۱۵ طرز تهیه ماسک گلاب برای جوش، چروک، تیرگی و جوانسازی پوست

۱۵ طرز تهیه ماسک گلاب برای جوش، چروک، تیرگی و جوانسازی پوست


8 آبان 1401 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
15 طرز تهیه ماسک گلاب برای جوش، چروک، تیرگی و جوانسازی پوست
فهرست محتوا پنهان

ماسک گلاب یکی از پرطرفدارترین ماسک‌های خانگی برای جوانسازی و شادابی پوست است. گلاب به عنوان فرآورده‌ای از گلبرگ‌های گل محمدی به شکل‌های مختلف در طرز تهیه محصولات آرایشی و بهداشتی، برای طعم دادن به انواع غذاها و دسرها و حتی برای تسکین برخی دردها به کار می‌رود. یکی از موارد مهم استفاده از گلاب، تهیه ماسک‌های زیبایی و درمانی برای پوست است. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش طرز تهیه ماسک گلاب به ۱۵ روش مختلف را آموزش می‌دهیم و موارد استفاده ماسک گلاب برای انواع پوست را به شما خواهیم گفت.

 

 

طرز تهیه انواع ماسک صورت با گلاب

 

طرز تهیه انواع ماسک صورت با گلاب

 

یکی از مهم‌ترین خواص و فواید گلاب، استفاده از آن برای شادابی و طراوت پوست است. گلاب به کاهش التهاب پوست، تغذیه پوست، از بین بردن آکنه و جای جوش، آبرسانی پوست، سفت کردن پوست و تولید کلاژن، لایه‌برداری پوست، کوچک کردن منافذ پوستی و … کمک می‌کند. ترکیب گلاب با برخی مواد طبیعی دیگر یا استفاده از آن به تنهایی برای پوست مفید بوده و به مرور تاثیر استفاده از آن را خواهید دید.

 

۱- ماسک گلاب خالی برای چاقی صورت

 

یکی از خواص و فواید گلاب برای زیبایی، چاق کردن صورت است. برای این که صورتی شاداب با گونه‌های برجسته داشته باشید، می‌توانید از ماسک گلاب خالی برای چاقی صورت استفاده کنید. در این روش مقداری گلاب را در بطری‌های اسپری بریزید و روزانه روی صورت خود اسپری کنید. این اسپری را روی پوست تمیز استفاده کنید و بعد از آن نیاز به شست‌وشو نیست.

 

۲- ماسک گلاب و گلیسیرین

 

یکی دیگر از انواع ماسک‌ گلاب برای چاقی صورت نیز با گلاب، چند قطره گلیسیرین هم مخلوط کنید و قبل از خواب روی پوستتان ماساژ دهید. با همین ماسک بخوابید و فردا صبح پوستتان را با آب ولرم بشویید.

 

۳- ماسک گلاب برای جوش

 

ماسک گلاب برای جوش

 

گلاب یک درمان فوق‌العاده برای از بین بردن التهاب و جوش صورت است. ترکیب گلاب با آبلیمو می‌تواند خاصیت اثربخشی زیادی برای درمان جوش و آکنه داشته باشد. اگر پوست حساسی دارید، این ماسک را حتما قبل از استفاده روی پوست صورت، روی دست‌هایتان تست کنید و ۱۵ دقیقه صبر کنید. اگر عارضه‌ای نداشتید، آن را روی پوستتان هم تست کنید. این ماسک را یک یا دو بار در هفته می‌توانید استفاده کنید.

 

مواد لازم ماسک گلاب برای درمان جوش

 

• گلاب: ۱ قاشق غذاخوری
• آبلیموی تازه: ۱ قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه ماسک گلاب و آبلیمو برای رفع جوش

 

برای تهیه ماسک گلاب برای پوست چرب و از بین بردن چربی اضافه و جوش، گلاب و آبلیمو را با هم حل کرده و روی پوستتان اسپری کنید. بعد از ۳۰ دقیقه پوست خود را با آب ولرم بشویید و خشک کنید.

۴- ماسک عسل و گلاب برای درمان آکنه و خشکی پوست

 

گلاب و عسل طبیعی، ترکیب بسیار خوبی برای از بین بردن آکنه‌های پوستی هستند. افزودن مقداری پودر زردچوبه نیز می‌تواند آن را قدرتمندتر کند. هر سه این مواد، خاصیت آنتی‌باکتریال و آنتی‌اکسیدان دارند و با کنترل رشد و تکثیر باکتری‌ها، پوست را ضدعفونی می‌کنند.

همچنین با جلوگیری از انجام واکنش‌های اکسیدانت، از تولید رادیکال‌های آزاد پوستی پیشگیری خواهند کرد. بد نیست بدانید که زردچوبه به کار رفته در این ماسک، قدرت التیام‌بخش و ضد‌التهاب بی‌نظیری دارد و قرمزی و خشکی پوست را درمان می‌کند.

حتما بخوانید  ۵ طرز تهیه ترشی انار خوشمزه و ملس به روش بازاری و آسان

 

مواد لازم ماسک گلاب برای خشکی پوست و آکنه

 

• گلاب: ۱۱ قاشق چای‌خوری
• عسل: ۱ قاشق مرباخوری
• زردچوبه: ۱/۳ قاشق مرباخوری

 

طرز تهیه ماسک گلاب و عسل و زردچوبه

 

برای درست کردن این ماسک گلاب، همه مواد را با هم ترکیب کنید و خمیر به دست آمده را روی پوست تمیز بمالید. ۲۰ دقیقه بعد، ماسک را با آب گرم بشویید و پوستتان را خشک کنید. این ماسک را می‌توانید ۲ تا ۳ بار در هفته استفاده کنید.

 

۵- ماسک گلاب و سفیداب برای لایه‌برداری پوست

 

ماسک گلاب و سفیدآب برای لایه برداری پوست

 

«سفیداب» خاصیت لایه‌برداری از پوست را دارد و مالیدن آن روی پوست می‌تواند به برداشتن سلول‌های مرده از روی پوست کمک کند. ترکیب گلاب با سفیداب این خاصیت را تقویت می‌کند. این ماسک با گلاب باعث درخشان شدن پوست نیز می‌شود.

 

مواد لازم ماسک گلاب و سفیداب

 

• سفیداب: یک عدد
• گلاب: به میزان لازم

 

طرز تهیه ماسک گلاب برای پوست‌های چرب

 

برای طرز تهیه ماسک گلاب به عنوان یک لایه‌بردار قوی با مواد طبیعی، کمی از سفیداب را با پشت قاشق له کنید و مقداری گلاب به آن بیفزایید تا شکل خمیری به خودش بگیرد. سپس آن را به صورت دورانی، روی پوست خود ماساژ دهید و بعد آن را بشویید.

 

۶- ماسک گلاب و نشاسته

 

با ترکیب دو ماده ساده یعنی نشاسته و گلاب می‌توانید یک ماسک طبیعی برای روشن و درخشان شدن پوست و همچنین یک ماسک برای چاقی صورت درست کنید.

 

مواد لازم ماسک روشن کننده با گلاب

 

• نشاسته: ۱ قاشق غذاخوری
• گلاب: ۳ قاشق غذاخوری
• آب: به اندازه لازم

طرز تهیه ماسک گلاب و نشاسته برای سفت شدن پوست

 

گلاب و نشاسته را در یک کاسه مخلوط کنید و در صورت نیاز کمی آب اضافه کنید تا حالت خمیری و یکدست پیدا کند. سپس ماسک را روی صورت خود قرار دهید و ۱۵ دقیقه بعد، صورت خود را با آب ولرم بشویید و خشک کنید.

 

۷- ماسک گلاب برای رفع التهاب پوست

 

ماسک گلاب برای رفع التهاب پوست

 

برای تسکین پوست از التهاب ناشی از گرمازدگی یا جوش، می‌توانید از ماسک گلاب و آلوئه‌ورا استفاده کنید. این ماسک همچنین خاصیت ضدباکتریایی دارد و خارش پوستی را از بین می‌برد.

مواد لازم ماسک گلاب برای درمان التهاب پوست

 

• گلاب: ۱ قاشق غذاخوری
• ژل آلوئه‌ورا: ۱ قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه ماسک گلاب و آلوئه‌‌ورا

 

برای درست کردن این ماسک، ژل داخل یک برگ آلوئه‌ورا را بیرون بیاورید و آن را له کنید. سپس با گلاب مخلوط کرده و روی پوست خود بمالید. برای ۲۰ دقیقه این ماسک را روی صورت خود بگذارید و بعد آن را بشویید و خشک کنید.

۸- ماسک خیار و گلاب برای روشن کردن پوست

 

گلاب و خیار هر دو خاصیت خنک کنندگی دارند و می‌توان از آنها برای روشن کردن پوست به روش طبیعی استفاده کرد. این ماسک را می‌توانید ۲ تا ۳ بار در هفته استفاده کنید.

 

مواد لازم ماسک گلاب و خیار

 

• خیار: ۱ عدد کوچک
• گلاب: به میزان لازم

 

طرز تهیه ماسک با گلاب و خیار

 

یک خیار را رنده کنید و به آن مقداری گلاب اضافه کنید. این ماسک را روی پوست خود قرار دهید و ۲۰ دقیقه صبر کنید تا خشک شود. سپس خیار را با دستمال از روی پوست صورتتان بردارید و آن را بشویید و خشک کنید.

 

۹- ماسک گلاب و زعفران برای آبرسانی به پوست

 

برای آبرسانی و مرطوب کردن پوست می‌توانید این ماسک خانگی با گلاب را درست کنید و ۲ تا ۳ بار در هفته روی پوستتان بمالید. این ماسک باعث نرمی پوستتان می‌شود و بعد از آن باید از کرم مرطوب کننده مناسب پوست خود استفاده کنید.

 

مواد لازم گلاب و زعفران

 

• زعفران ساییده: نوک قاشق چای‌خوری
• گلاب: ۱/۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی

 

طرز تهیه ماسک گلاب و زعفران

 

یکی از خواص زعفران شاداب کردن و سلامت پوست است. برای تهیه این ماسک مغذی برای پوست، زعفران ساییده شده را در گلاب بریزید و اجازه دهید برای چند ساعت بماند تا کاملا رنگ بدهد. سپس آن را روی پوست خود بمالید و یک شب تا صبح با همین ماسک بخوابید. صبح فردا، ماسک گلاب و زعفران را از روی پوستتان بشویید و کرم مرطوب کننده مناسب پوست خود را بزنید.

 

۱۰- ماسک گلاب و ماست برای رفع آفتاب سوختگی

 

ماسک گلاب و ماست برای رفع آفتاب سوختگی

 

ترکیب گلاب، ماست و جو برای از بین بردن لکه‌های ناشی از آفتاب سوختگی و تیرگی فوق‌العاده است. این ماسک ماست و گلاب علاوه بر خاصیت ضد التهابی، چربی پوست را متعادل کرده و آن را روشن می‌کند.

 

مواد لازم ماسک گلاب و ماست

 

• جو پرک: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• ماست: ۱ قاشق غذاخوری
• گلاب: ۱ قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه ماسک گلاب و ماست

 

برای درست کردن این ماسک جو پرک و گلاب و ماست، ابتدا جو را در مخلوط‌کن پودر کرده و با دیگر مواد در یک کاسه مخلوط کنید تا یکدست شود. سپس آن را روی پوست ماساژ دهید و ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بعد آن را بشویید و خشک کنید.

 

۱۱- ماسک گلاب و قهوه برای لایه‌برداری پوست

 

از جمله خواص قهوه این است که سرشار از کافئین است و خاصیت آنتی اکسیدانی دارد که از تولید رادیکال‌های آزاد پوستی و ایجاد واکنش‌های اکسیدانت جلوگیری می‌کند. قهوه همچنین گردش خون پوست بهبود می‌بخشد و رشد و تکثیر سلولی را افزایش می‌دهد.

حتما بخوانید  طرز تهیه آیس کافی توت فرنگی غلیظ و خوشمزه به روش کافی شاپی

از بین بردن چروک‌های سطحی و جلوگیری از افتادگی پوست نیز از دیگر خواص قهوه برای پوست است. اگر قهوه را با گلاب ترکیب کنید می‌توانید از آن به عنوان یک لایه‌بردار و روشن کننده پوست استفاده کرد.

 

مواد لازم ماسک گلاب و قهوه

 

• قهوه آسیاب شده: ۲ قاشق غذاخوری
• گلاب: ۲ قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه ماسک قهوه با گلاب

 

در یک کاسه گلاب و قهوه را با هم مخلوط کنید و خمیر به دست آمده را روی پوست تمیز ماساژ دهید. ۳ تا ۵ دقیقه این ماساژ را انجام دهید و بعد پوستتان را بشویید.

 

۱۲- ماسک گلاب و آرد برنج برای جوانسازی پوست

 

ماسک گلاب و آرد برنج برای جوانسازی پوست

 

گلاب و آرد برنج به رفع افتادگی و شل شدن پوست کمک می‌کنند و با تولید کلاژن پوستی، باعث سفت شدن آن می‌شوند. این ماسک گلاب پوست را تغذیه و به شادابی آن کمک می‌کند. این ماسک را ۲ تا ۳ بار در هفته استفاده کنید.

 

مواد لازم ماسک گلاب برای سفت کردن پوست

 

• آرد برنج: ۱ قاشق غذاخوری
• گلاب: ۲ قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه ماسک با گلاب و آرد برنج

 

برای تهیه این ماسک گلاب جوانساز، گلاب و آرد برنج را با هم مخلوط کنید تا حالت خمیری پیدا کند. سپس آن را روی پوست بمالید. ۲۰ دقیقه بعد پوستتان را با آب ولرم بشویید و خشک کنید.

 

۱۳- ماسک گلاب و روغن فندق

 

ترکیب روغن فندق و گلاب و استفاده روی پوست می‌تواند به تغذیه لایه‌های عمیق پوست بپردازد و چربی آن را متعادل کند. در عین حال از جوش زدن و آکنه خودداری خواهد کرد.

 

مواد لازم ماسک گلاب برای رفع جوش

 

• روغن فندق: ۲ قاشق چای‌خوری
• گلاب: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی

 

طرز تهیه ماسک گلاب برای تغذیه پوست

 

گلاب و روغن فندق را با هم ترکیب و کمی گرم کنید تا روغن در گلاب راحت‌تر حل شود. سپس آن را روی پوست صورت و گردن خود اسپری کنید و ماساژ دهید. نیازی به شست‌وشوی پوست بعد از استفاده از این ماسک نیست و بهتر است به مدت حداقل ۲ هفته این ماسک را استفاده کنید تا از اثرات آن بهره‌مند شوید.

 

۱۴- ماسک گلاب برای جلوگیری از پوسته پوسته شدن

 

برای کسانی که پوست خشکی دارند و مدام با پوست‌های خشک صورت دست و پنجه نرم می‌کنند، ماسک گل رس و گلاب بسیار مفید است. این ماسک را هفته‌ای یک مرتبه می‌توانید استفاده کنید.

 

 

مواد لازم ماسک گلاب برای پوسته پوسته شدن پوست

 

• گلاب: ۲ قاشق غذاخوری
• خاک رس: ۱ قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه ماسک گلاب و گل رس

 

در یک ظرف گلاب و گل رس را با هم مخلوط کنید تا خمیر سفتی به دست بیاید. سپس آن را به مدت ۵ دقیقه روی پوستتان به آرامی ماساژ دهید تا پوست اضافه آن بریزد. ۱۰ دقیقه این ماسک را روی پوست بگذارید و بعد آن را با آب سرد بشویید و خشک کنید.

 

۱۵- ماسک گلاب برای بستن منافذ پوست

 

این ماسک با ترکیب گلاب و چوب صندل درست می‌شود و خاصیت تعادل بخشی به چربی پوست، کوچک کردن و بستن منافذ باز پوست، جلوگیری از جوش و آکنه، از بین بردن لکه‌های پوستی و لایه‌برداری پوست دارد. این ماسک گلاب را یک یا دو بار در هفته روی پوست خود بمالید.

 

مواد لازم ماسک گلاب و چوب صندل

 

• گلاب: ۲ قاشق غذاخوری
• چوب صندل پودر شده: ۳ قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه ماسک گلاب و چوب صندل

 

برای درست کردن این ماسک، مقداری چوب صندل را در آسیاب پودر کرده و گلاب را اضافه کنید تا یک مخلوط یکدست داشته باشید. این ماسک را روی پوست خود بمالید و ۲۰ دقیقه بعد بشویید. بعد از شستن پوست از کرم مرطوب کننده مخصوص پوست خود استفاده کنید.

 

آیا گلاب برای پوست عوارض و ضرر دارد؟

 

آیا گلاب برای پوست عوارض و ضرر دارد

 

گلاب یک ماده طبیعی است که در طرز تهیه آن از مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود. بنابراین احتمال بروز حساسیت یا عارضه، در صورت استفاده از آن، بسیار بعید است. برای کسانی که پوست حساسی دارند، ممکن است عوارض استفاده از ماسک گلاب به صورت خارش، قرمزی پوست، سورش پوست یا احساس گزگز، خود را نشان دهد.

توصیه می‌شود قبل از استفاده از ماسک روی پوست صورت، آن را روی پوست دست خود بزنید و ۱۵ تا ۳۰ دقیقه صبر کنید. اگر هیچ یک از عوارض را نداشتید، ماسک گلاب را روی پوست صورتتان استفاده کنید. در صورتی که آثار و نشانه‌های عوارض بیش از ۲۴ ساعت باقی ماند، به پزشک مراجعه کنید.

 

سوالات متداول

 

ماسک گلاب برای چاقی صورت چی درست کنم؟

 

از ماسک گلاب خالی، ماسک گلاب با گلیسیرین و ماسک گلاب و نشاسته می‌توانید استفاده کنید.

 

ماسک گلاب و آبلیمو برای چه پوستی مناسب است؟

 

ماسک‌هایی که از آبلیمو در آنها استفاده می‌شوند، برای پوست‌های چرب و مستعد آکنه مناسبند. اما اگر پوست حساسی دارید، حتما باید از قبل آنها را روی پوست دستتان تست کنید تا از عدم واکنش آلرژیک آنها مطمئن شوید.

 

 

منبع: healthshots

 

 

کالابرگ الکترونیک