طرز تهیه لبو شکم پر به ۲ روش گرم و یخچالی با طعم لذیذ

طرز تهیه لبو شکم پر به ۲ روش گرم و یخچالی با طعم لذیذ


23 دی 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه لبو شکم پر به ۲ روش گرم و یخچالی با طعم لذیذ

لبو شکم پر یکی از خوشمزه‌ترین و جذاب‌ترین پیش غذاهای پاییزی است که می‌توانید به شکل قالبی یا مشابه سیب زمینی شکم پر یا فلفل شکم پر، آن را درست کنید. این غذای خوشمزه با لبو اگر بدون گوشت درست شود، یک وعده عالی برای گیاهخواران هم می‌تواند باشد. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش، ۲ روش طرز تهیه لبو شکم پر و نکات خوشمزه شدن آن را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه لبو شکم پر

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
لبو ۶ عدد متوسط
آبلیمو ۲ قاشق غذاخوری
نمک نصف قاشق چای‌خوری

 

مواد لازم برای فیلینگ لبو شکم پر

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
روغن ۱ قاشق غذاخوری
پیاز ۱ عدد
گوشت چرخ کرده گوساله یا مخلوط ۳۰۰ گرم
برگ چغندر (یا سبزی معطر دلخواه) ۵ عدد
کشمش پلویی ۱/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
نمک نصف قاشق چای‌خوری
جوز هندی نوک قاشق چای‌خوری
پودر زیره ۱/۳ قاشق چای‌خوری
عسل یا شیره خرما ۲ قاشق چای‌خوری
روغن زیتون ۱ قاشق غذاخوری

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۵ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت لبو شکم پر: ۹۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه لبو شکم پر در قابلمه

مراحل طرز تهیه لبو شکم پر در قابلمه

طرز تهیه لبو شکم پر، به عنوان یک غذای ساده یا پیش غذا در مهمانی‌ها و دورهمی‌ها بسیار آسان است و به راحتی می‌توانید در قابلمه یا فر آن را تهیه کنید. برای یادگیری جزییات روش تهیه لبو شکم پر، مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: لبوها را بپزید

در اولین مرحله از طرز تهیه لبو شکم پر، لبوها را به خوبی بشویید و ریشه آن را جدا کنید. در یک قابلمه مقداری آب بریزید و لبوها را در آن‌ بگذارید. آبلیمو و نصف قاشق غذاخوری نمک به قابلمه اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت قرار دهید و درب قابلمه را بگذارید. اجازه دهید لبوها بپزند و نرم شوند (طرز پخت لبو). سپس قابلمه را از روی حرارت بردارید و صبر کنید تا لبوها خنک شوند.

در صورت تمایل می‌توانید آبلیمو و نمک را به روش‌های خرید حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله دوم: لبوها را آماده کنید

بعد از سرد شدن لبوها، به راحتی پوست آن‌ها را جدا کنید. به اندازه یک سانتی‌متر از قسمت بالای لبوها را با یک چاقوی تیز جدا کنید. با قاشق، داخل لبوها را خالی کنید، به طوری که به اندازه نیم سانتی‌متر از دیواره‌ها، ضخامت داشته باشد. همه لبوها را به همین شکل خالی کنید و کنار بگذارید.

حتما بخوانید  بهترین روش های درمان خانگی سرفه ناشی از وایتکس

مرحله سوم: مایه فیلینگ (داخل شکم) لبو را آماده کنید

در این مرحله از طرز تهیه لبوی شکم پر، پوست پیاز را بگیرید و به صورت نگینی ریز خرد کنید. در یک تابه روغن بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ شود. سپس پیاز‌ها را در تابه با روغن داغ تفت دهید تا سبک و شیشه‌ای شوند. بعد گوشت چرخ کرده را اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند.

برای خرید روغن مایع و روغن جامد و نیمه جامد و گوشت چرخ کرده می‌توانید به صورت حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله چهارم: مایه داخل شکم لبوها را بپزید

برگ‌های چغندر یا سبزی معطر دلخواه خود را بشویید و ریز خرد کنید. سپس به همراه کشمش، نمک، پودر زیره و جوز هندی به تابه اضافه کنید. همه مواد را با هم تفت دهید تا بوی زهم گوشت گرفته شود. حرارت را کم کنید و به مدت ۱۵ دقیقه درب تابه را بگذارید تا مواد بپزند و نرم شوند.

پودر زیره و کشمش را به صورت خرید حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

مرحله پنجم: شکم لبوها را پر کنید

بعد از آماده شدن مایه داخل شکم لبو، شعله را خاموش کنید و صبر کنید تا مواد کمی سرد شوند. داخل هر کدام از لبوها‌ی خالی شده را با ۲ قاشق غذاخوری از مایه گوشت پر کنید. همه لبوها را پر کنید. یک سانتی‌متر از لبوها را که جدا کرده بودید، روی لبوها (مثل درپوش) بگذارید.

مرحله ششم: لبوهای شکم پر را بپزید

در این مرحله از طرز تهیه لبو شکم پر، لبو‌های آماده شده را در قابلمه‌ بچینید و از آبی که لبو را در آن پخته بودید، داخل قابلمه بریزید تا لبوها خشک نشوند. قابلمه را روی حرارت بگذارید و به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه صبر کنید. بعد از اینکه عصاره لبو غلیظ شد، حرارت را قطع کنید. لبوها را در ظرف سرو بچینید و روی آن‌ها مقداری روغن زیتون و عسل یا شیره خرما بریزید. لبوهای شکم پر را به صورت گرم سرو کنید.

روغن زیتون، عسل و شیره خرما را می‌توانید به صورت خرید حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مواد لازم برای تهیه لبو شکم پر قالبی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
لبو ۶ عدد
آبلیمو ۲ قاشق غذاخوری
سیب زمینی آبپز ۲ یا ۳ عدد
ذرت پخته یا کنسروی ۲ قاشق غذاخوری
نخود فرنگی پخته یا کنسروی ۲ قاشق غذاخوری
خیارشور رنده شده ۲ قاشق غذاخوری
سس مایونز به میزان دلخواه
ماست چکیده یا پرچرب به میزان دلخواه
نمک و فلفل سیاه به میزان دلخواه

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۵ دقیقه

زمان مورد نیاز برای پخت لبو شکم پر یخچالی: ۹۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه لبو شکم پر قالبی در یخچال

مراحل طرز تهیه لبو شکم پر قالبی در یخچال

در این روش، داخل لبوها، خالی نمی‌شود، بلکه لبو به صورت حلقه‌ حلقه‌شده در قالب لیوانی یا کاسه‌ای چیده شده و داخل آن با مواد فیلینگ پر می‌شود. برای تهیه لبو شکم‌ پر قالبی، مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه کدو سبز شکم پر با گوشت چرخ کرده و پنیر پیتزا در فر

مرحله اول: لبوها را بپزید

در اولین مرحله از طرز تهیه لبو شکم پر یخچالی، لبوها را بشویید و با مقداری آب، روی حرارت بپزید. آبلیمو را هم به آب اضافه کنید تا رنگ لبوها ثابت بماند. بعد از پختن لبوها، آن‌ها را از آب لبو خارج کنید و پوستشان را بگیرید. لبوها را به صورت حلقه‌های نازک (۳ تا ۵ میلی‌متر) برش بزنید.

مرحله دوم: مایه فیلینگ لبو را درست کنید

در این مرحله، سیب زمینی آبپز شده را رنده کنید. در یک کاسه، سیب زمینی رنده شده، نخود فرنگی و ذرت کنسروی یا پخته شده، خیارشور رنده شده، سس مایونز، ماست پرچرب و نمک و فلفل را با هم مخلوط کنید تا یک مایه یکدست داشته باشید. دقت کنید که این مواد نباید شل باشند.

برای تهیه کنسرو سبزیجات مخلوط، ماست، سس مایونز، فلفل سیاه و خیارشور می‌توانید به روش‌های حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله سوم: لبوها را در قالب بچینید

از کاسه‌های ماست‌خوری یا لیوان‌های پهن و کم عرض می‌توانید به عنوان قالب استفاده کنید. یک پلاستیک فریزری را به ۲ قسمت برش بزنید و کف قالب بیندازید. برش‌های لبو را به ترتیب ابتدا کف قالب‌ها بگذارید. دور تا دور قالب را لبوهای حلقه‌ای شده بچینید، طوری که لبه لبوها به هم چسبیده باشد و دیواره داخلی قالب، با لبو کاملا پر شود.

مرحله چهارم: مایه فیلینگ را در قالب بریزید

در این مرحله از طرز تهیه لبو شکم پر، از مایه فیلینگ، داخل قالب بریزید و وسط لبوها را با مایه فیلینگ پر کنید. سپس یک لایه حلقه‌ای از لبوها را روی قالب بگذارید تا کاملا بسته شود. پلاستیک‌ها را روی لبو‌ برگردانید تا شکل بقچه بگیرد. قالب‌ها را به مدت ۲ ساعت در یخچال بگذارید تا مواد آن سفت شود.

مرحله پنجم: لبو شکم پر را سرو کنید

در نهایت، بعد از آماده شدن لبوها، قالب‌ها را از یخچال بیرون بیاورید. لبوها را با نایلون‌ها از کاسه بیرون بیاورید. سپس نایلون‌ها را جدا کنید و لبوها را در ظرف سرو بگذارید و به صورت سرد میل کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن لبو شکم پر

فوت و فن‌های خوشمزه شدن لبو شکم پر

داخل لبو شکم پر را با چه موادی پر کنیم؟

از انواع سبزیجات (سبزیجات معطر مثل گشنیز و جعفری یا پیارچه، سیب زمینی، قارچ، نخود فرنگی و … )، گوشت‌های دلخواه (مرغ ریش ریش شده یا گوشت چرخ کرده قرمز یا بوقلمون)، انواع پنیر (پنیر پارمسان، پنیر پیتزا و …)، انواع حبوبات (عدس، لپه، لوبیا) کشمش، گردو، چاشنی‌ها و طعم‌دهنده‌های دیگر هم می‌توانید برای پر کردن لبوها استفاده کنید.

لبو شکم پر پنیری را چطور بپزیم؟

برای طرز تهیه لبو شکم پر پنیری، بعد از آماده کردن لبوها و پر کردن آن‌ها (روش اول) مقداری پنیر پیتزا یا پارمسان روی مایه فیلینگ لبو بریزید و به مدت ۵ دقیقه در فر با دمای ۱۸۰ درجه بگذارید تا پنیرها ذوب شوند. درب لبوها را نبندید. سپس آن‌ها را سرو کنید.

 

منبع: kosher

کالابرگ الکترونیک