طرز تهیه موس آلبالو یخچالی به ۲ روش با نکات خوشمزه شدن آن

طرز تهیه موس آلبالو یخچالی به ۲ روش با نکات خوشمزه شدن آن


28 تیر 1401 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه موس آلبالو

موس آلبالو یکی از انواع دسر خوشمزه‌ و جزو دسرهای تابستانی است که هم می‌توانید از آن در مهمانی‌های مجلسی استفاده کنید و هم جای یک عصرانه یا میان وعده را پر می‌کند. در فصل تابستان که آلبالو‌های تازه و خوشمزه را می‌توانید به راحتی تهیه کنید، بهترین زمان برای درست کردن این دسر است. البته به جز آلبالو تازه این دسر را با آلبالوهای یخ زده و فریز شده، کمپوت آلبالو یا مربای آلبالو هم می‌توانید تهیه کنید. همچنین می‌توانید به سلیقه خود، مواد و چاشنی‌هایی را به موس اضافه یا از آن کم کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش به طرز تهیه موس آلبالو و فوت و فن‌های درست کردن این دسر خوشمزه می‌پردازیم.

 

 

طرز تهیه موس آلبالو

 

تهیه موس آلبالو

زمان آماده سازی مواد: ۳۰ دقیقه
زمان انتظار برای آماده شدن موس آلبالو: ۶ ساعت

 

مواد لازم برای تهیه موس آلبالو ساده

 

• آلبالو تازه: ۵۰۰ گرم
• شکر: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• پودر ژلاتین: ۲ قاشق غذاخوری
• وانیل: ۱/۴ قاشق چای‌خوری
• خامه فرم گرفته قنادی: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• آب: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی

 

مراحل طرز تهیه موس آلبالو

 

برای درست کردن موس آلبالو به روش ساده خانگی، ابتدا باید شربت موس را درست کنید. سپس آلبالوی‌ هسته گرفته و پوره شده را به آن اضافه کنید. همه این مواد را با خامه فرم گرفته میکس کرده و در قالب بریزید و در یخچال بگذارید تا خودش را بگیرد. برای مشاهده طرز تهیه موس آلبالو به صورت حرفه‌ای، مراحل تهیه را در ادامه بخوانید.

 

مرحله اول: آلبالوها را بشویید و پوره کنید

 

در اولین قدم از طرز تهیه موس آلبالو، خامه قنادی را از فریزر بیرون بیاورید و در دمای محیط قرار دهید. چوب و برگ آلبالوها را جدا کنید و آن‌ها را به خوبی بشویید. هسته‌ آلبالوها را خارج کنید. مهم نیست آلبالوها نرم یا له شوند. سپس آن‌ها را به همراه آب، در مخلوط‌کن بریزید و به مدت ۱ تا ۲ دقیقه بزنید تا کاملا پوره و نرم شوند.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه مربای پوست پرتقال خشک با خلال شیرین شده و نشده

 

مرحله دوم: آب، شکر و ژلاتین را حرارت دهید

 

آب را در یک قابلمه متوسط بریزید و روی حرارت ملایم متوسط قرار دهید. به آن، شکر و پودر ژلاتین را اضافه کنید و هم بزنید. صبر کنید تا دمای محلول داخل قابلمه بالا برود و دانه‌های شکر حل شوند ولی قبل از جوشیدن، به محض اینکه اطراف قابلمه شروع به حباب زدن ریز کرد، قابلمه را از روی حرارت بردارید.

 

مرحله سوم: پوره آلبالو و وانیل را اضافه کنید

 

در این مرحله از طرز تهیه موس آلبالو، اجازه دهید محلول کمی سرد شود و از دما بیفتد. بعد، پوره آلبالو و وانیل را به آن اضافه کنید و به هم بزنید تا یکدست شوند. این مایه را کنار بگذارید.

 

مرحله چهارم: خامه را فرم دهید

 

خامه قنادی را که یخ آن باز شده است، در یک ظرف بریزید و با همزن برقی به مدت ۵ تا ۶ دقیقه بزنید تا کاملا فرم بگیرد و بافت سبکی پیدا کند. سپس پوره آلبالو را که در مرحله قبل آماده کرده‌ بودید، به تدریج به آن بیفزایید. با یک لیسک یا قاشق بعد از هر بار اضافه کردن مایه به خامه، مواد را به آرامی هم بزنید تا یکدست شوند.

 

مرحله پنجم: موس آلبالو را در قالب بریزید

 

سطح داخلی قالب‌ یا قالب‌هایی را که آماده کرده بودید، با کمی روغن چرب کنید. می‌توانید از لیوان‌های شفاف یک بار مصرف هم به عنوان قالب موس استفاده کنید. مایه موس را در قالب‌ مورد نظر بریزید و آن را به مدت ۶ تا ۸ ساعت در یخچال قرار دهید تا خودش را بگیرد.

 

مرحله ششم: موس را سرو کنید

 

بعد از اینکه موس خودش را گرفت و کاملا سفت شد، قالب را از یخچال بیرون بیاورید و کف آن را در یک ظرف آب جوش بگذارید تا مایه موس از قالب جدا شود. می‌توانید از یک چاقوی تیز و خیس هم برای جدا کردن موس از قالب استفاده کنید. در این روش با دقت، کناره‌های موس را از قالب جدا کنید. روی قالب یک سینی بگذارید و قالب را برگردانید تا موس به داخل سینی برگردد. در آخر، روی موس آلبالو را با مواد دلخواه تزیین و آن را سرو کنید.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه چیز کیک آلبالو

 

طرز تهیه موس آلبالو (روش دوم)

 

موس آلبالو با شیر و تخم مرغ

تخفیفات لبنیات افق کوروش

 

زمان آماده سازی مواد: ۳۰ دقیقه
زمان انتظار برای آماده شدن موس آلبالو: ۵ ساعت

 

مواد لازم برای تهیه موس آلبالو

 

• زرده تخم مرغ : ۲ عدد
• شیر: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• خامه: ۱۰۰ گرم
• پودر قند: ۱۰۰ گرم
• پودر ژلاتین: ۲ قاشق سوپ‌خوری
• سس یا شربت آلبالو: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• مربا یا کمپوت آلبالو یا آلبالوی تازه :جهت تزیین مقداری

 

مراحل طرز تهیه موس آلبالو

 

برای تهیه موس آلبالو ابتدا باید زرده تخم مرغ‌ها را با شکر بزنید. سپس خامه و سس آلبالو را به آن اضافه کنید و دوباره بزنید. به صورت مرحله به مرحله، بقیه مواد را به مرور اضافه کنید و هر بار آن‌ها را بزنید. وقتی مایه موس آماده شد، آن را در قالب مناسب بریزید و در یخچال بگذارید تا سفت شود. موس که آماده شد، آن را سرو کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه مرحله به مرحله سوپ تره فرنگی به ۳ روش + فیلم

 

مرحله اول: زرده‌ تخم مرغ و شکر را بزنید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه موس آلبالو، تخم مرغ‌ها را بشکنید و سفیده و زرده را در دو ظرف جدا بریزید. به زرده‌های تخم مرغ، شکر اضافه کنید و با همزن بزنید، در حدی که به خوبی مخلوط شوند. سپس سس آلبالو و خامه را به مواد اضافه کنید و باز هم بزنید تا یکدست شوند.

 

مرحله دوم: همه مواد را با هم ترکیب کنید

 

در این مرحله، شیر را به مواد بالا اضافه کنید و با همزن دستی یا لیسک بزنید تا رقیق‌تر شود. پودر ژلاتین را هم در انتها به مواد اضافه کنید. همه مواد مایه موس را کاملا با هم میکس کنید تا یکدست شوند.

 

مرحله سوم: مایه موس را در قالب بریزید

 

کف یک قالب یا ظرف را با کمی روغن چرب کنید. سپس مایه موس را در آن بریزید. ظرف را در یخچال بگذارید تا خودش را بگیرد و سرد شود. بعد از ۳ تا ۵ ساعت، قالب را از یخچال خارج کنید و موس را در ظرف سرو برگردانید. روی موس را با مربای آلبالو، آلبالو تازه یا کمپوت آن، تزیین و سرو کنید.

 

فوت و فن‌های طرز تهیه موس آلبالو

 

فوت و فن‌های طرز تهیه موس آلبالو

 

*میزان اضافه کردن شکر، به میزان شیرین یا ترش بودن آلبالوهایی بستگی دارد که در طرز تهیه موس آلبالو به کار می‌برید. می‌توانید اندازه شکر را بنا به سلیقه خود، کمتر یا بیشتر در نظر بگیرید.

*در کنار آلبالو، می‌توانید از میوه‌های هم‌خانواده آن، مثل گیلاس یا شاتوت هم در دستور تهیه موس آلبالو استفاده کنید.

*خامه‌ای که در این دستور استفاده می‌کنید، بهتر است از نوع فرم گرفته یا قنادی باشد تا بافت موس، در نهایت سبک و پفکی شود.

*برای تزیین روی موس، بعد از آماده شدن، از آلبالوی تازه، سس آلبالو، کمپوت آلبالو، میوه‌هایی مانند گیلاس، شاتوت و برش‌های میوه‌های دیگر به همراه خامه می‌توانید استفاده کنید.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه موس شکلاتی بدون فر

 

سوالات متداول

 

چه کار کنیم که موس آلبالو به قالب نچسبد؟

 

چه کار کنیم که موس به قالب نچسبد؟

 

برای جلوگیری از چسبیدن موس به قالب، قبل از اینکه موس را در قالب بریزید، کف قالب را با کمی روغن چرب کنید. بعد از آماده شدن هم می‌توانید کف قالب را در آب جوش بگذارید تا موس باز شود.

 

آیا حتما باید از آلبالوی تازه برای درست کردن موس استفاده کرد؟

 

خیر. در طرز تهیه موس آلبالو، می‌توانید به جای آلبالوی تازه از کمپوت یا مربای آلبالو هم استفاده کنید. همچنین در صورت دلخواه آلبالوی تازه و کمپوت یا مربای آن را با هم میکس کرد.

 

 

کالابرگ الکترونیک