طرز تهیه ترشی گیلاس به ۳ روش خوشمزه خانگی با طعم بازاری

طرز تهیه ترشی گیلاس به ۳ روش خوشمزه خانگی با طعم بازاری


13 مرداد 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه ترشی گیلاس
فهرست محتوا پنهان

ترشی گیلاس یکی از ترشی‌های محبوب تابستانی است. این ترشی میوه خوشمزه یک چاشنی عالی در کنار غذا برای مهمانی‌ها و دورهمی‌ها به شمار می‌آید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه ترشی گیلاس به ۳ روش را به شما آموزش خواهیم داد. فوت و فن‌های کاربردی تهیه ترشی گیلاس را هم می‌توانید در همین مقاله یاد بگیرید.

 

طرز تهیه ترشی گیلاس ساده

 

طرز تهیه ترشی گیلاس ساده

 

مواد لازم برای تهیه ترشی گیلاس سیاه

• گیلاس: ۱ کیلوگرم
• آب: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• شکر: ۳ قاشق غذاخوری
• سرکه: ۱ و ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• فلفل سیاه: نوک قاشق چای‌خوری
• ترخون و رزماری: چند شاخه

مراحل طرز تهیه ترشی گیلاس ساده

برای درست کردن ترشی گیلاس، باید در قدم اول گیلاس‌ها را بشویید و خشک کنید. سپس شکر، آب و سرکه را بجوشانید و به گیلاس‌ها بیفزایید. ترشی گیلاس برای آماده شدن به حدود ۱۵ تا ۲۰ روز زمان نیاز دارد. برای مشاهده شیوه درست کردن این ترشی، مراحل تهیه را به ترتیب ادامه دهید.

مرحله اول: گیلاس‌ها را آماده کنید

در ابتدا برای طرز تهیه ترشی گیلاس، گیلاس‌های تازه را بشویید و چوب و شاخه آن‌ها را جدا کنید. گیلاس‌ها را آبکش کنید و بعد از اینکه آب اضافی‌شان خشک شد، آن‌ها را روی یک پارچه نخی تمیز بریزید تا هیچ گونه آبی روی گیلاس‌ها نماند. نیازی نیست که هسته گیلاس‌ها را بیرون بیاورید.

مرحله دوم: گیلاس‌ها را در بطری بریزید

سپس یک بطری شیشه‌ای خشک و تمیز را بردارید و گیلاس‌ها را در آن بریزید. حتما بطری باید استریل و بدون هر گونه آلودگی باشد. یک لایه گیلاس و یک لایه رزماری و ترخون در بطری بچینید. دوباره این لایه‌ها را تکرار کنید تا موادتان تمام شود. در آخر، روی گیلاس‌ها مقداری فلفل سیاه بپاشید.

مرحله سوم: مایه ترشی گیلاس را آماده کنید

آب و شکر را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا جوش بیاید و دانه‌های شکر حل شوند. صبر کنید تا آب و شکر کمی قوام پیدا کنند. سپس سرکه را به آن بیفزایید و به مدت ۱۰ دقیقه روی حرارت بگذارید تا همه مواد با هم بجوشند. بعد شعله را خاموش کنید و اجازه بدهید مایه ترشی خنک شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه آش سماق به 3 روش طب سنتی، همدان و ارومیه

مرحله چهارم: مایه ترشی را به گیلاس‌ها اضافه کنید

بعد از این که مایه ترشی سرد شد و از دما افتاد، آن را به مواد داخل بطری اضافه کنید. درب بطری را کاملا ببندید تا هوا به داخل بطری نفوذ نکند. بطری ترشی گیلاس را در جای خنک و دور از آفتاب قرار دهید. ۲ تا ۳ هفته بعد، ترشی گیلاس شما آماده سرو است. می‌توانید آن را در کنار انواع غذاها میل کنید.

طرز تهیه ترشی گیلاس با وانیل

 

طرز تهیه ترشی گیلاس با وانیل

 

مواد لازم برای تهیه ترشی گیلاس قرمز یا سیاه

• گیلاس: ۱ کیلوگرم
• شکر: ۲۵۰ گرم
• سرکه: ۱ لیتر
• وانیل: ۱ قاشق چای‌خوری

مراحل طرز تهیه ترشی گیلاس با وانیل

در این روش از درست کردن ترشی گیلاس، بهتر است از گیلاس‌هایی که کمی سفت و نارس هستند، برای ترشی انداختن استفاده کنید. ولی حتما از سالم بودن آن‌ها مطمئن شوید. در این شیوه تهیه ترشی باید سرکه را به همراه شکر و وانیل به گیلاس‌ها اضافه کنید. این ترشی نیاز به جوشاندن سرکه ندارد و آماده کردن آن زمان کمتری می‌گیرد. طرز تهیه ترشی گیلاس با وانیل را می‌توانید در ادامه یاد بگیرید.

مرحله اول: گیلاس‌ها را آماده کنید

گیلاس‌ها را در ابتدا بشویید. چوب و ساقه آن‌ها را با دقت جدا کنید تا گیلاس‌ها دچار پارگی نشوند. اجازه دهید گیلاس‌ها کاملا خشک شوند. یک یا دو ردیف از گیلاس‌ها را داخل بطری بچینید. روی این لایه را یک لایه شکر بپاشید.

مرحله دوم: مواد ترشی گیلاس را در بطری بریزید

روی لایه شکر را یک لایه دیگر گیلاس بچینید و دوباره با شکر بپوشانید. همه گیلاس‌ها و شکرها را به همین ترتیب بچینید تا موادتان تمام شود. در آخر، سرکه را روی گیلاس‌ها بریزید و وانیل را به آن اضافه کنید. درب بطری را کاملا محکم ببندید و آن را در جای خنک و دور از آفتاب بگذارید.

مرحله سوم: ترشی گیلاس را در جای خنک بگذارید تا آماده شود

هر چند روز یک بار، به آرامی شیشه را تکان دهید تا شکر و سرکه با هم ترکیب و داخل هم حل بشوند. درب بطری را تا ۲ هفته باز نکنید. بعد از این مدت، وقتی ترشی گیلاس شما آماده شد، آن را در کنار غذا سرو کنید.

طرز تهیه ترشی گیلاس با فلفل سبز

 

ترشی گیلاس با فلفل سبز

 

مواد لازم برای تهیه ترشی گیلاس

• گیلاس: ۱ کیلوگرم
• فلفل سبز: ۱۰۰ گرم
• سرکه: به میزان لازم
• ترخون: چند شاخه
• نمک: ۱ قاشق چای‌خوری
• شکر: به میزان دلخواه

مراحل طرز تهیه ترشی گیلاس و فلفل

در این مدل از طرز تهیه ترشی گیلاس، فلفل‌های سبز به همراه ترخون لابه‌لای گیلاس‌ها گذاشته می‌شوند و سپس روی همه مواد با سرکه و دیگر چاشنی‌ها پوشانده می‌شود. وقتی مواد ترشی را در بطری ریختید و تمام شد، درب آن را ببندید و صبر کنید تا آماده شود. این ترشی به ۲ تا ۳ هفته زمان نیاز دارد تا آماده شود.

مرحله اول: گیلاس و فلفل‌ها را بشویید

در این روش از طرز تهیه ترشی گیلاس، فلفل‌های سبز و گیلاس‌ها را بشویید و اجازه دهید کاملا خشک شوند. چوب و شاخه گیلاس‌ها را بگیرید. بهتر است دم فلفل‌ها را هم بچینید و کوتاه کنید. حتی می‌توانید آن‌ها را به صورت حلقه‌ای برش بزنید.

حتما بخوانید  بهترین و بدترین رژیم غذایی برای بیماران مبتلا به نقرس

مرحله دوم: مایه ترشی را روی مواد بریزید

در یک یا چند بطری تمیز و استریل یک لایه گیلاس بریزید و با یک لایه ترخون و فلفل روی آنها را بپوشانید. دوباره لایه‌ها را تکرار کنید تا زمانی که موادتان تمام شود. در یک ظرف جدا، سرکه، نمک و کمی شکر را با هم ترکیب کنید. سپس آنها را روی مواد ترشی بریزید. مقدار سرکه باید در حدی باشد که روی گیلاس‌ها را بگیرد.

مرحله سوم: ترشی گیلاس را سرو کنید

وقتی همه مواد تمام شدند، درب بطری شیشه‌ای را ببندید و آن را به مدت ۲ تا ۳ هفته در جای مناسب بگذارید تا ترشی‌ گیلاس آماده شود. بعد از این مدت، می‌توانید ترشی گیلاس و فلفل را سرو کنید.

فوت و فن‌های طرز تهیه ترشی گیلاس

 

فوت و فن‌های طرز تهیه ترشی گیلاس

 

*حتما برای درست کردن ترشی گیلاس، از گیلاس‌هایی استفاده کنید که سالم باشند و اثری از کرم‌خوردگی و لک روی آن‌ها نباشد.

*میزان به کار بردن شکر در ترشی به میزان شیرین بودن گیلاس‌هایتان بستگی دارد. می‌توانید شکر را کمتر یا بیشتر در نظر بگیرید.

*حذف کردن شکر به طور کامل باعث می‌شود ترشی‌تان خیلی طعم تند و تیزی داشته باشد. پس بهتر است از شکر سفید یا قهوه‌ای و یا حتی عسل در ترشی‌تان استفاده کنید.

*سعی کنید در هنگام جدا کردن شاخه‌ها و تمیز کردن گیلاس‌ها، میوه‌ها زخمی نشوند یا آسیب نبینند. چون در این صورت، سرکه ممکن است باعث نرم شدن بیش از حد و تغییر شکل آن‌ها شود.

*حتما گیلاس‌هایی را که شستید، قبل از اینکه در طرز تهیه ترشی گیلاس قرمز یا ترشی گیلاس سیاه به کار ببرید، کاملا خشک کنید. اگر گیلاس‌ها خیس باشند، احتمال اینکه خیلی زود ترشی‌تان کپک بزند، زیاد است.

*از سبزی و ادویه ترشی می‌توانید در ترشی گیلاس استفاده کنید. البته این موضوع کاملا اختیاری است.

*ترشی گیلاس را می‌توانید با مواد دیگر هم ترکیب کنید. مثلا در طرز تهیه ترشی گیلاس با رب انار، مقداری رب انار با سرکه ترکیب شده و به مواد ترشی اضافه می‌شود.

*می‌توانید به جای فلفل، از گوجه‌های گیلاسی در طرز تهیه ترشی گیلاس استفاده کنید.

 

سوالات متداول

از چه سبزی در طرز تهیه ترشی گیلاس استفاده کنیم؟

از چه سبزی در طرز تهیه ترشی گیلاس استفاده کنیم؟

سبزی‌هایی مثل ترخون، رزماری و برگ مو را می‌توانید در ترشی گیلاس به کار ببرید.

چقدر سرکه برای تهیه ترشی گیلاس لازم است؟

نسبت سرکه و گیلاس برای تهیه ترشی گیلاس، معمولا برابر است. مثلا به ازای ۱ کیلو گیلاس، ۱ لیتر سرکه هم استفاده می‌شود. اگر به همراه سرکه از آب استفاده می‌کنید هم بهتر است این میزان در حدی باشد که روی گیلاس‌ها را بپوشاند.

با گیلاس چی درست کنم؟

گیلاس یکی از میوه‌های خوشمزه تابستانی است که می‌توانید از آن به شکل‌های مختلف در رژیم غذایی خود استفاده کنید. با شروع فصل تابستان و ورود این میوه خوشمزه به بازار، می‌توانید از آن در طرز تهیه مربا گیلاس، طرز تهیه کمپوت گیلاس، برای روکش روی کیک یا چیزکیک و حتی لایه میانی کیک‌های اسفنجی استفاده کنید.

 

 

کالابرگ الکترونیک