طرز تهیه شوید واویشکا با مرغ به روش اصیل گیلانی

طرز تهیه شوید واویشکا با مرغ به روش اصیل گیلانی


29 فروردین 1403 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه شوید واویشکا با مرغ به روش اصیل گیلانی

شوید واویشکا از جمله انواع خوراک واویشکا گیلانی است. طرز تهیه شوید واویشکا با مرغ بسیار آسان است. این خوراک خوشمزه و سنتی گیلانی اصیل طعم و عطر بسیار دلپذیری دارد و معمولا به صورت خوراک همراه با نان یا به عنوان خورشت با برنج کته یا چلو سرو می‌شود. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش همراه باشید تا طرز تهیه شوید واویشکا رشتی با مرغ را به شما آموزش بدهیم.

مواد لازم برای تهیه شوید واویشکا با مرغ (برای ۴ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
گوشت مرغ (سینه و ران) ۴۰۰ گرم
شوید تازه و ساطوری خرد شده ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
تخم مرغ ۲ عدد
روغن کرمانشاهی ۳۰ گرم
پیاز (برای پیاز داغ) ۲ عدد متوسط
سیر (برای سیر داغ) ۵ حبه
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
برنج و نان برای سرو غذا

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت شوید واویشکا با مرغ: ۳۰ دقیقه

میزان کالری هر ۱۰۰ گرم خورشت شوید واویشکا با مرغ: حدود ۱۱۳ کیلوکالری

 

مراحل طرز تهیه شوید واویشکا با مرغ

مراحل طرز تهیه شوید واویشکا با مرغ 

طرز تهیه واویشکا مرغ گیلانی بسیار آسان است و با استفاده از شوید تازه، منجمد شده یا خشک می‌توانید این غذا را درست کنید.

مرحله اول: مرغ را با پیاز تفت دهید

در اولین مرحله از طرز تهیه واویشکا مرغ گیلانی، لازم است مرغ را به قطعات نسبتا کوچکی تقسیم کنید. قبل از انجام این کار، توصیه می‌کنیم استخوان بخش‌های مختلف ران و سینه را خارج کنید. این خورشت معمولا با استفاده از مرغ بدون استخوان درست می‌شود.

سپس، یک عدد پیاز را هم به دلخواه به‌صورت خلالی یا نگینی قطعه قطعه کنید. تابه مناسبی را روی شعله قرار دهید و داخل‌ آن مقداری روغن حیوانی بریزید. پیاز و مرغ را به‌ همراه نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به تابه اضافه کنید. درب تابه را ببندید. پس از گذشت چند دقیقه و اطمینان از آب انداختن پیاز، شعله را کم کنید و اجازه بدهید مرغ با آب پیاز کاملا بپزد، تفت ببیند و مزه‌دار شود.

حتما بخوانید  2 مدل طرز تهیه آش دوغ کردستان سنتی و خوشمزه با نکات طلایی

برای خرید روغن حیوانی، مرغ، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه می‌توانید به‌صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله دوم: شوید را آماده کنید

در این مرحله، لازم است شوید را تمیز کنید و به دقت بشویید. شوید شسته شده را داخل آبکش قرار دهید تا آب‌اش کاملا خارج شود. سپس، آن را کاملا خرد کنید. در صورت تمایل، می‌توانید از شوید آماده و منجمد شده استفاده کنید. اما طبیعتا سبزی تازه عطر و بوی منحصر به‌فردی را به غذا می‌دهد.

مرحله سوم: شوید خرد شده را تفت دهید

قابلمه مناسبی را انتخاب کنید و روی شعله قرار دهید. سپس، کره محلی یا روغن کرمانشاهی را داخل قابلمه بریزید و شوید خرد شده را به‌همراه مقداری زردچوبه به آن اضافه کنید. حالا باید منتظر بمانید تا سبزی سرخ شود. مراقب باشید شویدتان نسوزد.

مرحله چهارم: مرغ تفت خورده را اضافه کنید

پس از سرخ شدن شوید، وقت آن است که قطعات مرغ پخته و تفت داده شده را به قابلمه حاوی سبزی اضافه کنید. روی این ترکیب، یک لیوان آب جوش بریزید. درب قابلمه را ببندید، حرارت را کم کنید و اجازه بدهید خورشت شوید واویشکا جا بیفتد.

مرحله پنجم: سیر و پیاز باقی‌مانده را اضافه کنید

اکنون وقت آن است که یک عدد پیاز باقی‌مانده و حبه‌های سیر را رنده کنید. سپس، مقداری روغن را داخل یک تابه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا داغ شود. در نهایت، سیر و پیاز رنده شده را به تابه اضافه کنید و مقداری تفت دهید تا سبک و شیشه‌ای شوند.

سپس، مقداری زردچوبه را هم به این ترکیب بیفزایید و یک دقیقه صبر کنید تا زردچوبه هم تفت داده شود. حالا، محتویات تابه را به خورشت در حال پخت اضافه کنید.

برای خرید سیر داغ و پیاز داغ آماده می‌توانید به‌صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله ششم: تخم مرغ‌ها را اضافه کنید

پیش از افزودن تخم مرغ‌ها به خورشت، لازم است آن‌ها را در یک کاسه بریزید و با چنگال خوب هم بزنید تا یک‌دست شده و از حالت لختگی خارج شوند. سپس، تخم مرغ‌های هم زده را به قابلمه در حال جوش اضافه کنید و این ترکیب را خوب هم بزنید تا کاملا با خورشت یک‌پارچه شوند. در نهایت، باید چند دقیقه دیگر صبر کنید تا همه این مواد در کنار هم جا بیفتند.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه اسنک سویا پنیری و خوشمزه در ساندویچ ساز و تابه

برای خرید تخم مرغ می‌توانید به‌صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله هفتم: خورشت شوید واویشکا را سرو کنید

پس از آماده شدن خورشت، آن را در ظرف زیبا و مناسبی بریزید و همراه برنج کته یا برنج چلو یا نان سرو و نوش جان کنید.

برای خرید برنج و نان می‌توانید به‌صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

نکات مهم در طرز تهیه شوید واویشکا

فوت و فن‌های حرفه‌ای برای درست کردن خوشمزه‌ترین خورشت شوید واویشکا

  • برخی از افراد، برای مزه‌دار کردن این خورشت از رب گوجه فرنگی استفاده می‌کنند. در این صورت رب گوجه را همراه با پیاز و مرغ تفت دهید. برای خرید رب گوجه فرنگی می‌توانید به‌صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.
  • در صورت تمایل، به‌جای کره حیوانی یا روغن کرمانشاهی می‌توانید از روغن مایع سرخ کردنی استفاده کنید. برای خرید روغن مایع سرخ کردنی می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.
  • در صورت تمایل، می‌توانید مقداری آب نارنج، آبلیموی تازه یا آبغوره هم به این خورشت اضافه کنید. برای خرید آبلیمو، آب نارنج و آبغوره می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.
  • طرز تهیه واویشکا مرغ، واویشکا دل و جگر و واویشکا گوشت چرخ کرده هم در گیلان مرسوم است.
  • شوید واویشکا را با شوید خشک هم می‌توانید درست کنید. در این صورت شوید خشک نیازی به سرخ شدن ندارد. بنابراین، باید آن را در مراحل نهایی همراه با تخم مرغ به غذا اضافه کنید. سبزی خشک شوید را می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن شوید واویشکا با مرغ

به شوید واویشکا می‌توانیم رب گوجه اضافه کنم؟

بله، در طرز تهیه شوید واویشکا مرغ گیلانی می‌توانید از یک قاشق رب گوجه فرنگی هم استفاده کنید تا خورشت‌تان رنگ و طعم بهتری پیدا کند.

در طرز تهیه شوید وایشکا می‌توانیم شوید خشک را جایگزین سبزی تازه کنیم؟

بله. در صورت تمایل، به‌جای شوید تازه یا منجمد شده می‌توانید از شوید خشک استفاده کنید. اما توجه داشته باشید، شوید خشک نیازی به سرخ شدن ندارد. بنابراین، باید آن را در مراحل نهایی همراه با تخم مرغ به غذا اضافه کنید.

 

کالابرگ الکترونیک