طرز تهیه دست پیچ تابستانی ویتنامی تصویری و مرحله به مرحله

طرز تهیه دست پیچ تابستانی ویتنامی تصویری و مرحله به مرحله


22 تیر 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه دست پیچ تابستانی ویتنامی

رول دست پیچ تابستانی ویتنامی (رول تابستانی/ بهاری) یکی از جذاب‌ترین و پرطرفدارترین غذاهای تابستانی این کشور است که هم ظاهر بسیار اشتهابرانگیزی دارد و هم خیلی سالم و خوش طعم است. این غذا که به آن اسپرینگ رول ویتنامی، دست پیچ تابستانی و رول تابستانی ویتنامی نیز گفته می‌شود، برخلاف ظاهر پیچیده‌ای که دارد، بسیار ساده درست می‌شود و شما می‌توانید آن را در عرض چند دقیقه در خانه نیز آماده کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با طرز تهیه دست پیچ تابستانی ویتنامی و فوت و فن‌های تهیه این اسپرینگ رول‌های ویتنامی آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد طرز تهیه رول تابستانی ویتنامی پاسخ خواهیم داد.

 

 

طرز تهیه دست پیچ تابستانی ویتنامی

 

طرز تهیه دست پیچ تابستانی ویتنامی

 

مدت زمان آماده سازی: ۲۰ دقیقه
مدت زمان پخت: ۵ دقیقه
کالری هر عدد دست پیچ تابستانی ویتنامی: حدود ۱۳۲ کالری

 

مواد لازم برای تهیه اسپرینگ رول ویتنامی (برای ۸ نفر)

 

  • کاغذ برنجی: ۸ بسته
  • هویج (اختیاری): ۱ عدد
  • میگو پخته شده: ۸ عدد
  • نودل برنج: ۵۰ گرم
  • ریحان تازه خرد شده: ۱ قاشق غذاخوری
  • گشنیز تازه خرد شده: ۳ قاشق غذاخوری
  • برگ کاهو: ۲ عدد
  • آب لیموترش تازه: ۲ قاشق غذاخوری
  • سیر: ۱ حبه
  • شکر سفید: ۲ قاشق غذاخوری
  • سس چیلی: ۱/۵ قاشق چای‌خوری
  • سس ماهی: ۴ قاشق چای‌خوری

 

مراحل طرز تهیه دست پیچ تابستانی ویتنامی

 

مراحل طرز تهیه دست پیچ تابستانی ویتنامی

 

اسپرینگ رول‌های ویتنامی در واقع ترکیبی از سالاد، میگو و نودل برنج هستند که داخل رول‌های برنجی پیچیده می‌شوند و با سس مخصوصی سرو می‌شوند. این غذا با همه اسپرینگ رول‌هایی که تا به حال امتحان کرده‌اید، کمی متفاوت است و با سس جذاب و ترکیبات متنوعی که در آن وجود دارد، یک انتخاب فوق‌العاده برای افرادی است که از امتحان کردن طعم‌های جدید لذت می‌برند.

از آنجایی که این غذا به صورت سرد سرو می‌شود، انتخاب خوبی برای فصول گرم سال است. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه رول تابستانی ویتنامی آشنا شوید.

 

مرحله اول؛ آماده کردن نودل برنج

 

آماده کردن نودل برنج برای رول های ویتنامی

 

در اولین مرحله از طرز تهیه رول تابستانی ویتنامی باید نودل‌ها یا ورمیشل‌های برنجی را آماده کنید. برای این کار یک قابلمه آب جوش روی شعله گاز قرار دهید. زمانی که آب به جوش آمد، نودل‌ها را برای ۳ تا ۵ دقیقه در آب جوش بیندازید. اجازه دهید نودل‌ها نرم شوند، سپس آن‌ها را آبکش کنید و در صورت تمایل کمی نمک و فلفل به آن اضافه کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه خورش فسنجان با مرغ به روغن افتاده و مجلسی + فیلم

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه نودل سیاه (جاجانگمیون)

 

مرحله دوم؛ آب پز کردن میگوها

 

آب پز کردن میگوها برای رول های ویتنامی

 

بعد از آماده کردن نودل‌ به سراغ درست کردن میگوها بروید. به طور سنتی برای تهیه اسپرینگ رول‌های ویتنامی از میگوی خام استفاده می‌شود، اما از آنجایی که خوردن میگوی خام برای ما چندان جذاب نیست، باید از میگوی آبپز شده برای تهیه این غذای ویتنامی استفاده کنید. برای شروع میگوها را پاک کنید و خوب بشویید. سپس آن‌ها را در آب جوش بیندازید و برای چند دقیقه آب‌پز کنید و سپس کنار بگذارید.

 

مرحله سوم؛ آماده کردن سس دست پیچ ویتنامی

 

آماده کردن سس رول ویتنامی

 

برای درست کردن سس این دست پیچ تابستانی خوشمزه، ابتدا سیر را رنده کنید. سپس آب لیمو ترش، سس ماهی و سس چیلی را در یک کاسه بریزید. مواد را خوب با هم ترکیب کنید تا سس شما آماده شود. در صورت تمایل می‌توانید از مقداری سرکه و نمک برای مزه‌دار شدن سس استفاده کنید.

 

مرحله چهارم؛ آماده کردن سبزیجات دست پیچ ویتنامی

 

در این مرحله از طرز تهیه دست پیچ تابستانی ویتنامی باید سبزیجات را آماده کنید. هویج، ریحان، گشنیز، نعناع و کاهو را خرد کنید و در یک ظرف با هم ترکیب کنید. طریقه خرد کردن سبزیجات کاملاً اختیاری است، می‌توانید آن‌ها را به صورت ریز یا خلالی خرد کنید.

 

مرحله پنجم؛ آماده کردن کاغذ برنج دست پیچ تابستانی

 

«کاغذ برنج» یک نوع ورقه برنجی است که به صورت آماده در فروشگاه‌های خوراکی‌های آسیایی به فروش می‌رسد. این کاغذ بافت بسیار ترد و نازکی دارد. برای آماده کردن کاغذ برنجی باید آن را برای حدود ۵ تا ۱۰ ثانیه در آب ولرم قرار دهید تا نرم شوند. سپس آن را از آب خارج کرده و روی پارچه پهن کنید و برای تهیه اسپرینگ رول‌ها استفاده نمایید.

 

مرحله ششم؛ درست کردن دست پیچ تابستانی

 

درست کردن دست پیچ تابستانی

 

بعد از این که همه مواد دست پیچ تابستانی را آماده کردید، کاغذهای برنج را پهن کنید. در هر کاغذ مقداری سبزیجات خرد شده، نودل برنج و چند عدد میگو قرار دهید. سپس کاغذ را به شکل رولی یا دلمه‌ای ببندید.

برای رول کردن دست پیچ تابستانی ویتنامی باید مواد را در وسط کاغذ برنجی بریزید. سپس دو انتهای کاغذ را رو به داخل تا کنید و آن را رول کنید.

 

مرحله هفتم؛ سرو کردن دست پیچ ویتنامی

 

سرو کردن دست پیچ ویتنامی

 

یکی از جذابیت‌های این غذا این است که نیازی به پخت مجدد ندارد. بعد از این که اسپرینگ رول‌های ویتنامی را آماده کردید، آن‌ها را در ظرف مناسب سرو بچینید و همراه با سسی که از قبل تهیه کرده‌اید، میل کنید.

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه دست پیچ تابستانی ویتنامی

 

حتما بخوانید  2 طرز تهیه ژله انار لیوانی چند رنگ با تزیین خاص برای شب یلدا

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه دست پیچ تابستانی ویتنامی

 

*برای تهیه کاغذهای برنجی تنها آن‌ها را برای چند ثانیه در آب قرار دهید تا نرم شوند. قرار دادن بیش از حد این کاغذها در آب موجب خراب شدن آن می‌شود.

*کاغذ برنجی به طور سنتی از برنج و آب تهیه می‌شود و در اندازه‌های مختلفی در بازار یافت می‌شود.

*در صورت عدم دسترسی به کاغذها برنجی می‌توانید از رول خمیرهای نازک آماده دیگری که در بازار موجود است، استفاده کنید.

*اگر گیاهخوار هستید می‌توانید این دست پیچ‌های تابستانی خوشمزه را بدون میگو و تنها با سبزیجات آماده کنید.

*در صورت تمایل می‌توانید برای داخل اسپرینگ رول‌های ویتنامی هم از میگو و هم از تکه‌های کوچک گوشت پخته شده نیز استفاده کنید.

*اضافه کردن مقداری پیازچه خرد شده به مواد داخل دست پیچ تابستانی ویتنامی طعم بی‌نظیری به آن می‌بخشد.

*در صورت تمایل می‌توانید مقداری کره بادام زمینی به سس رول‌های تابستانی ویتنامی اضافه کنید.

 

فوت و فن های تهیه رول های ویتنامی

 

*در طرز تهیه رول تابستانی ویتنامی می‌توانید از سبزیجات خلالی خرد شده استفاده کنید. در این روش بهتر است اندازه سبزیجات را کمی بلندتر بگیرید تا مقداری از آن‌ها از دو طرف رول‌ها مشخص باشد.

*در صورتی که برای تهیه این غذا به نودل برنج دسترسی ندارید، می‌توانید از نودل‌های معمولی که در بازار موجود است نیز استفاده کنید.

*اگر دوست دارید می‌توانید بعد از آبکش کردن مقداری روغن زیتون، نمک، فلفل و هر طعم دهنده‌ای که دوست دارید به نودل بزنید تا خوشمزه‌تر شود.

*برای درست کردن دست پیچ تابستانی ویتنامی، بعد از این که کاغذهای برنجی را از آب خارج کردید، روی پارچه قرار دهید و سپس مواد را داخل آن بریزید. این کار مانع شکستن و خراب شدن کاغذها می‌شود.

*در صورت تمایل می‌توانید به جای میگو از تکه‌های مرغ پخته شده نیز برای تهیه این غذا استفاده کنید.

*اگر دوست دارید این فینگرفود سرد ویتنامی را بدون کاغذهای برنجی درست کنید می‌توانید مواد دست پیچ تابستانی را در برگ کلم بخار پز شده بپیچید.

*در صورت تمایل می‌توانید به جای استفاده از ورمیشل یا نودل برنجی در رول‌های تابستانی ویتنامی از جوانه ماش استفاده کنید.

*برای تهیه مواد داخل رول‌های تابستانی می‌توانید از برگ‌های ریز اسفناج نیز استفاده کنید.

*سیر طعم فوق‌العاده‌ای به سس این غذا می‌بخشد، در صورت تمایل می‌توانید از مقدار سیر بیشتری برای درست کردن سس دست پیچ‌های تابستانی ویتنامی استفاده کنید.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه انواع فینگرفود ساده و کم هزینه

 

سوالات متداول

 

سوالات متداول در مورد رول های ویتنامی

 

در طرز تهیه رول تابستانی ویتنامی از چه سبزیجاتی استفاده می‌شود؟

 

در طرز تهیه دست پیچ تابستانی ویتنامی معمولاً از سبزیجاتی مثل کاهو، گشنیز، ریحان و هویج و در صورت تمایل اسفناج و پیازچه استفاده می‌شود.

 

سس رول تابستانی ویتنامی چطور آماده می‌شود؟

 

برای تهیه سس اسپرینگ رول‌ ویتنامی باید ابتدا سیر را رنده کنید. سپس آب لیموترش، سس ماهی و سس چیلی را در یک کاسه بریزید. مواد را خوب با هم ترکیب کنید تا سس شما آماده شود.

 

منبع: allrecipes

کالابرگ الکترونیک