۱۴ خواص و عوارض روغن کرچک برای سلامتی بدن

۱۴ خواص و عوارض روغن کرچک برای سلامتی بدن


30 بهمن 1400 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
خواص و فواید روغن کرچک
فهرست محتوا پنهان

از خواص روغن کرچک چه می‌دانید؟ برای کسانی که درمان‌های خانگی و طبیعی را به درمان‌های شیمیایی و دارویی ترجیح می‌دهند، روغن کرچک یک درمان مفید برای دردهای عضلانی، یبوست و دستگاه گوارش، برای زیبایی و جوانی پوست و حتی انواع ترک‌های پوستی و خشکی پا است. اما خواص و فواید روغن کرچک به همین موارد خلاصه نمی‌شود. ما در این مقاله از سرویس سلامت، به بررسی خواص و عوارض روغن کرچک پرداخته‌ایم و میزان مصرف مناسب روغن کرچک را برای درمان هر کدام از مشکلات سلامتی برای شما آورده‌ایم. همچنین در مورد خطرات و عوارض احتمالی مصرف روغن کرچک، هشدارهای لازم را بیان کرده‌ایم. با مجله کوروش همراه باشید.

 

 

خواص و فواید روغن کرچک برای سلامتی

 

فواید روغن کرچک برای سلامتی

 

۱- روغن کرچک برای یبوست

 

احتمالا خیلی‌ها روغن کرچک را تنها به عنوان یک راه درمان برای مشکل یبوست می‌شناسند. این روغن مفید یک ملین قدرتمند است که روده کوچک و بزرگ را پاکسازی کرده و در نتیجه مدفوع به راحتی از روده حرکت می‌کند. برای نرم شدن مدفوع باید میزان متعادلی از این روغن را مصرف کنید. می‌توانید برای درمان یبوست با روغن کرچک دستورالعمل‌های زیر را دنبال کنید:

 

*یک لیوان شیر یا آب گرم را با ۵۰ گرم روغن کرچک ترکیب کنید و آن را سر بکشید. اگر بوی روغن کرچک اذیت‌تان می‌کند، کمی پودر زنجبیل یا پودر دارچین به آن اضافه کنید. این ترکیب بعد از حدود ۱ ساعت اثرات بهبودی خود را نشان خواهد داد.

 

*می‌توانید ۲ قاشق چای‌خوری روغن کرچک را در حالی که معده‌تان خالی است، بخورید یا برای متعادل‌تر شدن طعم آن، کمی آبلیمو به آن اضافه کنید.

 

 

۲- روغن کرچک برای درد ماهیچه‌ها

 

روغن کرچک برای درد ماهیچه‌ها

 

این روغن برای ماساژ مفاصل، تسکین درد عضلات و فرو نشاندن التهاب اعصاب بسیار مفید است. «اسید ریکینولئیک» موجود در روغن کرچک، به افزایش خواص ضد التهابی بدن کمک می‌کند و به عنوان یک درمان‌ مناسب برای درد آرتریت شناخته می‌شود.

 

*برای تسکین درد ماهیچه‌‌ها، یک پارچه تمیز نخی را به صورت ۴ لایه تا بزنید و آن را به روغن آغشته کنید. پارچه را روی موضع بگذارید یا ببندید و ۴۵ دقیقه صبر کنید تا درد آن آرام شود.

*در روش دیگر می‌توانید این روغن را به صورت خوراکی مصرف کنید.

 

 

۳- خواص روغن کرچک برای پوست چرب

 

پوست‌های چرب در حالت عادی با مشکل بسته شدن منافذ با آلودگی‌های مختلف و چربی‌ مواجه هستند. همین موضوع باعث ایجاد جوش روی پوست می‌شود. از طرفی پوست چرب، ظاهر براقی دارد چندان خوشایند نیست.

 

برای رفع این مشکلات، ۲ قاشق روغن کرچک را با ۸ قاشق روغن فرابکر زیتون یا روغن آفتابگردان مخلوط کنید و روی پوست خود ماساژ دهید. سپس پوست‌تان را آب و صابون بشویید.

 

 

۴- خواص و فواید روغن کرچک برای پاکسازی پوست

 

خواص و فواید روغن کرچک برای پاکسازی پوست

 

روغن کرچک در درمان آکنه و جوش بسیار موفق عمل می‌کند و در کنار آن می‌تواند نقش یک پاک کننده پوستی را بازی کند. این روغن پوست را از آلودگی، باکتری، سلول‌های مرده پوست و چربی بیش از حد پاک می‌کند.

 

برای پاکسازی پوست با روغن کرچک کافی است مقداری از روغن را کف دست‌تان بریزید و با آن صورت‌تان را ماساژ دهید. سپس پوست خود را با آب گرم بشویید و در آخرین مرحله با دستمال مرطوب، پوستتان را تمیز کنید.

حتما بخوانید  علائم سندرم پیش از قاعدگی یا PMS و روش های درمان

 

 

۵- خواص ضد پیری و جوانسازی روغن کرچک

 

این روغن می‌تواند چین و چروک و خطوط روی پوست را کاهش دهد و باعث تولید الاستین و کلاژن شود. برای تهیه ماسک جوان کننده پوست با روغن کرچک، بعد از این که صورت‌تان را از آلودگی‌ها پاک کردید، با گلاب پوست‌تان را بشویید و روغن را به صورت گرم شده، روی پوست به صورت دایره‌ای یا دورانی، ماساژ دهید. سپس صورت خود را با آب گرم بشویید و با دستمال مرطوب تمیز کنید.

 

 

۶- روغن کرچک برای رفع جای ترک و کشیدگی پوست

 

بارداری و افزایش ناگهانی وزن از مواردی است که باعث می‌شود پوست دچار کشیدگی یا به اصطلاح استرچ مارک شود. بعد از وضع حمل و تعادل وزن، روی پوست پر از ترک‌ها و جای کشیدگی می‌شود. برای از بین بردن این علائم پوستی، می‌توانید روغن کرچک را روی پوست ماساژ دهید. همچنین می‌‌توانید این روغن را با روغن بادام و روغن نارگیل هم ترکیب کنید تا رطوبت آن بیشتر شود و بعد روی پوست ترک خورده دارای حاوی استرچ مارک بمالید.

 

 

۷- خواص و فواید روغن کرچک برای ابرو

 

خواص و فواید روغن کرچک برای ابرو

 

این روغن یک تقویت کننده مناسب برای پر پشت کردن و ضخیم شدن تارهای ابرو است. آنتی‌اکسیدان‌ها، پروتئین‌ها، ویتامین‌ها، اسید‌های چرب و مواد مغذی موجود در روغن کرچک برای پرورش فولیکول‌های مو و مبارزه با باکتری‌ها مفید هستند و عامل مهمی برای رشد و پرپشت کردن ابرو به حساب می‌آیند.

 

 

۸- خواص روغن کرچک برای دور چشم

 

روغن کرچک یکی از روغن‌های مفید برای از بین بردن چروک و تیرگی دور چشم است. چند قطره از این روغن را در اطراف چشم به آرامی ماساژ دهید تا تاثیر آن را روی چروک‌های کنار چشم خود مشاهده کنید.

 

 

۹- خواص و فواید روغن کرچک برای رفع خشکی و ترک پا

 

خواص مرطوب کنندگی روغن کرچک، آن را به یک گزینه عالی برای درمان ترک و خشکی پا تبدیل می‌کند. این روغن سرشار از مواد مغذی است. برای بهره‌ بردن از خواص و فواید روغن کرچک برای درمان ترک پا، این روغن را روی پاهایتان بمالید و یک شب تا صبح جوراب بپوشید. این کار را تا وقتی پاهایتان ترک دارد، انجام دهید.

 

 

عوارض و مضرات احتمالی روغن کرچک

 

عوارض و مضرات احتمالی روغن کرچک

 

۱۰- عوارض روغن کرچک برای موی سر

 

روغن کرچک به عنوان یکی از راه‌‌های طبیعی برای جلوگیری و قطع ریزش مو به کار می‌رود و حاوی آنتی‌بیوتیک و ویتامین E است که با سلامت پوست سر و مو ارتباط دارد. از طرفی این روغن حاوی برخی مواد آلرژی‌زا است که ممکن است باعث بروز گال روی سر فرد ‌‌شود. همچنین این احتمال وجود دارد که با گذشت زمان، ریزش مو و دیگر مشکلات پوستی اتفاق بیفتد.

 

از طرفی برخی افراد برای رفع شوره سر و نرم کردن مو از روغن کرچک استفاده می‌کنند. ولی فراموش نکنید که این روغن را نباید روی موهای بلوند و سفید بزنید زیرا رنگ آنها را کاملا تیره می‌کند. علاوه بر این‌ها، اگر موهای خود را با روغن کرچک چرب کنید و به محیط باز بروید، خاصیت جذب گرد و غبار موها بیشتر می‌شود. پس در صورتی از این روغن استفاده کنید که ۱ یا ۲ ساعت بعد به حمام می‌روید.

 

 

۱۱- عوارض روغن کرچک برای پوست صورت

 

برخی شواهد نشان داده‌اند که روغن کرچک در برخی افراد باعث ایجاد تحریک پوستی می‌شود. این افراد، واکنش‌ها را به صورت کهیر و خارش روی پوست خود تجربه می‌کنند. در تعداد کمی افراد نیز، استعمال این روغن باعث بروز راش پوستی می‌شود. در صورت بروز چنین اختلالاتی، موضع را حتما با آب و صابون به سرعت بشویید. مخلوط آب و سرکه سیب هم برای التیام دادن به پوست مفید هستند.

 

 

۱۲- عوارض روغن کرچک برای چشم

 

عوارض روغن کرچک برای چشم

 

استفاده از روغن کرچک برای چشم‌ها، باید حتما با مشورت پزشک صورت بگیرد. در برخی افراد، استفاده از این روغن، باعث سوزش و قرمزی چشم یا بروز واکنش‌های آلرژیک می‌شود. هر چند گفته می‌شود که اگر روغن کرچک روی پوستتان واکنش آلرژیک نشان نداد، احتمالا برای استفاده در داخل چشم هم مشکلی نخواهد داشت ولی در صورت تجربه هر نوع سوزشی، آن را با آب بشویید و در صورت تداوم سوزش به پزشک مراجعه کنید.

حتما بخوانید  10 روش درمان سردرد روزه‌ داران در ماه رمضان

 

 

۱۳- عوارض روغن کرچک برای یبوست

 

هر چند مصرف این روغن برای درمان یبوست توصیه می‌شود ولی استفاده مداوم از آن اصلا توصیه نمی‌شود. همچنین از مضرات روغن کرچک برای زنان باردار می‌توان به بروز اسهال یا استفراغ اشاره کرد. چون بسیاری از خانم‌های باردار در دوران بارداری دچار یبوست می‌شوند، حتما در صورت بارداری برای مصرف روغن کرچک با پزشک خود مشورت کنید تا به جنین آسیب نرسد.

 

 

۱۴- عوارض روغن کرچک برای کودکان و نوزادان

 

خوراندن روغن کرچک به کودکان و به خصوص نوزدان در ماه‌ها و روزهای ابتدایی تولد، احتمال بروز اسهال، سوء تغذیه، مشکلات روده و ذات الریه را بالا می‌برد. حتما قبل از این که برای مشکلات گوارشی کودک به آن روغن کرچک بدهید، با پزشک مشورت کنید.

 

 

نشانه‌های مسمومیت با روغن کرچک

 

نشانه‌های مسمومیت با روغن کرچک

 

مصرف زیاد و مداوم روغن کرچک گاهی اوقات باعث بروز مسمومیت و مشکلات گوارشی خواهد شد. از جمله این اختلالات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

• حالت تهوع
• خارش پوست
• گرفتگی ماهیچه‌ها
• سرگیجه
• سوزش معده
• اسهال
• غش
• سرگیجه
• تنگی نفس و درد قفسه سینه

 

 

دوز ایمن استفاده از روغن کرچک چقدر است؟

 

*برای بزرگسالان و کودکان بالای ۱۲ سال، حداکثر ۱ الی ۴ قاشق غذاخوری (۱۵-۶۰ میلی لیتر) در یک دوز روزانه معمولا بی‌خطر است.

*برای کودکان ۲ تا زیر ۱۲ سال، حداکثر ۱ الی ۳ قاشق چای‌خوری (۵-۱۵ میلی لیتر) در یک دوز روزانه را می‌توان امتحان کرد.

*برای کودکان زیر ۲ سال، بهتر است روغن کرچک یا مکمل‌های آن مصرف نشود. حتما قبل از استفاده با پزشک مشورت کنید.

 

 

مکمل‌های روغن کرچک مفیدند یا مضر؟

 

مکمل‌های روغن کرچک معمولا به شکل کپسول‌های ژلاتینی هستند. این کپسول‌ها در صورت مصرف بیش از حد ممکن است عوارض جانبی داشته باشند. اگرچه تحقیقات کمتری در مورد ایمنی یا سمی بودن مکمل‌های روغن کرچک وجود دارد، اما شواهد نشان می‌دهد که احتمال آلودگی بیشتر در آنها، بالاتر است.

 

همچنین، به احتمال زیاد مکمل‌های روغن کرچک حاوی دانه‌های کرچک بوده و در نتیجه بسیار سمی هستند. سایر عوارض جانبی مصرف بیش از حد مکمل‌ها می‌تواند مشابه روغن کرچک باشد: گرفتگی عضلات شکم، حالت تهوع، اسهال و غیره.

 

البته از آنجایی که ایمنی این مکمل‌ها هنوز ثابت نشده است، زنان باردار یا شیرده باید به طور خاص از مصرف این مکمل‌ها پرهیز کنند. علاوه بر این، مکمل‌های کرچک حاوی سایر گیاهان طبیعی است که احتمال خطر ابتلا به آلرژی را افزایش می‌دهند.

 

 

سوالات متداول

 

آیا روغن کرچک برای موها مضر است؟

 

آیا روغن کرچک برای موها مضر است؟

 

هیچ تحقیقی مبنی بر اینکه روغن کرچک می‌تواند به موها آسیب جدی بزند، وجود ندارد ولی مصرف مداوم آن برای مو‌ها توصیه نمی‌شود. البته در حالت کلی روغن کرچک دارای خواص ضد میکروبی است که با رشد بیش از حد باکتری‌ها یا قارچ‌ها مبارزه می‌کند و ممکن است از التهاب مضر مو جلوگیری کند.

 

 

روغن کرچک چه ظاهر، طعم و بویی دارد؟

 

این روغن ظاهری زرد مایل به سبز دارد و دارای بوی تیز و طعم تند است.

 

 

روغن کرچک از چه ترکیباتی تشکیل شده است؟

 

این روغن بیشتر حاوی تری گلیسیرید است. ماده اصلی روغن کرچک «اسید ریسینولئیک» است، یک اسید چرب تک غیراشباع با خواص ضد التهابی. همچنین این روغن حاوی اسیدهای اولئیک و لینولئیک است.

 

 

روغن کرچک در چه کشورهایی تولید می‌شود؟

 

هند، برزیل و چین، تولیدکنندگان اصلی روغن کرچک هستند. این سه کشور بیش از ۹۰ درصد از تولید روغن کرچک جهان را تشکیل می‌دهند.

 

 

آیا روغن کرچک برای چشم بی‌خطر است؟

 

در حالت کلی مصرف این روغن ضرر خاصی برای چشم ندارد ولی استفاده از روغن کرچک روی چشم‌ها ممکن است مطلوب نباشد. همچنین روغن کرچک ممکن است پوست را بیش از حد خشک کند و پوست اطراف چشم ظریف است.

 

 

آیا روغن کرچک برای رشد مژه‌ها مفید است؟

 

گفته می‌ شود که روغن کرچک احتمالا می‌تواند برای رشد مژه‌ها مفید باشد. اما هیچ مدرکی برای تایید آن وجود ندارد.

 

 

منابع: curetick/okaylifes/stylecraze

 

کالابرگ الکترونیک