طرز تهیه رشته پلو مجلسی با مرغ و رازهای خوشمزه شدن آن

طرز تهیه رشته پلو مجلسی با مرغ و رازهای خوشمزه شدن آن


18 آذر 1402 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه رشته پلو مجلسی با مرغ و رازهای خوشمزه شدن آن
رشته پلو با مرغ یکی از خوشمزه‌ترین انواع رشته پلو است که می‌توانید آن را با مرغ ریش ریش شده یا تکه‌ای و مرغ سرخ شده برای غذای ناهار یا شام مهمانی و شام شب یلدا درست کنید. طرز تهیه رشته پلو با مرغ به همراه تمام نکات خوشمزه شدن آن را به عنوان افطاری کم هزینه و یک غذا با مرغ و برنج لذیذ را در مجله کوروش بخوانید. در سرویس آشپزی با ما همراه شوید.

 

مواد لازم تهیه رشته پلو مجلسی با مرغ (برای ۶ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
برنج ایرانی ۵۰۰ گرم
رشته پلویی ۲۰۰ گرم
سینه مرغ ۴۰۰ گرم
زعفران دم کرده غلیظ به مقدار دلخواه
کره ۱۰۰ گرم
پیاز ۳ عدد متوسط
آب به مقدار لازم
روغن سرخ کردنی به مقدار لازم
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار دلخواه
دارچین نصف قاشق چای‌خوری
کشمش پلویی ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
زرشک ۱/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۶۰ دقیقه

مدت زمان پخت رشته پلو با مرغ: ۶۰ دقیقه

میزان کالری در ۱۰۰ گرم رشته پلو با مرغ: حدود ۳۵۶ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه رشته پلو با مرغ ریش ریش یا نگینی

مراحل طرز تهیه رشته پلو با مرغ ریش ریش یا نگینی

طرز تهیه رشته پلو با مرغ ریش ریش یا نگینی خرد شده بسیار راحت است.  در ادامه با مرحله به مرحله رشته پلوی مجلسی با مرغ و زعفران فراوان همراه ما باشید.

مرحله اول؛ برنج را خیس کنید

برنج را در مقداری آب و نمک خیس کنید. در این فاصله بقیه کارهای رشته پلو را انجام دهید.

مرحله دوم؛ پیاز داغ درست کنید

برای درست کردن رشته پلو مجلسی با مرغ زعفرانی و کشمش ابتدا پیاز داغ درست کنید. ۳ عدد پیاز را خلالی و نازک خرد کنید و با کمی روغن و کره تفت دهید. روغن را به کره اضافه می‌کنیم تا کره نسوزد و سیاه نشود. مقداری از پیازهای کاراملی و سرخ شده را برای تزیین رشته پلو کنار بگذارید و بقیه پیاز داغ را برای پختن سینه مرغ استفاده کنید.

مرحله سوم؛ سینه مرغ را بپزید

سینه مرغ را با بقیه پیاز داغ، یک قاشق غذاخوری روغن مایع، کمی زردچوبه، فلفل سیاه و نمک کمی تفت دهید. وقتی که رنگ صورتی مرغ به سفید و کمی طلایی تبدیل شد یک لیوان آب به مرغ‌های تفت خورده اضافه کنید و اجازه بدهید بپزد.

برای تهیه گوشت مرغ، روغن، کره، پیاز داغ منجمد، زردچوبه، فلفل سیاه و نمک می‌توانید خرید خود را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

مرحله چهارم؛ ریش ریش کردن سینه مرغ و تفت دادن آن با زعفران و کره

وقتی که مرغ خوب پخته شد و تقریبا تمام آب آن کشیده شد (مقدار کمی آب مرغ، حدود نیم سانت، کف قابلمه باقی بماند) آن را از قابلمه بیرون بیاورید و اجازه دهید کمی خنک شود. حالا تکه‌های سینه مرغ را ریش ریش کنید یا نگینی خرد کنید.

حتما بخوانید  30 خواص درمانی توت فرنگی ? در طب سنتی + طبع و مصلح آن

مرغ‌های نگینی یا ریش شده را با نصف دیگر کره و زعفران دم کرده (به مقدار دلخواه) در همان قابلمه‌ای که مرغ را پخته بودید بریزید. شعله گاز را روشن کنید و صبر کنید آب به خورد مرغ برود. سپس ½ قاشق چایخوری یا کمتر دارچین به مرغ‌ ریش ریش اضافه کنید. اجازه دهید مرغ و مخلفاتش تمام آب مرغ موجود در قابلمه را جذب کند و بعد از جذب آب مرغ را کمی تفت دهید. سپس شعله گاز را خاموش کنید. مرغ نباید خشک شود و بهتر است که مقداری آب‌دار باشد.

در صورت تمایل می‌توانید زعفران و دارچین را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش تهیه کنید.

مرحله پنجم؛ آبکش کردن برنج و رشته پلویی

بعد از درست کردن مرغ زعفرانی برای رشته پلو ساده و خوشمزه، باید مراحل پخت و آبکش کردن پلو را انجام دهید. بهتر است برنج و رشته‌ها را به صورت جداگانه در آب بپزید و آبکش کنید تا رشته پلو شفته یا خشک نشود. رشته پلویی را مثل طرز تهیه ماکارونی در آب جوش بپزید و آبکش کنید.

در یک قابلمه آب را جوش بیاورید و سپس مقداری نمک و روغن اضافه کنید. روغن باعث می‌شود رشته‌ها به هم نچسبند. رشته‌های پلویی را مثل ماکارونی خرد و اضافه کنید و بعد از این‌که نرم شد آبکش کنید.

برنج را هم که از قبل خیس کرده بودید بپزید و به روش همیشگی خودتان آبکش کنید، ولی این بار قبل از آبکش کردن برنج رشته‌های آبکش شده را هم در قابلمه‌ای که برنج در حال جوشیدن است بریزید و با هم مخلوط کنید و بلافاصله آبکش کنید. این کار باعث می‌شود از میزان نرم شدن رشته‌های پلویی و آماده شدن برنج برای آبکش کردن مطمئن شوید.

در صورت تمایل می‌توانید رشته پلویی و برنج را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله ششم؛ دم کردن رشته پلو

مقداری روغن مایع کف قابلمه بریزید و وقتی که داغ شد، چند ورق سیب زمینی یا چند تکه نان برای درست کردن ته دیگ کف قابلمه بگذارید و سپس مخلوط برنج و رشته پلویی آبکش شده را به آن اضافه کنید. کمی کره روی برنج بگذارید و رشته پلو را دم کنید.

برای این‌که رشته‌ها خشک نشوند علاوه بر کره، ½ فنجان هم آب روی رشته پلو بریزید و سپس آن را دم کنید. ۴۵ دقیقه برای دم کشیدن رشته پلو روی شعله ملایم گاز کافی است. بهتر است ابتدا کمی شعله گاز را زیاد کنید تا برنج بخار کند و سپس بعد از ۵ دقیقه شعله را کم کنید تا برنج دم بکشد.

مرحله هفتم؛ تفت دادن کشمش یا زرشک با کره

در فاصله دم کشیدن رشته پلو، کشمش‌ها را آماده کنید. در یک ماهیتابه مناسب کمی کره بریزید و کشمش‌ها را در کره یا روغنی که داغ نیست کمی تفت دهید. به مقدار دلخواه پودر دارچین روی کشمش بپاشید و تفت دهید.

اگر طعم کشمش را در رشته پلو دوست ندارید از زرشک استفاده کنید. زرشک‌ها را آماده کنید. مثل روال همیشگی تفت دادن زرشک حدود ۱۵ دقیقه زرشک‌ها را در مقداری آب بخیسانید. در یک ماهیتابه مناسب کمی کره بریزید و بعد از آب شدن کره، زرشک‌ها را اضافه کنید. زرشک‌ها را روی شعله ملایم گاز تفت دهید که نسوزند. اگر طعم ترش زرشک را زیاد دوست ندارید ½ قاشق چای‌خوری شکر به زرشک‌ها اضافه کنید و با هم مخلوط کنید.

برای تهیه کشمش، زرشک و شکر می‌توانید خرید خود را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

مرحله آخر؛ تزیین رشته پلوی مجلسی با مرغ ریش ریش یا نگینی و کشمش یا زرشک

بعد از ۴۵ دقیقه رشته پلو مجلسی شما حاضر است. مقداری کره داغ کنید و روی رشته پلو بریزید. حتی می‌توانید به کره مقداری زردچوبه اضافه کنید. سپس رشته پلو را در دیس بکشید و روی آن را با مرغ زعفرانی نگینی یا ریش شده و تفت داده شده و کشمش یا زرشک تزیین کنید، نوش جان!

حتما بخوانید  طرز تهیه حلوای آلبالو خوشرنگ به 2 روش قالبی و بدون قالب

نکات مهم طرز تهیه رشته‌ پلو مجلسی با مرغ

نکات مهم طرز تهیه رشته‌ پلو مجلسی با مرغ

  • شاید برایتان جالب باشد که بدانید ادویه اصلی پخت رشته پلو «زردچوبه» است. قدیمی‌ترها تنها ادویه‌ای که به رشته پلو اضافه می‌کردند «زردچوبه» بود. به همین خاطر وقتی که می‌خواهید مقداری کره داغ روی رشته پلو بریزید می‌توانید کمی زردچوبه هم به کره اضافه کنید. یا کمی برنج را با زعفران دم کرده مخلوط کرده و بعد از پخت رشته پلو روی پلو بریزید و آن را تزیین کنید.
  • رشته پلو با مرغ را به صورت ته انداز مرغ هم درست می‌کنند. برای درست کردن رشته پلو به صورت ته انداز، ابتدا مرغ‌ها را با نمک، پیاز، فلفل و زعفران نیم پز کنید. سپس برنج و رشته پلویی را به همان ترتیب که گفتیم آبکش کنید. کف قابلمه مقداری کره، روغن و زعفران دم کرده بریزید. مرغ‌ها را کف قابلمه بچینید و برنج و رشته آبکش شده را روی مرغ‌ها بریزید و دم کنید. زمان پخت در طرز تهیه ته انداز مرغ  حدود ۱ ساعت است تا مرغ‌ها خوب سرخ شوند.
  • طرز تهیه رشته پلو کرمانشاهی به همین ترتیب است و فقط یادتان باشد در آن روغن حیوانی محلی کرمانشاهی بریزید.
  • مواد لازم در طرز تهیه رشته پلو مشهدی، شامل ران مرغ، برنج، رشته پلویی، پیاز، زعفران، سماق، دارچین، روغن، کره و نمک و فلفل است. اما شما می‌توانید به سلیقه‌ خودتان از گوشت قرمز یا خرما هم استفاده کنید.
  • در برخی شهرها هم رشته پلو را با مرغ و بادمجان سرخ کرده درست می‌کنند.
  • در طرز تهیه رشته پلو با مرغ نگینی می‌توانید سینه مرغ را به صورت نگینی خرد کنید و با پیاز و سیر و سایر مواد رشته پلو ترکیب کنید.
  • برای تهیه رشته پلو با مرغ تکه‌ای می‌توانید مرغ سرخ کرده زعفرانی درست کنید و بعد از آماده شدن رشته پلو در کنار آن سرو کنید.
  • در طرز تهیه رشته پلو با مرغ و زرشک می‌توانید مرغ را به هر شکلی که دوست دارید با رشته پلو ترکیب کنید و در انتها مقداری زرشک تفت دهید و روی غذا بریزید.
  • برای تزیین رشته پلو با مرغ می‌توانید از خلال پسته و بادام تفت داده شده استفاده کنید.
  • برای درست کردن رشته پلو با مرغ و هویج می‌توانید ۱ یا ۲ عدد هویج را به صورت خلالی خرد کنید و در مرحله تفت دادن مرغ همراه با مرغ تفت دهید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه رشته پلو گیاهی بدون مرغ و گوشت

فوت و فن‌های خوشمزه شدن رشته پلو با مرغ

برای گرفتن بوی زهم مرغ در رشته پلو چه کنیم؟

برای از بین بردن بوی زهم مرغ در رشته پلو می‌توانید مرغ را با پیاز، سیر، زردچوبه و فلفل سیاه مزه‌دار کنید و یک ساعت در یخچال قرار دهید و بعد مرغ را بپزید تا بوی زهم آن از بین برود.

چرا رشته پلو شور می‌شود؟

رشته‌ای که برای تهیه رشته پلو استفاده می‌شود، طعم شوری دارد به همین دلیل نباید برای تهیه رشته پلو از نمک استفاده کنید.

چرا رشته پلو خمیر و شفته می‌شود؟

رشته خیلی زود نرم می‌شود و نیاز به پخت طولانی ندارد. جوشاندن و پخت زیاد رشته موجب خمیر شدن آن می‌شود. بهتر است رشته را بعد از آبکش کردن برنج به آن اضافه کنید تا نرم نشود.

 

کالابرگ الکترونیک