طرز تهیه زولبیا با نشاسته به روش بازاری مرحله به مرحله

طرز تهیه زولبیا با نشاسته به روش بازاری مرحله به مرحله


16 اسفند 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه زولبیا با نشاسته به روش بازاری مرحله به مرحله

زولبیا با نشاسته از انواع زولبیا بامیه ماه رمضانی است. این مدل زولبیا با نشاسته گل، نشاسته گندم یا یا نشاسته ذرت و ماست درست می‌شود و یکی از تردترین انواع زولبیا است که می‌توانید در خانه به عنوان شیرینی مخصوص ماه رمضان تهیه کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش روش طرز تهیه زولبیا با نشاسته و ماست و فوت و فن های پخت و خوشمزه شدن آن را به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه زولبیا با نشاسته و ماست

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
نشاسته (نشاسته ذرت یا گل) ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
ماست (ترش) نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
آرد گندم ۲ قاشق غذاخوری
جوش شیرین نصف قاشق چای‌خوری
روغن سرخ کردنی به مقدار لازم

 

مواد لازم برای تهیه شربت بار زولبیا

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آب ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
گلاب ۲ قاشق غذاخوری
زعفران (دم کرده غلیظ) ۱ قاشق غذاخوری
آبلیمو ۱ قاشق چای‌خوری
هل (پودر شده) نوک قاشق چای‌خوری

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۴ تا ۱۲ ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت زولبیا با نشاسته ذرت: ۱۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه زولبیا بازاری با نشاسته ذرت

مراحل طرز تهیه زولبیا بازاری با نشاسته ذرت

در طرز تهیه زولبیا به روش قنادی می‌توانید از نشاسته گندم نیز به جای نشاسته ذرت استفاده کنید. در ادامه طرز تهیه زولبیا با نشاسته ذرت و ماست را دنبال کنید.

مرحله اول: مواد زولبیا را آماده کنید

در اولین مرحله خمیر زولبیا را درست کنید و کنار بگذارید چون خمیر زولبیا نیاز به استراحت دارد. برای این کار ابتدا همه مواد یخچالی برای تهیه خمیر زولبیا را از ۳۰ دقیقه قبل، از یخچال بیرون بیاورید و در آشپزخانه بگذارید تا به دمای محیط برسند. آرد گندم را هم ۲ بار الک کنید.

در صورت تمایل می‌توانید آرد گندم را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله دوم: خمیر زولبیا را درست کنید

در اولین قدم آرد گندم الک شده را در یک کاسه بریزید. سپس ماست و نشاسته ذرت را هم اضافه کنید. با همزن برقی مواد را با هم مخلوط کنید تا نشاسته کاملا در ماست حل شود و مخلوط یکدست شود. غلظت مایه زولبیا باید مثل سس باشد و از قاشق به راحتی بریزد. در صورتی که مایه شما خیلی آبکی و شل بود، مقداری دیگر آرد گندم الک شده اضافه کنید.

در صورت سفت بودن مایه هم، می‌توانید کمی ماست به آن بیفزایید. سپس روی کاسه مایه یا خمیر زولبیا را با سلفون بپوشانید و به مدت ۴ تا ۱۲ ساعت در دمای آشپزخانه یا محیط بگذارید تا خمیر آماده شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه ترشی گیلاس به ۳ روش خوشمزه خانگی با طعم بازاری

برای خرید ماست و نشاسته ذرت می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله سوم: شربت بار زولبیا را درست کنید

حدود ۱ ساعت قبل از سرخ کردن زولبیاها، شربت بار آن را آماده کنید. ابتدا زعفران را دم کنید. سپس در یک ظرف جداگانه، ۱ لیوان آب بریزید و روی حرارت قرار دهید. شکر را به آن اضافه کنید و اجازه دهید دانه‌های شکر با حرارت گاز ذوب شوند. در این مدت آب و شکر را با قاشق هم نزنید چون شربت شما شکرک می‌زند.

زعفران و شکر را می‌توانید به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله چهارم: شربت بار را بجوشانید

بعد از ذوب شدن شکر، گلاب، پودر هل، آبلیمو و زعفران دم شده را اضافه کنید. حرارت را روی حالت متوسط تنظیم کنید تا شربت بجوشد و کمی غلیظ و کشدار شود. سپس حرارت را خیلی کم کنید تا شربت گرم بماند. هر از گاهی با برس آشپزی آغشته شده به آبلیمو، روی دیواره‌های قابلمه بکشید تا شربت شکرک نزند.

آبلیمو، گلاب و هل را می‌توانید به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش تهیه کنید.

مرحله پنجم: مایه زولبیا را در قیف بریزید

بعد از استراحت کردن خمیر یا مایه زولبیا، جوش شیرین را به آن اضافه کنید و هم بزنید. این کار باعث پف‌دار شدن زولبیا در هنگام سرخ کردن می‌شود ولی در اضافه کردن جوش شیرین زیاده‌روی نکنید. مایه زولبیا را هم بزنید و غلظت آن را تست کنید که به اندازه کافی روان باشد. سپس آن را در ظرف سس بریزید.

برای خرید جوش شیرین می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله ششم: زولبیاها را سرخ کنید

برای سرخ کردن زولبیاها، در یک ماهیتابه روغن سرخ کردنی بریزید و اجازه دهید روغن روی حرارت کاملا داغ شود. روغن را در حدی بریزید که زولبیاها در آن شناور باشند. برای تست حرارت مناسب، به اندازه یک قطره از خمیر را در روغن بریزید. اگر اطراف آن سریعا حباب جمع شد، مایه زولبیا را به صورت دورانی و دایره‌ای داخل روغن بریزید. زولبیاها را با فاصله از هم در روغن، به صورت حلقه حلقه‌ فرم دهید.

روغن سرخ کردنی را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

مرحله هفتم: زولبیاها را در شهد بگذارید

هر زولبیا باید به مدت ۶ تا ۷ دقیقه در روغن بماند تا طلایی شود. در یک ظرف، دستمال حوله‌ای بیندازید و بعد از این که زولبیاها سرخ شدند، آن‌ها را از داخل روغن بردارید و روی دستمال بگذارید تا روغنشان گرفته شود. سپس زولبیاها را در شربت گرم قرار دهید تا شیرینی شهد به خورد زولبیاها برود. هر زولبیا را ۳ دقیقه در شربت بگذارید و بعد از شربت بیرون بیاورید.

مرحله هشتم: زولبیا را سرو کنید

در آخر، زولبیاهای آغشته به شهد را روی یک توری بگذارید تا شهد اضافه آنها خارج شود. سپس زولبیاها که سرد شدند، آنها را در ظرف سرو بگذارید و میل کنید.

نکات طرز تهیه زولبیا و شربت بار

نکات طرز تهیه زولبیا و شربت بار

  • برای درست کردن شربت زولبیا، می‌توانید چاشنی‌های دلخواهتان را به آن اضافه کنید. افزودن وانیل، هل و گلاب به شربت، باعث خوش‌طعم و خوش‌عطر شدن آن می‌شود.
  • برای براق شدن زولبیاها به روش قنادی می‌توانید ۱ قاشق چای‌خوری گلوکز مایع به شربت بار در اواخر پخت آن، اضافه کنید.
  • برای جلوگیری از شکرک زدن شربت بار، از آبلیمو یا جوهر لیمو استفاده کنید. اگر از جوهرلیمو استفاده می‌کنید به اندازه نوک قاشق چای‌خوری جوهر نمک برای ۱ لیوان آب، کافی است.
  • شربت زولبیا در هنگام قرار دادن زولبیاها در آن، باید گرم باشد، یعنی نه خیلی داغ و نه سرد باشد.
  • زولبیاها را بیش از ۳ دقیقه در شربت نگذارید چون ممکن است خمیری شوند.
  • برای طرز تهیه زولبیا با خمیر مایه فوری، در یک ظرف، ۱ قاشق مرباخوری خمیرمایه و ۱/۴ لیوان آب ولرم را با هم مخلوط کنید. در ظرف را برای ۱۰ دقیقه بگذارید تا خمیر مایه عمل کند. سپس خمیر مایه را به خمیر زولبیا اضافه کرده و بقیه مراحل را دنبال کنید.
  • موقع سرخ کردن زولبیاها در روغن، تابه را با حلقه‌های زولبیاها پر نکنید. زولبیاها نباید به هم بچسبند. همچنین زولبیاها بعد از سرخ شدن، پف می‌کنند. پس باید جای کافی داشته باشند.
  • بهترین مکان برای نگهداری زولبیا، دمای محیط و جایی است که گرم نباشد. چون اگر زولبیاها را در یخچال بگذارید، خمیری می‌شوند و به هم می‌چسبند.
  • زولبیا را به مدت ۳ روز می‌توانید در دمای محیط و البته در ظروف دربسته نگهداری کنید.
حتما بخوانید  طرز تهیه کوکو ماست با سبزی تازه یا خشک

بهترین ماست برای درست کردن زولبیا

بهترین ماست برای زولبیا

بهترین ماست برای تهیه زولبیا با نشاسته ذرت و ماست، ماست ترش خانگی یا مغازه‌ای است. ماستی که برای استفاده در مایه زولبیا به کار می‌برید، نباید خیلی سفت یا خیلی رقیق باشد.

بهترین نشاسته برای تهیه زولبیا

نشاسته ذرت یا نشاسته گل، بهترین نوع نشاسته برای استفاده در خمیر زولبیا است. بهتر است نشاسته شما دانه‌های درشت داشته باشند. استفاده از نشاسته پودری، کیفیت خمیر یا مایه زولبیا را کم می‌کند. همچنین نشاسته باید کاملا تازه باشد تا طعم زولبیا به کهنگی نزند.

بهترین آرد برای درست کردن زولبیا

بهترین آرد برای خمیر زولبیا با نشاسته ذرت، آرد گندم یا آرد همه منظوره است. اگر به آرد، کمی بیکینگ پودر یا جوش شیرین هم اضافه کنید، باعث پف کردن زولبیا می‌شود.

فوت و فن های خوشمزه شدن زولبیا با نشاسته و ماست

فوت و فن های خوشمزه شدن زولبیا با نشاسته و ماست

چرا زولبیاها به هم می‌چسبند؟

زولبیاها را به محض اینکه از شربت بیرون آوردید، در ظرف سرو نگذارید. این کار باعث چسبیدن زولبیاها به هم می‌شوند. برای جلوگیری از این اتفاق، ابتدا اجازه دهید زولبیاها شربت اضافه خود را از دست بدهند و سرد شوند. سپس آنها را در ظرف سرو بگذارید. برای اطمینان از نچسبیدن زولبیاها به هم، می‌توانید بین هر یک لایه زولبیا، یک لایه پلاستیک فریزری یا کاغذ روغنی بگذارید تا از هم جدا باشند.

چرا زولبیا خشک میشه‌؟

  1. از آرد زیاد استفاده کرده‌اید.
  2. زولبیاها نازک بوده‌اند.
  3. زولبیاها زیادی سرخ شده‌اند.

چرا زولبیا نرم میشه؟

  1. شربت زولبیا غلیظ نبوده است.
  2. شربت زولبیا در زمان افزودن زولبیاها به آن، داغ بوده است.
  3. زولبیاها را روی هم گذاشته‌اید.

چرا زولبیا پهن میشه؟

  1. کم بودن آرد در مایه زولبیا.
  2. داغ نبودن روغن در هنگام سرخ کردن زولبیاها.
  3. کم بودن روغن در زمان سرخ کردن زولبیا.

علت متلاشی شدن زولبیا در روغن چیست؟

اگر روغن در تابه بیش از حد داغ باشد، مایه زولبیا شل باشد و یا ریختن زولبیا در روغن را به کندی و با سرعت کم انجام دهید، زولبیا داخل روغن متلاشی می‌شود.

کالابرگ الکترونیک