۱۰ فواید آش رشته برای سرماخوردگی، گلو‌درد و سرفه + نحوه مصرف آن

۱۰ فواید آش رشته برای سرماخوردگی، گلو‌درد و سرفه + نحوه مصرف آن


2 بهمن 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
آیا آش رشته برای سرماخوردگی خوب است؟

آش رشته برای درمان سرماخوردگی خوب است؟ اگر سوال شما هم این است که کدام آش برای سرماخوردگی خوب است باید بگوییم آش رشته جزو آش‌هایی است که کمتر کسی دست رد به آن می‌زند. اما آیا آش رشته به درمان سرماخوردگی کمک می‌کند یا دوره این بیماری را طولانی‌تر خواهد کرد؟ در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش به بررسی فواید و مضرات آش رشته برای سرماخوردگی می‌پردازیم.

آیا آش رشته برای سرماخوردگی خوب است؟

آیا آش رشته برای سرماخوردگی خوب است؟

برای اینکه به این سوال که «آیا آش رشته برای سرماخوردگی خوب است یا نه؟» جواب درست و دقیقی بدهیم، باید ارزش غذایی و فواید یا مضرات مواد مورد استفاده در طرز تهیه آش رشته را مورد بررسی قرار دهیم. اینکه ترکیب این مواد در چه صورت می‌تواند به کاهش دوران سرماخوردگی و بهبود آن کمک کند و اصلا یک غذای مفید برای سرماخوردگی باشد موضوع مهم و اصلی است.

برای پختن آش رشته به انواع حبوبات مثل نخود، عدس، لوبیا چیتی، رشته آش، سبزی‌ آش، کشک، پیاز داغ و نعناع خشک یا چاشنی‌هایی مثل فلفل سیاه، زردچوبه، سرکه و آب نارنج نیاز خواهید داشت که می‌توانید این مواد را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

فواید نخود برای سرماخوردگی

«نخود» از حبوبات خوشمزه و مفید برای سلامتی به ویژه در دوران سرماخوردگی است. اگر سرما خورده‌اید و سرفه و گلو درد دارید، نخود استفاده شده در تهیه آش رشته، بسیار کمک‌کننده خواهد بود. همچنین آبی که نخود را در آن می‌پزید، برای درمان سرفه بسیار موثر است.

از خواص نخود به صورت نخود پخته این است که به درمان گرفتگی صدا، کمک زیادی می‌کند و یک ماده غذایی مفید برای ریه‌ها است چون به خوبی می‌تواند ریه را به صورت موثر و طبیعی پاکسازی کند. همین خاصیت نخود می‌تواند آن را به بهترین ماده غذایی برای درمان سرماخوردگی تبدیل کند. از طرفی نخود، سرشار از پروتئین گیاهی است و در دوران سرماخوردگی که بدن، احساس ضعف و سستی می‌کند، انرژی مورد نیاز بدن را تامین می‌کند.

لوبیا چیتی و خواص آن برای سرماخوردگی

لوبیا چیتی و خواص آن برای سرماخوردگی

«لوبیا چیتی» سرشار از فیبر، پتاسیم، آهن، روی، منیزیم و ویتامین‌های گروه آ و ب است که در درمان سرماخوردگی همه این ریزمغذی و ویتامین‌ها، در کنار هم به خوبی از عهده درمان و بهبود این بیماری، برمی‌آیند.

لوبیا چیتی که در آش رشته استفاده می‌شود، نقش یک تسکین‌دهنده یا مسکن عالی را بر عهده دارد. همچنین وجود پروتئین و اسید فولیک موجود در لوبیا می‌تواند دوره نقاهت این بیماری را تا حد زیادی کوتاه کند و کمتر درد را تحمل کنید.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه ژله با شیر (ژله سفید) مجلسی و لذیذ برای شب یلدا

در کنار این‌ها، از آن‌جایی که عامل سرماخوردگی و آنفولانزا، منشا ویروسی است، فیبر و آهن موجود در لوبیا کار گردش خون و خونسازی را به خوبی انجام می‌دهد و نیروی دفاعی بدن برای مبارزه با ویروس‌ها تقویت می‌کند. پروتئین لوبیا هم برای برگرداندن انرژی از دست داده بدن، بسیار مفید خواهد بود.

عدس و خواص آن برای سرماخوردگی

«عدس» هم از دیگر حبوبات مفید برای درمان خانگی سرماخوردگی است که نسبت به لوبیا و نخود، زودتر می‌پزد. غذاهایی که به شکل‌های مختلف از عدس در آن‌ها استفاده می‌شود، به خاطر محتوای بالای پروتئین و فیبر، برای درمان سرماخوردگی بسیار مفید هستند.

برای رفع تب در سرماخوردگی، خوردن غذاهای حاوی عدس، مثل آش رشته توصیه می‌شود چون از خواص عدس این است که به خاطر وجود ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در آن، توانایی مقابله بدن با ویروس سرماخوردگی و آنفولانزا را فراهم می‌کند.

سبزی آش رشته برای سرماخوردگی

برای تهیه آش رشته از سبزی‌های معطر (ترجیحا تازه) شامل گشنیز، اسفناج، جعفری، تره و شوید استفاده می‌شود. برخی افراد به جای اسفناج از برگ چغندر و برای خوش‌عطر شدن آش، از شوید و ترخون استفاده می‌کنند. این سبزی‌ها مخصوصا اگر به صورت تازه در آش رشته استفاده شوند، نه تنها مواد مغذی مورد نیاز بدن را فراهم می‌کنند بلکه گام موثری در تقویت سیستم ایمنی بدن نیز برمی‌دارند.

مثلا «گشنیز» برای درمان سرفه، درمان گلودرد و نرم کردن سینه بسیار مفید است. «تره» سرشار از ویتامین ث است و به سلامت سیستم ایمنی بدن و درمان سرماخوردگی و همچنین جذب آهن کمک می‌کند.

«اسفناج» هم یکی از سبزیجات چلیپایی است که در صورت سرماخوردگی، سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می‌کند. از خواص اسفناج این است که دارای ویتامین‌های E و C است که محافظ سیستم ایمنی است. ویتامین E نه تنها سیستم ایمنی را قوی نگه می‌دارد، بلکه به خاطر خواص آنتی‌اکسیدانی خود، به سلول‌ها در انجام عملکردهای مختلف کمک می‌کند.

«جعفری» هم جزو سبزی‌هایی است که عمل خونسازی، خونرسانی به بافت‌ها و درمان گرفتگی صدا ناشی از سرماخوردگی را انجام می‌دهد. البته به خاطر داشته باشید که سبزی‌ آش رشته را قبل از استفاده در آش، نباید سرخ کنید یا تفت دهید تا این خواص، ماندگار بمانند.

آیا کشک برای سرماخوردگی خوب است؟

آیا کشک برای سرماخوردگی خوب است؟

اینکه آیا کشک به درمان سرماخوردگی کمک می‌کند یا نه، بحثی است که مخالف و موافق‌های زیادی دارد. از قدیم گفته شده است که اگر در هنگام سرماخوردگی غذاهای حاوی کشک بخورید، حال بیمار وخیم‌تر می‌شود و احتمال تب کردن فرد بالا می‌رود.

اما میزان متعادل یا بهتر بگوییم، استفاده از مقدار کمی کشک در غذا یا آش، اتفاقا برای درمان سرماخوردگی مفید خواهد بود. چون کشک سرشار از ویتامین‌ها، پتاسیم، منیزیم و پروتئین است و باکتری‌های مضر و عفونت‌های بدن را خارج می‌کند. در ضمن کشک حاوی ویتامین ث است و با تقویت سیستم ایمنی، به درمان سرماخوردگی و سرفه کمک زیادی می‌کند.

خواص پیاز، سیر و نعناع داغ برای سرماخوردگی

پیاز داغ (طرز تهیه پیاز داغ)، سیر داغ (طرز تهیه سیر داغ) و نعناع داغ (طرز تهیه نعناع داغ)، جزو جدانشدنی آش رشته هستند و برای تزیین و قوی‌تر کردن طعم آش رشته، از آن‌ها استفاده می‌شود. هر چند در حالت عادی، پیاز و سیر را برای درمان سرماخوردگی بسیار موثر و مفید می‌دانند اما سرخ شده آن‌ها، می‌تواند گلو را دچار التهاب کند. از طرفی، نعناع یکی از پرخاصیت‌ترین سبزی‌ها برای سرماخوردگی است ولی خوردن نعناع داغ در دوران سرماخوردگی چندان توصیه نمی‌شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه 16 غذا با سویا برای ناهار و شام | انواع پلو، خورشت، خوراک

البته این را به خاطر داشته باشید که اگر میزان این مواد را کم در نظر بگیرید و با آش مخلوط کنید، آسیبی به بدن نمی‌رساند چون فواید آش رشته برای سرماخوردگی به قدری زیاد است که اثر منفی یا عوارض پیاز، سیر و نعناع داغ آش رشته برای سرماخوردگی را خنثی می‌کند.

اما اگر نگران همین اندک عوارض منفی هم هستید، می‌توانید آن‌ها را از دستور تهیه آش رشته حذف کرده و به جای آن از چاشنی‌هایی مثل آبلیمو استفاده کنید. آبلیمو سرشار از ویتامین ث است و برای درمان التهاب گلو هم بسیار مناسب است، در ضمن طعم آش رشته را بسیار خوشمزه می‌کند و می‌توانید از مزایای آن برای درمان سرماخوردگی هم بهره ببرید.

چطور آش رشته برای سرماخوردگی مصرف کنیم؟

چطور آش رشته برای سرماخوردگی مصرف کنیم؟

مهم‌ترین نکته برای تهیه یک آش رشته مفید برای سرماخوردگی این است که از سرخ کردن مواد مورد استفاده در این آش اجتناب کنید، چون مواد سرخ‌کردنی، نه تنها در حالت عادی مضر هستند بلکه در سرماخوردگی می‌توانند دوره درمان را طولانی‌تر کنند.

مراقب استفاده از ادویه‌ها در آش رشته باشید. برای اینکه آش رشته برای سرماخوردگی مفید باشد، باید ادویه‌های بودار را در آن حذف کنید. زردچوبه و فلفل سیاه، هر دو برای سرماخوردگی مفید هستند ولی در کل، بهتر است در دوران سرماخوردگی، کمتر ادویه مصرف کنید تا از تحریک شدن گلو و سیستم تنفسی جلوگیری به عمل آید.

دیگر مزایای آش رشته برای سرماخوردگی

  • یکی از مهم‌ترین فواید‌ آش رشته برای سرماخوردگی، آبدار بودن این غذا است. هر چه در دوران سرماخوردگی تلاش کنید که غذاهای حاوی آب یا آبکی مثل انواع سوپ و انواع آش بخورید، بهتر است چون در این مدت، بدن آب خود را تا حدی از دست می‌دهد و مصرف غذاهای آبکی، می‌تواند آب از دست رفته بدن را جبران کند.
  • در کنار این‌ها، آش رشته یک غذای سیرکننده است و ضعف و بی‌حالی بدن را از بین می‌برد. چون موادی که در تهیه آن استفاده می‌شود، بسیار مقوی هستند.
  • سرو کردن آش رشته به صورت گرم به رطوبت‌رسانی به گلو کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش رشته نذری با فیلم آموزش تهیه

سوالات متداول درباره فواید آش رشته در درمان سرماخوردگی

آیا آش رشته برای سرماخوردگی خوبه؟

آیا آش رشته برای سرماخوردگی خوبه؟

بله. آش رشته از ترکیب حبوبات، سبزیجات و لبنیات درست شده است و همه این مواد به درمان سرماخوردگی کمک کرده و دوران درمان سرماخوردگی و آنفولانزا را کوتاه‌تر خواهند کرد.

مضرات آش رشته برای سرماخوردگی چیست؟

آش رشته برای سلامتی بده؟ خیر، در حالت کلی، آش رشته جزو غذاهای مضر برای سرماخوردگی نیست، فقط اگر می‌خواهید آن را به سالم‌ترین شکل برای درمان این بیماری تهیه کنید، از روغن و ادویه‌های زیاد در تهیه آن استفاده نکنید.

 

کالابرگ الکترونیک