طرز تهیه کال کباب اصیل گیلانی به روش اصیل رشتی و لاهیجانی

طرز تهیه کال کباب اصیل گیلانی به روش اصیل رشتی و لاهیجانی


27 فروردین 1403 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه کال کباب اصیل گیلانی به روش اصیل رشتی و لاهیجانی

کال کباب یکی از خوشمزه‌ترین غذاها با رب انار است که می‌توانید با بادمجان کبابی و چاشنی‌های دیگر درست کنید. کال کباب به خاطر موادی مثل بادمجان و رب انار و گردو و … یک غذای گیاهی سالم است و کالری بالایی ندارد. مخصوصا در فصل پاییز که فصل انار تازه است، درست کردن کال کباب به عنوان یک غذای سنتی گیلانی ساده و سریع حسابی می‌چسبد. طرز تهیه کال کباب گیلانی یا همان کال کباب رشتی را در مجله کوروش بخوانید. با سرویس آشپزی همراه باشید.

 

مواد لازم برای تهیه کال کباب رشتی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
بادمجان ۱۰ عدد
مغز گردو (آسیاب شده یا ۲ بار چرخ شده) ۱۰۰ تا ۲۰۰ گرم
سیر تازه ۶ حبه
آبغوره ۴ قاشق غذاخوری
سبزی خالواش ۱ قاشق غذاخوری
سبزی چوقاق ۱ قاشق غذاخوری
سبزی نعناع خشک ۱ قاشق غذاخوری
فلفل سیاه و نمک به مقدار لازم
رب انار برای تزیین کال کباب

 

مدت زمان آماده‌سازی و پخت مواد کال کباب: ۳۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه کال کباب گیلانی 

مراحل طرز تهیه کال کباب ساده شمالی

کال کباب لاهیجانی یا رشتی یک غذای لذیذ با بادمجان کبابی است که اصالت آن به استان گیلان و شهرهای رشت و لاهیجان و سایر شهرهای استان گیلان برمی‌گردد ولی مازندرانی‌ها هم آن را به روش مشابه تهیه می‌کنند. در ادامه مراحل طرز تهیه کال کباب شمالی را دنبال کنید.

مرحله اول: بادمجان‌ها را کباب کنید

ابتدا بادمجان‌ها را بشویید و برای این‌که بادمجان‌ها زودتر و آسان‌تر کبابی شوند با نوک چاقو یک برش عمودی از طول در بادمجان‌ها ایجاد کنید. بادمجان‌ها را روی شعله گاز یا منقل زغالی کباب کنید. می‌توانید بادمجان‌ها را در فر هم بگذارید تا گریل شوند.

اگر می‌خواهید بادمجان‌ها در فر هم طعم کبابی بگیرند، یک زغال گداخته را در یک کاسه و در فر بگذارید و روی آن یک قطره روغن بریزید تا دود کند و بوی زغالی به بادمجان‌ها بدهد.

مرحله دوم: بادمجان‌های کبابی را پوست بگیرید

بعد از اینکه همه قسمت‌های بادمجان‌ها کبابی شد، آنها را بردارید و اجازه دهید از داغی بیفتند. سپس پوست و کلاهک آنها را جدا کنید. بادمجان‌ها را در مخلوط‌کن پوره کنید یا با گوشت‌کوب بکوبید تا کاملا نرم شوند.

حتما بخوانید  بهترین مواد غذایی پایین آورنده فشار خون بالا کدامند؟

مرحله سوم: بقیه مواد کال کباب را آماده کنید

در ادامه، پوست سیرها را بگیرید و آنها را به صورت ریز خرد یا رنده کنید تا عطر و طعم سیر در همه غذا پخش شود. سیرها را به بادمجان‌های پوره شده کبابی اضافه کنید. گردوها را پوست بگیرید و مغز گردوها را دو بار آسیاب کرده یا چرخ کنید.

می‌توانید مغز گردوها را به جای چرخ کردن، ریز هم خرد کنید. میزان درشتی یا ریزی مغز گردوها، کاملا سلیقه‌ای است و تاثیری روی کیفیت طعم کال کباب ندارد. مغز گردوها را هم به ترکیب بادمجان و سیر اضافه کنید.

مغز گردو را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

مرحله چهارم: سبزی‌ها و ادویه‌ها را اضافه کنید

سبزی‌های معطر شامل خالواش و چوچاق را بشویید و ساطوری خرد کنید. می‌توانید از سبزی خشک هم استفاده کنید. اگر خالواش و چوچاق ندارید می‌توانید آنها را با گشنیز جایگزین کنید. سپس نعناع خشک، نمک، فلفل سیاه و آبغوره را هم به ترکیب مواد کال کباب بیفزایید و همه مواد را هم بزنید تا یکدست شوند.

برای خرید، سبزی خشک نعناع و نمک و فلفل سیاه می‌توانید به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله پنجم: کال کباب را سرو کنید

در آخر، همه مواد کال کباب که کاملا با هم ترکیب شدند، اگر هنوز درشت هستند، می‌توانید یک بار دیگر آنها را بکوبید یا در مخلوط‌کن بریزید و چند پالس بزنید. طعم کال کباب را بچشید و وقتی به مزه دلخواهتان رسید، آن را در ظرف مورد نظرتان سرو کنید. روی کال کباب را می‌توانید با مغز گردو، سبزی خشک یا تازه، دانه‌های انار یا رب انار تزیین و سرو کنید.

روش تهیه کال کباب با رب انار

طرز تهیه کال کباب با رب انار

در این روش، علاوه بر آبغوره، از کمی رب انار یا آب انار ترش به عنوان چاشنی کال کباب هم استفاده می‌شود. میزان رب یا آب انار، کاملا به ذائقه شما بستگی دارد. بقیه مراحل را مانند روش بالا دنبال کنید. بد نیست بدانید که اگر از رب انار به جای آب انار استفاده کنید رنگ کال کباب تیره می‌شود اما طعم لذیذش را از دست نمی‌دهد.

برای خرید رب انار و آب انار می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورش سیر قلیه گیلکی با مرغ و برگ سیر تازه

روش تهیه کال کباب مازندرانی

طرز تهیه کال کباب مازندرانی

در طرز تهیه کال کباب بادمجان به روش مازندرانی‌ها، از آب انار و سبزیجات معطر شامل چوچاق یا خالواش استفاده می‌شود و مغز گردو ندارد. اگر این سبزی‌های بومی شمالی را ندارید، می‌توانید خشک شده آن را تهیه کنید و در غیر این‌ صورت می‌توانید از ترکیب نعناع و گشنیز استفاده کنید.

حتما بخوانید  2 مدل طرز تهیه آش دوغ قزوین سنتی با گوشت و بدون گوشت

البته کال کباب گیلانی اصلی گاهی با ناز خاتون مازندرانی اشتباه گرفته می‌شود. حقیقت هم این است که این دو غذا فرق چندانی با هم ندارند. مازندرانی‌ها به کال کباب، مغز گردو اضافه نمی‌کنند و در آن آبغوره می‌ریزند و به این ترتیب کال کباب گیلانی تبدیل به ناز خاتون مازندرانی می‌شود.

در نتیجه روش تهیه نازخاتون تا حدودی مشابه طرز تهیه کال کباب رشتی است. اما ترشی نازخاتون مازندرانی ربطی به کال کباب ندارد. 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه دلال یا نمک سبز

نکات مهم در طرز تهیه کال کباب اصیل گیلانی

نکات مهم کال کباب اصیل گیلانی
  • اگر خالواش و چوچاق ندارید، در کنار نعناع خشک از کمی سبزی گشنیز هم استفاده کنید تا طعم کال کباب شما دوچندان شود. اگر سبزی‌های تازه را بعد از ساطوری کردن در هاون بکوبید تا کاملا پوره شوند، کال کباب خوشمزه‌تر می‌شود.
  • برای راحت‌تر جدا شدن پوست بادمجا‌ن‌ها، آنها را بعد از کباب کردن، در یک پلاستیک بگذارید و درب آن را ببندید تا بخار کند و حرارت باعث جدا شدن پوست از گوشت بادمجان شود.
  • اگر این مقدار سیر برای شما زیاد است، مقدار سیر را بسته به ذائقه خودتان در کال کباب اندازه کنید.
  • بعد از درست شدن کال کباب روی ظرف را سلفون بکشید و چند ساعت در یخچال نگه دارید تا مواد به خورد هم بروند.
  • کال کباب را به روش اصیل آن، یعنی به صورت سرد در کنار غذاهای مختلف یا به تنهایی سرو کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه جوجه ترش اصل گیلانی دیگی و روی سیخ

فوت و فن‌های خوشمزه شدن کال کباب گیلانی

فوق کال کباب و نازخاتون مازندرانی چیست؟

اگر گردو را حذف کنید و به کال کباب آبغوره اضافه کنید کال کباب گیلانی شما تبدیل به نازخاتون مازندرانی در واقع نازخاتون مازندرانی همان کال کباب مازندرانی می‌شود. اما ترشی ناز خاتون ربطی به ناز خاتون مازندرانی ندارد.

کال کباب را با چی بخوریم؟

گیلانی‌ها معمولا کال کباب را در کنار سایر غذاها مثل باقلا قاتق، انواع خورش‌های گیلانی، واویشکا دل و جگر یا واویشکا با گوشت چرخ کرده و … به خصوص غذاهایی که در ترکیب آن‌ها ماهی یا مرغ دارند، سرو می‌کنند و در واقع حکم یک چاشنی و پیش‌غذای سرد را دارد.

اصلی‌ترین ماده کال کباب چیست؟

بادمجان دودی یا کبابی، اصلی‌ترین ماده کال کباب است و افزودنی‌ها، سبزی‌های معطر و چاشنی‌های مختلف به آن اضافه می‌شود.

 

کالابرگ الکترونیک