۱۴ روش سریع درمان تاول پا در اثر پیاده روی + پیشگیری و کاهش درد

۱۴ روش سریع درمان تاول پا در اثر پیاده روی + پیشگیری و کاهش درد


8 شهریور 1402 . زمان مطالعه: 13 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
تاول پا، دلایل و راه درمان

تاول پا عموما به دلیل اصطکاک کفش یا زمین با پا در اثر پیاده‌روی طولانی و ورزش‌های سنگین ایجاد می‌شود. روش‌های پیشگیری از تاول زدن پا و درمان آن در خانه کار سختی نیست، با این‌ همه، در صورت تعلل در درمان تاول پا ممکن است این عارضه باعث عفونت و درد آزار‌دهنده شود. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش به بررسی نکات بهداشتی پیشگیری از تاول پا، تشخیص و درمان‌های خانگی تاول پا برای تسکین درد و رفع سریع آن می‌پردازیم.

تاول چیست؟

بسیاری افراد در طول زندگی خود، بارها تاول را تجربه می‌کنند. تاول در اصل، از حباب کوچک پر از مایع تشکیل شده است که در ناحیه‌ای از بدن، خصوصا در قسمت پا ایجاد می‌شود. اندازه این حباب‌ها متفاوت بوده و ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شوند. عواملی مثل سوختگی پوست، عفونت با قارچ یا باکتری، نیش حشرات یا ضربه، در ایجاد تاول تاثیرگذار است. اما رایج‌‌ترین شکل تاول زمان پیاده‌روی‌های طولانی یا ورزش‌های سنگین خود را نشان خواهد داد. تاول گاهی اوقات موجب ایجاد اختلال در کارهای روزمره خواهد شد. به طوری که اگر پاهایتان تاول بزند، ممکن است در راه رفتن، ورزش کردن یا ایستادن برای مدت طولانی دچار مشکل شوید.

علت تاول پا چیست؟

علت تاول پا چیست؟

تاول زدن کف پا، انگشتان پا قوزک پا، و روی پا یکی از مشکلات و عوارض شایع در زمان پیاده‌روی‌های طولانی، مخصوصا در شرایط نامناسب است. یعنی اگر با پای خیس، مرطوب و عرق‌کرده و بدون در نظر گرفتن نکات بهداشتی، مسیر زیادی بپیمایید، احتمال اینکه پایتان تاول بزند، بیشتر می‌شود. حالا تصور کنید کفشی که به پا کرده‌اید، مناسب پیاده‌روی نبوده و زیادی تنگ یا گشاد باشد. این موضوع می‌تواند مزید بر علت هم بشود.

بنابراین اگر در آستانه مراسمی مثل پیاده روی اربعین هستید و همچنین اگر با قوانین پیاده‌روی‌های طولانی در ورزش آشنایی ندارید، ممکن است درگیر این عارضه شوید. اما نگران نباشید، ما در ادامه دلایل تاول زدن پا و روش‌های درمان سنتی و دارویی تاول را به شما خواهیم گفت.

پماد آنتی بیوتیک برای درمان تاول پا

پماد درمان تاول پا

به عنوان درمان‌ دارویی تاول، برخی پمادها به طور موثری عمل می‌کنند. اگر در پیاده‌روی‌های طولانی مثل پیاده‌روی اربعین دچار تاول پا شدید، قبل از سفر، پماد تتراسایکلین، پماد‌های آنتی بیوتیک یا ژل آلوئه‌ورا به همراه داشته باشید تا در صورت بروز این عارضه آنها را استعمال کنید. این پمادها و ژل آلو‌ئه‌ورا، علاوه بر جلوگیری از رشد میکروب‌ها، سرعت بهبودی را بالا می‌برد. همچنین به ضدعفونی و تسکین تاول‌ها و عفونت‌ها می‌پردازد.

درمان‌های سنتی تاول پا

درمان سنتی تاول پا

برای درمان تاول پا به روش خانگی و سنتی، می‌توانید از موارد زیر استفاده کنید.

۱- ژل آلوئه ورا

«ژل آلوئه ورا» خواص خنک‌کنندگی دارد و موجب کاهش گرما در ناحیه تاول می‌شود. همچنین کاهش تورم روی تاول از دیگر خواص این داروی گیاهی است. این احتمال وجود دارد که بعد از مالیدن ژل آلوئه ورا روی پوست خود، احساس سوزش یا خارش کنید. نگران نباشید، این خارش یا سوزش نشان‌دهنده بهبود تاول‌های روی انگشتان یا کف پای‌تان خواهد بود.

۲- چای سبز

از جمله فواید چای سبز این است که خاصیت ضد‌التهابی و درمانی دارد. همچنین دارای آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌هایی است که به کاهش درد و تورم روی تاول‌ها کمک می‌کند. یک کیسه چای سبز را در آب داغ فرو ببرید و به آن کمی جوش شیرین اضافه کنید. بگذارید چای کیسه‌ای خنک شود و بعد آن را روی تاول قرار دهید.

برای خرید چای سبز و جوش شیرین می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

۳- سرکه سیب

از جمله فواید سرکه سیب این است که خواص ضدباکتریایی و ضد‌التهابی دارد و به آرام کردن درد و کاهش گسترش عفونت کمک می‌کند. همچنین می‌تواند باعث کاهش تورم تاول پا شود.

سرکه سیب را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های تلفنی، حضوری یا اینترنتی خریداری کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه سس فرانسوی به ۲ روش ساده و رژیمی

۴- روغن کرچک

روغن کرچک یک درمان خانگی برای تسکین تاول‌های پا

از جمله خواص روغن کرچک کاهش التهاب و قدرت تسکین‌دهندگی بالاست. همچنین روغن کرچک به دلیل داشتن نوعی اسید به نام «ریسینولئیک» از رشد باکتری بر روی پوست جلوگیری می‌کند، به همین دلیل این روغن گیاهی یک درمان خانگی موثر برای تسکین تاول‌های پا محسوب می‌شود. روغن کرچک، تاول‌ها را مرطوب کرده و از خشکی، خارش و قرمزی جلوگیری می‌کند. روغن کرچک را قبل از خواب روی تاول بمالید و روی تاول را با گاز یا باند بپوشانید. تا زمان بهبود تاول چند بار این کار را تکرار کنید.

۵- بابونه

عصاره‌ بابونه خواص آنتی اکسیدانی دارد و برای درمان بیماری‌های پوستی نیز استفاده می‌شود. برای درمان تاول، می‌توانید یک بابونه‌‌ کیسه‌ای را دم کنید. بعد از خنک شدن، کیسه‌ بابونه را ۲۰ دقیقه روی تاول قرار دهید. اگر بابونه کیسه‌ای ندارید مقداری بابونه را در یک کیسه نخی کوچک بریزید، کیسه را گره بزنید و به همین روش عمل کنید.

۶- روغن نارگیل

از جمله فواید روغن نارگیل کاهش التهابات پوستی است. روغن نارگیل به دلیل دارا بودن ویتامین E از بهترین روغن‌ها برای بهبود التهابات ناشی از تاول است. ابتدا پای خود را با آب خنک بشویید و خشک کنید. مقداری از روغن نارگیل را روی محل تاول بگذارید. چند دقیقه صبر کنید تا روغن جذب پوست شود. روغن را روی تاول ماساژ ندهید. سپس پای خود را با آب خنک بشویید. این کار را چند بار در روز تکرار کنید.

۷- زردچوبه

از جمله فواید زردچوبه این است که یک ضدعفونی‌کننده‌ قوی برای کاهش التهابات پوستی از جمله تاول است. ۲ قاشق چای‌خوری زردچوبه را با مقداری آب گرم مخلوط کنید تا حالت خمیری بگیرد. سپس آن را به مدت ۱۵ دقیقه روی پوست تاول‌زده قرار دهید. بعد از ۱۵ دقیقه پوست را با آب خنک بشویید. هر روز ۲ تا ۳ بار این کار را تکرار کنید.

در صورت تمایل می‌توانید زردچوبه را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های تلفنی، حضوری یا اینترنتی تهیه کنید.

۸- خمیر دندان

خمیر دندان به دلیل داشتن جوش شیرین خاصیت ضد التهابی دارند. می‌توانید مقداری خمیر دندان روی محل تاول بزنید و اجازه دهید یک ساعت روی محل بماند. سپس محل تاول را بشویید و روغن نارگیل یا کرچک بزنید. جوش شیرین را هم می‌توانید به عنوان درمان خانگی تاول به کار ببرید. برای این کار مقداری جوش شیرین را با آب ترکیب کنید به نحوی که یک خمیر درست شود، خمیر را روی تاول بزنید، چند دقیقه صبر کنید و بعد با آب خنک بشورید.

برای خرید انواع خمیر دندان می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

۹- نمک اپسوم

نمک اپسوم یا نمک حمام، یک نمک غیر خوراکی است که از دیرباز در موارد درمانی و بهداشتی به کار می‌رفته است. این نمک، منیزیم بالایی دارد و در کاهش التهابات پوستی، دردهای عضلانی و ورم‌ها موثر است. مقداری از آن را در وان حمام یا لگن بریزید و برای مدتی محل تاول را در محلول آب و نمک قرار دهید.

۱۰- ژل ویتامین E

ژل داخل کپسول‌های ویتامین E، یک راه عالی برای از بین بردن زخم تاول‌ها و بهبود سریع آنها

ژل داخل کپسول‌های ویتامین E، یک راه عالی برای از بین بردن زخم تاول‌ها و بهبود سریع آنها است. شما می‌توانید کرم یا ژل را با روغن ویتامین E، مخلوط کنید یا یک روزنه با سوزن، در انتهای کپسول ویتامین E ایجاد کنید تا ژل آن خارج شود. ژل را به تاول‌های خود بزنید. ویتامین E، دارای خواص قوی برای ترمیم‌کنندگی پوست است.

۱۱- روغن فندق

روغن فندق، دارای خواص ضدمیکروبی است و به خشک شدن تاول‌ها و از بین بردن رطوبت آنها کمک می‌کند. روغن فندق یک روش سنتی و مفید برای بهبود زخم‌های پا است که چند روز از آنها گذشته است. روغن فندق را با یک تکه پنبه، روی تاول‌های خود بمالید. سپس تاول‌ها را با گاز بپوشانید و اجازه دهید چند ساعت به همین حالت بماند.

۱۲- روغن درخت چای

از خواص روغن درخت چای ضدعفونی کردن پوست و ترمیم زخم است. نتایج تحقیقات صورت گرفته در این زمینه حاکی از آن است که روغن درخت چای در کاهش التهاب نقش داشته و باعث فعالیت سلول‌های سفید خون می‌شود که در روند بهبود زخم نقش دارند.

به این ترتیب روغن درخت چای یک روغن مناسب برای درمان سنتی تاول‌های پا است. برای استفاده از آن، پای خود را تمیز و خشک کنید. یک تکه پنبه را در روغن درخت چای فرو ببرید و پنبه روغنی را روی تاول‌هایتان بمالید. روی آن را بپوشانید و بگذارید برای یک شب تا صبح بماند.

۱۳- روغن اسطوخودوس

روغن اسطوخودوس، یکی دیگر از درمان‌های مفید برای تاول‌های پا است. این روغن می‌تواند ناراحتی تاول را از بین ببرد و آن را ضدعفونی کند. یک سوزن را با الکل استرلیزه کنید. تاول‌ها را با سوزن بترکانید (روش صحیح این کار را در ادامه به شما می‌گوییم). روغن اسطوخودوس را روی تاول‌ها بزنید و این کار را چند روز تکرار کنید، تا زمانی‌که تاول‌ها خشک شوند. اسطوخودوس، خارش تاول را آرام می‌کند، نرم می‌کند و از آلوده شدن و عفونت تاول جلوگیری می‌کند.

حتما بخوانید  طرز تهیه قلیه میگو جنوبی و مجلسی به روش بندرعباسی و خوزستانی

۱۴- وازلین

وازلین، یکی دیگر از راه‌های عالی برای درمان تاول‌ها است. یک تکه پنبه را در پماد وازلین بزنید و روی تاول‌ها بمالید. وازلین را به مدت یک شب تا صبح با بانداژ روی تاول ببندید. چند بار این کار را در صورت نیاز تکرار کنید. وازلین، به عنوان یک مانع، جلو عناصر خارجی عمل کرده و از تشدید بیشتر زخم جلوگیری می‌کند.

برای خرید وازلین برای درمان تاول می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

روش صحیح ترکاندن تاول پا

روش صحیح ترکاندن تاول پا

در اکثر مواقع توصیه برای تاول پا این است که آن را نترکانید، چون این کار اگر به صورت اصولی انجام نشود و مراقبت‌های لازم را نادیده بگیرید، وضعیت وخیم‌تر خواهد شد. اما در صورتی که تاول در حال سفت و دردناک شدن باشد، اگر آن را به درستی تخلیه کنید، روند درمان را سرعت خواهید بخشید. اما اصول تخلیه و خارج کردن مایع از تاول چیست؟ برای این کار، دستورالعمل زیر را دنبال کنید:

۱-دست‌هایتان را با آب گرم و صابون آنتی باکتریال، به خوبی بشویید.
۲- با یک پنبه الکلی سوزنی که می‌خواهید با آن مایع تاول را خارج کنید ضدعفونی کنید.
۳- تاول را با الکل تمیز کنید.
۴- با سوزن یک سوراخ کوچک در تاول ایجاد کنید.
۵- اجازه دهید مایع به طور کامل از تاول خارج شود.
۶- پماد یا کرم ضد باکتری برای درمان تاول را روی تاول بمالید.
۷- تاول را با باند یا گاز بپوشانید.
۸- به صورت روزانه، پماد آنتی باکتریال را از روی تاول‌ها تمیز کرده و دوباره از آن استفاده کنید. تاول را تا زمانی که کاملا بهبود پیدا کند، بپوشانید.

پنبه و صابون دستشویی را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری، تلفنی و اینترنتی خریداری کنید.

چه زمانی برای درمان تاول به پزشک مراجعه کنیم؟

چه زمانی برای تاول به دکتر مراجعه کنیم؟

معمولا تاول‌های پا در اثر پیاده‌روی، به سرعت بهبود پیدا می‌کنند. اما اگر تاول باعث درد شدید یا مانع راه رفتن شما شد، به پزشک مراجعه کنید. همچنین در صورتی که همراه با تاول پا، تب، تهوع یا لرز داشتید، باید به پزشک مراجعه کنید. چون این علائم می‌تواند نشان‌دهنده عفونت باشد.

روش‌های پیشگیری از تاول زدن پا در زمان پیاده‌روی و ورزش

تماس و سایش مداوم پوست پا با کفش (یا هر چیزی که با پا در تماس است) باعث جدا شدن لایه رویی پوست از لایه زیرین می‌شود. در ادامه راهکارهای موثر برای پیشگیری از تاول زدن پا را به شما می‌گوییم.

  • کفش مناسب و راحت بپوشید. معمولا کفش نو باعث تاول زدن پا می‌شود. اگر کفش نو خریده‌اید قبل از قصد کردن برای پیاده‌روی طولانی چند بار آن را بپوشید.
  • از کفی‌های راحتی و ضدعرق در کفش استفاده کنید.
  • قبل از شروع پیاده‌روی دور انگشتان پا را با چسب ضدحساسیت ببندید و لا‌به‌لای انگشتان پا پنبه بگذارید.
  • جوراب نخی بپوشید و هر شب جوراب‌ها را بشویید.
  • رعایت بهداشت پا از تاول زدن تا حد زیادی پیشگیری می‌کند، بعد از پیاده‌روی طولانی پاهای خود را با آب خنک و صابون بشویید. پاها را خشک کنید و با یکی از روغن‌های گفته شده در بالا یا پماد آ د ماساژ دهید.
  • اگر احساس سوزش در ناحیه کف پا، روی پا یا انگشتان پا دارید اما هنوز پا تاول نزده یک پارچه نخی را با گلاب، سرکه یا آب سرد خیس کنید و روی پا بگذارید. هر بار دستمال را بشویید و چند بار این کار را تکرار کنید.

سوالات متداول

درمان تاول پا در اثر پیاده روی چیست؟

برای درمان سریع تاول در اثر کفش هم می‌توانید از درمان تاول پا با طب سنتی کمک بگیرید و هم با پمادهای آنتی‌بیوتیک درمان تاول پا مثل تتراسایکلین، تاول پا را تسکین دهید.

آیا تاول پا را بترکانیم؟

ترکاندن تاول بستگی به نوع تاول دارد. اگر تاول چرکین شده است، تمیز کردن تاول و تخلیه‌‌ آن به روش اصولی و بهداشتی، کار درستی است. اما در مورد تاول‌های معمولی، بهتر است اجازه دهید خودشان خوب شوند و تنها آنها را تمیز نگه دارید.

کالابرگ الکترونیک