۱۲ نکته مهم مراقبت از پوست دست و صورت موقع خانه تکانی

۱۲ نکته مهم مراقبت از پوست دست و صورت موقع خانه تکانی


9 بهمن 1401 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
نکات مراقبت از پوست موقع خانه تکانی

آیا شما هم به مراقبت از پوست موقع خانه تکانی اهمیت می‌دهید؟ اگر جوابتان منفی است، پس حتما در مورد عواقب استفاده از انواع شوینده‌ها و تاثیر آنها بر پوستتان باخبر نیستید. خشکی پوست دست، پا، لب و صورت، ایجاد حساسیت پوستی و حتی ایجاد مو خوره، تنها برخی از عوارض عدم مراقبت از پوست موقع خانه تکانی هستند. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش، به نکات مراقبت از پوست در زمان خانه تکانی می‌پردازیم و کارهای پیشگیرانه‌ای را که باید برای مراقبت پوست در هنگام خانه تکانی انجام دهید، به شما گوشزد می‌کنیم.

 

 

چرا مراقبت از پوست دست در خانه تکانی مهم است؟

 

چرا مراقبت از پوست دست در خانه تکانی مهم است؟

 

با اهمیت دادن به اصول مراقبت از پوست موقع خانه تکانی، می‌توانید از سلول‌های پوستتان محافظت کنید. در نتیجه با این کار سلامت پوست تضمین شده و از تحریک و خشکی آن پیشگیری می‌کنید.

مراقبت نامناسب از پوست منجر به پیری زودرس آن می‌شود. پس برای جلوگیری از این عارضه، باید رطوبت دستتان را حفظ کنید‌ تا پوستی انعطاف پذیر و سالم داشته باشید. فراموش نکنید که دست‌ها و گردن شما، اولین نشانه‌های پیری را نشان می‌دهند.

این موضوع به دلیل عدم مراقبت از پوست اتفاق می‌افتد. به طور کلی و مخصوصا در زمان خانه‌تکانی باید انجام روتین پوستی را جدی‌تر بگیرید.

 

اصول و روش‌های مراقبت از پوست موقع خانه تکانی

 

اصول و روش های مراقبت از پوست موقع خانه تکانی

 

۱- دستکش بپوشید

 

اولین قدم برای مراقبت از پوست در خانه تکانی عید، استفاده از دستکش‌های پلاستیکی است. استفاده از شوینده‌های مختلف باعث ایجاد آسیب به پوست و خشک شدن دست‌ها می‌شود. برای جلوگیری از این آسیب‌ها، نباید پوست دستتان به صورت مستقیم با مواد شوینده تماس پیدا کند.

اگر به لایه داخلی دستکش‌های آشپزخانه حساسیت دارید، اول یک دستکش نخی تمیز بپوشید و بعد دستکش را دست کنید. با این کار از تعریق دست‌ها و در نتیجه ابتلا به بیماری‌های پوستی هم جلوگیری به عمل می‌آید. اما برای گرفتن گرد و غبار روی وسایل خانه، همان دستکش نخی کفایت می‌کند.

 

۲- کرم یا ژل مرطوب کننده پوست بزنید

 

انتخاب بهترین کرم مرطوب کننده با توجه به نوع پوست در زمان خانه تکانی

 

استفاده از ژل‌های ضد عفونی کننده، همراه با شستن مداوم دست‌ها، پوست حساس دست‌هایمان را خراب می‌کند. حالا اگر از شوینده‌های شیمیایی هم برای تمیز کردن وسایل و سطوح استفاده کنید، وضعیت وخیم‌تر خواهد شد.

مطالعات نشان داده است، زمانی که از کرم مرطوب کننده دست استفاده نکنیم، پوست دست، زبر، خشن و خشک‌تر می‌شود. حتی این خشکی می‌تواند در برخی افراد منجر به درماتیت تماسی تحریک‌کننده شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه 15 ماسک توت فرنگی ? جادویی برای زیبایی پوست و مو

استفاده از کرم دست مناسب، پس از شست‌وشو و استفاده از شوینده‌ها می‌تواند به سرعت رطوبت را بازگرداند و از خشکی، زبری و آسیب پوست جلوگیری کند. در ضمن موقع خانه تکانی حتما از مرطوب‌کننده‌هایی استفاده کنید که پایه آنها آب است و دست را چرب نمی‌کنند.

چون چربی موجود در کرم‌ها، می‌تواند منافذ پوست را ببندد و اثر منفی بر سلامت پوست داشته باشد.

 

۳- بعد از کرم زدن دستکش نخی بپوشید

 

اگر بعد از انجام خانه تکانی، دستتان حسابی خشک و حساس شده است، پس از مالیدن کرم روی پوستتان یک دستکش نخی تمیز بپوشید و شب تا صبح با آن بخوابید. این کار کمک می‌کند رطوبت به لایه‌های عمیق پوست برود و خشکی را از بین ببرد.

در مورد خشکی و ترک پا هم، بعد از زدن کرم ترک پا، یک جوراب نخی تمیز را شب تا صبح بپوشید و معجزه آن را به چشم ببینید.

 

۴- آب کافی بنوشید

 

برای هیدراته ماندن بدن، آب کافی بنوشید

 

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بعد از انجام خانه تکانی یا فعالیت بدنی سنگین، لب‌ها و دهانتان خشک شود. کم آبی بدن باعث ایجاد چنین مشکلی می‌شود. حتی اگر در فصل زمستان هستید، در هنگام خانه‌تکانی، آب بیشتری بنوشید. این کار به هیدراته شدن بدن کمک می‌کند و پوستتان مرطوب می‌ماند.

 

۵- از شوینده‌های طبیعی استفاده کنید

 

صابون‌های ظرفشویی، شوینده‌های لباسشویی و پاک‌کننده‌های استانداردی که برای تمیز کردن خانه استفاده می‌شوند، از مواد بسیار قوی تشکیل شده‌اند. مواد شیمیایی موجود در این محصولات پاک کننده، می‌توانند به شدت به پوست شما آسیب برساند و منجر به تحریک، قرمزی و حتی آسیب به پوست شوند.

تا جایی که می‌توانید، شوینده‌هایی را برای تمیز کردن وسایل استفاده کنید که از مواد طبیعی ساخته شده‌اند. استفاده از ترکیب سرکه سیب و جوش شیرین یکی از این شوینده‌های طبیعی است که هم قدرت پاک‌کنندگی بالایی دارد و هم بخارات ناشی از آن، به ریه و دستگاه تنفسی، آسیب نمی‌رساند.

 

۶- تاریخ مصرف شوینده‌ها را بررسی کنید

 

تاریخ مصرف شوینده‌ها را بررسی کنید

 

اگر از مواد شوینده تاریخ مصرف گذشته یا اکسپایر شده استفاده می‌کنید، کارتان حسابی خطرناک است. خطر مواد شوینده در خانه تکانی را دست کم نگیرید، چه رسد به مواد شوینده تاریخ مصرف گذشته.

این شوینده‌ها هم به سطوح آسیب می‌رسانند و هم برای سلامت پوست خودتان ضرر دارند. سعی کنید از برندهای شوینده‌ مناسب و ترفندهای تمیزکاری با مواد شوینده استفاده کنید که قبلا امتحان کرده‌اید و با پوست دستتان سازگار بوده‌اند تا خیالتان بابت عدم ایجاد مشکلات پوستی راحت باشد.

در ضمن از ترکیب کردن مواد شوینده با یکدیگر برای قوی‌تر شدن پاک کنندگی آنها خودداری کنید. چون شوینده‌ها، هر یک فرمول خاصی دارند و ترکیب آنها با یکدیگر این فرمول را به هم می‌ریزد یا برخی مواقع می‌تواند خطرناک باشد.

 

۷- پوست دستتان را خشک کنید

 

خشک کردن پوست بعد از شستن یکی از اصول مراقبت از پوست موقع خانه تکانی است. حتما با حوله یا دستمال کاغذی، بعد از شستن دست‌ها، آنها را خشک کنید تا رطوبت ناشی از آب روی دستتان نماند.

خشک نکردن دست‌ها، پوست را مستعد خشکی و زبری و حتی ایجاد قارچ‌های پوستی می‌کند. بعد از خشک کردن پوست، همان طور که گفتیم، حتما از لوسیون و مرطوب کننده دست استفاده کنید.

حتما بخوانید  29 خواص و فواید درمانی عجیب روغن نارگیل برای سلامت بدن

 

۸- سرم یا بالم لب بزنید

 

علاوه بر پوست دست‌ها، پوست لب‌ها هم در خطر خشکی ناشی از فعالیت بدنی قرار دارند. بخارهای ناشی از شوینده‌ها و کم آبی بدن منجر به خشک شدن و ترک پوست لب می‌شوند. در نتیجه ممکن است لب‌هایتان ترک خورده و شیاردار شوند. بالم لب یا ژل لب می‌تواند لب‌ها را مرطوب نگه دارد و خشکی آنها را التیام دهد.

 

۹- کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید

 

کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید

 

برای انجام برخی از کارهای خانه ممکن است مجبور شوید که از خانه بیرون بروید. مثلا قبل از پهن کردن لباس‌ها یا ملحفه‌های شسته شده، مراقبت و آب دادن به گل‌ها، شست‌وشوی بالکن و … هم روی پوست صورت و هم دست‌هایتان، کرم ضد آفتاب بزنید.

می‌توانید از کرم‌های مرطوب کننده حاوی ترکیبات ضدآفتاب هم استفاده کنید. این کرم‌ها از پوست در برابر اشعه UVA و UVB محافظت می‌کنند. بنابراین شما با یک تیر دو نشان می‌زنید.

 

۱۰- از آب سرد یا ولرم استفاده کنید

 

شستن دست‌ها و صورت با آب داغ، باعث حساس شدن و خشکی آن می‌شود. در ضمن به غده‌های چربی روی پوست آسیب می‌رساند. بنابراین تا جای ممکن برای شستن دست و صورتتان از آب سرد یا ولرم استفاده کرده و بعد از شستن، پوستتان را با یک حوله نرم، خشک کنید.

 

۱۱- مراقبت از پوست صورتتان را از قلم نیندازید

 

برای مراقبت از پوست صورت در هنگام خانه تکانی و پس از آن، از سرم پوست استفاده کنید. بهتر است از سرمی استفاده کنید که هم برای صورت مفید است و هم روی پوست دست‌تان می‌توانید بمالید.

سرم پوست به تقویت و تغذیه صورت و دست‌ها کمک بسیاری می‌‌کند. مثلا سرم ویتامین C باعث تقویت و سفید شدن پوست دست می‌شود. حداقل هفته‌ای یک بار، پیش از خواب، دستانتان را با سرم پوست ماساژ دهید.

 

۱۲- پوست را لایه برداری کنید

 

بعد از اتمام کار خانه تکانی، لایه برداری پوست را فراموش نکنید

 

بعد از اتمام کار خانه تکانی، لایه برداری پوست را فراموش نکنید. در مدتی که خانه تکانی می‌کنید، به خاطر انجام فعالیت‌های بدنی، برخی از سلول‌های پوست صورت و دستتان می‌میرند. برای شادابی و طراوت پوست، از کرم‌ها یا لوسیون‌های لایه‌بردار پوست استفاده کنید.

همچنین می‌توانید از انواع ماسک‌های طبیعی میوه برای اسکراب کردن پوستتان نهایت بهره را ببرید. ماسک‌های خانگی هم نیاز به صرف هزینه بالا ندارند و هم به راحتی در خانه تهیه می‌شوند. ضمنا خیالتان بابت عدم استفاده از مواد شیمیایی در آنها، راحت خواهد بود.

 

سوالات متداول

 

برای مراقبت از پوست دست موقع خانه تکانی چه کار کنیم؟

 

برای جلوگیری از خشکی و حساسیت پوست دست در زمان خانه تکانی، از دستکش استفاده کنید. پوستتان را پس از شستن خشک کنید. کرم مرطوب کننده بزنید و از شوینده‌های مطمئن و ملایم استفاده کنید.

 

چه شوینده‌هایی در خانه تکانی به پوست دست آسیب نمی‌رسانند؟

 

برای مراقبت از پوست موقع خانه تکانی، از شوینده‌هایی استفاده کنید که فرمولاسیون ملایمی دارند و قبلا آنها را تست کرده‌اید. شوینده‌هایی که تاریخ مصرفشان گذشته‌ است، به پوست آسیب می‌رسانند. در نهایت تا جای ممکن از شوینده‌های طبیعی خانگی مثل سرکه و جوش شیرین برای پاک کردن سطوح استفاده کنید.

 

 

منابع: thesomersettoiletryco/ bebeautiful

کالابرگ الکترونیک