۱۳ مورد از عوارض خوردن آلبالو | چه کسانی نباید آلبالو بخورند؟

۱۳ مورد از عوارض خوردن آلبالو | چه کسانی نباید آلبالو بخورند؟


30 مرداد 1401 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
عوارض خوردن آلبالو

عوارض و مضرات خوردن آلبالو چیست؟ آلبالوی تازه یکی از خوشمزه‌ترین و مفیدترین میوه‌های آبدار تابستانی است که معمولاً به آنتی‌اکسیدان فراوان و ویتامین‌های متنوعی که دارد، معروف است. اما مصرف بیش از حد آلبالو می‌تواند در بدن مشکلاتی ایجاد کند. از طرف دیگر عوارض و مضرات آلبالو معمولاً زمانی رؤیت می‌شود، که بیش از میزان تعیین شده از این میوه استفاده کنید و یا بدن شما به آن آلرژی داشته باشد. اما چه کسانی نباید آلبالو بخورند؟ آیا چیزی در مورد عوارض خوردن آلبالو می‌دانید؟ در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش می‌توانید با مضرات آلبالو تازه آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد عوارض و مضرات خوردن آلبالو پاسخ خواهیم داد.

 

 

 

عوارض خوردن آلبالو

 

عوارض خوردن آلبالو

 

آلبالو یک منبع غنی از ویتامین‌ها است و می‌تواند به بهبود سیستم ایمنی بدن، سلامت دندان‌ها، کاهش فشار خون، کاهش دردهای آرتریت، عارضه یبوست و حتی کاهش وزن کمک کند. ویتامین‌های B و C موجود در آلبالو آنقدر زیاد است که آن را در دسته سالم‌ترین انواع میوه‌ها قرار می‌دهد. اما به هر حال این میوه خوشمزه و پر فایده نیز می‌تواند گاهی عوارضی را به همراه داشته باشد. معمولاً عوارض خوردن آلبالو زمانی ایجاد می‌شود که در مصرف آن زیاده‌روی کنید. در ادامه می‌توانید با برخی از عوارض و مضرات آلبالو آشنا شوید.

 

۱- ناراحتی‌های گوارشی

 

خوردن آلبالو در برخی افراد سبب ایجاد ناراحتی‌های گوارشی می‌شود. اگر شما هم جزو آن افرادی هستند که معده‌تان بعد از خوردن آلبالو درد می‌گیرد، احتمالاً معده شما حساس است و یا در مصرف آن زیاده‌روی کرده‌اید. در برخی موارد نادر ممکن است ناراحتی معده یک واکنش آلرژیک باشد و فرد بعد از خوردن میوه علائمی مثل تورم، قرمز شدن و خارش پوست را تجربه کند و یا با مشکلاتی نظیر خس خس سینه، تنگی نفس، تورم لب‌ها و متورم شدن گلو روبرو شود.

 

۲- سوزش سر دل

 

سوزش سر دل از عوارض آلبالو

 

یکی از عوارض خوردن آلبالو «سوزش سر دل» است. برخی افراد با خوردن آلبالو یک احساس سوزش و درد را در معده احساس می‌کنند که برخی مواقع علائم آن شبیه به حمله قلبی است. سوزش سر دل نشانه خروج اسید معده به مری است که سبب تحریک و درد در معده می‌گردد. افرادی که به بیماری رفلاکس معده مبتلا هستند، معمولاً بعد از مصرف برخی میوه‌ها و غذاها این سوزش را تجربه می‌کنند.

توجه داشته باشید که آلبالو معمولاً در شرایطی سبب اسیدی شدن معده می‌شود که شدت بیماری فرد زیاد باشد و یا به مقدار زیاد از این میوه مصرف کند. معمولاً آب آلبالو بیشتر از میوه آن رفلاکس ایجاد می‌کند و از همین رو افرادی که به این مشکل مبتلا هستند، نباید از آب آلبالو استفاده کنند.

 

۳- ورم معده

 

آلبالو به خودی خود سبب ورم معده نمی‌شود، اما اگر شما به «گاستریت معده» مبتلا هستید، احتمالاً بعد از مصرف آلبالو، مشکل شما تشدید خواهد شد. گاستریت التهاب پوشش معده است که در برخی افراد حاد و در برخی دیگر مزمن است. افرادی که به ورم معده مبتلا هستند، معمولاً با مصرف سبزیجات و میوه‌های سالمی همچون کلم، فلفل دلمه‌ای، گوجه فرنگی، موز، خیار، گیلاس و اکثر میوه‌ها دچار مشکل می‌شوند.

حتما بخوانید  همه چیز درباره فواید و مضرات تن ماهی

هر چقدر میزان ترشی آلبالو بیشتر باشد، معمولاً مشکلات بیشتری برای این افراد ایجاد می‌شود. از طرف دیگر فیبر بالا و اسید آلی میوه سبب تحریک پوشش معده می‌شود و علائم بیماری را تشدید می‌کند.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه آلبالو پلو مجلسی خوشمزه

 

۴- تهوع و استفراغ

 

تهوع و استفراغ از عوارض آلبالو

 

هر چند که احساس تهوع و استفراغ بعد از خوردن آلبالو بسیار نادر است، اما با این حال این مشکل نیز از عوارض خوردن آلبالو محسوب می‌شود. اگر فردی به سموم دفع آفات روی میوه حساسیت نشان دهد، معمولاً بعد از خوردن آلبالو دچار حالت تهوع و استفراغ خواهد شد.

اگر بعد از خوردن آلبالو علاوه بر حالت تهوع و استفراغ، مشکلات پوستی شدید و تنگی نفس را تجربه کردید، بهتر است هر چه سریع‌تر از یک پزشک متخصص کمک بگیرید.

 

۵- واکنش آلرژیک به آلبالو

 

معمولاً آلرژی به آلبالو در مقایسه با مواد غذایی آلرژی‌زا مثل سویا، تخم مرغ و شیر بسیار نادر است، اما با این حال افرادی هستند که به آلبالو حساسیت دارند. بسیاری از این افراد بعد از خوردن آلبالو علائمی نظیر گزگز یا خارش لب‌ها، تورم گلو و لب‌ها را تجربه می‌کنند. گاهی این تورم به حدی زیاد است که تنفس فرد با مشکل روبرو می‌شود.

در برخی افراد آلرژی به آلبالو با علائم پوستی نظیر کهیر، تورم و خارش پوست ایجاد می‌شود. برخی نیز دچار آبریزش بینی، قرمزی چشم و ترشحات بینی می‌شوند. آلرژی به آلبالو در دیگر افراد سبب خس خس سینه، تنگی نفس و سرفه می‌شود. در واکنش‌های عصبی ممکن است فرد بعد از خوردن آلبالو دچار عارضه سردرد، بی‌قراری، غش، تشنج و یا از دست دادن هوشیاری شود.

در واکنش‌های گوارشی فرد حالت تهوع، استفراغ و اسهال را تجربه می‌کند. به هر صورت اگر شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که به آلبالو حساسیت دارید، باید از مصرف این میوه اجتناب کنید و در صورت بروز علائم از یک پزشک کمک بگیرید.

 

۶- نفخ شکم

 

نفخ شکم از عوارض مصرف آلبالو

 

یکی دیگر از عوارض و مضرات خوردن آلبالو ایجاد نفخ معده و زیاد شدن گاز در معده است. برخی افراد بعد از خوردن آلبالو دچار نفخ و گاز معده می‌شوند. به یاد داشته باشید که هیچگاه بعد از مصرف آلبالو بلافاصله آب مصرف نکنید، زیرا این کار موجب تشدید نفخ و سورش معده می‌شود.

این افراد معمولاً به دلیل مصرف زیاد فیبر و حساسیت یا عدم تحمل برخی ترکیبات موجود در میوه مانند قند فروکتوز یا الکل‌های قند موجود در آلبالو مثل سوربیتول و مانیتول دچار مشکل می‌شوند.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شربت آلبالو و خواص آن

 

۷- اسهال

 

اسهال از عوارض آلبالو

 

یکی از شایع‌ترین عوارض خوردن آلبالو ابتلا به عارضه اسهال و شل شدن مدفوع است که معمولاً در اثر مصرف بیش از حد این میوه ایجاد می‌شود. آلبالو حاوی مقدار زیادی فیبر است و از همین رو مصرف بیش از حد آن موجب شل شدن مدفوع و اسهال می‌شود.

در برخی افراد اسهال به دلیل حساسیت به اجزای مختلف میوه ایجاد می‌شود و در برخی دیگر این موضوع نشان دهنده حساسیت فرد به آلبالو است که با عوارض دیگری نظیر حالت تهوع و بثورات پوستی و مشکلات تنفسی همراه است.

حتما بخوانید  13 نکته مهم تغذیه مناسب ورزشکاران روزه دار

 

۸- یبوست

 

جالب است بدانید که آلبالو هم موجب اسهال می‌شود و هم یبوست. هر چند که یبوست یک عارضه جانبی نادر است، اما افرادی که در مصرف آلبالو زیاده‌روی می‌کنند و آن را با هسته می‌خورند، ممکن است به یبوست مبتلا شوند. حساسیت به اجزای طبیعی میوه نیز می‌تواند سبب بروز یبوست در برخی افراد شود.

 

۹- تشدید علائم سندرم روده تحریک‌پذیر

 

اگر به سندرم روده تحریک‌پذیر مبتلا هستید، پس باید بدانید که زیاده‌روی در مصرف آلبالو می‌تواند علائم بیماری را تشدید کند. معمولاً این افراد بعد از خوردن آلبالو دچار اسهال، نفخ، درد معده، گرفتگی شکم و خستگی می‌شوند. هر چند که میزان مصرف آلبالو روی شدت علائم مؤثر است اما این موضوع به شدت بیماری و حساسیت فرد بستگی دارد.

 

۱۰- بروز علائم سردی

 

بروز علائم سردی از عوارض آلبالو

 

طبع آلبالو سرد و خشک است، از همین رو مصرف آن در افراد بلغمی و سرد مزاج موجب بروز علائم سردی نظیر دل درد، بی‌حالی، گنگی سر و اسهال می‌شود. افراد سرد مزاج باید در مصرف میوه‌هایی با طبع سرد محتاط باشند و در صورت مصرف آلبالو آن را با مقداری گلپر یا به صورت مربای آلبالو میل کنند.

 

۱۱- افت فشار

 

اگر فشار خونتان همیشه پایین است، احتمالاً بعد از خوردن میوه‌های ترش مزه مثل آلبالو دچار سردرد و سرگیجه می‌شوید. افرادی که فشار خون پایینی دارند، بهتر است آلبالو را با نمک بخورند تا دچار مشکل نشوند. خوردن آلبالو در دوران قاعدگی نیز می‌تواند موجب کاهش فشار خون و سرگیجه شود. بنابراین بهتر است با احتیاط مصرف شود.

 

۱۲- تشدید علائم در بیماران کلیوی

 

یکی از مهم‌ترین عوارض خوردن آلبالو در بیماران کلیوی است. این افراد باید از میوه‌ها و غذاهایی استفاده کنند که پتاسیم پایینی دارد و از همین رو مصرف زیاد آلبالو در این افراد می‌تواند سبب تشدید علائم بیماری شود.

 

بیشتر بخوانید: بهترین رژیم غذایی برای بیماران کلیوی

 

عوارض مصرف آلبالو در دوران شیردهی

 

عوارض مصرف آلبالو در دوران شیردهی

 

آلبالو یک میوه نفاخ است و از همین رو مادرانی که به کودک خود شیر می‌دهند، نباید در مصرف این میوه زیاده‌روی کنند. زمانی که مادر میوه نفاخ مصرف کند، نفخ وارد شیر مادر می‌شود و به نوزاد منتقل می‌شود و از همین رو نوزاد بعد از مصرف شیر مادر دچار دل درد و نفخ خواهد شد. توجه داشته باشید که کودکان زیر ۳ سال نباید آلبالو استفاده کنند، زیرا ممکن است بعد از مصرف این میوه دچار اسهال و مشکلات گوارشی شوند.

 

بهترین زمان مصرف آلبالو

 

 بهترین زمان مصرف آلبالو

 

آلبالو به دلیل طعم ترشی که دارد، بهتر است با معده خالی استفاده نشود. بهترین زمان مصرف آلبالو بین دو وعده غذایی است. توجه داشته باشید که بعد از مصرف آلبالو آب نخورید، زیرا این کار سبب ایجاد نفخ می‌شود و مشکلات گوارشی را تشدید می‌کند. از خوردن آلبالو به میزان زیاد در یک وعده اجتناب کنید و سعی کنید آن را به خوبی بجوید.

 

سوالات متداول

 

چه کسانی نباید آلبالو بخورند؟

 

افرادی که فشار خون پایینی دارند، افراد مبتلا به مشکلات گوارشی و رفلاکس معده و همچنین بیماران کلیوی نباید از آلبالو به مقدار زیاد استفاده کنند.

 

چه افرادی بعد از خوردن آلبالو دچار ورم معده می‌شوند؟

 

آلبالو به خودی خود سبب ورم معده نمی‌شود، اما اگر شما به گاستریت مبتلا هستید، احتمالاً بعد از مصرف آلبالو، مشکل شما تشدید خواهد شد.

 

منابع: natureword، healabel

کالابرگ الکترونیک