همه چیز درباره مرغ | از انواع غذا با مرغ تا وزن استاندارد و گرفتن بوی مرغ

همه چیز درباره مرغ | از انواع غذا با مرغ تا وزن استاندارد و گرفتن بوی مرغ


31 اردیبهشت 1403 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
همه چیز درباره مرغ | از انواع غذا با مرغ تا وزن استاندارد و گرفتن بوی مرغ

استفاده از گوشت مرغ به شکل‌های مختلف، در تغذیه مردم کشور ما و سایر کشورهای دنیا جایگاه ویژه‌ای دارد. در این میان از انتخاب مرغ سالم یا خرید مرغ با وزن استاندارد و نحوه طعم دار کردن مرغ برای تهیه غذاهای مختلف با مرغ همگی بسیار مهم هستند. از طرفی نحوه گرفتن بوی بد مرغ، روش صحیح باز کردن یخ مرغ منجمد و … همگی یکسری نکات مهم و ریزه‌کاری‌های حرفه‌ای دارند که اطلاع از آنها می‌تواند به شما در تهیه و طبخ انواع غذا و پیش غذا با مرغ، کمک کند. در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش همه چیزهای که درباره مرغ باید بدانید را بررسی خواهیم کرد تا با اطلاعات بیشتری، به انتخاب مرغ و تهیه و پخت غذاهای مختلف با مرغ بپردازید.

همه نکاتی که باید درباره گوشت مرغ بدانید

همه نکاتی که باید درباره گوشت مرغ بدانید

مرغ محبوب‌ترین پروتئین حیوانی در دنیا است و از آنجایی که چربی و مضرات کمتری نسبت به گوشت قرمز دارد، برای درست کردن انواع غذا پرکاربرد است. این ماده غذایی جایگاه ویژه‌ای در آشپزی ایرانی دارد.

وقتی قرار است غذاهایتان را با گوشت مرغ درست کنید، باید در مورد موضوعات دیگر هم بدانید. از ادویه‌های مزه دار کردن مرغ، روش صحیح دیفراست کردن مرغ، انتخاب مرغ سالم و انتخاب مرغ با وزن استاندارد و … جزو موضوعات مهمی درباره مرغ هستند که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

همچنین برای خرید گوشت مرغ تازه، مرغ کامل و سایر اجزای مرغ از جمله ران مرغ، سینه مرغ، بال و کتف مرغ، جوجه کباب تازه و … به صورت تازه و منجمد می‌توانید به روش‌های خرید حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش اقدام کرده و کالای مورد نظر خود را تهیه کنید.

۱- خواص گوشت مرغ

همه چیز درباره مرغ | خواص و فواید گوشت مرغ

گوشت مرغ یکی از محبوب‌ترین و خوشمزه‌ترین مواد غذایی است که به دلیل پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و مواد مغذی که در آن وجود دارد، به عنوان غذایی سالم و مفید شناخته می‌شود. از مهم‌ترین خواص گوشت مرغ برای سلامتی می‌توان به کاهش وزن، تنظیم کلسترول، کاهش فشارخون و همچنین کاهش ابتلا به بیماری‌های مزمن اشاره کرد.

مرغ سرشار از مواد مغذی مهم از جمله پروتئین، نیاسین، سلنیوم و فسفر است. ۸۵ گرم سینه مرغ تنها ۱۲۲ کالری دارد و می‌تواند بخش عمده‌ای از نیاز بدن به پروتئین را تأمین کند. پروتئین موجود در گوشت مرغ به ساخت و ترمیم بافت‌ها و همچنین حفظ توده عضلانی بدن کمک می‌کند و سلنیوم موجود در آن برای بهبود سیستم ایمنی بدن و سلامت تیروئید ضروری است.

ویتامین‌های گروه B موجود در گوشت مرغ نقش مهمی بر تولید انرژی و عملکرد مغز دارند و مرغ را به یک غذای کامل و مفید برای حفظ سلامت بدن تبدیل می‌کنند.

برای مطالعه همه چیز درباره خواص و فواید گوشت مرغ روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

۲- وزن مرغ استاندارد چقدر است؟

وزن مرغ استاندارد چقدر است؟

فرقی نمی‌کند که می‌خواهید چه غذایی با مرغ درست کنید، هر چه مرغی که می‌خرید، تازه‌تر و گوشت آن بهتر باشد، غذاهای که با آن می‌پزید، در نهایت خوشمزه‌تر و سالم‌تر خواهد بود. علاوه بر فاکتورهایی مثل تازگی و نوع تغذیه، شرایط نگهداری و …، وزن مرغ یکی از مهم‌ترین نکات برای انتخاب یک مرغ خوب و خوشمزه است.

به عنوان مصرف‌کننده بهتر است مرغ‌هایی را برای خرید انتخاب کنید که وزن آنها کمتر از ۲ کیلوگرم است. به این مرغ‌ها «مرغ سایز» هم گفته می‌شود. مرغ‌های سایز وزن بین ۱۶۰۰گرم تا ۲ کیلوگرم دارند. علاوه بر مرغ سایز، مرغ‌هایی که وزن کامل آنها حدود ۱ کیلو و ۲۰۰ گرم است،‌ بهترین طعم و کیفیت را دارند. در این مرغ‌ها میزان چربی اضافه، به حداقل می‌رسد، در حالی‌که گوشت و میزان پروتئین آن‌ها در حد مناسبی است.

از طرفی هر چه مرغ وزن کمتری داشته باشد، دورریز آن کمتر است و برایتان به‌ صرفه‌تر در می‌آید، چون به ازای یک مرغ با وزن بالای ۲ کیلوگرم، حدود ۳۰۰ گرم از مرغ به ضایعات تبدیل می‌شود. مرغ‌هایی که وزن آنها بین ۱/۲۰۰ تا ۱/۸۰۰ کیلوگرم است، مرغ‌هایی با وزن مناسب و با کمترین دورریز هستند.

تخفیف شوینده های افق کوروش

علاوه بر وزن استاندارد مرغ، می‌توانید با برخی نشانه‌هایی که روی مرغ‌های کامل بسته‌بندی‌شده وجود دارد، در مورد کیفیت مرغ، اطلاعات بیشتری کسب کنید. روی بسته‌بندی مرغ‌ها، در قسمت پایین، درجه‌ها و رنگ‌هایی وجود دارد که می‌تواند به شما در انتخاب بهترین مرغ کمک کند.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه خاگینه هویج مجلسی با فر و بدون فر در ماهیتابه

برای خواندن اطلاعات و جزییات بیشتر درباره وزن استاندارد مرغ روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۳- روش‌های تشخیص مرغ سالم از ناسالم

روش های تشخیص مرغ سالم از ناسالم

بلد بودن روش‌های تشخیص مرغ سالم از مرغ‌ فاسد و مانده چیزی نیست که همه افراد جزییات آن را بدانند. عوامل مختلفی بر طعم و بوی مرغ‌ تاثیر می‌گذارند و اگر به نکات خرید گوشت سالم مرغ دقت نکنید، ممکن است مرغی بخرید که حتی بعد از پخت و علیرغم مرینیت با مواد مختلف باز هم بوی بدی بدهد یا طعم نامطلوبی داشته باشد. حتی در برخی موارد، گوشت مرغ فاسد می‌تواند موجب مسمومیت فرد شود.

از نکاتی که در هنگام خرید مرغ باید به آن توجه کنید این است که مرغ سالم و تازه، بوی طبیعی دارد و اگر فاسد باشد بویی مشابه بوی «گوگرد» می‌دهد. این بوی نامطبوع به خاطر اشباع و اجتماع باکتری‌های خطرناک روی پوست یا داخل بافت گوشت مرغ بوده و ممکن است به دلیل نگه داشتن مرغ در دمای بالا و نامناسب رخ داده باشد. یک دلیل دیگر هم بسته‌بندی نادرست و غیراصولی مرغ است.

علاوه بر این، لزج و لیز بودن سطح پوست مرغ ممکن است به خاطر رشد باکتری‌ها در لایه بیرونی مرغ باشد همچنین این موضوع نشان‌دهنده در هم شکستن بافت و پروتئین‌های‌ موجود در مرغ است. پوست مرغ تازه بسته‌بندی شده یا مرغی که به صورت فله‌ای خریداری می‌کنید، باید یکدست، مرطوب، صاف، بدون تورم، شفاف و بدون خون‌مردگی باشد.

برای اطلاع از دیگر نشانه‌های مرغ سالم و روش‌های تشخیص مرغ سالم از ناسالم، روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۴- روش‌های باز کردن یخ مرغ

روش های باز کردن یخ مرغ

اگر می‌خواهید همه چیز درباره مرغ بدانید باید روش‌های صحیح باز کردن سریع یخ مرغ را هم بلد باشید تا در مدت زمان کوتاهی غذای دلخواه‌تان را آماده کنید. باز کردن سریع یخ گوشت مرغ به نحو اصولی و صحیح برای حفظ سلامت و بافت گوشت و در نهایت سلامت شما بسیار مهم است.

روش‌های مختلفی برای دیفراست یا یخ‌زدایی از گوشت مرغ وجود دارد. همچنین اگر یخ زدایی سریع مرغ با نمک یا یخ زدایی مرغ در توستر را بلد باشید دیگر نیازی نیست ساعت‌ها برای دیفراست شدن یخ گوشت مرغ منتظر بمانید.

یا مثلا می‌دانستید نکته مهم در یخ زدایی مرغ با آب سرد این است که مرغ نباید مستقیما در آب باشد یا آب به بسته‌بندی یا پاکت آن نفوذ کند؟ در این روش حتما مرغ را باید در پاکت یا پلاستیکی بگذارید که هیچ درزی نداشته باشد و بعد در یک ظرف آب سرد بگذارید. هر نیم ساعت یک بار هم دوباره آبی که مرغ را در آن گذاشته‌اید، با آب سرد جدید، جایگزین کنید.

برای آموزش صحیح‌ترین و اصولی‌ترین روش‌های باز کردن یخ مرغ، روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۵- ترفندهای گرفتن بوی زهم مرغ

ترفندهای حرفه ای گرفتن بوی زهم مرغ

از بین بردن بوی بد مرغ یکی از چالش‌های مهم برای خانم‌های خانه‌دار و علاقه‌مندان به آشپزی با گوشت مرغ است. زمانی که با ترفندهای مختلف رفع بوی زهم مرغ از غذا آشنا باشید، قطعاً بوی زهم مرغ در غذا به هیچ عنوان اذیت‌کننده نخواهد بود.

برای از بین بردن بوی بد مرغ روش‌های زیادی وجود دارد. شما می‌توانید با به کارگیری یکی از این روش‌ها از شر بوی بد مرغ در غذا خلاص شوید و غذاهای خوش عطر و خوش طعم‌تری را آماده کنید.

خواباندن مرغ قبل از پخت در آبلیمو، انواع ادویه، پیاز، سیر، زنجبیل، سرکه و همچنین اضافه کردن سبزیجات معطر مثل رزماری، گشنیز و  در زمان پخت مرغ می‌تواند به از بین بردن بوی بد مرغ کمک زیادی کند.

همچنین اگر دستتان بعد درست کردن مرغ یا خرد کردن مرغ خام و پخته بو گرفته است، حتماً به دنبال روشی برای از بین بردن بوی نامطبوع مرغ از دست‌هایتان هستید. یک روش این است که برای از بین بردن بوی مرغ از دست ابتدا باید دستان را با استفاده از یک شوینده مناسب بشویید. سپس می‌توانید از یک روش مؤثر برای از بین بردن بوی مرغ از دست استفاده کنید.

در مقاله روش های ساده برای از بین بردن بوی مرغ از غذا، دست و محیط می‌توانید با این ترفندها بیشتر آشنا شوید، روی لینک مطلب کلیک کنید.

۶- روش‌های طعم‌دار کردن مرغ

طعم دار کردن مرغ یا مزه دار کردن آن

طعم دار کردن مرغ یا مزه دار کردن آن، بهترین روش برای گرفتن بوی نامطبوع مرغ در انواع غذا با مرغ است. برای ما ایرانی‌ها که ادویه‌ها و چاشنی‌ها نقش پررنگی در طعم‌دهی به غذاهایمان دارند، یاد گرفتن روش های مزه دار کردن مرغ، یکی از اصول آشپزی‌هایمان حساب می‌شود.

بهترین طعم‌دهنده‌های مرغ، بسته به سلیقه و نوع غذایی که می‌خواهید بپزید متفاوت است. می‌توانید مرغ را با ادویه‌هایی مثل زردچوبه، فلفل، پودر پاپریکا، زعفران دم کرده، آویشن، دارچین و انواع سبزیجات تازه یا خشک مثل پونه کوهی، نعناع، ریحان، آویشن، شوید، رزماری، برگ کرفس، جعفری و دیگر سبزیجات معطر دلخواه طعم‌دار کنید.

حتما بخوانید  ۶ روش خانگی برای درمان چین و چروک و خطوط پنجه کلاغی دور چشم

برای آموزش روش های طعم دار کردن مرغ برای غذاهای مختلف مثل زرشک پلو، جوجه کباب، مرغ مکزیکی و … روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۷- انواع غذا با مرغ

انواع غذا با مرغ

حالا که از همه چیز درباره مرغ، آگاه شدید، بد نیست بدانید در لیست انواع غذا با مرغ می‌توانید انواع غذاهای ایرانی و فرنگی با مرغ را پیدا کنید که هم مناسب مهمانی‌ها هستند و هم مناسب غذا برای شام یا غذا برای ناهار. حتی انواع مختلفی از پیش‌غذا با مرغ را هم می‌توانید با این ماده غذایی پرکاربرد و مفید تهیه کنید.

برای تهیه غذا با مرغ، بهتر است کمی تنوع به خرج بدهید و انواع غذا با فیله مرغ یا غذا با ران مرغ و سینه مرغ و غذا با مرغ و برنج را به دستور غذایی خود اضافه کنید. اگر می‌خواهید برای شام یا ناهار با مرغ، غذاهایی مثل خورش مرغ کاری، مرغ تندوری، پاچینی، زرشک پلو با مرغ، خورش مرغ ترش، کتلت مرغ و دیگر غذاهای خوشمزه و متنوع با مرغ درست کنید، روی لینک مقاله طرز تهیه انواع غذا با مرغ کلیک کنید.

۸- انواع پیش غذا با مرغ

طرز تهیه انواع پیش غذا با مرغ

درست کردن انواع پیش غذا با مرغ برای ناهار و شام حسابی کارتان را راه می‌اندازد. اما چطور می‌توانیم یک پیش غذای جدید و خوشمزه با مرغ آماده کنیم؟ بهترین پیش غذای ایرانی با مرغ چیست؟

برای مطالعه طرز تهیه چند مدل پیش غذای جدید و خوشمزه با مرغ روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

۹- انواع خورش با مرغ

همه چیز درباره مرغ | طرز تهیه انواع خورشت با مرغ

انواع خورشت با مرغ در دسته محبوب‌ترین خورش‌های ایرانی و فرنگی قرار دارند و برای افرادی که به هر دلیلی تمایلی به گوشت قرمز ندارند یک انتخاب هوشمندانه محسوب می‌شوند. تنوع خورشت‌های ایرانی که با مرغ تهیه می‌شوند، زیاد است و از همین رو برای علاقه‌مندان به غذا با مرغ همیشه گزینه جدیدی وجود دارد.

اما انواع خورشت با مرغ چطور تهیه می‌شوند؟ آیا می‌دانید راز خوشمزه شدن خورشت مرغ چیست؟ سریع‌ترین خورش با مرغ کدام است و برای تهیه یک خورش خوشمزه با گوشت مرغ برای مهمانی به چه مواد اولیه‌ای نیاز داریم؟ برای مطالعه طرز تهیه انواع خورش با مرغ روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

۱۰- انواع غذا با مرغ و برنج

همه چیز درباره مرغ | طرز تهیه انواع غذا با مرغ و برنج

اگر عاشق طعم مرغ هستید و برای وعده ناهار نیز به خوردن برنج عادت کرده‌اید، قطعا هیچ انتخابی برای شما بهتر از ترکیب مرغ و برنج نیست. تنوع انواع غذا با مرغ و برنج آنقدر زیاد است که اگر هر روز هم همین ترکیب را برای ناهار انتخاب کنید، باز هم گزینه‌های جدیدی پیش رویتان وجود دارد.

اما غذای جدید با مرغ و برنج چی درست کنم؟ غذای چند دقیقه‌ای با مرغ و برنج بلد هستید؟ اصلا غذا با مرغ و برنج چی درست کنم که خوشمزه و متفاوت باشه؟ برای مطالعه طرز تهیه انواع غذا با مرغ و برنج روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

۱۱- انواع جوجه کباب

همه چیز درباره مرغ | طرز تهیه انواع جوجه کباب

«جوجه کباب» یکی از محبوب‌ترین غذاهای ایرانی و بین‌المللی با گوشت مرغ است که معمولا با طعم‌های مختلف تهیه می‌شود. برخی جوجه کباب را به صورت زعفرانی درست می‌کنند و برخی دیگر با انواع سس و سبزیجات و ادویه‌های مختلف آن را مزه‌دار می‌کنند.

تنوع طعم‌های جوجه کباب بسیار زیاد است و شما می‌توانید بهترین مایه و مواد مرینیت جوجه کباب را دقیقا طبق سلیقه و ذائقه خودتان آماده کنید.

برای مطالعه طرز تهیه انواع جوجه کباب روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

سوالات متداول درباره گوشت مرغ

چطور بوی بد مرغ را بگیریم؟

خواباندن مرغ قبل از پخت در آبلیمو، انواع ادویه، پیاز، سیر، زنجبیل، سرکه و همچنین اضافه کردن سبزیجات معطر مثل رزماری، گشنیز و  در زمان پخت مرغ می‌تواند به از بین بردن بوی بد مرغ کمک زیادی کند.

غذا با مرغ چی بپزم؟

غذاهایی مثل خورش مرغ کاری، مرغ تندوری، پاچینی، زرشک پلو با مرغ، کتلت مرغ، انواع غذا با مرغ و برنج، انواع پیش غذا با مرغ و انواع خورش با مرغ از جمله غذاهایی است که می‌توانید با مرغ درست کنید

بهترین وزن استاندارد مرغ چقدر است؟

وزن بین ۱/۲۰۰ تا ۱/۸۰۰ کیلوگرم، بهترین وزن مرغ برای انتخاب است. مرغ سایز نیز با وزن بین ۱۶۰۰ تا ۲ کیلوگرم، جزو مرغ‌های بسیار مناسب برای پخت و پز است.

 

محصولات مرتبط