۳ طرز تهیه دنده کباب کرمانشاهی روی منقل و در فر با سس مخصوص

۳ طرز تهیه دنده کباب کرمانشاهی روی منقل و در فر با سس مخصوص


30 آذر 1402 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۳ طرز تهیه دنده کباب کرمانشاهی روی منقل و در فر با سس مخصوص
فهرست محتوا پنهان

دنده کباب یکی از لذیذترین انواع کباب ایرانی است که اصالتی کرمانشاهی دارد. طرز تهیه دنده کباب کرمانشاهی با گوشت گوسفندی و گوساله مرسوم است. برخی این غذای ایرانی خوشمزه با گوشت را در فر و برخی روی گاز یا در تنور درست می‌کنند. اما دنده کباب اصیل کرمانشاهی و دنده کباب شاندیز روی منقل ذغالی یا باربیکیو تهیه می‌شود و یک غذای مجلسی برای شام شب یلدا و غذای مجلسی مناسب مهمانی هم هست. بسیاری از افراد دنده کباب را با شیشلیک اشتباه می‌گیرند. اما باید بدانید که روش پخت و آماده کردن دنده کباب با کباب شیشلیک متفاوت است و گاهی اوقات برای تهیه آن از گوشت چرخ کرده نیز در کنار دنده استفاده می‌شود. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با ۲ روش طرز تهیه دنده کباب کرمانشاهی خوشمزه خانگی به سبک رستورانی و طرز تهیه سس مخصوص دنده کباب آشنا شوید.

 

مواد لازم برای تهیه دنده کباب اصیل کرمانشاهی در فر (۴ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
دنده گوسفندی ۱ کیلو گرم
پیاز ۲ عدد متوسط
سیر ۲ حبه
ماست چکیده ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
زعفران دم‌کرده ۲ قاشق غذاخوری
برگ بو ۲ عدد
روغن مایع به مقدار لازم
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
رب گوجه ۴ یا ۵ قاشق غذاخوری
روغن کرمانشاهی به مقدار لازم

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۲ تا ۱۴ ساعت
مدت زمان مورد نیاز برای پخت دنده کباب در فر: ۹۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه دنده کباب در فر

طرز تهیه دنده کباب کرمانشاهی در فر
در این روش تهیه دنده کباب کرمانشاهی، باید تکه‌های گوشت مزه‌دار شده و استراحت داده شوند. سپس اقدام به کباب کردن آنها کنید. در ادامه مراحل درست کردن کباب دنده کرمانشاهی با گوشت گوسفند در فر را بخوانید.

مرحله اول: گوشت دنده را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه دنده کباب، گوشت دنده‌ گوسفندی را به خوبی بشویید و تکه تکه کنید. دنده‌ها را در یک کاسه بزرگ بریزید و چند قالب کوچک یخ و مقداری آب سرد روی آن بریزید و روی ظرف را بپوشانید. به مدت ۱ ساعت کاسه را در دمای محیط کنار بگذارید. سپس دنده‌ها را بیرون بیاورید و زیر آب بگیرید و در نهایت دنده‌ها را با دستمال حوله‌ای خشک کنید.

در صورت تمایل می‌توانید گوشت گوسفند را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی تهیه کنید.

مرحله دوم: گوشت‌ دنده را مزه‌دار کنید

در این مرحله، پوست سیر و پیاز را بگیرید. پیاز و سیر را رنده کنید. در یک کاسه، ماست، زعفران دم کرده، برگ بو، زردچوبه، نمک، پیاز و سیر رنده شده را با هم مخلوط کنید. تکه‌های دنده را به این مواد اضافه کنید. گوشت دنده را با مواد مرینیت ماساژ دهید تا مواد به همه‌جای گوشت‌ها برسد. سپس روی ظرف را بپوشانید و به مدت ۱۲ تا ۱۴ ساعت در یخچال بگذارید.

انواع ماست، زعفران، فلفل سیاه، نمک، زردچوبه و پودر سیر را به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

مرحله سوم: سس دنده کباب را آماده کنید

در این فاصله سس دنده کباب را آماده کنید. برای این کار، کمی روغن مایع یا کره را در تابه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا داغ شود. سپس رب گوجه فرنگی در تابه بریزید و آن را تفت دهید تا رنگ باز کند. نمک، فلفل سیاه، زعفران دم‌کرده و روغن کرمانشاهی را در تابه بریزید و کمی تفت دهید تا سس غلیظ شود. وقتی سس آماده شد، آن را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید.

حتما بخوانید  طرز تهیه دلمه بادمجان با گوشت چرخ‌ کرده و بدون گوشت

در صورت تمایل رب گوجه و روغن کرمانشاهی را به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

مرحله آخر: دنده‌ مزه‌دار شده را در فر بگذارید

کف سینی فر را یک فویل آلومینیومی بکشید و دنده‌های مزه‌دار شده را در سینی فر بگذارید. می‌توانید زیر دنده‌ها، برش‌های گوجه‌ فرنگی حلقه حلقه شده بگذارید و روی دنده‌ها را حلقه‌های پیاز قرار دهید. روی دنده‌ها را با فویل بپوشانید.

فر را روشن و روی دمای ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. دنده‌ها را به مدت ۹۰ دقیقه در فر بگذارید تا کاملا نرم و مغز پخت شود. بعد از یک ساعت، سینی فر را بیرون بیاورید و فویل را باز کنید تا روی دنده‌ها طلایی و برشته شود. وقتی دنده کباب آماده شد، سینی را از فر بیرون بیاورید و دنده‌های کباب شده را سرو کنید.

مواد لازم برای تهیه دنده کباب با گوشت چرخ کرده روی منقل (برای ۳ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
دنده گوسفندی ۴ عدد
گوشت گوسفندی حدود ۳۰۰ گرم
رب گوجه ۱ قاشق غذاخوری
آبلیمو ۱ قاشق غذاخوری
گوجه فرنگی ۲ عدد درشت
پیاز ۱ عدد
زعفران دم‌کرده ۲ قاشق غذاخوری
کره ۵۰ گرم
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت دنده کباب با گوشت چرخ کرده روی منقل: ۲۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه دنده کباب اصیل کرمانشاهی به سبک رستورانی

مراحل طرز تهیه دنده کباب اصیل کرمانشاهی به سبک رستورانی

در این روش تهیه کباب دنده، علاوه بر دنده گوسفندی، از گوشت چرخ کرده هم استفاده می‌شود که روی دنده‌ها را می‌پوشاند. این روش تهیه کباب دنده، طعم آن را بسیار لذیذ و خوشمزه‌ می‌کند و می‌توانید هم در فر، هم روی زغال و هم در تابه آن را تهیه کنید. در ادامه جزییات تهیه دنده کباب کرمانشاهی با گوشت چرخ کرده را بخوانید.

مرحله اول: آماده کردن گوشت گوسفندی

در اولین مرحله از طرز تهیه دنده کباب کرمانشاهی باید گوشت گوسفند را به صورت درشت چرخ کنید. سپس پیاز را رنده کنید و به همراه نمک و فلفل سیاه به گوشت اضافه کنید. یک دستکش به دست کنید و گوشت و پیاز را خوب با هم مخلوط کنید. این کار موجب می‌شود تا گوشت انسجام بیشتری داشته باشد و راحت‌تر روی سیخ قرار بگیرد.

مرحله دوم: نحوه سیخ زدن دنده کباب

در دومین مرحله از تهیه دنده کباب رستورانی خوشمزه باید نحوه سیخ زدن دنده کباب را به صورت درست و اصولی انجام دهید. برای این کار لازم است که ابتدا دنده‌ها را با استفاده از سیخ پهن به سیخ بکشید. سپس گوشت چرخ کرده را در کنار دنده‌ها قرار دهید و با استفاده از یک چاقو یا کاردک گوشت چرخ کرده را در کنار دنده‌ها پهن کنید.

از مهم‌ترین اصول نحوه سیخ زدن دنده کباب این است که ۳ عدد سیخ پهن را هم زمان برای سیخ کردن دنده کباب‌ها استفاده کنید. این کار موجب می‌شود که گوشت چرخ کرده از کنار دنده‌ها نریزد و جدا نشود.

مرحله سوم: کباب کردن گوشت دنده روی منقل

در سومین مرحله از تهیه دنده کباب خوشمزه کرمانشاهی باید منقل زغال را آماده کنید. سپس کباب‌ها را به آرامی روی منقل قرار دهید. ابتدا دنده کباب خوشمزه کرمانشاهی را روی حرارت قرار دهید تا گوشت چرخ کرده به گوشت دنده بچسبد. سپس مدام کباب را بچرخانید تا همه بخش‌های دنده کباب رستورانی خوشمزه به خوبی و به صورت یکدست پخته شود.

زغال کبابی را به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

مرحله چهارم: طرز تهیه سس مخصوص دنده کباب

در آخرین مرحله از درست کردن دنده کباب اصیل کرمانشاهی باید سس مخصوص آن را درست کنید. برای این کار مقداری کره داخل ماهیتابه بریزید. گاز را با حرارت ملایم روشن کنید و اجازه دهید کره آب شود. سپس پوست گوجه فرنگی‌ها را جدا کنید و آن‌ها را خرد کنید و به ماهیتابه اضافه کنید. گوجه فرنگی را خوب سرخ کنید تا به روغن بیفتد. سپس رب گوجه فرنگی را به همراه کمی زعفران، آب لیمو ترش و نمک و فلفل سیاه به آن اضافه کنید و خوب ترکیب کنید. سس را روی حرارت ملایم قرار دهید تا داغ بماند و جا بیفتد.

رب گوجه فرنگی و آبلیمو را به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

حتما بخوانید  ۱۶ طرز تهیه انواع آبگوشت‌ سنتی و مجلسی ایرانی + فیلم

مرحله پنجم: دنده کباب را سرو کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه دنده کباب کرمانشاهی با دنده و گوشت چرخ کرده، بعد از آماده شدن دنده کباب، دو طرف کباب را به سس آغشته کنید و این کباب اصیل و خوشمزه را همراه با نان یا برنج چلو میل کنید.

مواد لازم برای تهیه دنده کباب زغالی (۴ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
گوشت دنده گوسفندی ۱ کیلوگرم
رب گوجه ۴ یا ۵ قاشق غذاخوری
آبلیمو ۳ قاشق غذاخوری
زعفران دم‌کرده غلیظ ۳ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
روغن مایع و روغن کرمانشاهی به مقدار لازم

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۵ ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت دنده کباب روی زغال منقل: ۱۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه دنده کباب با زغال

مراحل طرز تهیه دنده کباب با زغال

در این روش، دنده کباب با سس مخصوص روی زغال کباب می‌شود. این روش هم یک روش محبوب برای تهیه دنده کباب است که می‌توانید با انجام مراحل زیر، آن را درست کنید.

مرحله اول: دنده‌ها را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه دنده کباب کرمانشاهی، گوشت دنده گوسفندی را به‌ صورت پهن و دراز برش بزنید. سپس ۳ یا ۴ سیخ کباب پهن را داخل گوشت فرو کنید تا گوشت حالت خود را حفظ کند. این کار همچنین باعث می‌شود سیخ‌ها بتوانند وزن گوشت را تحمل کنند. با پشت یک چاقوی بلند یا بیفتک‌کوب روی گوشت ضربه بزنید تا گوشت کمی نرم شود. بعد سیخ‌های گوشتی را که کوبیده‌اید، به مدت ۴ تا ۵ ساعت در یخچال قرار دهید.

مرحله دوم: سس دنده کباب را آماده کنید

در این فاصله سس دنده کباب را آماده کنید. برای این کار، کمی روغن مایع یا کره را در تابه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا داغ شود. سپس رب گوجه فرنگی در تابه بریزید و آن را تفت دهید تا رنگ باز کند. نمک، فلفل سیاه، زعفران دم‌کرده و روغن کرمانشاهی را در تابه بریزید و کمی تفت دهید تا سس غلیظ شود. وقتی سس آماده شد، آن را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید.

مرحله سوم: دنده کباب را روی زغال آماده کنید

در این مرحله، بعد از استراحت کردن گوشت‌ها، آنها را از یخچال بیرون بیاورید و باربیکیو یا منقل و زغال را آماده کنید. پس از آماده و سرخ شدن زغال‌ها، سیخ‌های کباب را روی منقل قرار دهید با استفاده از یک قلم‌موی آشپزی، سس را به‌صورت مرتب به دو طرف دنده‌ها بمالید. این نکته را حتما در نظر داشته باشید که حرارت در حین کباب کردن، باید بسیار ملایم باشد تا دنده‌ها کاملا مغزپخت شوند و آبدار بمانند.

مرحله چهارم: دنده کباب را سرو کنید

دنده‌ها که پختند و طلایی شدند، آن‌ها را از سیخ بکشید. در آخر کمی روی کباب‌ها را با روغن کرمانشاهی چرب کنید. دنده کباب را با نان با برنج و سبزی خوردن سرو کنید.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

انواع برنج ایرانی و برنج خارجی و نان را به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

فوت و فن های خوشمزه شدن دنده کباب کرمانشاهی

سس دنده‌ کباب چیست؟

در اصل سس دنده کباب، همان سس گوجه فرنگی است ولی می‌توانید از سس باربیکیو هم استفاده کنید تا کباب دنده طعم دلپذیرتری داشته باشد.

فرق دنده کباب و شیشلیک چیست؟

۱- دنده کباب کرمانشاهی معمولا با رب گوجه فرنگی، مقداری سیر و روغن کرمانشاهی مزه‌دار می‌شود؛ در حالی که کباب شیشلیک را با ماست، فلفل سیاه و زعفران مزه‌دار می‌کنند.

۲- نحوه برش گوشت شیشلیک و فوت ‌و فن‌های پخت این دو غذا با یکدیگر تفاوت‌ دارد. دنده کباب از یک ردیف دنده گوسفندی درست شده ولی شیشلیک با تکه‌های راسته بره جوان درست می‌شود.

۳- اصالت شیشلیک معمولا به مناطقی مثل شاندیز مشهد و کشورهای آسیای مرکزی و آذری زبان برمی‌گردد ولی دنده کباب غذایی محبوب در استان کرمانشاه است.

چه کار کنیم که دنده کباب خوشمزه‌تر شود؟

برای خوشمزه شدن دنده کباب، در هنگام کباب کردن و کمی قبل از سرو، کمی روغن کرمانشاهی با برس آشپزی روی دنده کباب بمالید تا طعم اصیل دنده کباب بگیرد.

چه کار کنیم که دنده کباب آبدار شود؟

برای آبدار شدن دنده کباب، گوشت‌ها را به اندازه کافی در مواد مرینیت بخوابانید تا کاملا نرم شوند. در زمان پختن و کباب کردن دنده کباب هم حتما حرارت باید ملایم باشد. اگر زیاد کباب را روی آتش یا زغال قرار دهید دنده کباب شما، سفت و خشک می‌شود. همچنین برای آبدار شدن دنده کباب، در آخر مقداری کره یا روغن کرمانشاهی روی کباب بزنید.

 

کالابرگ الکترونیک