۲ طرز تهیه شیرینی پاپیونی در فر و بدون فر + آموزش خمیر هزارلا

۲ طرز تهیه شیرینی پاپیونی در فر و بدون فر + آموزش خمیر هزارلا


24 اسفند 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه شیرینی پاپیونی

شیرینی پاپیونی یا شیرینی پروانه ای، یکی از محبوب‌ترین شیرینی‌های عید نوروز است که ماندگاری بالا، بافت ترد و طعم بسیار لذیذی دارد و می‌توانید به راحتی آن را در خانه برای مهمانی‌های عید، درست کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش آموزش طرز تهیه شیرینی پاپیونی در فر و بدون فر، به همراه نکات پخت و خوشمزه شدن آن را به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه شیرینی پاپیونی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آرد سفید قنادی ۲۵۰ گرم
کره (گیاهی یا مارگارین) ۲۲۵ گرم
نمک نصف قاشق چای‌خوری

 

مواد لازم برای شربت روی شیرینی پاپیونی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
شکر ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آب ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
گلاب ۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
زعفران (دم کرده غلیظ) ۲ قاشق غذاخوری
آبلیمو ۱ قاشق غذاخوری

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲ ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت شیرینی پاپیونی در فر: ۲۰ دقیقه

کالری شیرینی پاپیونی: ۱ عدد شیرینی پاپیونی حدود ۱۷۰ کیلوکالری انرژی دارد

مراحل طرز تهیه شیرینی پاپیونی در فر

مراحل طرز تهیه شیرینی پاپیونی

شیرینی پاپیونی مثل طرز تهیه شیرینی زبان، با خمیر هزار لا درست می‌شود که این خمیر را می‌توانید به صورت آماده هم تهیه کنید. در ضمن این شیرینی را هم در فر و هم در تابه می‌توانید درست کنید. در ادامه مراحل طرز تهیه شیرینی پاپیونی در فر را دنبال کنید.

مرحله اول: مواد خمیر شیرینی را آماده کنید

برای طرز تهیه شیرینی پروانه ای، اگر از قبل خمیر هزار لا ندارید، این خمیر را با کمی دقت و حوصله می‌توانید خودتان درست کنید. برای این کار، قبل از شروع آشپزی، به مدت ۳۰ دقیقه، آرد و کره را از یخچال بیرون بیاورید تا به دمای محیط برسند و کره در دمای محیط آب شود. آرد سفید را هم ۲ بار الک کنید تا بافت خمیر لطیف شود.

در صورت تمایل می‌توانید کره گیاهی و آرد سفید قنادی را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله دوم: خمیر شیرینی پاپیونی را آماده کنید

آرد الک شده را در یک کاسه یا روی سطح تمیز (سطح کار) بریزید و وسط آن را گود کنید. سپس به اندازه ۱۰۰ گرم از کره را جدا کنید و داخل گودی آرد بگذارید. با قاشق شروع به مخلوط کردن آرد و کره کنید تا حالت خمیری بگیرد. تا جای ممکن، خمیر را ورز ندهید. خمیر که نرم شد و شکل گرفت، آن را جمع کنید و در یک پاکت زیپ کیپ بگذارید و ۲ ساعت در دمای محیط استراحت دهید.

حتما بخوانید  طرز تهیه کوفته هلو شیرازی مجلسی به روش اصیل

مرحله سوم: بقیه کره را به خمیر اضافه کنید

بعد از ۲ ساعت که خمیر در محیط گرم، به عمل آمد، آن را از پلاستیک بیرون بیاورید و روی سطح کار بگذارید. خمیر را با وردنه، کمی باز کنید. با چاقو چهار برش به شکل + روی خمیر بزنید. سپس ۱۲۵ گرم از کره‌ای را که باقی‌ مانده است، وسط خمیر بگذارید و خمیرها را از کنار، روی کره برگردانید.

مرحله چهارم: خمیر را باز کنید

بدون این که خمیر را با دست ورز بدهید، با وردنه آن را به شکل مستطیل باز کنید. طول و عرض خمیر را روی هم بگذارید و دوباره با وردنه باز کنید. ۵ بار خمیر را با وردنه، باز و بسته کنید. دوباره خمیر را در پلاستیک زیپ کیپ بگذارید و نیم ساعت دیگر استراحت دهید.

مرحله پنجم: خمیر را دوباره باز کنید

درست کردن خمیر هزارلا

برای بار دوم، بعد از استراحت، خمیر را از پاکت زیپ کیپ در بیاورید. باز هم ۵ بار خمیر را با وردنه باز کنید و ببندید. در آخر، خمیر را در پاکت بگذارید و ۲۰ دقیقه دیگر، این بار در یخچال استراحت دهید. بعد از این مدت، می‌توانید شروع به برش زدن خمیر برای شیرینی کنید. در این فاصله، فر را هم روشن و روی دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود.

مرحله ششم: خمیر را برش بزنید

بعد از آماده شدن و استراحت کردن خمیر، یک سینی فر را با مقداری روغن یا کره چرب کنید و کنارتان بگذارید. خمیر را از یخچال بیرون بیاورید و روی سطح بگذارید. با وردنه، خمیر را باز کنید تا ضخامت آن به نیم سانتی‌متر برسد. خمیر‌ها را به شکل مربع یا مستطیل (به اندازه دلخواه) برش بزنید.

مرحله هفتم: خمیر‌ها را فرم دهید

فرم دادن خمیر شیرینی پاپیونی

خمیرهای برش خورده را از وسط یک یا دو بار بپیچانید تا شکل پاپیونی به خود بگیرند. سپس خمیرها را با فاصله از هم، در سینی فر بچینید. سینی را در فر بگذارید. به مدت ۱۰ دقیقه، دما را روی همان ۲۰۰ درجه بگذارید و برای ۱۰ دقیقه دوم، دما را روی ۱۷۵ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. در این فاصله که شیرینی‌ها می‌پزند، شربت شیرینی پاپیونی را درست کنید.

مرحله هشتم: شربت شیرینی پاپیونی را درست کنید

برای درست کردن شربت شیرینی پاپیونی، یک ظرف را روی حرارت بگذارید و آب و شکر را در آن بریزید. صبر کنید تا دانه‌های شکر در آب حل شوند. سپس گلاب، زعفران و آبلیمو را اضافه کنید. به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه شربت را روی حرارت بگذارید تا غلیظ شود. بعد از روی شعله بردارید.

شکر، گلاب، زعفران و آبلیمو را به صورت خرید حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله نهم: شربت را روی شیرینی‌های پاپیونی بریزید

شیرینی‌های پاپیونی در مدت ۲۰ دقیقه می‌پزند. بعد آنها را از فر بیرون بیاورید و اجازه دهید، سرد شوند. سپس شربت را روی شیرینی‌ها بریزید یا با برس، از مایه شربت روی شیرینی‌ها بمالید. در آخر می‌توانید کمی شکلات ذوب شده یا پودر پسته یا پودر نارگیل هم روی شیرینی‌ها بپاشید. شیرینی‌های پاپیونی، آماده سرو است، آن‌ها را می‌توانید در ظرف سرو بگذارید.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه آسان باقلوا یزدی حاج خلیفه بدون فر و در فر

روش تهیه شیرینی پاپیونی دو رنگ

طرز تهیه شیرینی پاپیونی دو رنگ

برای تهیه شیرینی پاپیونی دو رنگ، باید دو خمیر جداگانه درست کنید. به یکی از خمیرها پودر کاکائو بزنید و یکی دیگر را ساده درست کنید. هر مقدار که پودر کاکائو اضافه کردید، از آرد کم کنید. بعد همه مراحل تهیه خمیر هزار لا را تکرار کنید.

در آخر، موقع فرم دادن شیرینی‌ها، دو مستطیل یا مربع را روی هم بگذارید. یکی خمیر هزارلایه ساده و دیگری خمیر هزارلایه شکلاتی، بعد خمیر را بپیچید. بقیه مراحل را هم مانند روش بالا دنبال کنید.

برای خرید پودر کاکائو می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

روش تهیه شیرینی پاپیونی بدون فر

طرز تهیه شیرینی پاپیونی بدون فر

برای درست کردن شیرینی پروانه ای بدون فر، بعد از آماده کردن و درست کردن خمیرها، یک تابه دو طرفه را روی حرارت بگذارید تا گرم شود. کف تابه را چرب کنید و خمیرهای پاپیونی را در آن بچینید. درب تابه را ببندید و حرارت را خیلی کم کنید و شعله پخش‌کن بگذارید. سپس تابه را به مدت ۴۰ دقیقه روی حرارت ملایم بگذارید تا شیرینی‌ها بپزند.

نکات مهم در طرز تهیه شیرینی پاپیونی

فوت و فن های خوشمزه شدن شیرینی پاپیونی برای عید

  • کره را به هیچ عنوان به روش بن‌ماری یا ذوب کردن، گرم نکنید. تمام مواد باید به دمای محیط برسند وگرنه خمیرتان فرم نمی‌گیرد و خراب می‌شود.
  • بهتر است از کره گیاهی در طرز تهیه خمیر هزارلا استفاده کنید. در این صورت بوی کره حیوانی غالب نمی‌شود.
  • خمیر هزارلا را در دمای محیط نگذارید چون زود خشک می‌شود.
  • اگر از خمیرتان اضافه آمد، آن را در ۲ لایه پلاستیک زیپ کیپ بگذارید و در فریزر قرار دهید. بعد از باز شدن یخ خمیر هزارلایه، به سرعت آن را استفاده کنید وگرنه سفت می‌شود.
  • می‌توانید قبل از پخت شیرینی پاپیونی، برای رومال شیرینی، سفیده تخم مرغ را با مقداری گلاب و عسل مخلوط کنید و روی شیرینی‌ها با برس آشپزی بمالید تا بعد از پخت، هم براق و هم شیرین شود. در صورت تمایل عسل را می‌توانید از افق کوروش به صورت اینترنتی و حضوری تهیه کنید.
  • به جای شربت شیرینی پاپیونی می‌توانید فقط پودر قند (طرز تهیه پودر قند) یا پودر پسته روی شیرینی‌ها بپاشید. اگر می‌خواهید پودر قند بپاشید، حتما اجازه دهید شیرینی‌ها سرد شوند. چون اگر داغ باشند،‌ پودر قند روی شیرینی‌ها ذوب می‌شود.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن شیرینی پاپیونی

آیا شیرینی پروانه ای (پاپیونی) سرخ شده می‌توان درست کرد؟

خیر. خمیر شیرینی پروانه‌ای سرخ شده، فرق می‌کند و در آن از خمیر هزارلا استفاده نمی‌شود. در خمیر شیرینی پروانه‌ای سرخ شده از تخم مرغ و شیر استفاده می‌شود. اما خمیر هزارلا را نمی‌توانید سرخ کنید، چون شیرینی‌تان خراب می‌شود.

شیرینی پاپیونی با خمیر یوفکا هم می‌توان تهیه کرد؟

خیر. خمیر یوفکا ضخیم‌تر از خمیر هزارلا و برای درست کردن غذا یا پیس غذا مناسب است. برای طرز تهیه شیرینی زبان و شیرینی پاپیونی، حتما باید خمیر هزارلایه استفاده کنید.

 

کالابرگ الکترونیک