۷ روش درمان تیرگی پوست در بارداری | رابطه رنگ پوست و جنسیت جنین

۷ روش درمان تیرگی پوست در بارداری | رابطه رنگ پوست و جنسیت جنین


8 دی 1401 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
7 روش درمان تیرگی پوست در بارداری | رابطه رنگ پوست و جنسیت جنین

تیرگی پوست در بارداری یکی از رایج‌ترین مشکلات پوستی است که برخی خانم‌ها در این دوران با آن مواجه می‌شوند. به‌طورکلی اکثر خانم‌ها در دوران بارداری شاهد تغییراتی در ظاهر پوست خود هستند که معمولاً به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد می‌شوند. بیشتری تغییرات پوستی در بارداری موقتی هستند و برخی دیگر ممکن است تغییرات دائمی روی پوست ایجاد کنند. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش می‌توانید با علت تیرگی پوست در بارداری و همچنین روش‌های درمان و پیشگیری از تیرگی پوست در بارداری مشکل آشنا شوید.

 

 

ملاسما یا تیرگی پوست در بارداری چیست؟

 

ملاسما یا تیرگی پوست در بارداری چیست؟

 

تیرگی پوست در بارداری که با نام «ملاسما» نیز شناخته می‌شود، نوعی اختلال پوستی است که به دلیل افزایش تولید ملانین از ملانوسیت‌های پوست ایجاد می‌شود. درواقع در این اختلال پوست به دلیل تغییرات هورمونی در بارداری ملانین بیشتری تولید می‌کند و موجب تیره شدن پوست در برخی نواحی می‌شود.

این اختلال پوستی تنها روی ظاهر پوست تأثیر می‌گذارد و هیچ مشکلی برای مادر و جنین ایجاد نمی‌کند. افرادی که به طور طبیعی پوست تیره‌تری دارند، بیشتر در معرض تیرگی پوست و ملاسما در دوران بارداری قرار دارند.

آمارها نشان می‌دهد که بین ۵۰ تا ۷۰ درصد از خانم‌ها در دوران بارداری به نوعی ملاسما مبتلا می‌شوند. پس به جای این که فکر کنید «کیا تو بارداری پوستشون تیره شده» و چرا شما با این مشکل مواجه شده‌اید، قبول کنید که تیرگی پوست نیز بخشی از بارداری است و به احتمال زیاد بعد از زایمان به مرور رفع خواهد شد.

 

تیرگی پوست در بارداری از چه زمانی آغاز می‌شود؟

 

تیرگی پوست در بارداری ممکن است در هر مرحله از بارداری ایجاد شود. حدود ۹۰ درصد از خانم‌ها در معرض این مشکل قرار دارند، بنابراین اگر شما هم در دوران بارداری متوجه تیره شدن پوست برخی از نواحی بدنتان شده‌اید، نگران نباشید، زیرا اکثر خانم‌ها این مشکل را تجربه می‌کنند.

تیرگی پوست در بارداری معمولاً یک شبه ایجاد نمی‌شود و به تدریج در طول بارداری ظاهر می‌شود.

 

علائم تیرگی پوست در بارداری

 

علائم تیرگی پوست در بارداری

 

تیرگی پوست در دوران بارداری معمولاً با تیره شدن بخشی از پوست و یا ایجاد کک و مک و خال‌های تیره روی پوست ظاهر می‌شود. افرادی که پوست تیره‌ای دارند، ممکن است بیشتر از سایرین متوجه این لکه‌ها شوند. در همین ابتدا بهتر است بدانید که بیشتر لکه‌ها و تیرگی‌های پوست در دوران بارداری، پس از زایمان برطرف می‌شوند.

حتما بخوانید  30 خواص هلو برای سلامت بدن | مضرات، طبع و مصلح هلو

معمولاً تیرگی پوست در بارداری در هر فرد در دوره متفاوتی ظاهر می‌شود. اما به‌طور کلی این تیرگی‌ها در سه ماهه اول یا دوم ظاهر می‌شوند. در ادامه به رایج‌ترین علائم تیرگی پوست در بارداری اشاره شده است.

 

  • ایجاد لکه‌های پوستی
  • تیره شدن پوست در برخی نواحی بدن و صورت
  • سیاه شدن شکم در بارداری

 

علت تیرگی پوست در بارداری

 

علت تیرگی پوست در بارداری

 

«تغییرات هورمونی» مهم‌ترین علت تیرگی پوست بدن زنان در بارداری است. برخی کارشناسان مدعی هستند که رژیم غذایی شما نقش مهمی بر تغییرات پوستی دوران بارداری دارد. به علاوه باید بدانید که در برخی افراد گرما موجب تیره شدن بدن و ایجاد لکه‌های پوستی می‌شود. در ادامه به مهم‌ترین دلایل تیرگی پوست در بارداری اشاره شده است.

 

  • افزایش تولید ملانین به دلیل تغییرات هورمونی
  • قرار گرفتن در معرض نور خورشید
  • سابقه خانوادگی
  • کم کاری تیروئید

 

درمان تیرگی پوست در بارداری

 

درمان تیرگی پوست در بارداری

 

حقیقت این است که بیشتر افراد به دلیل نوسانات هورمونی دچار تیرگی پوست در دوران بارداری می‌شوند و شما نمی‌توانید کار زیادی برای درمان و پیشگیری تیرگی پوست مشکل انجام دهید. اکثر این تیرگی‌ها بعد از زایمان به مرور برطرف می‌شوند و نیاز به درمان خاصی ندارند.

اما به هر حال مراقبت از پوست می‌تواند از بروز مشکلات جدی برای پوست جلوگیری کند و به درخشندگی و زیبایی بیشتر پوست شما در این دوران کمک کند. در ادامه به روش‌هایی برای درمان تیرگی پوست در زنان باردار اشاره شده است.

 

۱- استفاده از کرم ضد آفتاب

 

در طول بارداری سعی کنید هر روز از کرم‌های ضد آفتاب با SPF 30 و یا بالاتر استفاده کنید. این کار از آسیب اشعه مضر خورشید به پوست جلوگیری می‌کند و مانع ایجاد لکه‌های پوستی می‌شود.

 

۲- عدم قرار گرفتن زیر نور خورشید

 

عدم قرار گرفتن زیر نور خورشید برای جلوگیری از تیره شدن پوست

 

در طول دوران بارداری پوست شما حساسیت بیشتری نسبت به سایر مواقع دارد، سعی کنید در این دوران لباس‌هایی بپوشید که پوستتان را می‌پوشاند. استفاده از کلاه، عینک آفتابی و لباس‌های آستین بلند بهترین روش برای خانم‌های باردار در هوای آفتابی است.

 

۳- مصرف اسید فولیک در بارداری

 

برخی کارشناسان معتقد هستند که تغییر رنگ پوست در دوران بارداری، ممکن است به دلیل کمبود اسید فولیک نیز ایجاد شود. سعی کنید در دوران بارداری از رژیم غذایی حاوی اسید فولیک و همچنین مکمل‌های مفید حاوی اسید فولیک استفاده کنید.

 

۴- خنک کردن بدن

 

راهکار بعدی برای درمان تیرگی پوست در بارداری خنک نگه داشتن بدن است. در طول بارداری سعی کنید. از دوش گرفتن با آب داغ و یا بیش از حد لباس پوشیدن اجتناب کنید. برای خنک کردن بدن یک دستمال مرطوب روی پوست قرار دهید و یا با یک اسپری آب سرد پوستتان را خنک کنید.

 

۵- مصرف غذای سالم

 

مصرف غذای سالم در بارداری برای جلوگیری از تیرگی پوست

 

داشتن یک رژیم غذایی متعادل و مصرف غذاهای سالم و مغذی موجب حفظ سلامت پوست شما می‌شود و از بروز مشکلات پوستی جدی در دوران بارداری جلوگیری می‌کند. سعی کنید در دوران بارداری از مصرف نوشیدنی‌های و آبمیوه‌های گازدار اجتناب کنید و تا می‌توانید از آبمیوه‌های تازه خانگی و آب فراوان استفاده کنید.

 

۶- استفاده از ژل آلوئه‌ورا

 

برخی مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از ژل طبیعی آلوئه‌ورا می‌تواند به بهبود ملاسما یا تیرگی‌های پوست در بارداری کمک کند. هر چند که این روش درمان قطعی نیست، اما می‌تواند به بهبود تیرگی‌ها کمک کند و از آن جایی که یک روش درمان بدون خطر و طبیعی است، پیشنهاد می‌شود این روش را امتحان کنید.

حتما بخوانید  بهترین روش‌های درمان و تقویت موی رنگ و دکلره شده

 

۷- استفاده از ماسک‌های خانگی

 

استفاده از ماسک‌های خانگی برای جلوگیری از لک پوستی در بارداری

 

برای درمان تیرگی پوست در بارداری می‌توانید از ماسک‌های خانگی نیز کمک بگیرید. استفاده از ترکیب آب لیمو ترش تازه همراه با آب خیار می‌تواند به روشن شدن و آبرسانی پوست شما کمک کند.

اگر پوست حساسی ندارید، می‌توانید از مقداری سرکه سیب رقیق شده روی پوست استفاده کنید. ماسک عسل نیز به دلیل آنزیم‌های فعالی که دارد به روشن شدن پوست صورت و بدن کمک می‌کند.

 

بعد از بارداری چه زمانی پوست به حالت عادی بازمی‌گردد؟

 

بعد از بارداری چه زمانی پوست به حالت عادی بازمی‌گردد؟

 

بسیاری از لکه‌ها، خطوط تیره و تیرگی‌های پوست پس از زایمان شروع به محو شدن می‌کنند. اما به هر حال باید قبول کنید که این لکه‌ها و تیرگی‌ها یک شبه ظاهر نشدند که یک شبه هم محو شوند. باید صبور باشید تا تیرگی‌ها در عرض چند ماه تا چند سال محو شوند.

در برخی از افراد تیرگی‌های پوست در بارداری بعد از زایمان از بین نمی‌روند. در صورتی که تیرگی پوست شما پس از زایمان رفع نشدند، می‌توانید برای درمان با یک متخصص مشورت کنید.

 

آیا تیره شدن پوست و جنسیت جنین با هم مرتبط است؟

 

جالب است بدانید که برخی مادربزرگ‌ها معتقد بودند که تیره شدن پوست در بارداری و جنسیت جنین با هم ارتباط دارند. آن‌ها می‌گویند که تیره شدن پوست و کاهش درخشندگی پوست نشان می‌دهد که جنین دختر است و معمولاً پسردار شدن موجب بهبود شرایط پوست و درخشندگی بیشتر پوست می‌شود.

هر چند که این اظهارات هیچ پایه علمی ندارد، اما به هر حال دانستن این موضوع می‌تواند برای خانم‌های بارداری جالب باشد.

 

سوالات متداول

 

بهترین روش پیشگیری از تیرگی پوست در بارداری چیست؟

 

حقیقت این است که هیچ راهکار مؤثری برای پیشگیری از تیرگی پوست در بارداری وجود ندارد، اما دور ماندن از نور مستقیم نور خورشید می‌تواند تا حدی به جلوگیری از تیرگی پوست در بارداری کمک کند.

 

علت سیاه شدن گردن در بارداری چیست؟

 

معمولاً در دوران بارداری گردن، گونه، لب‌ها و پیشانی بیشتر از هر قسمت دیگری در معرض تیرگی قرار دارند. این مشکل که با نام «ملاسما» یا «کلواسما» شناخته می‌شود، در اثر افزایش تولید ملانین در بدن ایجاد می‌شود که معمولاً ارثی است و با قرار گرفتن در معرض نور خورشید تشدید می‌شود.

 

آیا تیره شدن پوست نشانه بارداری است؟

 

در بسیاری از افراد ملاسما و تیرگی پوست در سه ماهه اول بارداری ایجاد می‌شود. هر چند که تیرگی‌ها ممکن است به دلایلی غیر از بارداری نیز ایجاد شوند، اما به هر حال برخی مواقع تیره شدن پوست می‌تواند نشانه بارداری باشد.

 

آیا سیاه شدن بیکینی در بارداری طبیعی است؟

 

در برخی افراد افزایش ملانین پوست موجب تیرگی ناحیه تناسلی در بارداری می‌شود که در اکثر مواقع بعد از زایمان به مرور برطرف خواهد شد.

 

 

منابع: whattoexpect، cureskin، healthline

کالابرگ الکترونیک