۸ چالش‌ مهم صنعت خرده فروشی و فرصت های بازاریابی در سال ۲۰۲۲

۸ چالش‌ مهم صنعت خرده فروشی و فرصت های بازاریابی در سال ۲۰۲۲


31 اردیبهشت 1401 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
8 چالش‌ مهم صنعت خرده فروشی و فرصت های بازاریابی در سال 2022

صنعت خرده فروشی در سال ۲۰۲۲ تحولات گسترده‌ای را شاهد خواهد بود. توسعه فزاینده تکنولوژی تحولی عظیم در صنعت خرده فروشی ایجاد کرده است. سرعت تغییرات به حدی است که کسب و کار‌ها برای انطباق با شرایط همواره با چالش‌هایی مواجه هستند. از سال ۲۰۱۷ چندین شرکت خرده فروشی بزرگ ورشکست شده‌اند. به نظر می‌رسد این روند تا پایان امسال و سال بعد ادامه داشته باشد. این موضوع برای خرده فروشان زنگ خطر است اما به معنی تعطیلی کامل فروشگاه‌های آجری نیست. شمار ورشکستگی‌ها بسیار زیاد است اما در همین حال بسیاری از شرکت‌های بزرگ توانستند رشد کرده و به شکوفایی برسند. دلیل موفقیت این شرکت‌ها انطباق‌پذیری و عملکرد منعطف در مقابل تغییرات سریع بازار است. به عنوان یک خرده فروش آگاه بودن از چالش‌های اصلی پیش رو ضروری است. در این مقاله از سرویس علم و تکنولوژی مهم‌ترین چالش‌ هایی که صنعت خرده فروشی و بازاریابی در سال ۲۰۲۲ با آن مواجه می‌شوند لیست شده‌اند. با مجله کوروش همراه باشید.

 

چالش روبرو شدن با تجارت الکترونیک

 

چه چالش های در خرده فروشی سال 2022 وجود دارد؟

 

رفتار مشتریان سریعاً در حال تغییر است. از دلایل اصلی این مسئله توسعه روز‌افزون زیرساخت‌های تجارت آنلاین و تمایل فزاینده مصرف کنندگان به تهیه اقلام از طریق فروشگاه‌های آنلاین است. مشتریان وقتی تصمیم به خرید کالایی بگیرند امکانات زیادی برای تحقیق و بررسی در مورد کیفیت محصول و بهترین قیمت‌ها در اختیار دارند.

بخش زیادی از سهم فروش خرده فروشی امروزه به فروش‌های آنلاین اختصاص دارد. در این میان تحقیقات نشان می‌دهند که گرایش اکثر مشتریان به خرید حضوری از فروشگاه‌های آجری است. عموم مشتریان برای خرید ابتدا از طریق پلتفرم‌های آنلاین اطلاعات خود را در مورد محصولات و قیمت‌ها کامل کرده و سپس برای خرید به صورت حضوری اقدام می‌کنند.

این مسئله در واقع فرصت بسیار خوبی را در اختیار فروشگاه‌های آجری قرار داده است زیرا تأسیس یک وبسایت برای معرفی محصولات و ارائه محتوا چالش بزرگی به شمار نمی‌آید.

بیشتر بخوانید: ۷ کاربرد فناوری بلاکچین در صنعت خرده فروشی

 

چالش یافتن تکنولوژی مناسب برای خرده فروشی در سال ۲۰۲۲

 

پلتفرم‌های بی‌شماری در فضای آنلاین وجود دارتد که کسب و کار‌ها می‌توانند از آن‌ها برای توسعه بازار آنلاین استفاده کنند. اکثر خرده فروشان به دنبال نرم‌افزار‌های اثرگذار برای بهبود فرایند‌ها هستند اما معمولاً در انتخاب محصول درست اشتباه می‌کنند.

حتما بخوانید  5 استارتاپ برتر صنعت خرده فروشی در سال 2020

صاحبان کسب و کار باید نیازها و مشکلات خود را دقیقاً تعیین کرده و از طرفی محصول نرم‌افزاری مورد نظر را کاملاً بشناسند. برای شناخت درست نرم‌افزار باید دقیقاً بدانیم که چه فایده و ارزشی برای کسب و کار ایجاد خواهد کرد و آیا ارزش ایجاد شده در راستای مدل کسب و کار هست یا خیر؟

یک نرم‌افزار همه کاره و سنگین، هزینه بالایی را به سازمان تحمیل می‌کند؛ برای داشتن بهترین خروجی به دنبال نرم‌افزارهایی باشید که به صورت خاص برای صنایع خرده فروشی توسعه یافته‌اند.

رود خرده فروشی در سال 2022

 

حفظ وفاداری مشتریان در سال ۲۰۲۲

 

از آنجا که برندهای زیادی برای انتخاب در دسترس مشتریان است، وفاداری به برند اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است. تصور یک بار خرید مشتری از برند اشتباه بوده و باید روی این نکته تمرکز شود که هر مشتری چندین بار از برند مورد نظر خرید کند چرا که در غیر این صورت در فضای خرده‌فروشی امروز این امر باعث سقوط کسب و کار خواهد شد.

روش‌های سنتی کسب وفاداری مشتری مانند توزیع پکیج‌های هدیه و قرعه‌کشی همچنان کارساز هستند؛ اما روندها نشان از این دارند که برندها به سمت شخصی‌سازی تجربه خرید برای هر مشتری پیش می‌روند. این موضوع ارتباطات با مشتری را حفظ کرده و باعث وفاداری به برند می‌شود.

به یاد داشته باشید بسیاری از مشتریان در مسند شغلی خود با ارباب رجوع سرو کار دارند و دقیقاً وظایف فروشندگان را می‌دانند و از خرده فروشی انتظارات فراوان و بجایی دارند.

می‌توانید با بررسی خریدهای قبلی از مشتری شناخت صحیحی پیدا کرده و با ایجاد ارتباط، حس بهتری برای آن‌ها ایجاد کنید. سازمان‌های بزرگ می‌توانند این اطلاعات را از پایگاه‌های داده‌ای که در اختیار دارند استخراج کنند.

نقش تکنولوژی در چالش های خرده فروشی در سال 2022

 

تغییر و تکامل انتظارات مشتریان از خرده فروشی در سال ۲۰۲۲

 

تغییر در خواسته‌ها و رفتار‌های مشتریان به قدری سریع اتفاق می‌افتد که قابل تصور نیست. خرده فروشان باید پیگیر روند‌های محسوس و تغییرات ناگهانی در رفتارهای مشتریان باشند. گاهی اوقات تغییری بسیار کوچک در محصول می‌تواند انتظارات مشتریان را برآورده کرده و رونق کسب و کار را حفظ کند. بهترین راه برای مقابله با این چالش «نوآوری» است.

بازاریابی مدرن از دغدغه های سال ۲۰۲۲ خرده فروشی

 

به دلیل گسترش و توسعه فزاینده بازاریابی آنلاین، خرده فروشی‌ها بایستی به استفاده از همه کانال‌های موجود فروش علاقه نشان دهند. برای بازاریابی چندگانه باید از روش‌های مختلفی استفاده کنید که شامل ایمیل، شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات پولی هستند. مشتریان به ایجاد روابط تک به تک با کسب و کارها عادت کرده‌اند و این مسئله اعتماد سازی و روابط شخصی بین مشتریان و برند را تقویت می‌کند.

استفاده بخشی از اطلاعات مشتریان توسط بخش‌های مختلف سازمان که به خوبی با هم یکپارچه نشده‌اند باعث آسیب به کسب و کار می‌شود. بمباران مشتری با اطلاعات و پیام‌های تبلیغاتی کم اثر ابداً کار درستی نیست؛ این کار باعث دور شدن مشتری از کسب و کار شده و مشتریان را به سمت رقبا متمایل می‌کند. با استفاده از تکنولوژی صحیح واحدهای بازاریابی می‌توانند از این اتفاق جلوگیری کنند.

حتما بخوانید  اهمیت اپلیکیشن های تلفن همراه برندسازی شده در اومنی چنل

الهام بخشی و حفظ کارکنان

 

معمولاً نیروی انسانی زیادی در کسب و کارهای خرده فروشی مشغول به کار هستند. یکی از بزرگترین چالش‌های کسب و کار خرده فروشی حفظ کارمندان برای طولانی مدت است. این رویکرد هزینه‌ها را کاهش داده و در زمان شرکت صرفه‌جویی زیادی می‌کند. کارمندانی که به شرکت وفادار باشند حال بهتری دارند و وظایف خود را به نحو مؤثرتری انجام می‌دهند.

یکی از روش‌های این کار آموزش‌های دوره‌ای برای کارمندان است. این کار می‌تواند توانایی بالقوه آن‌ها را بالاتر ببرد. با استفاده از یک سیستم مدیریت نیروی انسانی می‌توان این کار را به صورت اتوماتیک انجام داد.

خرده فروشی در سال 2022 با چه چالش هایی مواجه است؟

 

ارتباطات داخلی: چالشی بزرگ برای شرکت‌های متوسط در سال ۲۰۲۲

 

با گسترش خرده فروشی فرایند‌های داخلی آن پیچیده‌تر و حجیم‌تر می‌شود و نیاز به استراتژی خاصی برای مدیریت داخلی فرایند‌ها خواهد داشت. این کار خصوصاً برای سازمان‌های متوسطی که در حال توسعه به یک سازمان بزرگ هستند چالش برانگیز است. اگر روابط داخلی در کسب و کار بهینه نباشند در نتیجه آن فرایند‌ها قابلیت حصول خروجی بهینه را نخواهند داشت.

خرده فروشان برای مدیریت فرایند روابط داخلی سازمان گزینه‌های بسیاری در اختیار دارند. بدترین کار اعتماد و استفاده از روش‌های قدیمی است که منسوخ شده‌اند. نمونه این موارد ایمیل یاهو یا نرم‌افزار اوت‌لوک است. بسیاری از خرده فروشی‌ها از سیستم‌های یکپارچه داخلی (ERP) برای یکپارچه‌سازی واحدهای مختلف سازمان استفاده می‌کنند.

‌استر‌اتژی کارآمد بازاریابی آنلاین خرده فروشی در سال ۲۰۲۲

 

استفاده مؤثر از کانال‌های دیجیتال برای به دست آوردن هوادار برند از چالش‌های اساسی در تحول دیجیتال سازمان است. بسیاری از خرده فروشی‌ها از پایین بودن بهره‌وری در کانال‌های مختلف فروش مانند سئو و استراتژی محتوا رنج می‌برند. یکی از اولین چالش‌ های پیش روی کسب و کارهای خرده فروشی در سال ۲۰۲۲ تجربه دیجیتال، طراحی وب سایت و حضور آنلاین و آفلاین خرده‌فروشی است.

 

سخن پایانی

 

در سال ۲۰۲۲ کسب و کارهای خرده فروشی با چندین چالش مهم روبه‌رو هستند. شرکت‌های خرده فروشی امروزه راه‌حل‌های فناوری بسیار پیچیده‌ای در اختیار دارند که از طریق آن قادرند با تغییراتی که در رفتارهای مشتریان پدید می‌آید همسو شوند. کسب و کارها تنها با ایجاد تجربه خرید به‌یاد‌ماندنی و وفاداری در مشتریان می‌توانند در این سال به رونق و موفقیت برسند.

 

منبع: Linchpin

کالابرگ الکترونیک