۲ مدل طرز تهیه آش دوغ شیرازی خوشمزه با گوشت و بدون گوشت

۲ مدل طرز تهیه آش دوغ شیرازی خوشمزه با گوشت و بدون گوشت


11 خرداد 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۲ مدل طرز تهیه آش دوغ شیرازی خوشمزه با گوشت و بدون گوشت

آش دوغ شیرازی یکی از انواع آش‌ دوغ خوشمزه ایرانی است که با مواد ساده‌ای تهیه می‌شود. آش دوغ شیرازی هم از انواع آش با گوشت چرخ کرده است و هم بدون گوشت درست می‌شود. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه آش دوغ شیرازی به ۲ روش با گوشت و بدون گوشت و نکات پخت آش دوغ شیرازی را به شما آموزش خواهیم داد.

 

طرز تهیه آش دوغ شیرازی با گوشت

 

آش دوغ شیرازی با گوشت

 

زمان آماده‌سازی مواد: ۱ ساعت
زمان مورد نیاز برای پخت آش دوغ شیرازی: ۳ ساعت

 

مواد لازم برای تهیه آش دوغ شیرازی

 

• برنج نیم‌دانه ایرانی: ۱ و ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• لپه: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• نعناع خشک: ۲ قاشق غذاخوری
• شوید: به میزان دلخواه (اندازه یک مشت، خرد شده)
• برگ اسفناج یا چغندر: ۲۰۰ گرم
• دوغ محلی: ۱/۵ لیتر
• روغن، نمک، فلفل سیاه: به میزان دلخواه
• گوشت چرخ کرده: ۳۰۰ گرم
• پیاز: ۲ عدد
• زردچوبه: به میزان لازم

 

مراحل طرز تهیه آش دوغ شیرازی با گوشت

 

در این روش از طرز تهیه آش دوغ شیرازی، علاوه بر دوغ، سبزی و حبوبات از گوشت هم استفاده می‌شود. این مدل از آش دوغ، نسبت به آش دوغ شیرازی بدون گوشت، مقوی‌تر است و می‌توانید هم از گوشت گوسفندی و هم از مرغ در تهیه آن استفاده کنید. در ادامه مراحل طرز تهیه آش دوغ شیرازی را بخوانید.

 

مرحله اول: مواد آش دوغ را آماده کنید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه آش دوغ شیرازی، از یک ساعت قبل برنج نیم‌دانه و لپه را بشویید و در مقداری آب ولرم به صورت جداگانه و در دو ظرف جدا، خیس کنید. سبزی‌های آش را بشویید و اجازه دهید آب اضافی خود را از دست بدهند. سپس اسفناج و شوید را خرد کنید (نه خیلی ریز و نه خیلی درشت). لپه، برنج از جمله برنج ایرانی و سبزی تازه را می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش تلفنی، حضوری یا اینترنتی خریداری کنید.

 

مرحله دوم: گوشت چرخ‌کرده را آماده کنید

 

پیاز را پوست بگیرید و آن را رنده کنید. آب پیاز را بگیرید. گوشت چرخ‌کرده را در یک کاسه بریزید و پیازهای رنده شده را به همراه کمی زردچوبه، نمک و فلفل سیاه به آن اضافه کنید. مواد را ورز دهید و به مدت ۱۵ دقیقه در یخچال بگذارید تا مایه گوشت خودش را بگیرد. گوشت چرخ کرده، صیفی جات بسته بندی، زردچوبه، نمک و فلفل سیاه را می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش حضوری، اینترنتی و تلفنی خریداری کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه کمپوت سیب خوشمزه با ماندگاری بالا به روش بازاری

 

مرحله سوم: لپه و برنج را بپزید

 

برنج و لپه خیس خورده را آبکش کنید و در یک قابلمه بریزید. قابلمه را روی حرارت قرار دهید و به آن مقداری آب جوش اضافه کنید. حرارت را کم کنید تا مواد شروع به پختن کنند. کمی روغن هم به قابلمه بیفزایید. لپه‌ها و برنج باید بپزند و نرم شوند. اگر در حین پخت، آب قابلمه تمام شد ولی مواد نپخته بودند، دوباره کمی آب جوش اضافه کنید.

 

مرحله چهارم: گوشت قلقلی درست کنید

 

گوشت چرخ کرده را از یخچال بیرون بیاورید و برای هر قلقلی به اندازه یک گردو از مایه گوشت بردارید و بین دست‌هایتان گرد کنید. همه گوشت‌ها را قلقلی کنید و بعد در یک تابه با مقداری روغن سرخ کنید. قلقلی‌ها را که سرخ کردید، کنار بگذارید تا روغن اضافی گرفته شود.

 

مرحله پنجم: مواد آش را با هم ترکیب کنید

 

وقتی لپه و برنج پختند (احتمالا یک تا ۲ ساعت زمان، برای پخت نیاز دارید). بعد از نرم شدن برنج و حبوبات، سبزی‌ها را به جز نعناع خشک به آش اضافه کنید. در یک تابه هم کمی روغن بریزید و نعناع خشک را به مدت ۲۰ تا ۳۰ ثانیه در آن تفت دهید تا رنگ آن خارج شود. روغن، انواع سبزیجات خشک شده از جمله نعناع خشک را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش خرید حضوری، تلفنی یا اینترنتی تهیه کنید.

 

مرحله ششم: دوغ را به آش اضافه کنید

 

بعد از درست کردن نعناع داغ، آن را به مواد آش بیفزایید و دوغ را هم به آن اضافه کنید. گوشت‌های قلقلی سرخ شده را هم به مواد آش اضافه کنید و همه را هم بزنید تا یکدست شود. حرارت را کم کنید ولی درب قابلمه را باز بگذارید تا آش دوغ شیرازی جا بیفتد و آماده شود. بعد از پختن و آماده شدن آش،‌ آن را با کمی پیاز داغ، تزیین و سرو کنید.

دوغ بدون گاز و پیاز داغ را می‌توانید از فروشگاه‌‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش تلفنی، حضوری یا اینترنتی خریداری کنید.

 

طرز تهیه آش دوغ شیرازی بدون گوشت

 

طرز تهیه آش دوغ شیرازی بدون گوشت

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

برای درست کردن آش دوغ شیرازی به‌صورت بدون گوشت و ساده، همه مراحل را مانند روش بالا انجام دهید و فقط مراحل مربوط به درست کردن و سرخ کردن گوشت را از دستور حذف کنید. این روش از پخت آش دوغ شیرازی، به زمان کمتری برای پخت نیاز دارد.

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه آش دوغ شیرازی

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه آش دوغ شیرازی

 

*از‌آنجایی‌که دوغ طعم ترش یا شوری دارد، بهتر است اضافه کردن نمک را  به آخرین مرحله از طرز تهیه آش دوغ شیرازی موکول کنید تا مبادا آش شما زیادی شور شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه 4 مدل دسر با مارشمالو و بستنی شیک و کافی شاپی

*در طرز تهیه آش دوغ شیرازی، از بنه یا پسته کوهی هم استفاده می‌شود. بنه‌هایی که در آش به کار می‌روند باید به‌صورت تازه باشند و سفت نشده باشند. بنه تازه، طعم ترشی دارد و به خوشمزه‌تر شدن طعم آش، بسیار کمک می‌کند. اگر بنه در دسترس نداشتید، آن را از دستور پخت آش، حذف کنید.

*برای تزیین آش دوغ می‌توانید از کمی روغن و فلفل سیاه، قرمز یا پاپریکا استفاده کنید و کمی پیاز داغ، نعناع داغ و سیر داغ هم روی آش دوغ بریزید تا آش شما، هم طعم و هم ظاهر جذابی داشته باشد. سیر داغ را هم می‌توانید به‌صورت آماده از افق کوروش بخرید، به روش آنلاین، حضوری یا تلفنی.

* به‌جای گوشت قلقلی شده در طرز تهیه آش دوغ با گوشت، می‌توانید از گوشت تکه‌ای پخته در آن استفاده کنید یا گوشت مرغ را بپزید و ریش ریش کنید و در آخر به مواد آش دوغ اضافه کنید. بهتر است از این گوشت روی آش هم بریزید و به‌عنوان تزیین استفاده کنید.

*برنج نیم‌دانه بهترین گزینه برای استفاده در آش دوغ است. چون هم زودتر می‌پزد، هم به آش لعاب می‌دهد و هم طعم آش را خوشمزه‌تر می‌کند.

*تنها حبوباتی که در تهیه آش دوغ شیرازی به کار می‌رود، لپه است. حتما لپه را از قبل بخیسانید یا به مدت ۳۰ دقیقه با آب بپزید و آب آن را دور بریزید تا نفخ آن گرفته شود.

*این آش، نیاز به صبر و حوصله زیادی برای پخت دارد و هر چند دقیقه یک‌بار باید آن را هم بزنید تا ته نگیرد.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش دوغ ترکی اردبیل

 

سوالات متداول

 

سبزی آش دوغ شیرازی چیست؟

 

سبزی آش دوغ شیرازی چیست؟

 

در آش دوغ شیرازی از شوید و نعناع خشک استفاده می‌شود ولی برای لعاب دادن به آش، می‌توانید از مقداری اسفناج خرد شده هم استفاده کنید. فقط در این آش از سبزی جعفری استفاده نکنید چون در ترکیب با دوغ، طعم و مزه تلخ و بدی می‌گیرد. گاهی اوقات از سبزی آش در طرز تهیه آش دوغ شیرازی استفاده می‌شود. ترکیب سبزی آش، شوید، ترخون و تره است که به‌اندازه یکسان خرد و در غذا استفاده می‌شوند.

 

ادویه‌های آش دوغ شیرازی چیست؟

 

در آش دوغ شیرازی مثل سایر انواع آش دوغ، بهتر است ادویه‌هایی که به آش، رنگ می‌دهند، به کار نبرید. رنگ اصلی آش دوغ، باید سفید باشد و استفاده از زردچوبه هم رنگ و هم طعم آن را عوض می‌کند. از فلفل سیاه و کمی نمک در صورت نیاز استفاده کنید.

 

غلظت آش دوغ چقدر باید باشد؟

 

آش دوغ، به نسبت آش‌های دیگر، غلظت کمتری دارد و رقیق‌تر است. اگر می‌خواهید آش غلیظی داشته باشید، باید لپه و برنج را بیشتر استفاده کنید.

 

دوغ مناسب برای تهیه آش دوغ چیست؟

 

در طرز تهیه آش دوغ قشقایی، معمولا از دوغ سنتی یا محلی استفاده می‌شود که چربی و غلظت بیشتری دارد. اگر این دوغ را در دسترس نداشتید، می‌توانید از دوغ‌های کارخانه‌ای استفاده کنید. البته دوغی که استفاده می‌کنید باید بدون گاز باشد.

 

کالابرگ الکترونیک