۷ روش آسون خشک کردن انجیر بدون سیاه شدن به روش بازاری

۷ روش آسون خشک کردن انجیر بدون سیاه شدن به روش بازاری


1 مهر 1403 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
انواع روش های خشک کردن انجیر

خشک کردن انجیر یکی از روش‌های نگهداری این میوه تابستانی برای طولانی مدت است. از آنجایی که انجیر تازه زمان ماندگاری کوتاهی دارد، با خشک کردن آن می‌‌توانید در دیگر فصل‌های سال هم از مواد مغذی و طعم بی‌نظیر انجیر، نهایت بهره را ببرید. انجیر را می‌توانید به روش‌های مختلف و ساده، در خانه خشک کنید. انجیر خشک در کنار چای، به عنوان تنقلات برای بچه مدرسه‌ای‌ها و افراد بزرگسال یا در تهیه انواع دسر بسیار محبوب و پرطرفدار است. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش انواع روش‌های خشک کردن انجیر زرد و سیاه و نکات خشک کردن و نگهداری انجیر بدون سیاه شدن را به شما آموزش می‌دهیم.

اصول خشک کردن انجیر زرد و قرمز در خانه به روش بازاری

اصول خشک کردن انجیر زرد و قرمز در خانه

برای اینکه بتوانید انجیر خشک باکیفیت در خانه تهیه کنید، باید اصولی را رعایت کنید که در ادامه به آن می‌پردازیم:

۱- انجیرهایی را که برای خشک کردن انتخاب می‌کنید، باید کاملا سالم و بدون زدگی، خرابی یا له شدگی باشند.

۲- برای خشک کردن انجیرها، اگر به صورت درسته آنها را خشک می‌کنید، بهتر است کمی از چوب انجیر را همراه با خود انجیر نگه دارید و چوب را کاملا جدا نکنید.

۳- انجیرها را باید کاملا بشویید تا هیچ گرد و غباری نداشته باشند.

۴- در زمان خشک کردن انجیرها، نباید انجیرها روی هم قرار بگیرند و باید با فاصله از هم، آنها را قرار دهید.

۵- برای خشک شدن سریع‌تر انجیرها، آنها را از وسط نصف کنید یا با کمک چاقو، به چهار قسمت مساوی تقسیم کنید.

۶- اگر درخت انجیر دارید و می‌خواهید انجیرهای سر درخت را خشک کنید، اجازه دهید انجیرها روی شاخه درخت، کمی خشک شوند، سپس انجیرهای نیمه خشک را که زیر درخت می‌ریزند، جمع کرده و آنها را به هر یک از روش‌های زیر که امکانش را دارید، خشک کنید.

در ضمن شما می‌توانید انواع خشکبار از جمله انجیر خشک را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای انجیر

خشک کردن انجیر در آفتاب

خشک کردن انجیر در آفتاب

سنتی‌ترین و راحت‌ترین روش خشک کردن انجیر، کمک گرفتن از نور و دمای خورشید است.

مرحله اول: انجیرها را آماده کنید

در این روش، انجیرها را بشویید و خشک کنید تا هیچ رطوبتی روی آنها نماند. اگر انجیرهایتان تر هستند، آنها را با چاقو به ۲ یا ۴ قسمت تقسیم کنید.

مرحله دوم: انجیرها را در سینی بگذارید

انجیرهای خرد شده را در یک سینی بچینید، طوری که انجیرها روی همدیگر قرار نگیرند. به جای سینی می‌توانید از صافی استفاده کنید که قسمت زیر انجیرها هم هوا بخورد و زودتر رطوبت میان‌بافتی خود را از دست بدهند. برای جلوگیری از کثیف شدن انجیرها، روی آنها را با یک پارچه توری بپوشانید.

مرحله سوم: انجیرها را خشک کنید

در آخر، انجیرها را در مجاورت نور خورشید قرار دهید تا به همه قسمت‌های انجیر، آفتاب بتابد. بهتر است شب تا صبح، انجیرها را به داخل خانه بیاورید و دوباره در هنگام صبح آنها را در آفتاب بگذارید تا رطوبت آنها گرفته شود. انجیرها را به مدت ۳ تا ۵ روز در آفتاب بگذارید تا کاملا خشک شوند.

مرحله چهارم: انجیرها را نگهداری کنید

بعد از خشک شدن انجیرها، آنها را از سینی جمع‌آوری کنید. انجیرها را در بطری‌های تمیز و کاملا خشک بریزید. درب بطری‌ها را ببندید و آنها را در یخچال یا در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه دسر عربی ام علی به 2 روش با تمام فوت و فن ها

طرز تهیه انجیر خشک آردی

طرز تهیه انجیر خشک آردی

آردی کردن انجیرها، یک روش عالی برای جلوگیری از چسبیدن انجیرها به هم، در زمان خشک کردن است. در این روش، انجیرها را بشویید و خشک کنید. سپس انجیرها را به ۲ یا ۴ قسمت، به کمک چاقو، خرد کنید. البته می‌توانید به صورت درسته هم انجیرها را خشک کنید.

در یک کاسه یا بشقاب، مقداری آرد سفید گندم بریزید و انجیرها را در آرد بغلتانید تا سطح روی آنها، به آرد آغشته شود. سپس انجیرها را در سینی بگذارید و در آفتاب بگذارید تا خشک شوند. البته می‌توانید انجیر آردی را در فر، دستگاه خشک کن یا هواپز هم خشک کنید.

در صورت تمایل می‌توانید آرد گندم را به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

خشک کردن انجیر سیاه با نخ

برای خشک کردن انجیر نخ شده سیاه یا زرد، انجیرها را بشویید و خشک کنید. یک سوزن بزرگ را نخ کنید و از انجیرها رد کنید تا انجیرها مثل یک تسبیح روی نخ باشند. سپس انجیرهای نخ شده را به جایی آویزان کنید که کاملا در مجاورت نور خورشید باشند و تهویه مناسبی داشته باشند.

انجیرها را به مدت حدود ۱ هفته در هوای آزاد، بگذارید تا به همه قسمت‌ها، نور و حرارت خورشید بخورد. انجیرها که خشک شدند، آنها را همراه با نخ، در یک ظرف دربسته قرار دهید و در جای خشک و خنک، نگهداری کنید.

طرز تهیه انجیر خشک حلقه ای

طرز تهیه انجیر خشک حلقه ای

برای تهیه انجیر خشک حلقه‌ای، باید انجیرها خیلی رطوبت نداشته باشند یا زیادی نرم نباشند. سپس انجیرها را به آرد آغشته کنید. با فشار دست یا با گوشتکوب، انجیرها را کمی فشرده کنید، طوری که انجیرها از هم باز یا له نشوند. سپس انجیرهای فشرده شده را نخ کنید و از انجیرها، نخ رد کنید.

مانند روش تهیه انجیر خشک با نخ، انجیرهای نخ شده را در جای خشک و با تهویه مناسب، آویزان کنید. اجازه دهید انجیرها کاملا رطوبت خود را از دست بدهند و خشک شوند. سپس آنها را در جای خشک و خنک، نگهداری کنید.

طرز تهیه انجیر خشک شکری

برای اینکه انجیرها، طعم شکری و شیرین داشته باشند، می‌توانید به ازای ۱ کیلوگرم انجیر، ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار آب و ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی شکر را با هم مخلوط کنید تا شکر در آب حل شود. انجیرها را در آب شکر بریزید و به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید تا شکر به خورد انجیرها برود. سپس آنها را آبکش کرده و به روش‌های دلخواه خود (هر یک از روش‌های پایین) خشک کنید.

برای خرید شکر می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی می‌توانید اقدام کنید.

طرز خشک کردن انجیر در فر

طرز تهیه انجیر خشک شده در فر

اگر می‌خواهید انجیرها را در فر خشک کنید، مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: انجیرها را آماده کنید

انجیرها را بشویید و خشک کنید. سپس انجیرها را از وسط نصف کنید. کف سینی فر را یک کاغذ روغنی بگذارید و انجیرها را روی آن بچینید، طوری که انجیرها روی هم قرار نگرفته باشند. فر را روشن و روی دمای ۶۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا کمی گرم شود. (دمای فر نباید بیش از ۱۳۵ درجه فارنهایت یا بیش از ۶۰ درجه سانتی‌گراد نباشد چون انجیرها طعم پخته شدن می‌گیرند.)

مرحله دوم: سینی را در فر بگذارید

سینی را در فر بگذارید. درب فر را نیمه باز بگذارید، طوری که رطوبت، داخل فر جمع نشود و هوا جریان داشته باشد. هر ۱ ساعت یک بار، سینی را بیرون بیاورید و انجیرها را زیر و رو کنید تا همه قسمت‌های انجیر خشک شود.

مرحله سوم: انجیرها را خشک کنید

انجیرها بسته به میزان تر بودن و رطوبت داشتن، به حدود ۱۰ تا ۱۲ ساعت زمان برای خشک شدن نیاز دارند. در آخر، وقتی انجیرها کاملا خشک شدند، آنها را از فر بیرون بیاورید. در دمای آشپزخانه بگذارید تا سرد شوند. سپس آنها را از سینی به بطری یا پاکت‌های زیپ کیپ فریزری منتقل کنید و در یخچال یا فریزر نگهداری کنید.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه شیرینی خنفروش با دستگاه و بدون دستگاه به روش بازاری

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشی انجیر

روش خشک کردن انجیر در دستگاه خشک کن

روش تهیه انجیر خشک در دستگاه خشک کن

برای خشک کردن انجیر در دستگاه خشک کن، انجیرها را بشویید و آنها را نصف یا به ۴ قسمت تقسیم کنید. سپس انجیرها را در توری دستگاه بچینید و دستگاه را روشن کنید. دمای دستگاه را روی ۱۱۰ درجه سانتی گراد تنظیم کنید.

اجازه دهید انجیرها را به مدت ۱۲ تا ۲۴ ساعت در دستگاه بمانند. در این مدت، چند بار، انجیرها را زیر و رو کنید. وقتی انجیرها کاملا خشک شدند، آنها را از دستگاه بیرون بیاورید و در ظرف مناسب یا پاکت فریزری بریزید. انجیرهای خشک را در یخچال یا فریزر نگهداری کنید.

روش نگهداری انجیر خشک در منزل

برای نگهداری از انجیرهای خشک، اگر انجیرها را در فر، دستگاه خشک کن یا هواپز خشک (روش های خشک کردن میوه در هواپز) می‌کنید، اجازه دهید حتما سرد شوند و بعد آنها را در ظرف یا پاکت فریزری بریزید. اگر انجیرها هنوز داغ باشند، بعد از ریخته شدن در ظرف یا پاکت، بخار می‌کنند و حالت نرم و آبکی می‌گیرند.

اگر می‌خواهید انجیرها را برای مدت بیش از ۶ ماه نگهداری کنید، آنها را در پاکت فریزری یا زیپ کیپ بریزید و در فریزر نگهداری کنید.

روش های مصرف انجیر خشک

  • برای مصرف کردن انجیر خشک می‌توانید انجیر را به صورت خشک شده در کنار چای میل کنید.
  • انجیر را در کمی آب بخیسانید و با آن مربا یا مارمالاد انجیر درست کنید.
  • از انجیر خیسانده و نرم شده در تهیه انواع دسر با انجیر می‌توانید استفاده کنید.
  • از انجیر خشک و خیسانده برای تزیین روی انواع کیک، شیرینی یا انواع کیک چیز کیک می‌توانید استفاده کنید.
  • انجیر خشک را به صورت مخلوط در سایر مغزها و آجیل برای پذیرایی استفاده کنید.

خواص انجیر خشک به عنوان میان وعده برای کودکان و بزرگسالان

خواص انجیر خشک به عنوان میان وعده برای کودکان و بزرگسالان
انجیر تازه و انجیر خشک از جمله میوه و تنقلات بسیار مقوی و خوشمزه به عنوان میان وعده زنگ تفریح بچه‌ مدرسه‌ای‌ها و همچنین میان وعده‌ای مفید برای بزرگسالان است. اگر بخواهید از انجیر خشک به عنوان یکی از هله هوله‌های پک تغذیه مدرسه دانش آموزان استفاده کنید باید بگوییم که مصرف انجیر برای کودکان ضعیف، کم‌خون و بی‌اشتها مفید است.

بد نیست بدانید حدود ۵۰ درصد انجیر خشک را قند تشکیل می‌دهد و منبع خوبی از پتاسیم، منیزیم، کلسیم، فسفر و ویتامین‌های C ، B و A است. علاوه بر این، انجیر منبع غنی از فیبر غذایی غیرمحلول «لیگنین» است که نقش عمده‌ای در جلوگیری و رفع یبوست دارد. در ضمن انجیر سدیم و چربی ندارد و مانند سایر میوه‌ها بدون کلسترول است.

این میوه، فیبر غذایی بالایی دارد که هر واحد آن ۲۰ درصد نیاز روزانه را تامین می‌کند و بیش از سایر میوه‌ها املاح دارد. از جمله خواص انجیر این است که سرشار از ویتامین C نیز هست و عملکرد اصلی ویتامین C، علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن، کمک به جذب آهن است.

خوب است بدانید در هر ۴۰ گرم انجیر تازه ۲۴۴ میلی گرم پتاسیم (۷ درصد نیاز روزانه)، ۵۳ میلی گرم کلسیم (درصد نیاز روزانه) و ۲/۱ میلی گرم آهن (۶ درصد نیاز روزانه) وجود دارد. برای کودکانی که به سختی وزن می‌گیرند یا کم اشتها هستند، خوردن انجیر تازه یا خشک یک راه عالی برای افزایش وزن است.

فوت و فن های خشک کردن انجیر در خانه

کدام انجیر برای خشک کردن مناسب است؟

بهترین انجیر برای خشک کردن، انجیر استهبان است.

چگونه انجیر را خشک کنیم که سیاه نشود؟

۱- برای جلوگیری از سیاه شدن انجیرهای زرد، از انجیرهایی برای خشک کردن استفاده کنید که کاملا سالم و عاری از هر گونه خرابی و کبودی باشند.

۲- انجیرها را بیش از حد خشک نکنید. قرار دادن انجیرها بیش از اندازه در مجاورت خورشید، باعث می‌شود انجیرها سیاه و کبود شوند.

 

محصولات مرتبط