۲ طرز تهیه باقالی پلو با گوشت چرخ‌ کرده ساده و قلقلی به روش مجلسی

۲ طرز تهیه باقالی پلو با گوشت چرخ‌ کرده ساده و قلقلی به روش مجلسی


28 مرداد 1402 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه باقالی پلو با گوشت چرخ‌کرده
فهرست محتوا پنهان

باقالی پلو با گوشت چرخ‌ کرده یکی از خوشمزه‌ترین انواع غذاهای ایرانی با گوشت چرخ کرده است که معمولا نسبت به باقالی پلو با گوشت تکه‌ای و ماهیچه سریع‌تر آماده می‌شود. در طرز تهیه باقالی پلو با گوشت چرخ‌ کرده هم می‌توانید از گوشت چرخ‌ کرده سرخ شده و هم گوشت قلقلی استفاده کنید و یک غذای خوشمزه با برنج و گوشت چرخ کرده درست کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش دستور پخت باقالی پلو با گوشت چرخ‌ کرده به ۲ روش با گوشت چرخ کرده سرخ شده و قلقلی را بخوانید.

 

مواد لازم تهیه باقالی پلو با گوشت چرخ‌ کرده (برای ۴ نفر)

 

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
گوشت چرخ کرده ۲۰۰ گرم
شوید تازه ۲۰۰ گرم
باقالی پوست گرفته ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
برنج ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پیاز ۱ عدد
روغن و کره به مقدار لازم
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
زعفران دم‌کرده به مقدار لازم

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۴۰ دقیقه
مدت زمان پخت باقالی پلو با چرخ کرده: ۱۲۰ دقیقه
کالری در هر ۱۰۰ گرم باقالی پلو با گوشت چرخ‌کرده: حدود ۱۴۰ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه باقالی پلو با گوشت چرخ‌ کرده

 

مراحل طرز تهیه باقالی پلو با گوشت چرخ‌کرده

 

یکی از ساده‌ترین و خوشمزه‌ترین روش‌های درست کردن باقالی پلو، استفاده از گوشت چرخ‌ کرده در این غذا است. در ادامه این بخش می‌توانید با مراحل طرز تهیه باقالی پلو با گوشت چرخ‌ کرده آشنا شوید.

مرحله اول؛ خرد کردن شوید

در اولین مرحله از طرز تهیه باقالی پلو با شوید تازه باید شویدها را بشویید و روی پارچه پهن کنید تا خشک شوند. سپس شویدها را ساطوری و ریز خرد کنید (به جای این مقدار شوید تازه از ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار شوید خشک می‌توانید استفاده کنید).

مرحله دوم؛ خیساندن برنج

در این مرحله باید برنج را چند بار بشویید. سپس آن را در قابلمه آب بریزید و مقداری نمک به آن اضافه کنید. اجازه دهید برنج برای حدود ۲ ساعت در آب بماند.

در صورت تمایل می‌توانید انواع برنج از جمله برنج ایرانی و برنج خارجی را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله سوم؛ پختن باقالی

 

پختن باقالی برای تهیه باقالی پلو با گوشت چرخ‌کرده

 

بعد از خیساندن برنج به سراغ باقالی‌ها بروید. برای شروع باید پوست باقالی‌ها را جدا کنید و در صورت تمایل آن‌ها را از وسط نصف کنید. این کار موجب می‌شود تا باقالی پلوی شما ظاهر زیباتری داشته باشد. سپس باقالی‌های تازه را در قابلمه آب بریزید و برای ۱۰ دقیقه بپزید. در صورتی که از باقالی منجمد استفاده می‌کنید، می‌توانید باقالی را همراه با برنج در آب جوش بپزید.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه نان شیرمال ساده | نرم و پنبه ای به روش نانوایی

در صورت تمایل باقلا منجمد را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله چهارم؛ آماده کردن مایه گوشتی باقالی پلو

در این مرحله باید مایه گوشت چرخ کرده را درست کنید. پیاز را بشویید و پوست آن را جدا کنید. سپس پیاز را به صورت نگینی خرد کنید. مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و پیازها را سرخ کنید تا سبک و طلایی شوند.

بعد از این که پیاز سرخ شد، مقداری زردچوبه به آن اضافه کنید. حالا نوبت اضافه کردن گوشت چرخ‌ کرده است. گوشت و پیاز را به خوبی با هم ترکیب کنید. کمی فلفل سیاه و نمک به گوشت بزنید و مایه گوشت چرخ کرده را کمی دیگر تفت دهید. بعد از اینکه گوشت سرخ شد، شعله گاز را خاموش کنید.

در صورت تمایل پیاز داغ منجمد، روغن سرخ کردنی، زردچوبه، فلفل سیاه، نمک و گوشت چرخ‌ کرده را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله پنجم؛ آبکش کردن برنج و دم کردن آن

برای درست کردن برنج باید یک قابلمه آب روی حرارت قرار دهید و صبر کنید تا آب شروع به جوشیدن کند. مقداری نمک به آب اضافه کنید و سپس برنج از قبل خیس شده را اضافه کنید. آب برنج را دور بریزید و برنج را به آب جوش اضافه کنید. چند دقیقه صبر کنید تا برنج نیم‌پز شود.

برای اینکه مطمئن شوید، زمان آبکش کردن برنج شده یا نه؛ سطح روی برنج نرم و وسط دانه برنج سفت باشد. سپس مقداری آب سرد روی برنج بریزید تا دانه‌های برنج به هم نچسبند. برای پخت باقالی پلو باید مقداری روغن در قابلمه مورد نظر بریزید.

می‌توانید برای ته‌ دیگ از سیب‌زمینی، نان یا ترکیب کردن مقداری برنج با زعفران استفاده کنید. سپس برنج، شوید و باقالی را به صورت لایه لایه در قابلمه بریزید. مقداری کره لای پلو قرار دهید. کمی زعفران آب کرده هم روی برنج بریزید. سپس درب قابلمه را ببندید تا باقالی پلو برای حدود ۴۰ دقیقه دم بکشد.

برای تهیه کره و زعفران به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

مرحله آخر؛ سرو کردن باقلا پلو با گوشت چرخ کرده

بعد از این که برنج دم کشید، آن را داخل دیس مورد نظر بریزید. مقداری از برنج را با زعفران ترکیب کنید و روی برنج بریزید. حالا ترکیب گوشت چرخ‌ کرده را روی برنج پخش کنید و از طعم این غذا لذت ببرید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه سبزی پلو با ماهی

مواد لازم تهیه باقالی پلو با گوشت چرخ‌ کرده قلقلی (برای ۴ نفر)

 

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
برنج ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
باقالی تازه یا منجمد ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شوید خشک ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
دارچین ۱ قاشق چای‌خوری
نمک ۱ قاشق مرباخوری
زعفران دم‌کرده غلیظ ۲ قاشق غذاخوری
سیب زمینی ۲ عدد
گوشت چرخ کرده ۲۰۰ گرم
پیاز ۲ عدد
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم

 

مراحل طرز تهیه باقالی پلو با شوید خشک و گوشت قلقلی

 

مراحل طرز تهیه باقالی پلو با شوید خشک و گوشت قلقلی

 

یکی دیگر از روش‌های پخت باقالی پلو، درست کردن این غذا در کنار گوشت قلقلی است. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه باقالی پلو با گوشت چرخ‌ کرده قلقلی آشنا شوید.

مرحله اول؛ آماده کردن گوشت قلقلی

در اولین مرحله از طرز تهیه باقالی پلو با گوشت قلقلی باید پیاز را رنده کنید و آب آن را بگیرید. سپس گوشت چرخ‌ کرده را همراه با نمک، فلفل و زردچوبه به آن اضافه کنید. مواد را چند دقیقه ورز دهید و سپس به صورت قلقلی درست کنید. اندازه قلقلی‌ها باید کمی بزرگ‌تر از فندق باشد.

حتما بخوانید  طرز تهیه و فوت و فن شیربرنج انبه مقوی برای افطار و سحر رمضان

مرحله دوم؛ استراحت دادن به مایه گوشت قلقلی

بعد از این که همه قلقلی‌ها را آماده کردید، باید آن‌ها را در سینی بچینید و برای حدود ۱ ساعت در یخچال قرار دهید.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

مرحله سوم؛ آبکش کردن برنج و باقالی

 

آبکش کردن برنج و باقالی برای تهیه باقالی پلو با گوشت چرخ‌کرده قلقلی

 

در این مرحله باید یک قابلمه آب جوش روی شعله گاز قرار دهید. بعد از این که آب شروع به جوشیدن کرد، برنج و باقالی را به آن اضافه کنید. اجازه دهید برنج و باقالی برای حدود ۶ دقیقه بجوشند. کف روی مواد را بگیرید. صبر کنید باقالی کمی نرم شود و زمانی که سطح روی دانه برنج نرم و مغز آن هنوز سفت بود، برنج و باقالی را آبکش کنید.

مرحله چهارم؛ دم کردن باقالی پلو

در این مرحله از طرز تهیه باقالی پلو با گوشت چرخ‌ کرده قلقلی مقداری روغن کف قابلمه بریزید. سیب‌ زمینی را به صورت لایه‌ای برش دهید و کف قابلمه بچینید. مقداری زعفران به آن اضافه کنید. سپس برنج و باقالی، شوید خشک و دارچین را به صورت لایه‌ای در قابلمه بریزید. قابلمه را با حرارت ملایم روی شعله گاز قرار دهید و صبر کنید تا برنج شما برای حدود ۴۰ دقیقه دم بکشد.

برای تهیه دارچین و شوید خشک به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش خرید کنید.

مرحله پنجم؛ سرخ کردن گوشت قلقلی در سس رب گوجه

در این مرحله گوشت قلقلی‌ها را سرخ کنید. یک عدد پیاز را ریز رنده کنید و در روغن تفت دهید. سپس گوشت قلقلی‌ها را به آن اضافه و سرخ کنید. بعد از این که همه قلقلی‌ها سرخ شدند، آن‌ها را در یک طرف جمع کنید. مقداری رب گوجه فرنگی در تابه بریزد و کمی نمک، فلفل و زردچوبه به آن اضافه کنید. بعد از این که رب سرخ شد، به اندازه یک استکان آب به آن اضافه کنید. درب قابلمه را روی آن قرار دهید و صبر کنید تا گوشت قلقلی‌ها در این سس بپزند.

می‌توانید رب گوجه فرنگی را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله ششم؛ سرو کردن باقالی پلو با گوشت قلقلی

بعد از این که باقالی پلو آماده شد، آن را در ظرف مورد نظر بریزید. مقداری زعفران دم کرده روی برنج بریزید و آن را با گوشت قلقلی یا همان میت بال تزیین کنید.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه باقالی پلو با گوشت چرخ‌کرده

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه باقالی پلو با گوشت چرخ‌کرده

 

  • برای تهیه باقالی پلو با گوشت چرخ کرده می‌توانید از باقالی تازه یا یخ زده استفاده کنید.
  • اضافه کردن کره به باقالی پلو اختیاری است، اما طعم فوق‌العاده‌ای به این غذا می‌بخشد.
  • در صورت تمایل می‌توانید مایه گوشت چرخ‌ کرده سرخ شده را مانند سایر مواد به صورت لایه‌ای با باقالی پلو ترکیب و با برنج دم کنید.
  • اضافه کردن پودر سیر به باقالی پلو طعم لذیذتری می‌بخشد. می‌توانید پودر سیر را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

سوالات متداول

روش پخت باقالی در باقالی پلو چگونه است؟

اگر از باقالی تازه در باقالی پلو استفاده می‌کنید، بهتر است آن را چند دقیقه به صورت جداگانه بپزید. برای تهیه باقالی پلو با باقالی فریزری می‌توانید باقالی را همراه با برنج بجوشانید و آبکش کنید.

برای خوشمزه شدن باقالی پلو از چه ادویه‌هایی استفاده کنیم؟

به منظور خوش‌طعم شدن باقالی پلو می‌توانید از دارچین، زعفران و مقداری پودر سیر یا یک سر سیر تازه استفاده کنید. سر سیر تازه را با چاقوی ببرید و آن را موقع دم کشیدن باقالی پلو با پوست در قابلمه بگذارید.

کنار باقالی پلو با گوشت چی بذارم؟

در کنار باقالی پلو با گوشت می‌توانید از ماست، ترشی، سالاد شیرازی و سبزی خوردن استفاده کنید.

 

کالابرگ الکترونیک