۱۱ مدل طرز تهیه آش با گوشت چرخ‌ کرده لذیذ و خوشمزه + فیلم

۱۱ مدل طرز تهیه آش با گوشت چرخ‌ کرده لذیذ و خوشمزه + فیلم


17 مرداد 1402 . زمان مطالعه: 15 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۱۱ مدل طرز تهیه آش با گوشت چرخ‌ کرده لذیذ و خوشمزه + فیلم

درست کردن انواع آش با گوشت چرخ‌ کرده در اکثر شهرهای ایران بسیار رایج است. معمولا در طرز تهیه آش با گوشت یا از گوشت ریش‌ ریش شده و تکه‌ای یا چرخ کرده قلقلی استفاده می‌شود. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با طرز تهیه انواع آش با گوشت چرخ‌ کرده آشنا شوید.

 

لیست انواع آش با گوشت چرخ‌ کرده

 

انواع آش با گوشت چرخ‌کرده

 

اضافه کردن گوشت چرخ‌ کرده قلقلی به بعضی آش‌ها طعم بی‌نظیری می‌بخشد و از طرفی خواص و فواید آش را نیز افزایش می‌دهد. معمولا برای درست کردن انواع آش با گوشت چرخ‌ کرده در اواسط پخت آش گوشت قلقلی تفت داده شده به آن اضافه می‌شود. در ادامه می‌توانید با طرز تهیه انواع آش با گوشت چرخ‌ کرده آشنا شوید و فیلم آموزش تهیه چند مدل آش با گوشت چرخ کرده را هم تماشا کنید.

۱- آش دوغ شیرازی

 

آش دوغ شیرازی از انواع آش با گوشت چرخ کرده

 

«آش دوغ شیرازی» یکی از انواع آش‌ دوغ خوشمزه ایرانی است که یا آن را ساده درست می‌کنند یا برای تهیه آن از گوشت قلقلی استفاده می‌شود. برای تهیه آش دوغ شیرازی با گوشت چرخ‌ کرده از یک ساعت قبل برنج نیم‌دانه و لپه را بشویید و در مقداری آب ولرم به صورت جداگانه و در دو ظرف جدا، خیس کنید. سپس سبزی‌های آش را بشویید و اجازه دهید قبل از خرد کردن آب اضافی خود را از دست بدهند. برای خواندن مراحل و جزییات طرز تهیه آش دوغ شیرازی خوشمزه با گوشت چرخ کرده می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه آش دوغ شیرازی کلیک کنید.

در طرز تهیه آش دوغ شیرازی معمولا از موادی مثل برنج نیم دانه ایرانی، لپه، نعنا خشک، دوغ بدون گاز، روغن مایع، نمک، فلفل سیاه، گوشت چرخ‌ کرده، پیاز داغ و زردچوبه استفاده می‌شود. می‌توانید همه این مواد را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

۲- آش دوغ اردبیل

 

آش دوغ اردبیل از انواع آش با گوشت چرخکرده

 

«آش دوغ سرعین» یکی از انواع آش محلی است که مدل مجلسی آن را با گوشت چرخ کرده درست می‌کنند. در اولین مرحله از طرز تهیه آش دوغ اصیل اردبیل با گوشت چرخ کرده باید از شب قبل حتما نخودها را خیس کنید و چند بار آب آن‌ها را عوض کنید. برنج را هم به مدت یک ساعت خیس کنید.

نخودها را بدون اضافه کردن نمک بپزید تا حسابی نرم شوند، نمک مدت زمان پخت حبوبات را به تاخیر می‌اندازد. در این فاصله سبزی‌ها را بشورید و بعد از این‌که آب‌شان گرفته شد ساطوری خرد کنید. برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه آش دوغ اردبیل با گوشت چرخ کرده می‌توانید به مقاله طرز تهیه آش دوغ سرعین اردبیل مراجعه کنید.

برای تهیه این آش به جز دوغ، گوشت چرخ کرده و برنج نیم دانه از موادی مثل نخود، سبزی آش منجمد، سیر داغ، تخم مرغ و آرد برنج استفاده می‌شود که می‌توانید همه این مواد را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

 

۳- آش ماست

 

آش ماست از انواع آش با گوشت چرخکرده

 

«آش ماست» یکی از انواع آش‌‌ بین‌المللی است که شباهت زیادی به ‌آش دوغ دارد و در دو مدل با گوشت و بدون گوشت تهیه می‌شود. برای درست کردن آش ماست ابتدا لپه‌ها را به مدت ۸ تا ۱۲ ساعت یا از شب قبل خیس کنید.

در یک قابلمه مناسب ۲ عدد پیاز را نگینی یا خلالی خرد کنید و در روغن تفت دهید. سیر را رنده یا خیلی ریز خرد کنید و به پیاز اضافه کنید. نمک، فلفل و زردچوبه را به سیر و پیاز اضافه کنید. بعد از اینکه پیازها طلایی و سرخ شد و سیر تفت خورد، لپه‌ها را اضافه کنید و روی مواد به اندازه ۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی آب بریزید و درب ظرف را بگذارید تا لپه با حرارت ملایم بپزد.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه آش ماست با گوشت چرخ کرده می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه آش ماست کلیک کنید. برای تهیه این آش با گوشت چرخ کرده به جز گوشت و برنج از موادی مثل ماست، پیاز داغ منجمد، فلفل قرمز و کره استفاده می‌شود که می‌توانید این مواد را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

۴- آش بی بی سه شنبه

 

آش بی بی سه شنبه با گوشت چرخ کرده

 

«آش بی بی سه شنبه» یکی دیگر از انواع آش با گوشت چرخ‌ کرده است که در استان مرکزی برای گرفتن حاجت درست می‌شود. درست کردن آش بی بی سه شنبه قوانین مخصوصی دارد و باید سر سفره فردی که نذر کرده است، گذاشته شود. جالب است بدانید که سفره بی بی سه شنبه در شهرهای زیادی بر پا می‌شود و آش مخصوص به آن در اراک و نیشابور تهیه می‌شود.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه هریسه گندم خوشمزه جنوبی با گوشت و بدون گوشت

در اولین مرحله از طرز تهیه آش بی بی سه شنبه به روش اراکی باید حبوبات را برای چند ساعت خیس کنید. برای این کار حبوبات را به‌طور جداگانه در ظرف‌های مختلف بریزید. مقداری آب به آن‌ها اضافه کنید. سپس حبوبات را برای ۶ تا ۱۲ ساعت خیس کنید. در این مدت چند بار آب حبوبات را عوض کنید. این کار موجب می‌شود تا نفخ حبوبات به‌طور کامل برطرف شود. در این فاصله پیاز داغ آش را هم درست کنید.

در مرحله دوم از پخت آش بی بی سه شنبه اراک باید نخود و لوبیاها برای حدود ۲ ساعت با آب بپزید. از آنجایی‌که عدس زودتر پخته می‌شود، بهتر است عدس را یک ساعت بعد از پخت بقیه حبوبات به آن‌ها اضافه کنید. برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه آش بی بی سه شنبه روی لینک مقاله طرز تهیه آش بی بی سه شنبه کلیک کنید.

برای تهیه این آش به جز گوشت چرخ کرده از موادی مثل رشته آش، عدس، لوبیا چشم بلبلی و کشک استفاده می‌شود که می‌توانید همه این مواد را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

 

۵- آش عدس

 

آش عدس از انواع آش با گوشت چرخ کرده

تخفیفات لبنیات افق کوروش

 

«آش عدس» را هم با گوشت مرغ، هم گوشت تکه‌ای و هم با گوشت چرخ کرده درست می‌کنند. برای درست کردن این مدل آش با گوشت چرخ‌ کرده ابتدا باید پیازها را پوست بگیرید و بشویید. پیاز را با قسمت درشت رنده کنید. سپس آب پیاز را با دست بگیرید. گوشت چرخ‌کرده را بهتر است از نوع مخلوط گوساله و گوسفند انتخاب کنید. گوشت را در یک کاسه بریزید و پیاز رنده و آبگیری شده (تفاله پیاز) را اضافه کنید.

نمک، زردچوبه و فلفل سیاه را به همراه آرد نخودچی (الک شده) اضافه کنید. برای این که بوی زهم گوشت کاملا گرفته شود، می‌توانید دو حبه سیر را هم با قسمت ریز، رنده و به مواد گوشت اضافه کنید. همه مواد را با هم به خوبی ورز دهید تا مخلوطی یکدست و منسجم داشته باشید. روی ظرف مایه گوشت را با سلفون بپوشانید و در یخچال قرار دهید. ۳۰ دقیقه اجازه دهید مواد استراحت کنند و گوشت خودش را بگیرد.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه آش عدس با گوشت چرخ کرده و سایر انواع گوشت می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه آش عدس با گوشت کلیک کنید.

برای تهیه این آش به جز عدس و گوشت چرخ کرده از موادی مثل آرد نخودچی و رشته سوپی استفاده می‌شود که می‌توانید این مواد را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

۶- آش میوه

 

آش میوه از انواع آش یا گوشت چرخ کرده

 

«آش میوه» یکی از لذیذترین و محبوب‌ترین انواع آش با گوشت چرخ‌ کرده است که در شهرهایی مثل اردبیل، تبریز، همدان و زنجان طبخ می‌شود و به دلیل وجود میوه‌های متنوع طعمی متمایز و بسیار دلپذیر دارد.

در اولین مرحله از طرز تهیه آش میوه باید نخود و لوبیا را برای ۱ شب در دو ظرف جداگانه بخیسانید. در این مدت آب حبوبات را چندین بار عوض کنید تا هم نفخ آن‌ها گرفته شود و هم زودتر پخت شوند. بهتر است عدس را هم ۲ ساعت قبل از پخت خیس کنید و بعد برای تهیه آش استفاده کنید. میوه‌های آش و گوشت قلقلی را هم آماده کنید.

برای خواندن مراحل طرز تهیه آش میوه به ۴ روش مختلف با گوشت چرخ کرده و میوه تازه و خشک می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه آش میوه کلیک کنید.

برای تهیه آش میوه با گوشت چرخ کرده از موادی مثل لوبیا چیتی، رب گوجه، قیسی، آلو بخارا و لواشک استفاده می‌شود که می‌توانید همه این مواد را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

۷- آش سماق

 

آش سماق از انواع آش با گوشت چرخ کرده

 

یکی از خوشمزه‌ترین و مقوی‌ترین انواع آش‌های سنتی با گوشت چرخ کرده «آش سماق» است که در تویسرکان، ارومیه، همدان، اصفهان و بسیاری از شهرهای دیگر به روش‌های مختلف با گوشت چرخ کرده و بدون گوشت درست می‌شود. آش سماق علاوه بر مزه لذیذی که دارد، بسیار مفید است و از همین رو مصرف آن در طب سنتی بسیار تأکید می‌شود.

این آش خاصیت ضدعفونی‌کننده و ضدمیکروبی دارد و برای جلوگیری و درمان بیماری‌های کبدی نیز بسیار مفید است. در اولین مرحله از طرز تهیه آش سماق به روش طب سنتی باید برنج را همراه با آب در قابلمه بریزید و روی شعله گاز قرار دهید. شعله گاز را زیاد کنید تا برنج کاملاً بپزد و نرم شود.

بعد از پخت برنج، سبزی‌ها را بشویید و با استفاده از خردکن یا چاقو به صورت ریز خرد کنید. برای تهیه این آش هر چقدر سبزی شما ریزتر خرد شود، طعم آش نیز لذیذتر خواهد شد. سپس سبزی خرد شده را به آش سماق اضافه کنید. برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه آش سماق به ۳ روش مختلف طب سنتی، همدان و ارومیه می‌توانید به مقاله طرز تهیه آش سماق مراجعه کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه ترشی خرمالو و لیته خرمالو به 3 روش

برای تهیه آش سماق علاوه بر گوشت چرخ کرده، سبزی آش و برنج از سماق استفاده می‌شود که می‌توانید سماق را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

۸- آش شوربا

 

آش شوربا با گوشت چرخ کرده

 

«آش شوربا» یک غذای فوق‌العاده مقوی برای روزهای سرد پاییز و زمستانی است و به‌طورمعمول همه جا از آن به عنوان «آش سرماخوردگی» یاد می‌شود. وجود سبزیجات تازه و گوشت در آش شوربا به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و موجب می‌شود تا بدن راحت‌تر بتواند با بیماری‌های ویروسی مقابله کند. برای تهیه آش شوربا هم می‌توانید از گوشت قلقلی استفاده کنید و هم شوربا را بدون گوشت درست کنید.

برای تهیه آش شوربا با گوشت چرخ کرده ابتدا باید یک عدد پیاز درشت را به صورت مربعی و ریز خرد کنید و تفت دهید، بعد نمک، فلفل و زردچوبه را به پیازهای سرخ شده اضافه کنید. داخل یک قابلمه ۵ لیوان آب بریزید و روی حرارت گاز قرار دهید تا به جوش بیاید. بعد پیازهای سرخ شده و نصف پیمانه برنج خیس خورده را به آب اضافه کنید. برای تهیه این آش بهتر است از برنج نیم دانه استفاده کنید تا زودتر له و شفته شود. بعد از اضافه کردن برنج حرارت را کم کنید. درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید برنج به خوبی پخته شود. برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه آش شوربا می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه آش شوربا کلیک کنید.

۹- آش گشنیز تبریزی

 

آش گشنیز تبریزی با گوشت چرخ کرده

 

«آش گشنیز» یکی از مقوی‌ترین آش‌های سنتی است که خواص بی‌نظیری برای پاکسازی بدن و درمان سرماخوردگی دارد. این آش خوشمزه از غذاهای مخصوص تبریز محسوب می‌شود و معمولاً هم با ماست و هم بدون ماست طبخ می‌گردد و یکی از مهم‌ترین مواد تهیه آن گوشت چرخ کرده است.

در اولین مرحله از طرز پخت آش گشنیز باید نخود و لوبیا را در یک ظرف آب بریزید و اجازه دهید برای یک شب در آب بمانند تا هم نفخشان گرفته شود و هم بهتر پخته شوند. یک عدد پیاز را به صورت خلالی خرد کنید. مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و پیازها را در روغن داغ سرخ کنید و کمی زردچوبه به آن اضافه کنید. مایه گوشت قلقلی آش را هم با فلفل سیاه، زردچوبه و پیاز درست کنید و سپس گوشت قلقلی‌ها را در روغن تفت دهید.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه آش گشنیز تبریزی به ۲ روش مختلف می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه آش گشنیز کلیک کنید.

۱۰- آش آلو

 

آش آلو با گوشت چرخ کرده

 

«آش آلو» یکی از خوشمزه‌ترین انواع آش تابستانی سنتی ایرانی است که معمولا در شهرهای مختلف به روش‌های متفاوتی طبخ می‌شود. این آش لذیذ هم با گوشت چرخ کرده و هم بدون استفاده از گوشت با آلوهای مختلف درست می‌شود. در اولین مرحله از طرز تهیه آش آلو با گوشت چرخ کرده باید پیاز داغ درست کنید. لپه خیس خورده و برنجی را هم که از قبل در آب خیسانده بودید در یک قابلمه به همراه آب بریزید. مایه گوشت قلقلی را درست کنید و قلقلی‌ها را سرخ کنید.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه آش آلو با گوشت چرخ کرده می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه آش آلو کلیک کنید.

۱۱- آش گوجه سبز

آش گوجه سبز از انواع آش با گوشت چرخ کرده

 

«آش گوجه سبز» یکی از خوشمزه‌ترین و متفاوت‌ترین انواع آش با گوشت چرخ‌ کرده است که می‌توانید در خانه درست کنید. برای تهیه این آش ابتدا پیاز را به صورت نگینی خرد و در روغن سرخ کنید. سپس یک قاشق از پیاز سرخ شده را جدا کنید و با گوشت چرخ‌ کرده تفت دهید و باقی مانده پیاز داغ را برای تزیین آش کنار بگذارید.

حبوبات را به گوشت اضافه کنید و مقداری آب در قابلمه بریزید. بعد از پختن حبوبات، گوجه سبزها و سبزی آش را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید. حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید تا گوجه سبزها بپزند و نرم شوند. برای خواندن ادامه طرز تهیه آش آلوچه به ۲ روش مختلف می‌توانید به مقاله طرز تهیه آش آلوچه مراجعه کنید.

برای تهیه آش گوجه سبز به جز گوشت چرخ‌کرده و گوجه سبز از بلغور گندم نیز استفاده می‌شود که می‌توانید این بلغور گندم را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

سوالات متداول

بهترین انواع آش با گوشت چرخ‌ کرده برای تابستان کدامند؟

اگر به دنبال طرز تهیه انواع آش با گوشت چرخ‌ کرده مناسب تابستان هستید، بهتر است آش آلو، آش گوجه سبز، آش ماست، آش دوغ شیرازی، آش دوغ اردبیل و آش میوه را امتحان کنید.

بهترین انواع آش با گوشت چرخ کرده برای زمستان کدامند؟

آش گشنیز با گوشت چرخ کرده،‌ آش عدس با گوشت چرخ کرده و آش شوربا با گوشت چرخ کرده جزو انواع آش با گوشت چرخ کرده مناسب فصل زمستانند.

 

 

کالابرگ الکترونیک