طرز تهیه زولبیا آلبالویی قرمز و خوشرنگ به روش قنادی و بازاری

طرز تهیه زولبیا آلبالویی قرمز و خوشرنگ به روش قنادی و بازاری


3 اسفند 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه زولبیا آلبالویی

آیا تا حالا زولبیا آلبالویی خورده‌اید؟ شاید در میان انواع زولبیا بامیه پشت ویترین قنادی‌ها، زولبیاهای جذاب با رنگ قرمز را دیده باشید، این زولبیاها،‌ به زولبیا آلبالویی معروفند و در تهیه آنها از شربت آلبالو استفاده می‌شود. بسیاری از کارشناسان، خوردن زولبیا آلبالویی شیرینی‌فروشی‌ها را به خاطر مطمئن نبودن رنگ آن، توصیه نمی‌کنند، اما خودتان در خانه می‌توانید زولبیا آلبالویی را به عنوان یک شیرینی ماه رمضانی با بالاترین کیفیت درست کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش آموزش طرز تهیه زولبیا آلبالویی و نکات درست کردن شربت بار آن را برای شما آماده کرده‌ایم.

مواد لازم برای تهیه زولبیا آلبالویی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
نشاسته گل ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
ماست (ترش شده) ۳/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آرد سفید قنادی ۱ قاشق غذاخوری
خمیر مایه ۱ قاشق مرباخوری
بیکینگ پودر ۱ قاشق مرباخوری
روغن مایع ۱ قاشق مرباخوری
شربت آلبالو ۲ قاشق غذاخوری
گلاب ۱ قاشق غذاخوری
روغن سرخ کردنی به مقدار لازم

 

مواد لازم برای تهیه شربت بار زولبیا آلبالویی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
شکر ۱ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار
آب ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شربت آلبالو نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
گلوکز ۱ قاشق گلوکز
جوهر لیمو ۱/۴ قاشق چای‌خوری
گلاب ۲ قاشق غذاخوری

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳ تا ۴ ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت زولبیا آلبالویی: ۳۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه زولبیا آلبالویی خانگی مرحله به مرحله

مراحل طرز تهیه زولبیا آلبالویی خانگی مرحله به مرحله

برای درست کردن زولبیا آلبالویی با رنگ قرمز جذاب، بهتر است ابتدا شربت بار زولبیا را درست کنید و کنار بگذارید تا همدما با محیط شود، سپس زولبیاها را درست کنید.

مرحله اول: مواد شربت بار زولبیا آلبالو را ترکیب کنید

ابتدا در یک قابلمه، آب بریزید و شکر و شربت آلبالو را اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا آب، گرم شده و دانه‌های شکر در آن حل شوند. بعد از جوش آمدن آب، بلافاصله جوهر لیمو و گلاب را هم اضافه کنید و حرارت را روی حالت متوسط قرار دهید تا حدود ۳ تا ۴ دقیقه بجوشد و غلیظ شود. در این مدت شربت را با قاشق هم نزنید. می‌توانید با یک قلم‌موی آغشته به آبلیمو،‌ هر از گاهی اطراف ظرف را تمیز کنید تا شربت، شکرک نزند.

در صورت تمایل می‌توانید شربت آلبالو، شکر و گلاب را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه روغن دنبه بدون بو به ۲ روش + نکات طلایی آن

مرحله دوم: شربت بار را کنار بگذارید

برای تست غلظت مناسب شربت بار، بعد از ۱۵ دقیقه که از خنک شدن آن گذشت ۱ یا ۲ قاشق از شربت را در یک بشقاب بریزید و داخل یخچال بگذارید. ۵ دقیقه صبر کنید. اگر غلظت آن به حدی بود که به راحتی داخل ظرف حرکت نکرد، غلظت آن کافی است و نیازی نیست دوباره شربت را بجوشانید. اگر زیادی روان بود، دوباره چند دقیقه دیگر، شربت را بجوشانید و بعد شعله را خاموش کنید تا شربت سرد شود و به دمای محیط برسد. شربت بار آماده شده را کنار بگذارید.

مرحله سوم: مایه زولبیا آلبالویی را آماده کنید

در این مرحله، نشاسته، ماست ترش و گلاب را در یک کاسه بریزید و کاملا هم بزنید تا همه مواد با هم ترکیب شوند و نشاسته به طور کامل در ماست حل شود. بعد ۲ قاشق غذاخوری از شربت آلبالو را به مایه زولبیا اضافه کنید تا رنگ آن زرشکی شود. مواد را هم بزنید تا کاملا یکدست شوند.

شما می‌توانید نشاسته و ماست را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

مرحله چهارم: خمیر زولبیا را آماده کنید

آرد را ۲ بار الک کرده و به تدریج به مایه زولبیا اضافه کنید. هر بار مواد را هم بزنید تا به خوبی با هم ترکیب شوند. بیکینگ پودر و خمیر مایه را هم اضافه کرده و با مواد ترکیب کنید. در آخر، روغن مایع را به مایه زولبیا آلبالو بیفزایید و به خوبی هم بزنید. خمیرتان که یکدست شد، روی ظرف را با سلفون بپوشانید تا خمیر مایه به عمل بیاید و حجم خمیر زیاد شود.

برای خرید روغن مایع می‌توانید به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله پنجم: خمیر زولبیا را استراحت دهید

بعد از آماده کردن خمیر، باید آن را به مدت ۳ تا ۴ ساعت، در دمای محیط قرار دهید تا خمیرتان آماده شود. خمیر که آماده شد، باید غلظت آن در حدی باشد که به راحتی از قیف رد شود ولی خیلی هم روان و آبکی نباشد. مایه زولبیا را در قیف یا ظرف سس بریزید.

مرحله ششم: روغن را داغ کنید

در یک تابه مسطح روغن بریزید و روی حرارت بگذارید تا کاملا داغ شود. روغن زولبیا باید زیاد باشد، به طوری که زولبیاها در آن غوطه‌ور شوند. می‌توانید قبل از ریختن مایه زولبیا در روغن، برای منظم شدن شکل زولبیاها، حلقه‌های استیل مخصوص زولبیا را در تابه بگذارید و مایه زولبیا را در حلقه‌ها بریزید.

شما می‌توانید روغن سرخ کردنی را به روش‌های حضوری و اینترنتی از افق کوروش تهیه کنید.

مرحله هفتم: زولبیا را سرخ کنید

بعد از داغ شدن روغن، حرارت را کم کنید. قیف یا ظرف سس را فشار دهید تا مایه زولبیا آلبالویی از آن خارج شود و مواد را به صورت مارپیچی در روغن بریزید. هر بار مواد قیف را هم بزنید، قیف یا ظرف سس را تکان بدهید تا مواد ته‌نشین نشوند و دوباره یک زولبیای دیگر درست کنید. همه زولبیاها را به همین شکل آماده کنید. اجازه دهید زولبیاها سرخ شوند ولی مراقب باشید نسوزند.

حتما بخوانید  طرز تهیه حلوای آلبالو خوشرنگ به 2 روش قالبی و بدون قالب

مرحله هشتم: زولبیاها را در شهد بیندازید

بعد از اینکه هر کدام از زولبیاها سرخ شدند، آنها را به آرامی در شهد (که به دمای محیط رسیده است) بیندازید و ۱ دقیقه صبر کنید تا شهد به خورد زولبیا برود. سپس زولبیا را از شهد بیرون بیاورید و داخل صافی بگذارید تا شهد اضافه آن خارج شود. زولبیاها را بلافاصله بعد از سرخ شدن روی هم نگذارید چون وقتی داغ هستند، به هم می‌چسبند.

مرحله نهم: زولبیا آلبالویی را سرو کنید

در آخر، بعد از اینکه زولبیاها کاملا سرخ شدند و شهد به خوردشان رفت، در ظرف سرو بگذارید. اگر می‌خواهید زولبیاها را در یخچال بگذارید، می‌توانید بین هر لایه از زولبیاها، یک لایه پلاستیک نازک بگذارید تا موقع جدا کردن، نشکنند و به هم نچسبند. روی زولبیا آلبالویی را به دلخواه می‌توانید با پودر نارگیل یا مغزهای دلخواه تزیین و آنها را سرو کنید.

نکات طرز تهیه زولبیا آلبالویی

  • شربت آلبالو را می‌توانید خودتان در خانه هم درست کنید. برای طرز تهیه شربت آلبالو خانگی،‌ روی لینک مقاله کلیک کنید.
  • برای سرخ کردن زولبیا آلبالویی، حتما از روغن مایع استفاده کنید. روغن جامد باعث سفت شدن و پف نکردن زولبیا می‌شود.
  • قبل از سرخ کردن زولبیا، باید روغن کاملا داغ باشد،‌ ولی در هنگام سرخ کردن، نباید حرارت را بالا ببرید. اگر شعله زیاد باشد، حرارت بالا باعث می‌شود زولبیاهایتان پف نکنند و خیلی زود بسوزنند.
  • اگر زولبیا آلبالویی لوله‌ای نمی‌شود، به خاطر دمای پایین روغن است. حتما باید روغن کاملا داغ باشد و بعد زولبیا را در آن بریزید.
  • برای هم زدن شربت بار زولبیا آلبالویی، از قاشق چوبی یا سیلیکونی استفاده کنید. یکی از دلایل شکرک زدن زولبیا، رعایت نکردن این نکته در زمان تهیه شربت بار است. قاشق فلزی رسانای حرارت است و در شربت تغییر دما ایجاد می‌کند. این شوک باعث شکرک زدن شربت و زولبیای آلبالویی می‌شود.
  • برای خنک شدن شربت بار، آن را در یخچال نگذارید. شربت باید در دمای محیط بماند و از دما بیفتد وگرنه شکرک می‌زند.
  • شربت بار زولبیا آلبالویی باید نهایت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه روی حرارت متوسط (نه زیاد) بجوشد. اگر زیادی بجوشد، احتمال شکرک شدن آن بالا می‌رود.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن زولبیا آلبالویی

نکات خوشمزه شدن زولبیا آلبالویی

چرا زولبیا آلبالویی نرم می‌شود؟

فرقی نمی‌کند زولبیا آلبالویی درست می‌کنید یا زولبیا زعفرانی، اگر نکات زیر را انجام ندهید، زولبیا نرم می‌شود:

۱- شهد زولبیا به اندازه کافی قوام نداشته باشد و خیلی رقیق باشد.

۲- اگر شربت بار، داغ باشد و زولبیا سرخ شده را در آن بیندازید.

۳- اگر زولبیاها داغ باشند و آنها را همان وقتی که داغ هستند، روی هم قرار دهید.

برای اینکه زولبیا براق شود، چه کنیم؟

اگر می‌خواهید زولبیا براق شود، در چند دقیقه آخر پخت شربت بار، ۱ قاشق غذاخوری گلوکز به شربت اضافه کنید. گلوکز هم رنگ زولبیا را براق می‌کند و هم از شکرک زدن زولبیا جلوگیری خواهد کرد.

کالابرگ الکترونیک