برای لعاب دار شدن آش رشته چه کنیم | ۱۳ ترفند غلظت آش رشته

برای لعاب دار شدن آش رشته چه کنیم | ۱۳ ترفند غلظت آش رشته


3 بهمن 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
لعاب دار شدن آش رشته

لعاب دار شدن آش رشته یکی از دغدغه‌های آشپزهای ماهر و حرفه‌ای است. حتما دلتان نمی‌خواهد آش رشته‌ای که درست می‌کنید شل و رقیق باشد، پس باید به دنبال راهکارهایی برای لعاب دار کردن آش رشته باشید. البته با به کار بستن چند فوت و فن و راه‌حل‌های ساده می‌توانید آش رشته خوشمزه و لعاب دار و غلیظ داشته باشید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش چند ترفند و راه حل‌های لعاب دار و خوشمزه شدن آش رشته را به شما آموزش می‌دهیم.

چه کار کنیم که آش رشته لعاب‌دار و غلیظ شود؟

برای غلیظ شدن آش رشته یا هر آش دیگری که می‌پزید، می‌توانید از راهکارهای زیر پیروی کنید تا یک آش لعابدار و خوشمزه داشته باشید:

۱- اصول پخت آش رشته را رعایت کنید

چه کار کنیم که آش رشته لعاب دار و غلیظ شود؟

اگر از همان ابتدای پخت آش رشته، مواد را به اندازه استفاده کنید و میزان مواد لازم را کم و زیاد در نظر نگیرید، در آخر یک آش رشته رستورانی یا آش رشته نذری لعاب دار و غلیظ و جا افتاده خواهید داشت. همین که از اصول طرز تهیه آش رشته پیروی کنید، نه آش رشته شما شل و آبکی می‌شود و نه سفت و به هم چسبیده خواهد شد.

۲- آب نخود را به آش رشته اضافه کنید

«نخود» یکی از اصلی‌ترین حبوبات مورد استفاده در طرز تهیه آش رشته است. خود نخود پخته به آش رشته، لعاب می‌دهد اما اگر می‌خواهید آش رشته شما غلیظ‌تر شود، آبی که نخود را در آن پخته‌اید، به آش رشته اضافه کنید.

انواع حبوبات مثل نخود، لوبیا و عدس یا کنسرو حبوبات را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

۳- آب زیاد به آش رشته اضافه نکنید

در اولین قدم، اگر برای پخت حبوبات و سبزیجات، میزان آبی که به آش رشته اضافه می‌کنید، زیاد باشد، بعد از پخت، زمان بیشتری را برای تبخیر شدن آب آن لازم دارید. از طرفی مزه آش رشته خوشمزه نمی‌شود.

۴- آب قلم یا عصاره قلم به آش رشته اضافه کنید

برای لعابدار شدن آش رشته آب قلم یا عصاره قلم اضافه کنید

یکی از مهم‌ترین نکته‌ها هم برای لعاب دار شدن آش رشته و هم برای خوشمزه شدن آن، استفاده از آب قلم گاو یا گوسفند است. می‌توانید آب قلم را به جای آب معمولی برای پختن آش استفاده کنید که البته در این صورت ممکن است زیادی آش شما غلیظ شود ولی سفت و چسبنده نمی‌شود.

یا اینکه نصف میزان آب آش رشته را آب معمولی و نصف میزان آن را، آب قلم اضافه کنید. آب قلم حتی می‌تواند به مقوی‌تر شدن آش رشته کمک زیادی کند و آش حالت چرب و لذیذی به خود می‌گیرد. این آش رشته برای سرماخوردگی، گلو درد و سرفه هم مناسب است.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه دسر انگلیسی بانوفی پای

۵- پیاز داغ آش رشته را زیاد کنید

شاید تا حالا به این نکته توجه نکرده باشید ولی اضافه کردن میزان پیاز داغ زیاد (طرز تهیه پیاز داغ مجلسی)، می‌تواند به لعاب دار شدن آش رشته کمک زیادی کند. علاوه بر اینکه در آخرین مرحله پخت آش رشته، برای تزیین، مقداری پیاز داغ روی آش می‌ریزید، حتما در هنگام پخت مواد آش رشته، مقداری پیاز داغ اضافه کنید تا مواد آش با پیاز داغ بپزند.

برای این که از همان اول، آش رشته لعاب داشته باشد، حبوبات نیم‌پز شده را با پیاز داغ تفت دهید و بعد دوباره کمی آب یا آب قلم اضافه کنید تا پیاز کاملا با حبوبات و دیگر مواد بپزد و لعاب بیندازد. در ضمن افزودن پیاز داغ به آش رشته، طعم آن را هم بسیار خوشمزه‌تر می‌کند و اگر دوست ندارید پیاز داغ را در غذا زیر دندانتان حس کنید، باید بدانید هر چه پیاز داغ بیشتر بپزد، نرم‌تر می‌شود تا جایی که در مواد آش قابل تشخیص نیست.

شما پیاز داغ منجمد را به روش‌های خرید اینترنتی یا حضوری می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

۶- از رشته آش باکیفیت استفاده کنید

در آش رشته از رشته آش باکیفیت استفاده کنید

هر چه از مواد باکیفیت‌تری در طرز تهیه آش رشته استفاده کنید، علاوه بر خوشمزه شدن آش، لعاب‌دارتر و غلیظ‌تر خواهد شد. آش‌هایی که با رشته آش مرغوب درست می‌شوند، لعاب بیشتری می‌دهند. حتی احتمال خمیر شدن رشته‌ها در آش هم کمتر می‌شود.

در صورت تمایل می‌توانید رشته آشی باکیفیت را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

۷- سبزی آش رشته را درست انتخاب کنید

ترکیب و نسبت سبزی آش رشته، معمولا یک ترکیب ثابت است ولی ممکن است بنا به ذائقه افراد تغییر کند. سبزی‌ آش رشته، شامل تره، جعفری، گشنیز، شوید و اسفناج (یا برگ چغندر) است. در میان این سبزی‌ها، برگ چغندر و اسفناج، سبزی‌هایی هستند که به لعاب دار شدن آش رشته کمک زیادی می‌کنند.

اگر می‌خواهید یک آش رشته خوشمزه و در عین حال لعابدار و غلیظ داشته باشد، میزان اسفناج را کمی بیشتر از دیگر سبزی‌های آش رشته در نظر بگیرید ولی نه آنقدر زیاد که آش رشته شما حالت لزج بگیرد.

مثلا می‌توانید کمی از میزان تره را کم کنید و به میزان اسفناج اضافه کنید. اما تره را حذف نکنید یا اسفناج را خیلی زیاد نکنید چون طعم اسفناج به شیرینی می‌زند و مزه آش‌تان را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. مثلا به جای ۲۰۰ گرم تره و ۲۰۰ گرم اسفناج، ۱۰۰ گرم تره و ۳۰۰ گرم اسفناج استفاده کنید. نسبت‌ بقیه سبزی‌های آش رشته را همان ۲۰۰ گرم در نظر بگیرید.

برای خرید سبزی آش منجمد می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

۸- سبزی آش رشته باید کاملا بپزد

پختن سبزی آش، آن هم به طور تمام و کمال، باعث لعاب دادن به آش رشته می‌شود. سبزی آش باید حداقل ۳۰ تا ۴۵ دقیقه بپزد تا نرم و پخته شود. هر چه زمان پخت سبزی بیشتر باشد، در نهایت آش رشته شما لعابدارتر می‌شود.

۹- مقداری آرد به آش رشته اضافه کنید

برای لعابدار شدن آش، مقداری آرد اضافه کنید

اضافه کردن آرد به آش رشته می‌تواند به غلیظ شدن آش رشته کمک کند. بسیاری از رستوران‌ها و در غذاهای نذری، از این ترفند برای لعاب دار شدن آش رشته استفاده می‌‌شود. بسته به میزان آش رشته‌ای که می‌پزید، میزان آرد متغیر خواهد بود.

حتما بخوانید  طرز تهیه خورش انار و بادمجان مجلسی | غذای تهرانی شب یلدا

اما نکته مهم این است که آرد را حتما باید در آخرین مرحله پخت آش رشته اضافه کنید و نباید همان ابتدا این کار را انجام دهید. چون بعد از اضافه کردن آرد، به خاطر غلیظ شدن مایه آش رشته، خیلی زود آش رشته ته می‌گیرد و ممکن است مدام مجبور باشید، آش رشته را هم بزنید که باعث خرد شدن رشته‌های آش می‌شود.

موضوع مهم‌تر در اضافه کردن آرد به آش رشته، حل کردن آرد با آب است. حتما آرد را با مقداری آب سرد رقیق کنید و هم بزنید تا کاملا آرد و آب با هم حل شوند و بعد به آش اضافه کنید. اگر آرد را مستقیما به آش اضافه کنید، آرد حالت خمیر و گلوله‌گلوله پیدا می‌کند و نه تنها به غلیظ شدن مایه آش رشته کمک نمی‌کند بلکه ظاهر آش را هم به هم می‌زند.

آرد را می‌توانید به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

۱۰- مقداری کشک به آش رشته اضافه کنید

افزودن مقداری کشک رقیق شده با آب، می‌تواند به غلیظ‌تر شدن مایه آش رشته کمک کند. اما به خاطر داشته باشید که وقتی آش رشته در حال جوشیدن است، کشک را اضافه نکنید چون در این صورت ممکن است آش ببرد.

برای خرید کشک می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

۱۱- به آش رشته خامه اضافه کنید

«خامه» هم جزو موادی است که به لعاب دار و غلیظ‌ شدن آش رشته کمک می‌کند. می‌توانید کمی خامه صبحانه را با کشک مخلوط کنید و به مواد آش رشته اضافه کنید تا غلظت آن چند برابر شود.

شما می‌توانید خامه صبحانه را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

۱۲- اجازه دهید آش رشته کمی خنک شود

از دما افتادن آن، باعث می‌شود آش رشته کمی غلیظ‌تر شود

به خاطر داشته باشید که خنک شدن آش رشته و از دما افتادن آن، باعث می‌شود آش رشته کمی غلیظ‌تر شود. پس با اضافه کردن مواد مختلف، زیاد آش رشته خود را غلیظ نکنید تا بعد سرد شدن سفت نشود.

۱۳- کمی بلغور گندم به آش رشته اضافه کنید

یک روش دیگر غلیظ و لعابدار کردن آش رشته اضافه کردن یک مشت بلغور گندم به آش رشته است.

بلغور گندم را می‌توانید به روش‌های اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

سوالات متداول

از چه آردی برای لعابدار شدن آش رشته استفاده کنیم؟

به طور متداول و رایج، از آرد گندم حل شده در آب، برای لعاب دار شدن آش رشته استفاده می‌شود ولی اگر آرد گندم در دسترس ندارید، می‌توانید آرد نخودچی هم استفاده کنید.

اگر آش رشته شل شد چه کنیم؟

حتما تا آخرین مرحله از طرز تهیه آش رشته صبر کنید و ببینید چقدر آش رشته شما آبکی است. اجازه دهید همه مواد کاملا بپزند و آب اضافی آش بخار شود. اگر هنوز هم آش‌تان شل بود، می‌توانید از ترفند اضافه کردن آرد مخلوط شده در آب یا افرودن کمی خامه استفاده کنید. همچنین می‌توانید مقداری آب قلم به آش رشته اضافه کنید.

 

کالابرگ الکترونیک