علت خشکی لب چیست | ۲۰ روش درمان خانگی خشکی لب

علت خشکی لب چیست | ۲۰ روش درمان خانگی خشکی لب


20 بهمن 1400 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
علت و روش های درمان خشکی لب
فهرست محتوا پنهان

آیا می‌دانید علت خشکی لب چیست؟ خشکی لب یکی از مشکلات رایج به خصوص در فصول سرد و سال است که موجب ترک خوردن، درد و پوسته پوسته شدن لب‌ها می‌شود. اما چه روش‌هایی برای درمان خشکی لب وجود دارد؟ آیا می‌دانید بهترین روغن برای خشکی لب چیست؟ چرا باید خشکی لب را جدی بگیرید و برای رفع خشکی و ترک لب‌ها چه روش‌های مؤثرتر است. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش می‌توانید با علل و درمان خشکی و ترک لب آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول درباره از بین بردن خشکی لب پاسخ خواهیم داد.

 

 

علت خشکی لب چیست؟

 

علت خشکی لب چیست؟

 

پوست لب یکی از نازک‌ترین لایه‌های پوست بدن است که بیشتر از هر بخش دیگری از پوست در معرض خشکی و آسیب قرار دارد. زمانی که میزان رطوبت پوست لب کاهش پیدا کند، ظاهری خشک و ترک خورده در آن ایجاد می‌شود.

 

معمولاً خشکی لب‌ها بیشتر با قرار گرفتن در معرض هوای خشک و سرد ایجاد می‌شود، اما بسیاری از افراد در تابستان و هوای نرمال نیز با این مشکل روبرو می‌شوند. علاوه بر این خشکی لب در افرادی که به بیماری کرونا مبتلا می‌شوند هم دیده می‌شود. در ادامه می‌توانید با چند علت خشکی لب آشنا شوید.

 

  • سرما و خشکی هوا؛
  • برخورد بیش از حد آب دهان فرد با لب‌ها؛
  • مصرف غذاهای تند؛
  • قرار گرفتن در معرض نور خورشید؛
  • عفونت‌های قارچی؛
  • مصرف برخی داروها و مکمل‌ها؛
  • واکنش‌های آلرژیک؛
  • ابتلا به برخی بیماری‌ها؛
  • کمبود آب بدن
  • کمبود برخی ویتامین‌ها مثل ویتامین B2؛
  • استفاده بیش از حد از رژ لب و بالم لب؛
  • مصرف بیش از حد ویتامین A؛
  • یبوست.

 

علائم خشکی لب‌ها

 

علائم خشکی لب‌ها

 

معمولاً علائم خشک شدن لب‌ها تنها به ترک خوردن و پوسته پوسته شدن آن ختم نمی‌شود. در ادامه می‌توانید با برخی از علائم خشکی لب‌ها آشنا شوید.

 

  • خشکی لب‌ها؛
  • ترک خوردن پوست لب؛
  • پوسته پوسته شدن لب‌ها؛
  • سرخی لب‌ها؛
  • سوزش و گز گز لب‌ها.

 

پیشگیری از ترک خوردن لب‌ها

 

پیشگیری از ترک خوردن لب‌ها

 

از آنجایی که در لب‌ها غدد چربی وجود ندارد، از همین رو پوست این ناحیه نیاز به مراقبت بیشتری دارد. سعی کنید برای جلوگیری از خشکی لب‌ها از بالم لب استفاده کنید. استفاده از وازلین و روغن‌های گیاهی نیز راهکار مناسبی برای پیشگیری از خشکی لب‌ها محسوب می‌شود. در ادامه می‌توانید با روش‌های پیشگیری از ترکی خوردن لب‌ها آشنا شوید.

 

  • سعی کنید روزانه مقدار مناسب آب بخورید.
  • اگر هوا خشک است، در خانه از دستگاه بخور استفاده کنید.
  • از زبان زدن لب‌ها و خیس کردن لب‌ها با آب دهان اجتناب کنید.
  • پوست لب‌ها را نکنید.
  • از گاز گرفتن پوست لب اجتناب کنید.
  • پوست لب‌هایتان را بیش از حد لایه‌برداری نکنید.
  • از مصرف خوشبوکننده‌های دهان و آب نبات‌های حاوی اکالیپتوس و منتول اجتناب کنید، زیرا این مواد موجب تحریک و خشکی پوست می‌شوند.
  • اگر به روغن‌های گیاهی و مرطوب کننده‌هایی مثل موم عسل، شی باتر، روغن کرچک و سویا حساسیت دارید، بهتر است از وازلین استفاده کنید.
  • از سیگار کشیدن اجتناب کنید.

 

 

روش‌های درمان خشکی لب

 

روش‌های درمان خشکی لب

 

توجه به برخی نکات ساده و به کار بردن راهکارهای خانگی می‌تواند به شما کمک کند تا در عرض مدت زمانی کوتاه از شر خشکی و ترک لب خلاص شوید. در ادامه به چند روش مؤثر برای درمان خشکی لب اشاره شده است.

حتما بخوانید  طرز تهیه چند ماسک تخم مرغ برای تقویت و درمان ریزش مو

 

 

۱- برای درمان خشکی لب از بالم لب استفاده کنید

 

بالم لب یک نوع محصول مؤثر برای درمان خشکی پوست لب است که معمولاً با توجه به برند آن ممکن است اثرات و کیفیت‌های متفاوتی داشته باشند. معمولاً بالم لب‌هایی که حاوی منتول یا طعم‌های نعنایی هستند موجب خنک شدن لب‌ها می‌شوند، اما این نوع بالم لب‌ها بیشتر موجب خشکی لب می‌شوند و از همین رو برای درمان ترک و خشکی پوست لب مناسب نیستند.

 

سعی کنید از بالم لب‌هایی استفاده کنید که در مواد تشکیل دهنده آن‌ها منتول؛ کافور و فنل به کار نرفته است. توجه داشته باشید که بالم لب‌های عطری و طعم دار نیز ممکن است موجب خشکی بیشتر لب‌ها شوند. در زمان خرید بالم برای درمان خشکی لب‌ها به دنبال محصولاتی باشید که حاوی وازلین، لانولین، موم عسل و سرامیدها هستند.

 

 

۲- برای درمان خشکی لب‌ها از آلوئه ورا استفاده کنید

 

ژل آلوئه ورا حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌هایی است که موجب تشکیل پوست لب می‌شود. استفاده از ژل طبیعی آلوئه ورا موجب آبرسانی لب‌ها و از بین بردن پوسته پوسته‌های روی لب می‌شود.

 

 

۳- به منظور درمان خشکی لب‌ها از روغن نارگیل کمک بگیرید

 

به منظور درمان خشکی لب‌ها از روغن نارگیل کمک بگیرید

 

روغن نارگیل یکی از بهترین روغن‌های طبیعی برای آبرسانی و افزایش رطوبت پوست لب‌ها است. برای نرم کردن پوست لب و جلوگیری از التهاب می‌توانید روزانه چندین بار مقداری روغن نارگیل روی پوست لب‌هایتان بمالید.

 

 

۴- عسل را برای درمان خشکی لب‌ها استفاده کنید

 

عسل یک مرطوب کننده طبیعی است که آنتی اکسیدان‌های زیادی دارد و از خشکی لب‌ها جلوگیری می‌کند. برای جلوگیری از زخم شدن و پوسته پوسته شدن لب‌ها می‌توانید مقداری عسل و موم عسل روی لب‌ها بمالید. عسل به جلوگیری از عفونت و ترک‌های روی پوست لب نیز کمک زیادی می‌کند.

 

 

۵- برای رفع خشکی و ترک لب از خیار کمک بگیرید

 

خیار یکی آبرسان فوق‌العاده مؤثر است که به خوبی پوست لب را آبرسانی و نرم می‌کند. ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در خیار موجب رفع پوسته پوسته شدن و درمان خشکی لب می‌شود. برای انجام این روش درمان خشکی لب می‌توانید خیار را برش دهید و روی لب‌ها بمالید.

 

 

۶- برای از بین بردن خشکی لب‌ها از چای سبز استفاده کنید

 

چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی مفید است. پلی فنول موجود در چای سبز خاصیت ضد التهابی دارد و به نرم شدن لب‌ها کمک می‌کند. برای این کار می‌توانید یک کیسه چای سبز را در آب گرم خیس کید. سپس آن را روی لب‌ها قرار دهید تا پوست شما نرم و لطیف شود.

 

 

۷- به منظور از بین بردن خشکی لب از لایه بردار استفاده کنید

 

به منظور از بین بردن خشکی لب از لایه بردار استفاده کنید

 

اگر لب‌هایتان به شدت خشک و پوسته پوسته شده، ممکن است علت خشکی لب‌ها تجمع پوست‌های مرده روی لب‌ها باشد. می‌توانید برای درمان آن از لایه بردارهای خانگی استفاده کنید. برای درست کردن این لایه بردار می‌توانید از ترکیب مقداری عسل با شکر استفاده کنید. در فروشگاه‌ها نیز می‌توانید اسکراب لب را خریداری کنید و پوست لب‌ها را لایه‌برداری کنید.

 

 

۸- برای رفع خشکی لب‌ها، آب بیشتری بنوشید

 

کم آبی مهم‌ترین علت خشکی لب‌ها است. زمانی که مایعات کمی مصرف می‌کنید، بدن شما به کم آبی دچار می‌شود و از همین رو پوست صورت و لب‌ها شروع به خشک شدن می‌کند. معمولاً علائمی مثل تشنگی، خشک شدن دهان، سردرد، سرگیجه و خشک شدن لب‌ها از علائم کم آبی بدن است. برای درمان خشکی لب و دهان سعی کنید روزانه حداقل ۸ لیوان آب بنوشید.

 

 

۹- برای از بین بردن خشکی لب‌ها از مرطوب کننده استفاده کنید

 

هر چند که مصرف آب در رفع خشکی لب‌ها بسیار مؤثر است. اما یکی از راهکارهای مؤثر برای برطرف کردن خشکی لب‌ها استفاده از یک مرطوب کننده مناسب است.

 

 

۱۰- از ضد آفتاب برای رفع خشکی استفاده کنید

 

از ضد آفتاب برای رفع خشکی استفاده کنید

 

برای رفع خشکی لب‌ها بهتر است از یک بالم لب یا کرم ضد آفتاب با SPF حداقل ۳۰ استفاده کنید. استفاده از ضد آفتاب موجب محافظت از لب‌ها و جلوگیری از ترک خوردگی و پوسته پوسته شدن لب می‌شود.

 

 

۱۱- برای درمان خشکی لب در پاییز از روغن آووکادو استفاده کنید

 

روغن آووکادو بهترین روغن برای درمان خشکی لب است که می‌توانید آن را از داروخانه‌های معتبر خریداری کنید. روغن آووکادو اثر نرم کنندگی بی‌نظیری دارد و از طرفی به خوبی جذب پوست می‌شود. آنتی اکسیدان و اسیدهای چرب موجود در آووکادو موجب نرم کردن لب‌ها و رفع پوسته پوسته شدن لب‌ها می‌شود.

 

 

۱۲- به منظور رفع خشکی لب از گل سرخ استفاده کنید

 

یکی از روش‌های مؤثر برای درمان خشکی لب‌ها استفاده از گلبرگ‌های تازه گل سرخ است. برای این کار باید گلبرگ‌های گل سرخ را بشویید سپس چند ساعت در شیر خیس کنید. بعد گلبرگ‌ها را له کنید و آن را روی لب‌ها قرار دهید. این کار را روزی ۲ تا ۳ باز تکرار کنید تا خشکی لب‌ها به طور کامل برطرف شود.

حتما بخوانید  5 روغن گیاهی برای درمان طبیعی سیاهی دور چشم

 

 

۱۳- برای درمان خشکی لب‌ها از روغن کرچک استفاده کنید

 

برای درمان خشکی لب‌ها از روغن کرچک استفاده کنید

 

روغن کرچک موجب درمان خشکی و پوسته شدن لب‌ها می‌شود. برای درمان خشکی لب‌ها با این روغن باید روغن کرچک را روزانه چند بار روی لب‌ها بمالید. می‌توانید این روغن را با آبلیمو تازه ترکیب کنید و با پنبه روی لب بمالید.

 

 

۱۴- به منظور رفع خشکی لب‌ها از سرشیر استفاده کنید

 

سرشیر یک مرطوب کننده طبیعی قوی است که تأثیر فوق‌العاده‌ای در درمان خشکی لب دارد. برای این کار می‌توانید سرشیر تازه را روی لب‌ها بمالید و برای ۱۰ دقیقه صبر کنید. بهتر است این کار را هر روز تکرار کنید تا خشکی لب‌ها به طور کامل برطرف شود.

 

 

۱۵- از وازلین برای برطرف کردن خشکی لب استفاده کنید

 

از وازلین برای برطرف کردن خشکی لب استفاده کنید

 

وازلین یکی دیگر از محصولات مؤثر برای رفع خشکی لب‌ها است. برای این کار می‌توانید یک لایه نازک وازلین روی پوست لب بزنید و سپس با استفاده از یک پنبه آغشته به آب گرم لب‌ها را پاک کنید. بهتر است روزانه تا ۲ بار این کار را تکرار کنید.

 

 

۱۶- از ویتامین E برای درمان خشکی لب استفاده کنید

 

ویتامین E در افزایش گردش خون و نرم کردن پوست لب‌ها بسیار مؤثر است. شما می‌توانید این ویتامین را هم به صورت خوراکی استفاده کنید و هم کپسول ویتامین E را باز کنید و محتوای داخل آن را روی لب‌ها بمالید.

 

 

۱۷- از شی باتر برای درمان خشکی لب‌ها استفاده کنید

 

از شی باتر برای درمان خشکی لب‌ها استفاده کنید

 

شی باتر که از مغز دانه‌های درخت شی تهیه می‌شود، یک نوع روغن مفید برای درمان خشکی لب است. شما می‌توانید این روغن را از داروخانه‌های معتبر تهیه کنید.

 

 

۱۸- خشکی لب‌ها را با روغن زیتون درمان کنید

 

روغن زیتون یک تسکین دهنده و نرم کننده طبیعی است که خاصیت ضد التهابی دارد. می‌توانید روزانه ۲ تا ۳ بار از روغن زیتون برای رفع خشکی لب‌ها استفاده کنید.

 

 

۱۹- از کره کاکائو برای درمان خشکی لب‌ها استفاده کند

 

کره کاکائو حاوی اسیدهای چرب مفیدی است که موجب تغذیه پوست و جلوگیری از پوسته شدن لب‌ها می‌شود. شما می‌توانید از ترکیب کره کاکائو با ماست یا کره یک نرم کننده طبیعی درست کنید و آن را برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی لب‌ها قرار دهید تا خشکی لب‌ها برطرف شود.

 

 

۲۰- از روغن بادام برای رفع خشکی لب‌ها استفاده کنید

 

روغن بادام یکی دیگر از روغن‌های مفید برای برطرف کردن خشکی پوست لب‌ها است. برای این کار می‌توانید مقداری روغن طبیعی بادام را تهیه کنید و روزانه چند بار روی لب‌ها بمالید تا خشکی لب برطرف شود.

 

 

خشکی لب و کبد چه ارتباطی با هم دارند؟

 

خشکی لب و کبد چه ارتباطی با هم دارند؟

 

خشک شدن لب‌ها در بسیاری از مواقع می‌تواند نشان دهنده مشکلات مربوط به کبد باشد. معمولاً مشکلات کبدی با مصرف روغن‌های ناسالم و پیروی از یک سبک زندگی نادرست ایجاد می‌شود. در این شرایط کبد توانایی هضم غذا را ندارد و از همین رو سوخت و ساز آن افزایش پیدا می‌کند و حرارت در بدن زیاد می‌شود.

 

این موضوع موجب می‌شود تا بدن کم آب شود و پوست لب و صورت خشک شود. از همین رو خشک شدن و ترک خوردن پوست لب می‌تواند نشان دهنده مشکلات اولیه مربوط به کبد باشد.

 

خلاصه کلام اینکه علت خشکی لب‌ها معمولاً متفاوت است و در اکثر مواقع به کار بردن روش‌های ساده می‌تواند از این مشکل جلوگیری کند. سعی کنید روزانه میزان آب زیادی مصرف کنید. حتماً از بالم لب و روغن‌های گیاهی برای نرم کردن لب‌ها استفاده کنید و در صورتی که بعد از به کار بردن روش‌هایی که در این مقاله ذکر شد، باز هم مشکل شما حل نشد، بهتر است هر چه سریع‌تر از یک پزشک متخصص کمک بگیرید.

 

 

سوالات متداول

 

خشکی لب کمبود کدام ویتامین است؟

 

خشکی لب معمولاً نشان دهنده کمبود ویتامین B2 است.

 

 

چرا باید خشکی لب را جدی بگیرید؟

 

زیرا خشکی لب گاهی اوقات نشان دهنده کمبود آب بدن و یا ابتلا به برخی بیماری‌های دیگر است.

 

 

چرا باید برای از بین بردن خشکی لب از لایه بردار استفاده کنید؟

 

لایه برداری یک روش ساده برای از بین بردن پوسته‌های مرده لب‌ است که موجب طراوت بخشیدن و نرمی پوست لب می‌شود.

 

 

چه زمانی لازم است برای خشکی لب به پزشک مراجعه کنید؟

 

اگر برای درمان خشکی لب‌ها از همه روش‌هایی که در این مقاله گفته شد استفاده کردید و باز هم مشکل شما برطرف نشد، بهتر است حتما از یک پزشک متخصص برای درمان کمک بگیرید.

 

 

علت خشکی لب چیست؟

 

خشکی لب‌ها می تواند در اثر کم‌آبی بدن، سرما و خشکی بیش از حد هوا، استفاده از بالم و رژ لب های نامناسب، کمبود برخی ویتامین ها و همچنین ابتلا به برخی از مشکلات و بیماری‌ها ایجاد شود.

 

 

منابع: webmd، healthline، medicalnewstoday

 

 

کالابرگ الکترونیک