طرز تهیه کوفته هلو شیرازی مجلسی به روش اصیل

طرز تهیه کوفته هلو شیرازی مجلسی به روش اصیل


18 اسفند 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه کوفته هلو شیرازی با تمام فوت و فن ها

وقتی برای اولین بار اسم کوفته هلو را می‌شنوید، شاید تصور کنید که با یک کوفته عجیب و غریب مواجهید، اما بد نیست بدانید که مواد به کار رفته در این کوفته، بسیار ساده است و البته هیچ ربطی به هلو ندارد. این کوفته اصیل شیرازی به خاطر این که ظاهر و اندازه‌ای شبیه هلو دارد، به کوفته هلو معروف شده و یکی از غذاهای نوروزی شیراز است. کوفته هلو را در سس مخصوص که در آن از رب گوجه فرنگی، سس انار یا سرکه و شیره به عنوان چاشنی استفاده می‌شود، می‌پزند و یک غذای محبوب برای غذای ماه رمضان و  لیست ناهار است. در این مقاله از سرویس آشپزی طرز تهیه کوفته هلو شیرازی به روش سنتی و اصیل به عنوان یک غذا با رب خوشمزه را به شما آموزش خواهیم داد و همه فوت و فن‌های پخت و وا نرفتن این کوفته را به شما خواهیم گفت. با مجله کوروش همراه باشید.

 

 

طرز تهیه کوفته هلو شیرازی اصیل و سنتی

 

طرز تهیه کوفته هلو شیرازی اصیل و سنتی

مدت زمان آماده سازی: ۳۰ دقیقه
مدت زمان پخت: ۹۰ دقیقه

میزان کالری در ۱۰۰ گرم کوفته هلو شیرازی: ۱۰۱ کالری

 

مواد لازم برای تهیه کوفته هلو

 

• گوشت چرخ کرده: ۴۰۰ گرم
• هویج: ۲ عدد متوسط
• آرد نخودچی: ۳ قاشق غذاخوری
• پیاز: ۲ عدد متوسط
• تخم مرغ: ۱ عدد
• زردچوبه، نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم
• روغن: برای سرخ کردن

 

مواد لازم برای سس کوفته هلو

 

• زعفران دم کرده: ۲ قاشق غذاخوری
• آبلیمو ترش: ۲ قاشق غذاخوری
• نمک و روغن: به میزان لازم
• پودر دارچین: ۱ قاشق چای‌خوری
• رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری
• هویج: ۲ عدد متوسط
• برنج: در صورت دلخواه
• نعنا خشک: ۲ قاشق غذاخوری
• شکر: ۱ قاشق غذاخوری (به دلخواه)

 

 

مواد لازم برای وسط کوفته هلو شیرازی

 

• آلو بخارا: ۱۰ عدد برای وسط کوفته
• زرشک: ۳ قاشق غذاخوری
• پیاز داغ: ۳ قاشق غذاخوری
• گردو خرد شده: ۵ عدد

 

مراحل طرز تهیه کوفته هلو شیرازی

 

مراحل طرز تهیه کوفته هلو

 

برای درست کردن کوفته هلو شیرازی، ابتدا باید مایه کوفته هلو را آماده و درست کنید و بعد از ورز دادن مواد، آن‌ها را در یخچال استراحت دهید. در این فاصله سس کوفته هلو را درست کنید. در نهایت کوفته‌ها را به شکل گرد، فرم دهید و مواد میانی را در کوفته‌ها بگذارید. کوفته‌های آماده شده را در نهایت در سس قرار دهید و اجازه دهید کوفته هلو شیرازی به آرامی بپزد.

حتما بخوانید  طرز تهیه سوفله ماکارونی به ۳ روش مرحله به مرحله

 

 

مرحله اول: مایه کوفته هلو را آماده کنید

 

در اولین قدم از طرز تهیه کوفته هلو شیرازی، پیاز و هویج‌ها را رنده کنید و آب آن را بگیرید. گوشت چرخ کرده، تخم مرغ، زردچوبه، نمک و فلفل را به همراه آرد نخودچی به پیاز و هویج رنده شده اضافه و مواد را با هم ترکیب کنید و ورز دهید تا یکدست شود. حدود ۱۰ دقیقه مواد را ورز دهید تا کاملا منسجم شوند.

 

مرحله دوم: مایه کوفته هلو را استراحت دهید

 

روی ظرفی که مایه کوفته را در آن درست کرده‌ بودید، بپوشانید و به مدت ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت در یخچال قرار دهید تا استراحت کند. بعد از آماده شدن، مایه کوفته را از یخچال بیرون بیاورید و به اندازه یک هلو از آن را بردارید و داخل دستتان باز کنید.

 

 

مرحله سوم: وسط کوفته را با مواد میانی پر کنید

 

وسط کوفته را به میزان دلخواه، از مواد میانی کوفته هلو شامل کشمش، گردو، زرشک و آلو بخارای بدون هسته بگذارید. سپس آن را به شکل گلوله در آورید. همه کوفته‌ها را به همین شکل درست کنید.

 

مرحله چهارم: سس کوفته را آماده کنید

 

در این مرحله از طرز تهیه کوفته هلو شیرازی اصل، سس آن را درست کنید. برای این کار پیاز و هویچ را ریز و نگینی خرد و در تابه با مقداری روغن و پودر دارچین سرخ کنید. رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و تفت دهید تا هم طعم خام آن گرفته شود و هم رنگ باز کند. نعنا خشک را به مدت ۱ دقیقه تفت دهید.

 

مرحله پنجم: بقیه مواد سس را اضافه کنید

 

سپس به اندازه ۴ لیوان، آب جوش به مواد داخل تابه اضافه کنید. برنج را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید. می‌توانید از برنج نیم‌دانه هم استفاده کنید. صبر کنید تا سس شروع به جوشیدن کند و کمی غلیظ شود.

 

مرحله ششم: کوفته‌ها را تفت دهید

 

یک تابه را روی حرارت بگذارید و به اندازه ۳ تا ۴ قاشق روغن در آن بریزید. وقتی روغن داغ شد، کوفته‌ها را در تابه بچینید. کوفته‌ها را سرخ کنید تا همه لایه بیرونی آن طلایی شود. کوفته‌ها که سرخ شدند، آنها را در سس بچینید و در ظرف را بگذارید.

 

 

مرحله هفتم: کوفته‌ هلو را سرو کنید

 

بعد از حدود ۴۵ دقیقه آبلیمو را به همراه چاشنی‌های دلخواه به تابه اضافه کنید. وقتی سس به خورد کوفته‌های هلو رفت و طعم یکدیگر را گرفتند، می‌توانید آن‌ها را در ظرف مناسب همراه با سبزی، سالاد شیرازی و نان سرو کنید.

 

 

 

فوت و فن‌ های طرز تهیه کوفته هلو شیرازی

 

فوت و فن‌ های طرز تهیه کوفته هلو شیرازی

 

*میزان ورز دادن مواد کوفته برای درست کردن هر کوفته از جمله کوفته تبریزی در انسجام مواد و کوفته بسیار تعیین کننده است. هر چقدر مواد را بیشتر ورز بدهید، احتمال وا رفتن آن‌ها در هنگام پختن در سس کمتر است.

 

*برای اینکه بابت انسجام مواد به کار رفته در کوفته خیالتان راحت باشد، روی ظرف حاوی مایه کوفته را قبل از پختن، بپوشانید و به مدت ۳۰ دقیقه با ۱ ساعت در یخچال بگذارید. اگر بعد از فرم دادن کوفته‌ها، دوباره کوفته‌ها را در یخچال بگذارید، انسجام بیشتری خواهد گرفت.

حتما بخوانید  طرز تهیه انواع حلیم خوشمزه شهرهای مختلف با تمام فوت و فن ها

 

*اضافه کردن رب گوجه فرنگی به سس کوفته، کاملا اختیاری است. می‌توانید سس را از دستور پخت کوفته هلو حذف کنید.

 

*به جای هویج می‌توانید از نرگسی در طرز تهیه کوفته هلو شیرازی استفاده کنید.

 

*کوفته‌ها را حتما به سسی اضافه کنید که در حال جوشیدن است. نباید مایه سس سرد یا ولرم باشد.

 

*علاوه بر زرشک و آلو بخارا می‌توانید از پیاز داغ، کشمش، گردو و قیسی هم به عنوان مواد داخلی کوفته استفاده کنید. میزان و انواع مواد میانی مورد استفاده در کوفته هلو، به سلیقه خودتان بستگی دارد.

 

*برای این‌ که کوفته هلو طعم خوشمزه‌تر و مجلسی‌تری داشته باشد، قبل از اضافه کردن به سس کوفته، پیاز داغ درست کنید و کوفته‌ها را کمی در روغن و با پیاز داغ سرخ کنید.

 

*اضافه کردن آبلیمو به سس کوفته باعث خوش‌طعم‌تر شدن سس خواهد شد. ولی می‌توانید آن را با آب نارنج جایگزین کنید.

 

*بهتر است سس روی کوفته‌ها را بپوشاند. در غیر این صورت، هر از گاهی کوفته‌ها را به آرامی بچرخانید تا همه قسمت‌های آن بپزد و نرم شود.

 

*اگر از رب انار در طرز تهیه سس کوفته هلو استفاده می‌کنید، بهتر است آبلیمو و شکر را از طرز تهیه کوفته هلو حذف کنید. بد نیست بدانید که استفاده از رب انار در تهیه سس، باعث تیره شدن رنگ سس خواهد شد.

 

*به جای آبلیمو و شکر در طرز تهیه سس کوفته می‌توانید از مقداری سرکه و شیره به عنوان چاشنی و طعم دهنده و چاشنی سس استفاده کنید.

 

*کوفته هلو به عنوان یک غذای مخصوص شب عید، غذای ماه رمضان و به ‌عنوان افطای یا یک غذای مجلسی و مخصوص مهمانی در شیراز پخته می‌شود.

 

*کوفته هلو شیرازی یک ناهار خوشمزه و البته در شیراز همیشه در لیست شام نونی است که با سالاد شیرازی و سبزی خوردن سرو می‌شود.

 

 

سوالات متداول

علت وا رفتن کوفته چیست؟

 

علت وا رفتن کوفته هلو چیست؟

 

*یکی از دلایل وا رفتن کوفته استفاده از گوشت چرب است. هر چه گوشت کوفته چرب‌تر باشد، احتمال این‌که وا برود و شل شود، بیشتر است.
*اگر آب پیاز را نگیرید، احتمال پاشیدن کوفته هلو در هنگام پخت، بیشتر می‌شود. بهتر است حتی آب اضافی هویج را هم با دست بگیرید.

 

چه کار کنیم کوفته هلو وا نرود؟

 

*اگر احتمال می‌دهید کوفته شما وا می‌رود، به مواد طرز تهیه کوفته هلو، محض احتیاط ۱ یا ۲ قاشق آرد نخودچی اضافه کنید.
*استفاده از گندم کوبیده در تهیه کوفته می‌تواند باعث انسجام آن شود.
*آب پیاز و سیب زمینی به کار رفته در طرز تهیه کوفته هلو را با دست بفشارید و جدا کنید.
*از گوشت کم‌چرب یا بدون چربی در طرز تهیه کوفته هلو استفاده کنید.
*استفاده از یک تخم مرغ در مواد کوفته، از وا رفتن أن جلوگیری می‌کند.
*مایه کوفته هلو را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه ورز بدهید.

 

کالابرگ الکترونیک