاله طرز تهیه قیمه مراجعه کنید و به همراه تماشای فیلم آموزشی مراحل طرز تهیه خورش قیمه را یاد بگیرید.

 

 

۶- کوکو شیرین قزوین

 

کوکو شیرین قزوین برای شب عید

 

مدت زمان آماده سازی: ۱۵ دقیقه

مدت زمان پخت: ۲۰ دقیقه

 

«کوکو شیرین قزوین» از دیگر غذاهایی است که در لیست غذاهای سنتی استان قزوین برای عید نوروز قرار دارد. قزوینی‌ها علاقه زیادی به خوردن غذاهای شیرین دارند و کوکو شیرین قزوین یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای محلی قزوین است. این غذای سنتی قزوین سرشار از عطر و طعم ادویه‌ها و چاشنی‌های متفاوت است و معمولاً در کنار هویج پلو خورده می‌شود. در ادامه می‌توانید با مراحل درست کردن کوکو شیرین قزوین آشنا شوید.

 

 

مواد لازم برای تهیه کوکو شیرین قزوین

 

  • سیب زمینی متوسط: ۵ عدد
  • تخم مرغ: ۴ عدد
  • روغن مایع: به مقدار لازم
  • نمک: به مقدار لازم
  • گلاب: ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • شکر: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • زعفران دم کرده: به مقدار لازم
  • روغن مایع: به مقدار لازم

 

طرز تهیه کوکو شیرین قزوینی

 

برای درست کردن کوکو شیرین قزوینی ابتدا سیب زمینی‌ها را در آب بپزید. سپس آن‌ها را با رنده ریز یا مولینکس کاملا له کنید. در ظرفی تخم مرغ‌ها را بشکنید و هم بزنید. سپس ۲ قاشق غذاخوری شکر به آن اضافه کنید. تخم مرغ‌های زده شده را به همراه کمی نمک و روغن به سیب زمینی اضافه کنید و مواد را خوب با هم ترکیب نمایید.

 

ماهیتابه را شعله متوسط بگذارید و کمی روغن در آن بریزید. سپس مواد کوکو را به طور کامل در ماهیتابه بریزید و خوب پهن کنید. چند دقیقه صبر کنید تا یک طرف کوکو سرخ شود. سپس آن را برگردانید و طرف دیگر کوکو را نیز سرخ کنید.

 

برای درست کردن شربت کوکو در یک قابلمه باقی مانده شکر، آب، زعفران و گلاب را ترکیب کنید و اجازه دهید روی حرارت بجوشد. برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه کوکو شیرین قزوین روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

 

۷- شیرین پلو قزوین

 

شیرین پلو قزوین برای شب عید

 

زمان آماده سازی: ۴۰ دقیقه

مدت زمان پخت: ۶۰ دقیقه

 

شیرین پلو یکی از غذاهای معروف قزوین برای شب عید است که طعم فوق‌العاده خوشمزه‌ای دارد. برای درست کردن این غذای شب عید قزوینی از سینه مرغ، هویج، پیاز، زرشک، شکر، خلال پوست پرتقال، زعفران، خلال پسته و برنج استفاده می‌شود.

درواقع این برنجی ترکیبی از انواع طعم‌ها و عطرهای بی‌نظیر در کنار هم است و هم ظاهر دلچسب و هم طعم لذیذ دارد. برای تزیین روی این برنج قزوینی خوشمزه می‌توانید از مقداری مرغ ریش ریش شده، هویج تفت داده شده و زرشک استفاده کنید. برای مشاهده مراحل طرز تهیه شیرین پلو روی لینک مطلب بزنید.

 

 

 

 

سوالات متداول

 

دیماج به عنوان یک غذای محلی قزوین چطور طبخ می‌شود؟

 

دیماج غذای مخصوص قزوین است که با استفاده از نان لواش قزوینی، پنیر، پیاز داغ، گردو و سبزی معطر تازه و خشک تهیه می‌شود.

 

 

معروف ترین غذاهای قزوین برای عید نوروز کدامند؟

 

قیمه نثار، کوکو شیرین قزوین، شیرین پلو، سبزی پلو با ماهی دودی، دیماج و آش ماش از جمله معروف‌ترین غذاهای قزوینی در ایام عید نوروز هستند.

 

 

کالابرگ الکترونیک