طرز تهیه ۳ سوپ مقوی برای ماه رمضان مخصوص سحری و افطار

طرز تهیه ۳ سوپ مقوی برای ماه رمضان مخصوص سحری و افطار


2 فروردین 1403 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه 3 سوپ مقوی برای ماه رمضان مخصوص سحری و افطار

سوپ مقوی برای افطاری و سحر ماه رمضان چی درست کنم؟ انواع سوپ به خاطر نرم و آبکی‌ بودن‌شان، معمولا گزینه بسیار مناسبی برای غذاهای پیشنهادی افطار و سحری به حساب می‌آیند. اگر چه بعضی افراد هم ترجیح می‌دهند سوپ‌های مقوی با پروتئین و فیبر بالا را برای غذای سحری آماده کنند و سوپ‌های سبک‌تر را برای افطاری، ولی اصلا قرار نیست خودتان را محدود کنید. هر چه بیشتر سعی کنید از مواد غذایی مقوی در ماه رمضان استفاده کنید، بیشتر به نفع سلامت بدن خواهد بود. در این مطلب از مجله کوروش قصد داریم طرز تهیه چند سوپ مقوی و مناسب برای ماه رمضان را به شما آموزش دهیم. با سرویس آشپزی همراه باشید.

 

 

مواد لازم برای تهیه سوپ نخود و شوید

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
نخود ۱/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
گوشت چرخ کرده ۲۰۰ گرم
شوید تازه و ساطوری خرد شده ۲ قاشق غذاخوری
برنج نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
هویج ۱ عدد متوسط
پیاز (برای پیاز داغ) ۱ عدد بزرگ
نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به مقدار لازم
روغن مایع سرخ کردنی به مقدار کافی
آبلیمو ۱ قاشق غذاخوری

 

مراحل طرز تهیه سوپ نخود و شوید

سوپ نخود و شوید؛ سوپ مقوی و لذیذ برای ماه رمضان

مرحله اول: مواد سوپ را آماده کنید

نخودها را از قبل حداقل به مدت ۲ تا ۴ ساعت یا از شب قبل در آب بخیسانید تا نفخ آن‌ها، گرفته و کمی نرم شوند. در این مدت چند بار آب نخودها را عوض کنید. پیازها را هم به صورت نگینی ریز یا خلالی باریک خرد کنید. برنج را هم در مقداری آب و نمک به مدت ۳۰ دقیقه الی یک ساعت خیس کنید.

در صورت تمایل می‌توانید نخود، روغن سرخ کردنی و برنج را به روش‌های اینترنتی یا حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله دوم: پیاز و گوشت چرخ کرده را تفت دهید

یک قابلمه را روی حرارت قرار دهید و کمی روغن سرخ کردنی در آن بریزید. پیازها را در روغن تفت دهید تا سبک و طلایی شوند. پیازها که سبک شدند گوشت چرخ کرده را اضافه کنید و همراه با پیازها در روغن تفت دهید. بعد از اینکه رنگ گوشت عوض شد، زردچوبه و فلفل سیاه را به آن اضافه کنید. حرارت را کم کنید و اجازه دهید گوشت چرخ کرده با ادویه‌ها طعم بگیرد. می‌توانید از ادویه‌های دیگر هم در طرز تهیه سوپ مقوی برای ماه رمضان استفاده کنید.

گوشت چرخ کرده، پیاز داغ منجمد، زردچوبه و فلفل سیاه را به روش‌های اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

مرحله سوم: سوپ را بپزید

نخودها را آبکشی و به گوشت چرخ کرده اضافه کنید. به این ترکیب مقداری آب جوش یا ولرم اضافه کنید و بعد از اینکه جوش آمد، حرارت را پایین بیاورید و درب ظرف را بگذارید. وقتی نخودها نرم شدند و پختند، برنج را هم آبکشی کنید و به این ترکیب اضافه کنید. هویج را پوست بگیرید و خیلی ریز خرد کنید و به مواد داخل قابلمه اضافه کنید.

شویدها را در همین مرحله به مواد سوپ اضافه کنید. می‌توانید از شوید خشک هم در طرز تهیه سوپ مقوی برای ماه رمضان استفاده کنید. وقتی برنج لعاب انداخت، نمک را اضافه کنید. برای طعم بهتر می‌توانید مقداری آبلیمو یا آب نارنج هم در زمان سرو به سوپ اضافه کنید؛ نوش جان!

حتما بخوانید  7 مدل طرز تهیه ماست میوه‌ای در خانه ساده، ترکیبی و رژیمی

نمک و آبلیمو را به روش‌های اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

طرز تهیه سوپ نخود و شوید به روشی دیگر

طرز تهیه سوپ نخود و شوید (روش دوم)

در طرز تهیه این سوپ مقوی برای ماه رمضان، می‌توانید به جای سرخ کردن گوشت چرخ کرده، از گوشت قلقلی استفاده کنید. در این روش، یک پیاز را رنده کنید و آب پیاز را بگیرید. سپس گوشت چرخ کرده را به همراه زردچوبه، نمک و فلفل سیاه به آن اضافه کنید. گوشت را با دست ورز دهید تا همه مواد با هم منسجم و یکدست شوند. گوشت‌ها را به اندازه یک گردو شکل دهید و در تابه سرخ کنید.

در یک قابلمه، نخود را بپزید و سپس به آن گوشت‌های قلقلی، برنج و هویج ریز خرد شده، به همراه شوید اضافه کنید. درب ظرف را بگذارید و اجازه دهید این سوپ خوشمزه لعاب بیندازد. در آخرین مرحله نمک و آبلیمو را اندازه کرده و طعم سوپ را بچشید. بعد از آماده شدن سوپ، آن را در ظرف مناسب سرو کنید. در کنار این سوپ می‌توانید از انواع نان سنتی و فانتزی هم استفاده کنید.

مواد لازم برای تهیه سوپ مرغ و ذرت

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
سینه مرغ ۱ عدد
ذرت منجمد، تازه یا کنسرو ذرت ۳۰۰ گرم
پیاز ۲ عدد
سیر (برای سیر داغ) ۴ حبه
سیب زمینی ۱ عدد متوسط
فلفل سیاه، زردچوبه، نمک و تخم گشنیز به مقدار دلخواه
کره ۲ قاشق غذاخوری
سبزیجات معطر خشک یا تازه به مقدار دلخواه

 

مراحل طرز تهیه سوپ مرغ و ذرت

سوپ مرغ و ذرت؛ یک سوپ خیلی خوشمزه برای افطار و سحر

«سوپ مرغ و ذرت»، نسبت به سوپ نخود و شوید از نظر پروتئین موجود در آن، کمی سبک‌تر است. ولی نشاسته و کربوهیدرات بیشتری دارد و آن هم به خاطر استفاده از ذرت و سیب‌ زمینی در دستور پخت آن است.

مرحله اول: سیر، پیاز و سینه مرغ را تفت دهید

در اولین مرحله از طرز تهیه سوپ مقوی برای ماه رمضان، پیاز را پوست بگیرید و به صورت خلالی و باریک خرد کنید. سیرها را هم پوست بگیرید و خیلی ریز خرد کنید. می توانید سیرها را له یا رنده هم بکنید. در یک قابلمه، کره را بریزید و پیازها را در آن تفت دهید. بعد از اینکه پیازها سبک و کمی طلایی شد، سیر را اضافه کنید.

وقتی عطر سیر بلند شد، سینه مرغ بدون پوست را به پیاز و سیر اضافه کنید. زردچوبه و فلفل سیاه را هم اضافه کنید و اجازه دهید کمی با هم تفت بخورند و طعم یکدیگر را بگیرند.

سینه مرغ، کره و سیر داغ آماده را به روش‌های اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

مرحله دوم: مرغ، ذرت و سیب زمینی را بپزید

بعد از اینکه رنگ مرغ تغییر کرد، به اندازه ۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی، آب جوش به مرغ اضافه کنید. زمانی که آب شروع به جوشیدن کرد، حرارت را پایین بیاورید و درب ظرف را بگذارید. در یک ظرف دیگر، ذرت را بپزید. می‌توانید از کنسرو ذرت آماده هم استفاده کنید. سیب زمینی را پوست بگیرید و به صورت مکعبی و نگینی خرد کنید. بعد از اینکه ذرت‌ها کمی نرم شدند، آن‌ها را به قابلمه ذرت اضافه کنید.

کنسرو ذرت و ذرت منجمد را به روش‌های اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

مرحله سوم: سوپ را بپزید

وقتی سینه مرغ پخت، آن را از قابلمه خارج کنید و رشته رشته کنید. دوباره مرغ رشته رشته شده را به قابلمه برگردانید. سبزی‌های معطر را به صورت خشک یا تازه و ساطوری شده اضافه کنید. می‌توانید حتی سبزی‌ها را از طرز تهیه سوپ مقوی برای ماه رمضان حذف کنید ولی حتما می‌دانید که با این کار، طعم سوپ تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. ذرت و سیب زمینی پخته شده را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید همه مواد سوپ با هم بپزند و لعاب بیندازند و سوپ جا بیفتد.

مرحله چهارم: ادویه سوپ را اندازه و سوپ را سرو کنید

تخم گشنیز و نمک را در همین مرحله به سوپ اضافه کنید. برای طعم بهتر می‌توانید به اندازه ۱ قاشق غذاخوری آبلیمو یا آب نارنج به سوپ اضافه کنید. بعد از اینکه همه مواد با هم پختند و طعم همدیگر را گرفتند و لعاب انداختند، حرارت را خاموش کرده و سوپ را در ظرف مناسب سرو کنید. این سوپ مقوی برای ماه رمضان را می‌توانید، هم در وعده افطار و هم در وعده سحری میل کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه ترشی ازگیل به 2 روش آسان و خوشمزه + شور ازگیل

مواد لازم برای تهیه سوپ مرغ و نودل

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
گوشت مرغ  ۳ تکه (۲ ران و یک سینه)
آب مرغ یا آب جوش به مقدار لازم
پیاز ۲ عدد
نودل یا رشته سوپ به مقدار دلخواه
هویج ۳ عدد
ساقه کرفس ۲ عدد
رب گوجه ۳ قاشق غذاخوری
شوید تازه و ساطوری خرد شده ۳ قاشق غذاخوری
روغن زیتون به مقدار لازم
زردچوبه، نمک و فلفل سیاه به مقدار دلخواه

مراحل طرز تهیه سوپ مرغ و نودل

طرز تهیه سوپ مرغ و نودل

«سوپ مرغ و نودل» یکی از انواع مقوی سوپ برای افطار و سحری است که هم پروتئین و مواد مغذی زیادی دارد و هم بسیار سیرکننده و خوشمزه است. برای درست کردن این سوپ ماه رمضانی مراحل زیر را دنبال کنید.

مرحله اول: پختن مرغ با پیاز

در اولین مرحله از طرز تهیه این سوپ ماه رمضانی با مرغ و نودل باید مرغ را به همراه یک عدد پیاز و مقداری نمک، زردچوبه و فلفل سیاه بپزید. بعد از پختن مرغ آن را ریش ریش کنید و برای سوپ کنار بگذارید. آب مرغ را هم صاف کنید و کنار بگذارید.

مرحله دوم: خرد کردن سبزیجات سوپ

در این مرحله از طرز تهیه سوپ مرغ و نودل باید یک عدد پیاز باقی مانده را همراه با ساقه کرفس و هویج خرد نمایید. بهتر است دو هویج را رنده و یکی را به صورت حلقه‌ای خرد کنید.

مرحله سوم: تفت دادن سبزیجات سوپ

برای تفت دادن سبزیجات سود مقداری روغن سرخ کردنی در ماهیتابه بریزید. ابتدا پیازها را کمی در روغن تفت دهید. بعد از سبک شدن پیازها، هویج و کرفس خرد شده را اضافه کنید.

مرحله چهارم: اضافه کردن آب مرغ و نودل به سوپ

در این مرحله آب مرغ را که صاف کرده بوید همراه با مرغ ریش شده و سبزیجات داخل قابلمه بریزید. بعد از این که آب مرغ به جوش آمد می‌توانید رشته سوپی یا نودل را به سوپ اضافه کنید.

نودل و رشته سوپی را به روش‌های اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

مرحله پنجم: اضافه کردن شوید و رب گوجه فرنگی به سوپ

در آخرین مرحله از پخت سوپ ماه رمضان با مرغ و نودل باید رب گوجه فرنگی را کمی در روغن تفت دهید. سپس شوید تازه و ساطوری خرد شده را همراه با رب گوجه فرنگی تفت داده شده به سوپ اضافه کنید. بعد از یک ربع سوپ شما آماده است؛ نوش جان!

نکات مهم تهیه انواع سوپ برای افطار و سحری ماه رمضان

فوت و فن های طرز تهیه انواع سوپ برای افطار و سحری ماه رمضان

تخفیفات لبنیات افق کوروش
  • فراموش نکنید که در تهیه انواع سوپ برای افطار و سحری ماه رمضان، باید سلیقه خودتان را در نظر بگیرید. این یعنی، می‌توانید به مواد لازم و موجود در طرز تهیه سوپ لذیذ و مقوی برای ماه رمضان، مواد دلخواه‌تان را کم یا زیاد کنید. استفاده از مواد دیگر مثل نخود فرنگی، قارچ، هویج، کلم بروکلی، کرفس، سیب زمینی و … در دستور پخت سوپ‌ها، به ذائقه و سلیقه شما بستگی دارد.
  • استفاده از انواع ادویه و چاشنی هم در طرز تهیه انواع سوپ مقوی و لذیذ برای افطار و سحر ماه رمضان کاملا اختیاری است.
  • از آن جایی که در ماه مبارک رمضان، بدن شما آب زیادی را از دست می‌دهد، انواع سوپ بهترین جبران‌کننده این کم آبی هستند. پس بهتر است سوپ را آبکی‌تر درست کنید.
  • اگر به هر دلیل نمی‌خواهید از گوشت چرخ کرده یا مرغ، در طرز تهیه انواع سوپ مقوی برای افطار و سحر ماه رمضان استفاده کنید، بهتر است انواع استاک را در سوپ به کار ببرید. با این کار مواد مورد نیاز بدن‌تان را تامین می‌کنید و در عین حال زمان زیادی را برای تهیه سوپ صرف نخواهید کرد.

 

 

کالابرگ الکترونیک