طرز تهیه شیرینی پیروک مارمالادی | شیرینی کریسمس ارمنی ها

طرز تهیه شیرینی پیروک مارمالادی | شیرینی کریسمس ارمنی ها


10 دی 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه شیرینی پیروک مارمالادی | شیرینی کریسمس ارمنی ها
فهرست محتوا پنهان

احتمالا شیرینی پیروک، پروک یا به قول روس‌ها «پیروگ» را به عنوان یک شیرینی خوشمزه مربایی یا مارمالادی خورده‌اید یا آن را در ویترین‌های شیرینی‌فروشی‌ها دیده‌اید. پیروک (Perok) یا (pirog) در اصل یک کیک پای مانند ارمنی یا روسی است که به عنوان شیرینی مخصوص کریسمس هم، تهیه و سرو می‌شود. این شیرینی خوشمزه را با طعم‌های مختلف می‌توانید در خانه درست کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه شیرینی پیروک مارمالادی ارمنی را به همراه نکات خوشمزه شدن آن، به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه پیروک ارمنی مارمالادی

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آرد سفید ۲۰۰ گرم
ماست ۱۶۰ گرم
شکر ۱۵۰ گرم
کره ۱۰۰ گرم
زرده تخم مرغ ۳ عدد
سفیده تخم مرغ ۴ عدد
وانیل ۱ قاشق چای‌خوری
بیکینگ پودر ۲ قاشق چای‌خوری
مارمالاد با طعم دلخواه به مقدار لازم

 

مواد لازم برای رومال شیرینی پیروک روسی (ارمنی)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
زرده تخم مرغ ۱ عدد
زعفران دم کرده ۱ قاشق غذاخوری
کنجد و مغز آجیل به دلخواه

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت شیرینی پیروک ارمنی: ۵۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه شیرینی پیروک ارمنی یا روسی

مراحل طرز تهیه شیرینی پیروک ارمنی یا روسی

شیرینی پیروک مارمالادی در اصل یک کیک پای مانند مارمالادی است که از ۳ لایه تشکیل شده است و می‌توانید آن را به طعم‌های دلخواه تهیه و به عنوان عصرانه یا میان وعده تهیه و سرو کنید. در ادامه مراحل طرز تهیه شیرینی پیروک را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: مواد شیرینی پیروک را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه شیرینی پیروک برای کریسمس، مواد را از قبل به مدت ۳۰ دقیقه از یخچال بیرون بیاورید و در دمای آشپزخانه بگذارید تا کره نرم شود. فر را روشن و روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود. یک قالب دایره‌ای به قطر ۲۰ یا ۲۳ سانتی‌متر را با کمی کره چرب کنید و کنار بگذارید. می‌توانید از قالب مستطیلی هم استفاده کنید.

مرحله دوم: شکر و کره را هم بزنید

در یک کاسه مناسب، شکر را بریزید و کره‌ای را که در دمای محیط نرم شده است، به آن اضافه کنید. با دور تند همزن برقی، شکر و کره را به مدت ۴ دقیقه بزنید تا کاملا پفکی شود، به طوری که وقتی ظرف را برمی‌گردانید، مایه داخل ظرف نریزد. باید مخلوط شما رنگ کرمی پیدا کند.

حتما بخوانید  9 طرز تهیه ماسک ماست و عدس برای لایه برداری و جوانسازی پوست

برای خرید کره و شکر می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به صورت اینترنتی و حضوری اقدام کنید.

مرحله سوم: تخم مرغ‌ها را اضافه کنید

در دو کاسه مجزا، زرده و سفیده تخم مرغ‌ها را جدا کنید. زرده‌های تخم مرغ را یکی یکی به مایه کره و شکر همزده اضافه کنید و بعد از اضافه کردن هر زرده، دوباره با همزن به مدت ۳۰ ثانیه مواد را هم بزنید تا کاملا با هم میکس شوند. بعد نوبت به اضافه کردن وانیل است. بعد از افزودن وانیل، دوباره مواد را با همزن به مدت ۳۰ ثانیه بزنید.

در صورت تمایل وانیل و تخم مرغ را به صورت خرید حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

مرحله چهارم: سفیده تخم مرغ را هم بزنید

سفیده‌های تخم مرغ را که در یک کاسه جدا ریخته بودید، در همان کاسه، با دور تند همزن برقی بزنید تا سفیده از لختگی خارج شود و کف کند. سپس سفیده همزده را به مایه کره و شکر و زرده تخم مرغ، اضافه کنید و دوباره مواد را هم بزنید تا کاملا یکدست شوند.

مرحله پنجم: ماست و بیکینگ پودر را اضافه کنید

در این مرحله از طرز تهیه شیرینی پیروک روسی، ماست را در یک کاسه بریزید و با چنگال هم بزنید تا بافت رقیقی به خود بگیرد. سپس ماست را به همراه بیکینگ پودر به مایه کره‌ای، اضافه کنید. با لیسک مواد را با هم مخلوط کنید تا مایه شیرینی پیروک کاملا یکدست شوند و حالت نرم بگیرند.

انواع ماست را می‌توانید به صورت خرید اینترنتی یا حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله ششم: خمیر شیرینی پیروک را آماده کنید

در این مرحله از طرز تهیه شیرینی پیروک، آرد را ۳ مرتبه از الک ریز عبور دهید. آرد را به تدریج و طی ۳ تا ۴ مرحله به مایه شیرینی پیروک اضافه کنید و بعد از هر بار افزودن مواد را هم بزنید. مخلوط را به خوبی با نوک انگشت‌هایتان ورز دهید تا خمیر جمع شود مراقب باشید خمیر شیرینی به روغن نیفتد.

آرد را به روش‌های حضوری و اینترنتی می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله هفتم: دو سوم خمیر را در قالب بریزید

خمیر شیرینی پیروک را در قالب بریزید

به اندازه یک سوم از خمیر را بردارید و در یک ظرف درب‌دار بگذارید. دو سوم دیگر خمیر را روی یک سطح آردپاشی شده بگذارید و کمی آن را باز کنید. در قالبی که کف و دیواره‌های آن چرب شده است، قالب را بگذارید، طوری که یک لایه از خمیر، کل قالب را بپوشاند. قالب را در طبقه وسط فر بگذارید و درب فر را ببندید. به مدت ۲۰ دقیقه صبر کنید تا لایه زیرین شیرینی بپزد.

مرحله هشتم: لایه رویی شیرینی پیروک را درست کنید

۵ دقیقه قبل از اینکه قالب را از فر بیرون بیاورید، روی یک سطح را آردپاشی کنید و خمیری را که جدا کرده‌ بودید با وردنه باز کنید تا نازک شود. خمیر نازک شده را به صورت نوارهای نیم سانتی‌متری برش بزنید و کنار بگذارید. بعد از ۲۰ دقیقه درب فر را باز  کنید و ظرف شیرینی را از فر بیرون بیاورید و اجازه دهید کمی از دما بیفتد و سرد شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه تارت زردآلو نرم و لذیذ + طرز تهیه خمیر تارت زردآلو

مرحله نهم: مارمالاد و خمیر را روی لایه زیر شیرینی قرار دهید

مارمالاد و خمیر را روی لایه زیرین شیرینی پیروک قرار دهید

در این مرحله از طرز تهیه شیرینی پیروک ارمنی، از هر مارمالادی که دوست دارید، یک لایه روی خمیر زیری که پخته شده است، بریزید و با پشت قاشق، سطح آن را صاف کنید. نوارهای خمیر را به صورت ضربدری روی مارمالاد بگذارید تا شکل توری بگیرد.

انواع مربا و مارمالاد را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش‌های اینترنتی و حضوری می‌توانید خریداری کنید.

مرحله دهم: شیرینی پیروک را رومال کنید

در ادامه، داخل یک کاسه، یک زرده تخم مرغ و یک قاشق زعفران دم کرده غلیظ را با چنگال مخلوط کنید تا کاملا یکدست شود. سپس با برس آشپزی، از مایه رومال، روی لایه رویی و خمیرهای توری شکل شیرینی پیروک بمالید. می‌توانید مقداری کنجد بو داده، پودر نارگیل یا مغزهای دلخواه آجیل هم روی شیرینی بپاشید. دوباره قالب شیرینی را به فر برگردانید و اجازه دهید شیرینی پیروک به مدت ۳۰ دقیقه دیگر در فر بماند و بپزد.

برای خرید زعفران، کنجد و انواع مغزها و آجیل می‌توانید به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله یازدهم: شیرینی پیروک را سرو کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه شیرینی پیروک، بعد از اینکه شیرینی پخت و آماده شد، قالب را بیرون بیاورید و در دمای محیط قرار دهید تا سرد شود و از دما بیفتد. سپس شیرینی را از قالب جدا کنید و با چاقوی تیز، آن را به شکل مربع برش بزنید. شیرینی پیروک را با چای یا قهوه ترک/ ارمنی سرو و نوش جان کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی گاتا ارمنی

فوت و فن‌های خوشمزه شدن کیک (شیرینی) پیروک روسی برای کریسمس

فوت و فن‌های خوشمزه شدن پیروک روسی برای کریسمس

از چه مارمالادی در تهیه شیرینی پیروک استفاده کنیم؟

متداول‌ترین مارمالاد برای طرز تهیه شیرینی پیروک، مارمالاد سیب است ولی می‌توانید مارمالاد هویج، مارمالاد زردآلو و مارمالاد پرتقال هم استفاده کنید. می‌توانید به صورت جداگانه، مارمالاد با طعم‌های مختلف را در قسمت‌‌هایی از شیرینی بریزید تا شیرینی شما چند طعم را با هم داشته باشد.

خمیر پیروک با چه موادی پر می‌شود؟

از خمیر پیروک برای درست کردن فینگر فود هم می‌توان استفاده کرد. می‌توانید به جای مارمالاد روی لایه زیری پیروک را گوشت چرخ کرده، سبزیجات، قارچ و … بریزید و به عنوان یک پیش غذا یا غذای ساده پیروک گوشت را سرو کنید.

در صورت استفاده از فر برقی برای درست کردن شیرینی پیروک درجه فر باید چقدر باشد؟

اگر از فر برقی برای پختن شیرینی پیروک استفاده می‌کنید، درجه را روی ۱۶۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید؛ یعنی ۲۰ درجه کمتر از فرهای معمولی.

کالابرگ الکترونیک