۷ طرز تهیه یخ در بهشت ایرانی و فرنگی بدون دستگاه

۷ طرز تهیه یخ در بهشت ایرانی و فرنگی بدون دستگاه


26 اردیبهشت 1403 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۷ طرز تهیه یخ در بهشت ایرانی و فرنگی بدون دستگاه

یخ در بهشت یکی از قدیمی‌ترین و سنتی‌ترین نوشیدنی‌های سرد و خنک برای روزهای گرم تابستان است. به نظر می‌رسد اصالت یخ در بهشت اصفهانی باشد و بعدها پای آن به اروپا و آمریکا هم باز شده است. انواع یخ در بهشت جزو انواع دسر ایرانی است. یخ در بهشت در اروپا و آمریکا به نام slush‌ هم تهیه و فروخته می‌شود و اتفاقا بسیار هم محبوب است. در سال‌های دورتر در هر کوی و برزنی بساط فروش یخ در بهشت به پا بود و گرمای تابستان را قابل تحمل می‌کرد. حالا که سنت یخ در بهشت فروشی کم کم دارد به فراموشی سپرده می‌شود بد نیست طرز تهیه چند مدل یخ در بهشت سنتی ایرانی و فرنگی به سبک قدیمی و خیابانی و بدون دستگاه را در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش بخوانید.

لیست انواع یخ در بهشت ایرانی و فرنگی

لیست انواع یخ در بهشت ایرانی و فرنگی

یخ در بهشت از آن دسته نوشیدنی‌های یخی تابستانی است که شما می‌توانید با انواع آبمیوه یا میوه تازه و حتی با پودر شربت میوه آن را به آسانی تهیه کنید و روزهای گرم تابستان را خنک‌تر پشت سر بگذارید. انواع یخ در بهشت قدیمی و سنتی به روش بازاری هنوز هم در بازارهای قدیمی و سنتی به فروش می‌رسند. یخ در بهشت خیابانی معمولا با دستگاه درست می‌شود اما شما در خانه بدون دستگاه هم می‌توانید یخ در بهشت درست کنید.

برای درست کردن انواع یخ در بهشت شما به آبلیمو، شکر، آبمیوه‌های مختلف مثل آب پرتقال، آب آلبالو، میوه تازه یا میوه منجمد، گلاب، خاکشیر و تخم شربتی، عسل و… نیاز دارید. این مواد را می‌توانید به صورت حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری نمایید.

یخ در بهشت نعنایی

روش درست یخ در بهشت نعنایی از انواع یخ در بهشت

«یخ در بهشت نعنایی» از جمله بهترین نوشیدنی‌هایی سرد و تگری است که یک جرعه از آن گلوی شما را تازه کرده و احساس خستگی‌تان را کاهش می‌دهد. برای تهیه این یخ در بهشت سنتی باید برگ‌های تازه نعناع را بعد از شستشو، ساطوری و ریز خرد کنید.

سپس در یک ظرف فلزی مانند شیر‌جوش، یک لیوان دسته‌دار فرانسوی آب را با شکر ترکیب کنید. ظرف را روی حرارت ملایم گاز قرار دهید تا آب کاملاً به جوش آمده و ذرات شکر در آب حل شوند. حالا زمان اضافه کردن آبلیمو یا آب لیموترش است. با استفاده از دستگاه آب پرتقال گیری دستی یا برقی یا از طریق فشردن لیمو با دست می‌توانید آب لیموهای تازه را بگیرید. حتما هسته‌های لیمو را از آب آن جدا کنید. در صورت عدم دسترسی به لیموی تازه می‌توانید از آبلیمو نیز استفاده کنید.

برای خواندن ادامه مراحل و جزییات طرز تهیه یخ در بهشت نعنایی روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

گرانیتای هندوانه (یخ در بهشت هندوانه ایتالیایی)

گرانیتا هندوانه از انواع یخ در بهشت تابستانی به روش ایتالیایی است

«گرانتیای هندوانه» در واقع یک مدل یخ در بهشت هندوانه ایتالیایی است. برای درست کردن این یخ در بهشت هندوانه‌ای باید آب را با شکر در شیر جوش یا یک قابلمه کوچک مخلوط کرده و روی حرارت ملایم قرار دهید تا کاملا ذرات شکر در آب حل شوند.

بعد از اینکه کاملا شکر در آب حل شد، ظرف را از روی حرارت بردارید تا خنک شود. در ادامه هندوانه را برش داده، مغز هندوانه را خرد کنید و هسته‌های آن را کاملاً خارج نمایید. شما همچنین برای تهیه «گرانیتای هندوانه» می‌توانید با یک قاشق مغز هندوانه را از پوست آن جدا کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه انواع شامی | ۷ مدل شامی کباب + فیلم آموزش

در ادامه باید هندوانه‌های خرد شده را داخل دستگاه مخلوط‌کن یا میکسر بریزید و کاملاً پوره نمایید. پس از پوره کردن هندوانه باید پوره را از صافی عبور دهید.

برای خواندن ادامه مراحل و جزییات طرز تهیه گرانیتای هندوانه روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

یخ در بهشت لیمویی

یخ در بهشت لیمویی از خوشمزه‌ترین انواع یخ در بهشت

اگر می‌خواهید با کمترین مواد موجود در خانه یک نوشیدنی عالی با طعم بهشتی داشته باشید «یخ در بهشت لیمویی» یک گزینه عالی است. برای درست کردن «یخ در بهشت لیمویی» که جزو یخ در بهشت‌های قدیمی و سنتی خیابانی است شما باید آب و شکر را با هم مخلوط کرده و روی حرارت ملایم قرار دهید تا آب به جوش آید.

در طی مدت زمانی که قابلمه روی حرارت است، شکر و آب را مرتب هم بزنید تا شکر کاملاً در آب حل شود. بعد از حل شدن کامل شکر در آب، قابلمه را از روی حرارت برداشته و اجازه دهید کاملاً این ترکیب خنک شود.

در ادامه باید پوست لیموی درسته را رنده کنید. مراقب باشید تا هنگام رنده کردن پوست سفید لیمو رنده نشود. در واقع شما باید سطح رویی نازک و زرد یا سبز رنگ لیمو را رنده کنید تا رنده پوست لیمو تلخ نشود. بعد از رنده کردن پوست لیمو باید آب بقیه لیموها را گرفته و به شربت شکر اضافه کنید. سپس پوست لیموی رنده شده را به شربت آبلیموی خود اضافه کرده و همراه با مقداری یخ داخل دستگاه میکسر بریزید تا یخ به خوبی خرد شده و حالت پودری پیدا کند.

برای خواندن ادامه مراحل و جزییات طرز تهیه یخ در بهشت لیمویی روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

یخ در بهشت آلبالو

یخ در بهشت آلبالو نوشیدنی تگری و خنک تابستانی

«یخ در بهشت آلبالو» یکی از خوشمزه‌ترین انواع یخ در بهشت سنتی و خیابانی است که بدنتان را از درون خنک و کم آبی بدن را در روزهای گرم سال جبران می‌کند. یخ در بهشت آلبالو را با دستگاه به روش بازاری درست می‌کنند اما شما یخ در بهشت پرتقال سنتی و قدیمی را در خانه بدون دستگاه هم می‌توانید درست کنید.

در طرز تهیه یخ در بهشت آلبالو معمولاً هم از آلبالوی تازه استفاده می‌شود و هم آب آلبالوی تازه، شربت آلبالو یا پودر شربت. اما چگونه بدون دستگاه در خانه یخ در بهشت آلبالو درست کنیم؟

برای تهیه این یخ در بهشت ساده و سنتی باید آلبالوها را در قابلمه بریزید. سپس به قابلمه شکر و آب لیموترش تازه یا آبلیمو را اضافه کنید. در ادامه قابلمه را روی شعله ملایم گاز قرار دهید تا شکر به آرامی در آب آلبالوها حل شود. فراموش نکنید باید ترکیب شکر و آلبالوها داخل قابلمه را هر‌ از‌ گاهی روی گاز هم بزنید تا کاملاً با هم ترکیب شوند.

بعد از ترکیب شدن مواد شعله گاز را تا آخرین حد کم کنید و اجازه دهید که آلبالوها برای ۲ تا ۳ دقیقه دیگر بجوشند. سپس شعله گاز را خاموش کنید و صبر کنید تا مواد یخ در بهشت خنک شود.

برای خواندن ادامه مراحل و جزییات طرز تهیه یخ در بهشت آلبالو روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

یخ در بهشت پرتقالی

طرز تهیه یخ در بهشت پرتقالی از انواع یخ در بهشت

«یخ در بهشت پرتقالی» یکی از انواع یخ در بهشت نوستالژیک قدیمی و خیابانی است. برای تهیه یک یخ در بهشت خنک و تگری پرتقالی ابتدا باید با استفاده از آبمیوه‌گیری دستی یا آبمیوه‌گیری برقی، آب پرتقال‌ها را بگیرید. در ادامه شکر را به آب پرتقال اضافه کنید و کاملاً آن را هم بزنید تا شکر داخل آبمیوه حل شود.

استفاده از شکر برای درست کردن یخ در بهشت پرتقال اختیاری است. اگر می‌خواهید نوشیدنی خنک پرتقالی شما شیرین‌تر شود می‌توانید به آن شکر اضافه کنید. اگر به خاطر تناسب اندام خود تمایلی به استفاده از شکر ندارید یا از آبمیوه آماده که مقداری شکر دارد استفاده می‌کنید می‌توانید شکر را حذف کنید.

حتما بخوانید  ۴ مدل طرز تهیه واویشکا مرغ به روش گیلانی با طعم لذیذ

اضافه کردن گلاب هم به ترکیب پرتقالی باعث می‌شود تا عطر نوشیدنی یخی شما دوچندان شود و طعم و کیفیت یخ در بهشت را بهتر می‌کند. همچنین گلاب باعث می‌شود یخ این نوشیدنی دیرتر آب شود.

برای خواندن ادامه مراحل و جزییات طرز تهیه یخ در بهشت پرتقالی روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

یخ در بهشت شکلاتی

طرز تهیه یخ در بهشت شکلاتی از انواع یخ در بهشت بازاری

«یخ در بهشت شکلاتی» یک نوشیدنی خاص و خنک تابستانی است که به شکل‌های متنوع می‌توان آن را درست کرد. شما می‌توانید از بستنی شکلاتی، انواع شکلات، خامه، چاشنی‌های معطر و انواع شیر و شیرین کننده‌های مختلف برای تهیه این یخ در بهشت خوشمزه استفاده کنید. این یخ در بهشت را با بستنی شکلاتی، پودر کاکائو و شکلات تلخ و سفید هم می‌توانید درست کنید.

برای تهیه یخ در بهشت شکلاتی با بستنی، در مخلوط‌کن، نصف لیوان خامه ترش، شیر، بستنی شکلاتی و عسل را بریزید و با هم بزنید تا کاملا یکدست شود. حدود ۲ تا ۳ دقیقه مواد را هم بزنید. مواد میکس شده  یخ در بهشت را در یک ظرف ترجیحا استیل یا روحی بریزید و به مدت ۴۰ الی ۶۰ دقیقه در فریزر بگذارید تا حالت برفکی و پفکی به خودش بگیرد.

برای خواندن ادامه مراحل و جزییات طرز تهیه یخ در بهشت شکلاتی به چند روش روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

یخ در بهشت ایتالیایی

طرز تهیه یخ در بهشت ایتالیایی از انواع یخ در بهشت بدون دستگاه

«یخ در بهشت ایتالیایی» یکی از انواع خوشمزه یخ در بهشت است. نوشیدنی یخ در بهشت جزو نوشیدنی‌های محبوب در سراسر دنیاست که در کشورهای مختلف به سبک‌های گوناگون و با میوه‌های تازه یا عصاره و پودر شربت میوه درست می‌شود. یخ در بهشت ایتالیایی با ترکیب عصاره چند میوه متنوع درست می‌شود و علاوه بر رنگ جذابی که دارد، طعم آن هم بسیار خوشمزه است.

این یخ در بهشت خوشرنگ ایتالیایی بدون دستگاه را می‌توانید به عنوان نوشیدنی سالم و خوشمزه برای بچه‌ها یا مهمانی‌ها یا دورهمی‌های خود در روزهای گرم درست کنید. برای درست کردن این یخ در بهشت خوشمزه ابتدا پرتقال‌ها را بشویید و آنها را با دستمال تمیز خشک کنید. پوست پرتقال را رنده کنید. فقط قسمت نارنجی را با رنده ریز یا درشت، رنده کنید. مراقب باشید قسمت سفید را رنده نکنید چون یخ در بهشت تلخ می‌شود.

به اندازه ‍۱ قاشق غذاخوری از پوست پرتقال را رنده کنید. پرتقال را از وسط نصف کنید و آب آن را بگیرید. هسته‌های پرتقال را جدا کنید. پوست پرتقال رنده شده و آب پرتقال را در یک پارچ یا تنگ بریزید. برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه یخ در بهشت ایتالیایی روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

سوالات متداول درباره درست کردن انواع یخ در بهشت

سوالات متداول درباره درست کردن انواع یخ در بهشت

آیا می‌توان شکر را از دستور اصلی انواع یخ در بهشت حذف کرد؟

اگر به دلیل تناسب اندام و وضعیت سلامتی خود تمایلی به استفاده از شکر ندارید، می‌توانید آن را حذف کنید و به جای شکر از عسل استفاده کنید.

برای بهتر شدن رنگ یخ در بهشت چه کار کنیم؟

اگر دوست دارید نوشیدنی خنک تابستانی شما خوش رنگ‌تر شود، می‌توانید از انواع رنگ خوراکی استفاده کنید.

آیا می‌توان از عسل به جای شکر برای درست کردن یخ در بهشت استفاده کرد؟

بله در صورت تمایل می‌توانید به جای شکر از عسل استفاده کنید.

آیا می‌توان یخ در بهشت را برای مدت طولانی در فریزر نگهداری کرد؟

قرار دادن انواع یخ در بهشت در فریزر باعث می‌شود تا بافت نوشیدنی شما سفت و یخی شود. بنابراین بهتر است یخ در بهشت را به اندازه لازم درست کنید و در همان مرحله تهیه حدود ۴۰ تا ۶۰ دقیقه در فریزر بگذارید تا حالت یخ پودری پیدا کند.

 

کالابرگ الکترونیک