طرز تهیه کوکوی شیرین قزوین به ۲ روش در فر و تابه

طرز تهیه کوکوی شیرین قزوین به ۲ روش در فر و تابه


17 اسفند 1400 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه کوکو شیرین

کوکوی شیرین یکی از مشهورترین غذاهای قزوینی است. این کوکوی خوشمزه، از پیش‌غذاهای محبوب این شهر است که گاهی اوقات به عنوان دسر هم استفاده می‌شود. کوکو شیرین معمولا در کنار انواع پلو مخصوصا شیرین پلو جزو غذاهای عید قزوین و همچنین برای افطار ماه رمضان هم سرو می‌شود. البته این پیش غذای خوشمزه در شهرهای دیگر مثل مشهد، اصفهان و تبریز هم با دستور پخت مشابه به عنوان شام شب یلدا درست می‌شود. این مقاله از سرویس آشپزی را به طرز تهیه کوکو شیرین قزوین اختصاص داده‌ایم. شما می‌توانید با دنبال کردن مراحل آماده‌سازی و پخت این دسر، طعم جدیدی را تجربه کنید. همچنین فوت و فن‌های طرز تهیه کوکو شیرین در شهرهای مختلف را به شما آموزش خواهیم داد. با مجله کوروش همراه باشید.

 

 

طرز تهیه کوکو شیرین قزوین

 

 

طرز تهیه کوکو شیرین قزوین

  • زمان آماده سازی مواد: ۴۵ دقیقه

  • زمان موردنیاز برای پخت: ۶۰ دقیقه

  • میزان کالری در ۱۰۰ گرم کوکوی شیرین قزوین: ۲۰۰ کالری

 

مواد لازم برای تهیه کوکوی شیرین قزوین

 

  • سیب زمینی: ۶ عدد متوسط
  • تخم مرغ: ۶ عدد
  • ماست پرچرب: ۳ قاشق غذاخوری
  • شکر: ۲ قاشق غذاخوری
  • پودر هل: ۱ قاشق مرباخوری
  • زعفران دم کرده غلیظ: ۱ قاشق غذاخوری

 

مواد لازم برای تهیه شربت کوکو شیرین قزوینی

 

  • آب: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • شکر: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • زعفران دم کرده: ۲ قاشق غذاخوری
  • پودر هل: ۱ قاشق مرباخوری
  • گلاب: ۱ قاشق غذاخوری

 

مراحل طرز تهیه کوکوی شیرین

 

مراحل طرز تهیه کوکوی شیرین

 

قزوینی‌ها غذاهای شیرین خوشمزه‌ای از قدیم در لیست غذاهای محبوب شهرشان داشته‌اند. کوکو شیرین قزوینی طعمی شبیه کیک باقلوا یا کیک شربتی دارد و در طرز تهیه کوکو شیرین قزوین از موادی مشابه کوکوی سیب زمینی استفاده می‌شود.

 

البته پس از پخت کوکوی شیرین قزوین، شهد شیرینی روی آن ریخته شده و در آخر هم این پیش‌ غذا یا دسر خوشمزه به شکل دلخواه و با زرشک، خلال بادام و پسته تزیین می‌شود. کوکو شیرین را هم به صورت سرد و هم به صورت گرم می‌توان در کنار غذاهای سنتی مخصوصا شیرین پلو سرو کنید.

 

 

مرحله اول: سیب زمینی‌ها را آبپز و رنده کنید

 

حتما بخوانید  طرز تهیه مافین ریواس و عسل با بافت نرم و لطیف

در اولین مرحله از طرز تهیه کوکو شیرین قزوین، سیب زمینی‌ها را بشویید و در یک قابلمه با مقداری آب، آبپز کنید. می‌توانید از روش بخارپز کردن هم استفاده کنید. بعد از نرم شدن سیب‌ زمینی‌ها حرارت را خاموش کنید و اجازه دهید سرد شوند. سیب‌ زمینی‌های پخته شده را رنده یا پوره کنید. البته استفاده از رنده متوسط برای پوره کردن سیب‌ زمینی‌های آبپز متداول‌تر است.

 

مرحله دوم: مواد را با هم ترکیب کنید

 

سپس تخم‌ مرغ‌ها را در یک ظرف جدا بشکنید و با چنگال یا همزن بزنید در حدی که لخته‌ها باز شوند و زرده و سفیده کاملا با هم ترکیب شود. سپس آن‌ها را به سیب زمینی پوره شده اضافه کنید. در ادامه، ماست، زعفران دم کرده و پودر هل را به مواد اضافه کنید و مواد کوکو را با هم ورز بدهید تا یکدست شوند.

 

مرحله سوم: قالب مناسب را آماده کنید

 

در این مرحله از طرز تهیه کوکوی شیرین قزوینی، فر را روشن و روی دمای ۱۷۵ درجه سانتی‌ گراد تنظیم کنید تا گرم شود. کف و دیواره‌های یک قالب را با مقداری روغن یا روغن زیتون چرب کنید. سعی کنید از روغن بیشتری استفاده کنید، چون سیب زمینی‌ پخته روغن زیادی جذب می‌کند.

 

مرحله چهارم: مواد را در قالب بریزید

 

مایه کوکو شیرین را در قالب چرب و آماده شده بریزید و کف قالب را چند بار روی سطح بکوبید تا هوای اضافی از مواد کیک خارج شود. روی مواد را با پشت قاشق صاف کنید. سپس قالب را در فر گرم شده قرار دهید. بسته به سایز و ارتفاع قالب، مدت زمان پختن کوکو متفاوت است ولی به صورت میانگین، حدود ۱ ساعت زمان برای تهیه کوکو شیرین نیاز است.

 

مرحله پنجم: شربت کوکو را آماده کنید

 

در این مرحله از طرز تهیه کوکو شیرین قزوین خوشمزه و مجلسی، شربت کوکو را تهیه کنید. برای درست کردن شربت کوکو شیرین، در یک ظرف مناسب، آب و شکر را با هم ترکیب کنید و روی حرارت قرار دهید. صبر کنید تا مواد جوش بیایند. بعد از حدود ۵ دقیقه که شربت شروع به جوشیدن کرد، زعفران دم کرده، گلاب و پودر هل را به مواد اضافه کنید و بعد از این‌که یک یا دو جوش خوردند، شعله گاز را خاموش کنید.

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

مرحله ششم: شربت را روی کوکو شیرین بریزید

 

بعد از این که کوکو شیرین آماده شد و پخت، قالب را از فر بیرون بیاورید و با چاقو به شکل مستطیل یا لوزی (به اندازه دلخواه) کوکو را برش بزنید. شربت کوکو را روی سطح کوکو و داخل شیارهای بین کوکوها بریزید تا وقتی که شربت تمام شود. اجازه دهید کوکوها خنک شوند.

 

مرحله هفتم: کوکو شیرین مجلسی را تزیین کنید

 

در آخرین مرحله از طرز تهیه کوکو شیرین مجلسی قزوین، بعد از سرد شدن کوکوها، آن‌ها را از قالب بیرون بیاورید و در ظرف مناسب قرار دهید. در نهایت کوکو شیرین را با مواد دلخواه مثل پودر یا خلال پسته و بادام یا برگ گل محمدی تزیین کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه دسر بیسکویتی دو رنگ قالبی با طعم عالی و ظاهر شیک

 

 

طرز تهیه کوکوی شیرین قزوین در تابه

 

برای درست کردن کوکو شیرین قزوینی در تابه و بدون فر، مواد کوکو شیرین را به روش قبل درست کنید. سپس در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید. سپس مواد کوکوی شیرین قزوین را به تابه اضافه کنید. بهتر است از تابه‌های دو طرفه در این روش استفاده کنید.

 

تابه را روی حرارت ملایم قرار دهید و صبر کنید که یک طرف کوکو سرخ شود و بپزد. کوکو را برگردانید تا طرف دیگر آن هم سرخ شود. شعله گاز را خاموش کنید. در آخر کوکو شیرین قزوینی را با چاقو و اندازه دلخواه برش بزنید و شربت را به آن اضافه کنید.

 

 

فوت و فن های طرز تهیه کوکو شیرین

 

فوت و فن های طرز تهیه کوکو شیرین

 

*در طرز تهیه شربت برای کوکو شیرین، نیازی به غلیظ و کشدار شدن شربت نیست. همین که مواد با هم ترکیب شوند و چند جوش بخورند، کافی است.

 

*میزان شربت روی کوکو را می‌توانید بیشتر یا کمتر هم در نظر بگیرید ولی معمولا شربت را به اندازه‌ای شیرین درست می‌کنند تا کاملا شیرینی به خورد کوکو برود.

 

*برای طرز تهیه کوکو شیرین، به ازای هر سیب زمینی یک تخم مرغ استفاده کنید. اگر مایه کوکو خیلی رقیق و شل بود، می‌توانید از سیب زمینی بیشتر یا کمی آرد نخودچی یا آرد سفید استفاده کنید.

 

*برای طرز تهیه کوکو شیرین مجلسی و برای زیباتر شدن ظاهر آن، در ۱۰ دقیقه پایانی پخت کوکو، یک زرده تخم مرغ را هم بزنید و با کمی کره ذوب شده و زعفران غلیظ روی کوکو رومال کنید. کوکو را دوباره در فر یا تابه به مدت ۱۰ دقیقه قرار دهید تا روی آن طلایی و ترد شود.

 

*طرز تهیه کوکو شیرین تبریز، مشابه طرز تهیه کوکو شیرین قزوین است فقط در مواد مورد استفاده کوکو شیرین تبریزی، از کمی نان باگت خشک و آسیاب شده استفاده می‌شود.

 

*در طرز تهیه کوکو شیرین مشهد، از شکر، پودر هل و زعفران در مواد طرز تهیه کوکو شیرین استفاده نمی‌شود. این مواد تنها در طرز تهیه شربت به کار می‌روند و بعد روی کوکو ریخته می‌شوند.

 

 

سوالات متداول

 

کوکوی شیرین چیست؟

 

کوکوی شیرین چیست؟

 

کوکو شیرین امروزه به شکل پیش‌غذا یا دسر در کنار پلوها، به‌خصوص شیرین پلو استفاده می‌شود. این کوکو شبیه کوکوی سیب زمینی است ولی روی آن را شربت می‌ریزند تا طعم آن شیرین شود. طعم کوکوی شیرین شبیه طعم کیک شربتی یا کیک باقلوا است.

 

کوکوی شیرین غذای محلی کدام شهر است؟

 

در اصل کوکو شیرین متعلق به شهر قزوین است ولی در شهرهای دیگر مثل تبریز و مشهد هم تهیه می‌شود. البته شما هم می‌توانید آن را به راحتی در خانه درست کنید.

 

کالابرگ الکترونیک