طرز تهیه آش دندونی با سیرابی + روش گرفتن بوی زهم سیرابی در آش

طرز تهیه آش دندونی با سیرابی + روش گرفتن بوی زهم سیرابی در آش


8 بهمن 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه آش دندونی با سیرابی + روش گرفتن بوی زهم سیرابی در آش

آش دندونی با سیرابی، یکی از متداول‌ترین روش‌های پخت آش دندونی یا دندونک برای جشن دندونی نوزاد است. شاید در نگاه اول کمی عجیب به نظر برسد ولی این آش، اگر به خوبی درست شود، طعم بسیار لذیذی دارد و حتما از خوردن آن سیر نمی‌شوید. همانطور که از اسم آن پیداست، در این مدل آش دندونی، به جای گوشت یا آب قلم، از سیرابی پخته استفاده می‌شود. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه آش دندونی با سیرابی و نکات پخت و گرفتن بوی سیرابی در آش دندونک را به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه آش دندونی با سیرابی (۲۰ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
سیرابی ۴ دست
پیاز ۴ عدد درشت
نخود ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
عدس ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
لوبیا قرمز ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
گندم پوست کنده ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
جو پوست کنده ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
سیر ۱۰ حبه
پودر زیره ۱ قاشق چای‌خوری
نمک و فلفل سیاه به مقدار دلخواه
زردچوبه ۱ قاشق چای‌خوری
کرفس ۱۰ ساقه
فلفل دلمه ۲ عدد
هویج ۳ عدد
نعناع خشک به مقدار لازم (برای تزیین)
کشک به مقدار دلخواه (برای تزیین)
روغن سرخ کردنی به مقدار لازم

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳ ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت آش دندونی با سیرابی: ۵ ساعت

مراحل طرز تهیه آش دندون با سیرابی

مراحل طرز تهیه آش دندون با سیرابی

بهترین روش پخت برای این آش دندونک، این است که ابتدا سیرابی را جداگانه بپزید و از بو ندادن آن مطمئن شوید. سپس آن را به مواد آش اضافه کنید. برای طرز تهیه آش دندون با سیرابی، مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: مواد آش دندونی را آماده کنید

در ابتدا، نخود، لوبیا، گندم و جو پوست کنده را در ظرف‌های جدا بریزید و به آن‌ها آب اضافه کنید. به مدت حداقل ۸ تا ۱۲ ساعت این مواد را بخیسانید (اگر زمان ندارید ۳ ساعت هم کافی است). سیرابی را تمیز کرده (بهترین روش‌های تمیز کردن سیرابی) و به قطعات ۵ در ۳ سانتی‌متری خرد کنید. سیرابی را کاملا بشویید تا هیچ آلودگی نداشته باشد.

انواع حبوبات مثل نخود، لوبیا، عدس،‌ گندم پوست کنده، جو پوست کنده و سیرابی پاک کرده را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی می‌توانید تهیه کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه سوپ میگو و خامه به ۲ روش خوشمزه و مجلسی

مرحله دوم: سیرابی را آماده کنید

برای درست کردن سیرابی‌ها، آن‌ها را بعد از شستن و خرد کردن در یک قابلمه بریزید و روی سیرابی مقداری آب بریزید تا کاملا روی سیرابی را بپوشاند. سپس قابلمه را روی حرارت بگذارید و شعله را زیاد کنید تا آب شروع به جوشیدن کند. در این فاصله، کرفس، هویج و فلفل دلمه‌ای را بشویید و به قطعات درشت خرد کنید. ۱ پیاز و ۵ حبه سیر را هم پوست بگیرید. سیرها نیاز به خرد کردن ندارند ولی پیازها را به ۴ قسمت خرد کنید و کنار بگذارید.

مرحله سوم: سیرابی را آبکش کنید

بعد از جوش آمدن آب قابلمه حاوی سیرابی‌ها، روی آب داخل قابلمه، کف‌های سفید تشکیل می‌شود. اجازه دهید سیرابی‌ها به مدت ۱ تا ۲ دقیقه بجوشند و کف روی سیرابی را بگیرید. سپس قابلمه را از روی حرارت بردارید، سیرابی‌ها را در آبکش بریزید و آن‌ها را با آب ولرم، بشویید. دوباره سیرابی‌ها را در قابلمه تمیز بریزید.

مرحله چهارم: سیرابی‌ها را بپزید

در این مرحله، مقداری آب بجوشانید. قابلمه سیرابی‌ها را روی حرارت بگذارید و به آنها، پیاز خرد شده، سیر‌های پوست گرفته، ساقه‌های کرفس، هویج و فلفل دلمه‌ای خرد شده اضافه کنید. سپس پودر زیره، زردچوبه و فلفل سیاه را اضافه کنید و هم بزنید. بعد از جوش آمدن آب، آن را روی سیرابی‌ها بریزید، در حدی که به اندازه ۱۰ سانتی‌متر روی سیرابی‌ها را بپوشاند. سپس درب قابلمه را بگذارید تا به مدت ۴ الی ۵ ساعت سیرابی‌ها روی حرارت ملایم بپزند و نرم شوند.

انواع ادویه معطر غذا مثل زردچوبه، فلفل سیاه، پودر زیره و پودر سیر را می‌توانید به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله پنجم: حبوبات و غلات را بپزید

در فاصله پخت سیرابی، نخود، گندم، جو پوست کنده و لوبیا را آبکش کنید و هر کدام از آن‌ها را در ظرف‌های جداگانه بپزید. این مواد باید حدود ۲ ساعت بپزند تا نرم شوند. در این مرحله نیازی به پخت جداگانه عدس نیست.

مرحله ششم: سیرابی‌ها را آبکش کنید

بعد از اینکه سیرابی‌ها پختند، آن‌ها را آبکش کنید ولی آب سیرابی را دور نریزید. فقط ساقه‌های کرفس، هویج، فلفل دلمه‌‌ای و پیاز و سیرها را از سیرابی‌ها جدا کنید. یکی از پیاز‌ها و بقیه سیر را هم پوست بگیرید و خرد کنید. در یک قابلمه بزرگ کمی روغن بریزید و پیازها را در آن تفت دهید تا سبک و طلایی شود. سپس سیرهای خرد شده را هم ۳۰ ثانیه تفت دهید تا عطر آن خارج شود.

مرحله هفتم: حبوبات و سیرابی را با هم بپزید

سیرابی‌ها و آب سیرابی را در قابلمه بریزید. سپس نخود، لوبیا، گندم و جو پخته شده را اضافه کنید. عدس‌های خیس خورده را آبکش کرده و به قابلمه بیفزایید. همه مواد را کاملا با هم مخلوط کرده و در صورت نیاز، مقداری آب اضافه کنید. اجازه دهید همه مواد حدود ۳۰ دقیقه دوباره با هم بپزند و جا بیفتند. چاشنی‌ها را بچشید و مقداری نمک را به مواد اضافه کنید تا به خورد محتویات آش دندونی برود.

حتما بخوانید  طرز تهیه دیپ پنیر چدار یا سس پنیر چدار

مرحله هشتم: نعناع داغ و پیاز داغ درست کنید

در فاصله پخت مواد آش دندونی با سیرابی، پیاز داغ (طرز تهیه پیاز داغ) و نعناع داغ (طرز تهیه نعناع داغ) درست کنید. ۲ پیاز باقی‌مانده را پوست بگیرید و به صورت خلالی باریک خرد کنید. در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت بگذارید. پیازها را در روغن داغ تفت دهید تا کاملا سبک و شیشه‌ای شوند. سپس پیازها را بیرون بیاورید و نعناع خشک را به مدت ۳۰ ثانیه در روغن تفت دهید.

برای خرید پیاز داغ منجمد، نعناع خشک و انواع روغن سرخ کردنی مایع و جامد می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله نهم: آش دندونی با سیرابی را تزیین و سرو کنید

در آخر، بعد از اینکه همه مواد آش دندونی کاملا پخت و غلظت و قوام پیدا کرد، حرارت را قطع کنید. آش دندونی‌ با سیرابی را در ظرف‌های سرو بریزید و روی آنها را با پیاز داغ، نعناع داغ و کشک تازه، تزیین و سرو کنید.

کشک تازه را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش دندونی ترکها (آش دیشلیق)

نکات طرز تهیه آش دندونی با سیرابی

نکات طرز تهیه آش دندونی با سیرابی

  • اگر از سیرابی گوسفندی در آش دندونی استفاده کنید، هم سیرابی زودتر می‌پزد و هم بافت نرم‌تر و لذیذتری دارد ولی از سیرابی گوساله هم می‌توان در آن استفاده کرد.
  • اگر سیرابی را جداگانه نپختید، آن را با پیاز و ادویه‌ها بپزید و آب اضافه کنید. بعد کف روی قابلمه را بگیرید و دور بریزید. در این صورت نیازی نیست که سیرابی‌ها را آبکش کنید.
  • به جای گندم و جو پوست کنده، می‌توانید از بلغور گندم یا بلغور جو استفاده کنید. در صورت استفاده از بلغور، زمان اضافه کردن بلغورها را به ۳۰ دقیقه پایانی پخت آش موکول کنید چون بلغور زود می‌پزد.
  • اگر بلغور گندم یا جو استفاده می‌کنید، بعد از اضافه کردن بلغور، هر ۵ یا ۱۰ دقیقه یک بار، آش دندونی را هم بزنید تا ته نگیرد. چون بلغور، خیلی زود به کف قابلمه آش می‌چسبد و می‌سوزد.
  • علاوه بر نخود و لوبیا می‌توانید از لوبیا سفید و لوبیا چیتی هم در کنار دیگر حبوبات در آش دندونک استفاده کنید.
  • برای تزیین آش دندونی می‌توانید از کشک تازه، سیر داغ (طرز تهیه سیر داغ)، پیاز داغ و نعناع داغ استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش دندونی مشهدی

فوت و فن‌های خوشمزه شدن آش دندون با سیرابی

فوت و فن‌های خوشمزه شدن آش دندون با سیرابی

چطور بوی زهم سیرابی در آش دندونی با سیرابی را بگیریم؟

برای گرفتن بوی زهم سیرابی، بهتر است آن را جداگانه بپزید و با انواع ادویه‌های معطر، سیر، سبزیجاتی مثل کرفس و فلفل دلمه و پیاز، بوی آن را بگیرید. در غیر این صورت ممکن است آش‌تان خوشمزه نشود.

یک دست سیرابی برای چند نفر در آش دندونی کافی است؟

در طرز تهیه آش دندونی، به ازای ۵ نفر، یک دست سیرابی کافی است. می‌توانید سیرابی را بعد از پخت، با قیچی یا چاقو خرد کنید.

 

کالابرگ الکترونیک