شی باتر چیست | ۱۷ خواص شی باتر برای زیبایی پوست و مو

شی باتر چیست | ۱۷ خواص شی باتر برای زیبایی پوست و مو


30 بهمن 1400 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
فواید شی باتر

شی باتر چیست؟ آیا چیزی در مورد فواید شی باتر یا کره شی برای پوست و مو می‌دانید؟ احتمالاً نام شی باتر را روی بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی دیده‌اید و ممکن است با خودتان فکر کنید که این روغن چیست و چه فوایدی دارد. شی باتر یک نوع چربی است که از درخت شی که در آفریقا رشد می‌کند، گرفته می‌شود و امروزه در تولید محصولات مراقبت از پوست و کاربرهای زیادی دارد. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش می‌توانید با خواص روغن شی باتر آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد کره شی باتر پاسخ خواهیم داد.

 

 

شی باتر چیست؟

 

شی باتر چیست؟

 

احتمالاً نام شی باتر را زیاد شنیده‌اید، اما ممکن است دوست داشته باشید بدانید که شی باتر چیست و چطور تهیه می‌شود. شی باتر یا کره شی نوعی روغن از دانه درختی به نام «شی» است که در دمای معمولی حالت جامد دارد و رنگ آن متمایل به سفید است. برخلاف اکثر دانه‌های درختی، شی باتر پروتئین پایینی دارد و از همین رو موجب بروز آلرژی‌های پوستی نمی‌شود و برای همه انواع پوست‌ها مناسب است.

 

درخت شی متعلق به آفریقا است و قرن‌ها است که از آن برای تقویت پوست و موها استفاده می‌شود. ویتامین‌های مختلف و اسیدهای چرب موجود در این روغن موجب رفع چروک‌های پوستی و حفظ حالت ارتجاعی پوست می‌شود و نقش مؤثری بر درخشندگی و سلامت موها دارد.

 

 

فواید شی باتر

 

فواید شی باتر

 

شی باتر فواید بی‌شماری برای پوست و مو دارد و مردم آفریقا سال‌ها است که از آن برای تقویت پوست و موی خود استفاده می‌کنند. این روغن حاوی اسیدهای چرب مفید، ویتامین E و A است و آنتی‌اکسیدان‌های قوی و مؤثری دارد که به جوانسازی مو و پوست کمک زیادی می‌کند. در ادامه می‌توانید با برخی از فواید شی باتر برای پوست و مو  آشنا شوید.

 

 

۱- مرطوب کردن پوست

 

شی باتر یک مرطوب کننده فوق‌العاده است که به دلیل داشتن اسیدهای چرب لینولئیک، اولئیک، استئاریک و پالمیتیک به خوبی جذب پوست می‌شود و پوست را بازسازی می‌کند. استفاده از شی باتر موجب حفظ رطوبت پوست می‌شود و خطر خشکی پوست را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد.

 

وجود اسیدهای چرب متنوع در این روغن موجب تعادل چربی آن می‌شود و از همین رو شی باتر برای همه نوع پوستی مناسب است و به هیچ عنوان پوست شما را چرب نمی‌کند.

 

 

۲- کاهش التهاب پوست

 

شی باتر دارای خاصیت ضد التهابی است و از بروز حساسیت‌های پوستی و اگزما نیز جلوگیری می‌کند. استفاده از شی باتر موجب تحریک سیتوکین‌ها و سلول‌های التهابی پوست می‌شود و تولید آن‌ها را کاهش می‌دهد و با این کار به درمان التهاب کمک زیادی می‌کند.

 

 

۳- جوانسازی پوست

 

جوانسازی پوست از فواید شی باتر

 

شی باتر حاوی مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان است که از سلول‌های پوست در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. استفاده از این ماده روی پوست از پیری پوست جلوگیری می‌کند و ظاهر پوست شما را جوان‌تر و درخشان‌تر می‌کند.

 

 

۴- درمان عفونت‌های قارچی

 

شاید برایتان جالب باشد که شی باتر حاوی ترکیبات فوق‌العاده قوی در درمان عفونت‌های پوستی ناشی از قارچ است. استفاده از شی باتر روی عفونت‌های قارچی می‌تواند به بهبود آن کمک کند و مشکل را هر چه سریع‌تر برطرف نماید.

حتما بخوانید  ریزش سکه ای مو چیست | همه چیز درباره علت و درمان قطعی ریزش سکه ای مو

 

 

۵- درمان آکنه‌های پوستی

 

درمان آکنه‌های پوستی از فواید شی باتر

 

شی باتر سرشار از اسیدهای چرب برای پاکسازی پوست شما از چربی اضافی است. شی باتر پوست را به خوبی آبرسانی می‌کند و به حفظ تعادل چربی پوست کمک زیادی می‌کند. مصرف شی باتر روی پوست از ایجاد آکنه‌های پوستی جلوگیری می‌کند و با از بین بردن باکتری‌های ایجاد کننده آکنه روی پوست جلوی بروز آکنه را می‌گیرد.

 

 

۶- افزایش کلاژن سازی پوست

 

شی باتر حاوی «تری ترپن» است و از تخریب کلاژن جلوگیری می‌کند و از همین رو مصرف شی باتر روی پوست می‌تواند به مرور باعث کلاژن سازی، رفع چروک‌های ریز و حجیم شدن پوست شما شود.

 

 

۷- بازسازی سلول های پوست

 

بازسازی سلول های پوست از فواید شی باتر

 

شی باتر یک مرطوب کننده قوی حاوی آنتی‌اکسیدان است که به پوست کمک می‌کند تا سلول‌های سالم تولید کند. بدن ما به طور مرتب در حال ساخت سلول‌های جدید پوست است. روزانه بین ۳۰۰۰۰ تا ۴۰۰۰۰ سلول قدیمی پوست از بین می‌رود و سلول‌های مرده روی پوست قرار می‌گیرند و سلول‌های جدید در لایه پایین پوست واقع شده‌اند. استفاده از شی باتر به تولید سلول‌های جدید و سالم‌تر پوست کمک می‌کند.

 

 

۸- برطرف کردن استرچ مارک و جای زخم و سلولیت

 

مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از شی باتر می‌تواند از تکثیر فیبروبلاست‌های کلوئیدی جلوگیری می‌کند و پوست را به تولید سلول‌های سالم نیز تحریک نماید. از همین رو استفاده از این روغن روی ترک‌ها یا استرچ مارک و جای زخم و سلولیت موجب بهبود سریع آن‌ها می‌شود.

 

 

۹- محافظت از پوست در برابر آفتاب

 

شی باتر در کنار کرم ضد آفتاب می‌تواند از پوست شما در برابر اشعه مضر آفتاب محافظت کند و اثر ضد آفتاب‌ها را تا چند برابر افزایش دهد. برای این کار می‌توانید آن را بعد از کرم ضد آفتاب روی پوست بزنید. SPF شی باتر حدود ۳ تا ۴ تخمین زده می‌شود.

 

 

۱۰- جلوگیری از موخوره و تقویت موها

 

جلوگیری از موخوره و تقویت موها از خواص شی باتر برای مو

 

چربی شی باتر موجب استحکام موها می‌شود و نقش مؤثری در درمان موخوره دارد. مطالعات نشان می‌دهد که استفاده مرتب از شی باتر می‌تواند به شما کمک کند تا موهایی سالم‌تر و مقاوم‌تر داشته باشید.

 

 

۱۱- درمان شوره سر

 

یکی از بهترین روش‌ها برای درمان شوره سر رطوبت رسانی پوست کف سر است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که شی باتر نسبت به سایر انواع روغن‌های گیاهی در برطرف کردن شوره سر بسیار مؤثر است و از چرب شدن پوست نیز جلوگیری می‌کند.

 

 

۱۲- تسکین اگزما و بیماری‌های پوستی

 

شی باتر می‌تواند به تسکین التهابات پوستی ناشی از اگزما، درماتیت و پسوزیازیس کمک کند. استفاده از این روغن موجب کاهش التهاب و خارش پوست می‌شود و در کاهش علائم بیماری‌های پوستی نیز بسیار مؤثر است. برخی مطالعات نشان می‌دهد که شی باتر می‌تواند درست مثل کرم‌های دارویی به درمان اگزما کمک کند.

 

 

۱۳- درمان آفتاب سوختگی

 

تحقیقات نشان می‌دهد که شی باتر نقش مؤثری بر درمان سوختگی‌های سطحی دارد. شما می‌توانید برای کاهش التهاب، درد و تورم ناشی از سوختگی‌های سطحی مقداری شی باتر روی محل بمالید. این کار به حفظ رطوبت و تسریع در روند بهبود پوست کمک زیادی می‌کند.

 

 

۱۴- تسکین نیش حشرات از فواید شی باتر

 

استفاده از شی باتر یک روش طبیعی و مؤثر برای درمان نیش زنبور و سایر حشرات است. شواهد نشان می‌دهد که استفاده از این روغن روی محل نیش موجب کاهش تورم نیش می‌شود و به درمان آن کمک می‌کند. یادتان باشد برخی گزش‌ها نیاز به مراجعه به پزشک دارند و به دلیل سمی بودن نمی‌توان با درمان‌های خانگی اثرات آن را رفع کرد.

 

 

۱۵- تسکین پوست نوزاد از فواید شی باتر

 

شی باتر یک نرم کننده و مرطوب کننده فوق‌العاده برای تسکین پوست نوزاد است. اگر پوست نوزاد شما در اثر استفاده از پوشک یا حساسیت به آن قرمز شده، می‌توانید از مقداری شی باتر روی پوست استفاده کنید. این روغن به گردش خون و بازسازی پوست کمک زیادی می‌کند و بثورات پوستی را به سرعت درمان می‌کند.

حتما بخوانید  روش های خانگی آسان برای پیشگیری و درمان پیری زودرس پوست

 

 

۱۶- درمان ترک لب از فواید شی باتر

 

اگر لب‌هایتان خشک و ترک خورده است و نیاز به یک بالم لب قوی و مؤثر دارید، بهتر است کمی شی باتر روی پوست لب‌ها بمالید. شی باتر از پوست شما در برابر سرما و خشکی هوا محافظت می‌کند و در درمان خشکی لب نیز بسیار مؤثر است.

 

 

۱۷- رفع گرفتگی بینی و احتناق

 

از جمله مزایای شی باتر رفع گرفتگی بینی، درمان آلرژی و سرماخوردگی است. نتایج یک مطالعه در سال ۱۹۷۹ نشان داد که شی باتر ممکن است به رفع گرفتگی بینی کمک کند. در واقع زمانی که از این ماده در قطره‌های بینی استفاده می‌شود می‌تواند التهاب در راه‌های بینی را کاهش دهد. این اثرات می‌تواند برای مقابله با الرژی، سینوزیت یا سرماخوردگی هم مفید باشد.

 

 

طرز استفاده شی باتر برای مو

 

طرز استفاده شی باتر برای مو

 

برای رطوبت رسانی و تقویت موها می‌توانید مقداری شی باتر را روی موهای خشک بزنید تا حالت وز و خشکی مو برطرف شود. برای تقویت موها می‌توانید از شی باتر به عنوان یک ماسک مو در حمام نیز استفاده کنید. برای این کار مقداری از کره شی را روی موها بزنید و بعد از چند دقیقه آبکشی کنید.

 

 

نحوه استفاده از شی باتر روی پوست

 

نحوه استفاده از شی باتر روی پوست

 

برای استفاده از شی باتر روی پوست می‌توانید آن را به راحتی روی پوست خود بمالید. از آنجایی که استفاده از شی باتر روی پوست موجب می‌شود پوست شما حالتی لیز و روغنی پیدا کند، بنابراین بهتر است آن را شب‌ها قبل از خواب استفاده کنید.

 

 

عوارض جانبی شی باتر

 

عوارض جانبی شی باتر

 

به جرات می‌توان گفت که شی باتر یکی از کم عارضه‌ترین و مفیدترین روغن‌های گیاهی است که به ندرت موجب ایجاد حساسیت‌های پوستی می‌گردد. از آنجایی که شی باتر بافت کرمی و جامد دارد، از همین رو استفاده بیش از حد از آن می‌تواند موجب مسدود کردن منافذ پوستی شود. از همین رو بهتر است از این روغن به اندازه روی پوست و موهای خود استفاده کنید. علاوه بر این بهتر است که هنگام استفاده از محصولات شی باتر، از محصولی استفاده کنید که در آن شی باتر به شکل خالص وجود نداشته باشد.

 

 

روش نگهداری شی باتر

 

برای نگهداری شی باتر معمولاً از ظروف درب دار و ضد نور استفاده می‌شود. به منظور افزایش ماندگاری بهتر است ظرف شی باتر را در جایی دور از نور و گرما قرار دهید. اگر از شی باتر تصفیه نشده استفاده می‌کنید، باید آن را در مکانی خشک و خنک بگذارید. به طور کلی تاریخ مصرف شی باتر بعد از تولید ۱۸ ماه است و بعد از این مدت مواد مفید آن کاهش پیدا می‌کنند.

 

 

روش تشخیص شی باتر اصلی از تقلبی

 

شی باتر معمولاً در هوای گرم به صورت نرم و در هوای سرد کمی سفت می‌شود. زمانی که آن را روی پوست قرار می‌دهید، خیلی زود جذب می‌شود و اثری از چربی روی پوست ایجاد نمی‌شود. در صورتی که شی باتر شما بعد از قرار گرفتن روی پوست موجب چرب شدن پوست شد و یا سریع جذب نشد، باید بدانید که احتمالاً یک شی باتر غیراصل یا دارای ناخالصی را خریداری کرده‌اید.

 

از آنجایی که تشخیص شی باتر اصل کار ساده‌ای نیست، از همین رو بهتر است این روغن را تنها از فروشگاه‌های معتبر و از برندهای شناخته شده خریداری کنید.

 

 

سوالات متداول

 

شی باتر چیست؟

 

شی باتر یک نوع چربی است که از درخت شی که در آفریقا رشد می‌کند، گرفته می‌شود و امروزه در تولید محصولات مراقبت از پوست و کاربرهای زیادی دارد.

 

شی باتر از کجا بخریم؟

 

از آنجایی که تشخیص شی باتر اصل کار ساده‌ای نیست، از همین رو بهتر است این روغن را تنها از فروشگاه‌های معتبر و از برندهای شناخته شده خریداری کنید.

 

 

مهم‌ترین فواید شی باتر برای پوست و مو چیست؟

 

شی باتر یک نرم کننده و رطوبت رسان فوق‌العاده قوی است که بدون ایجاد چربی روی پوست و موهای شما، آن‌ها را فوق‌العاده نرم و تقویت می‌کند.

 

 

منابع: healthline، medicalnewstoday

 

 

کالابرگ الکترونیک