۲۰ خواص درمانی و زیبایی پوست انار + روش تهیه و مصرف

۲۰ خواص درمانی و زیبایی پوست انار + روش تهیه و مصرف


14 مهر 1401 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۲۰ خواص درمانی و زیبایی پوست انار + روش تهیه و مصرف
فهرست محتوا پنهان

خواص پوست انار برای سلامت بدن یکی و دو تا نیست. شاید درباره خواص و فواید انار برای سلامتی آگاهی داشته باشید ولی آیا در مورد خواص پوست انار خشک شده چیزی می‌دانید؟ علاوه بر دانه‌‌های انار، پوست انار هم فواید زیادی برای زیبایی و سلامتی دارد و به شکل‌های مختلف می‌توان از آن استفاده کرد. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش به بررسی خواص پوست انار می‌پردازیم و روش استفاده از آن را به شما خواهیم گفت.

 

 

خواص پوست انار برای سلامتی

 

خواص پوست انار برای سلامتی

 

پوست انار یک روش درمان طبیعی برای بیماری‌هایی مثل اسهال، زخم معده، بواسیر و … به حساب می‌آید و حتی با آن می‌توان انواع ماسک‌های زیبایی برای سلامت و زیبایی پوست و مو تهیه و آن را استفاده کرد.

 

۱- خواص پودر پوست انار برای بیماری‌های قلبی

 

پوست انار سرشار از آنتی اکسیدان‌‌های مفید است و در مقابل رادیکال‌های آزاد که باعث بروز بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شوند، مثل یک سد عمل می‌کند. همچنین پوست انار به خاطر خاصیت آرامش‌بخشی و ضداسترس، به سلامت قلب کمک می‌کند. برای این کار، ۱ قاشق چای‌خوری پودر پوست انار خشک شده را با ۱ لیوان شیر ولرم حل کرده و میل کنید.

 

۲- خواص پودر پوست انار برای تقویت استخوان‌ها

 

برای زنان، مخصوصا بعد از دوران یائسگی و کسانی که با پوکی و ضعف استخوان دست و پنجه نرم می‌کنند، پوست انار با خواص ضدالتهابی و ضد‌ باکتریایی می‌تواند روند از دست دادن تراکم استخوان را کاهش داده و به تقویت آن‌ها کمک کند. برای این کار، ۲ قاشق چای‌خوری پودر پوست انار را با آب ولرم ترکیب کنید و قبل از خواب بنوشید.

 

۳- تقویت سیستم گوارش با پوست انار

 

«تانن» موجود در پوست انار برای درمان سوء‌هاضمه و جلوگیری از التهاب روده و ورم هموروئید، به طور موثری عمل می‌کند. برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش، پودر پوست انار را ۳۰ دقیقه در آب بخیسانید و بعد از نرم شدن، با یک قاشق زیره در یک لیوان شیر بریزید و هفته‌ای ۲ تا ۳ بار آن را مصرف کنید.

 

۴- خواص پوست انار برای معده

 

خواص پوست انار برای معده

 

پوست انار یک راه درمان طبیعی برای از بین بردن کرم‌های روده است. برای این کار، ۲ قاشق چای‌خوری پودر پوست انار را با مقداری آب ولرم ترکیب کرده و هر شب آن را میل کنید.

 

۵- خواص پوست انار برای درمان اسهال

 

حتما بخوانید  لیست 26 تایی غذاهای گرم کننده رحم + غذاهای سرد کننده رحم

از دمنوش پوست انار به عنوان درمان طبیعی برای عارضه اسهال ناشی از مسمومیت غذایی یا اسهال خونی استفاده کنید. کافی است مقداری از پوست تازه یا خشک انار را در آب جوش بریزید و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. سپس آن را مصرف کنید.

 

۶- خواص پوست انار برای رحم

 

گاهی اوقات قبل از دوره قاعدگی ترشحات واژن افزایش می‌یابد. برای رفع این ترشحات غیرطبیعی، مقداری از پودر پوست انار را با پنبه به دهانه رحم بزنید تا «لوکورها» یا ترشحات سفید از بین بروند.

 

بیشتر بخوانید: نکات مهمی که درباره دوران قاعدگی باید بدانید

 

۷- خواص پوست انار برای تنگی واژن

خواص پوست انار برای تنگی واژن

 

کسانی که پس از زایمان به دنبال راهی برای تنگ کردن واژن هستند، می‌توانند مقداری از پوست انار را در آب جوشانده و بعد از نیم ساعت پوست‌های انار را خارج کرده تا سرد شوند. سپس آبی که پوست انار را در آن جوشانده‌اید، در یک تشت تمیز بریزید و به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه در آن بنشینید. برای تاثیر بیشتر، می‌تواند این کار را ۲ تا ۳ بار در روز انجام دهید.

 

۸- پوست انار برای درمان بواسیر

 

فیستول و بواسیر از مشکلات شایع به شمار می‌رود. برای درمان آن می‌توانید جوشانده پوست انار را استفاده کنید. همچنین می‌توانید مقداری از پودر پوست انار را روی یک پنبه بریزید و روی محل مورد نظر به صورت ضماد استفاده کنید.

 

۹- پوست انار برای تقویت لثه

 

اگر لثه‌هایتان حساس هستند، می‌توانید پودر پوست انار را روی لثه خود ماساژ دهید. این کار باعث رفع التهاب و خونریزی لثه می‌شود. ترکیب پوست انار با کمی فلفل سیاه هم روش دیگر برای ماساژ دادن روی لثه‌ها است. بعد از ۱۰ دقیقه می‌توانید لثه و دهان خود را بشویید.

 

۱۰- خواص پوست انار برای سفیدی دندان

 

برای سفید کردن دندان‌ها به جای خمیر دندان می‌توانید از مخلوط پودر پوست انار خشک شده، کمی فلفل سیاه و نمک دریا استفاده کنید. البته پوست انار به تنهایی نیز می‌تواند دندان‌های سفید و درخشانی را برایتان به ارمغان بیاورد.

 

۱۱- رفع بوی بد دهان با پوست انار

 

رفع بوی بد دهان با پوست انار

 

پوست انار می‌تواند با درمان بیماری‌های لثه و زخم‌های دهانی مانع بوی بد دهان شود. برای این رفع بوی بد دهان یک قاشق چای‌خوری پودر پوست انار را با یک لیوان آب ترکیب کرده و روزی ۲ بار این محلول را غرغره کنید.

 

۱۲- درمان آبسه دندان

 

از پوست نازک بین دانه‌های انار یا پیه آن می‌توانید به عنوان درمان آبسه دندان کمک بگیرید. این پوسته را به مدت ۱ ساعت روی آبسه بگذارید تا زمانی که سر باز کند. می‌تواند از چند لایه پوسته استفاده کنید.

 

۱۳- خواص پوست انار برای درمان آفت دهان

 

برای درمان آفت دهان به روش طبیعی، روزی چند بار دهان خود را با جوشانده پوست انار بشویید. این جوشانده باعث درمان و برطرف شدن زخم دهان می‌شود.

 

۱۴- درمان شانکر یا سفلیس با پوست انار

درمان شانکر یا سفلیس با پوست انار

زخم «شانکر» نوعی زخم پوستی است که درد ندارد. این زخم در مراحل اولیه بیماری سفلیس ظاهر می‌شود. پوست انار با خواص ضدالتهابی خود می‌تواند به بهبود زخم شانکر کمک کند. برای این کار پوست انار خشک شده را پودر کرده و روی زخم بگذارید.

 

۱۵- خواص پوست انار برای جوش صورت

 

اگر پوست صورتتان مستعد جوش و آکنه است، پوست انار را خشک کرده و آسیاب کنید. سپس آن را با کمی گلاب و آبلیمو ترکیب کرده تا به صورت مایه خمیری دربیاید. این ماسک برای رفع و درمان جوش و آکنه‌های پوستی مثل معجزه عمل می‌کند.

حتما بخوانید  خواص قارچ و مضرات احتمالی و طبع و مصلح آن

 

۱۶- پوست انار و جلوگیری از پیری و چروک پوست

 

پوست انار خاصیت کلاژن سازی دارد و از بروز چین و چروک‌های پوستی جلوگیری می‌کند. همچنین باعث سفت شدن و رفع افتادگی‌های پوستی می‌شود. برای این کار پودر پوست انار را با کمی شیر مخلوط کنید تا خمیری شود. این ماسک را هفته‌ای دو بار روی پوست تمیز ماساژ دهید و به مدت ۱۵ دقیقه صبر کنید تا خشک شود. سپس آن را بشویید و خشک کنید.

 

۱۷- خواص پوست انار برای رطوبت‌رسانی به پوست

 

خواص پوست انار برای رطوبت رسانی به پوست

 

به عنوان یک مرطوب‌کننده ایمن و طبیعی برای پوست صورت می‌توانید مقداری از پوست انار را با ماست ترش یا کم چرب ترکیب کرده و روی پوست صورت و گردنتان بمالید. بعد از ۱۰ دقیقه این ماسک را بشویید و پوستتان را خشک کنید.

 

۱۸- از بین بردن جوش‌های سر سیاه با اسکراب پوست انار

 

جوش‌های سرسیاه معمولا روی بینی و چانه رشد می‌کنند. برای از بین بردن آن‌ها ۲ قاشق چای‌خوری از پودر پوست انار را با ۱ قاشق چای‌خوری شکر، ۱ قاشق چای‌خوری عسل و ۱ قاشق چای‌خوری روغن زیتون (یا روغن‌های طبیعی دیگر) با هم مخلوط کرده و روی پوستتان ماساژ دهید. این ماسک اسکراب را بعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بشویید.

 

۱۹- پوست انار به عنوان ضد آفتاب

 

پوست انار می‌تواند از پوست شما در برابر اشعه‌های آسیب‌رسان نور خورشید مثل یک کرم ضد آفتاب مراقبت کند. برای این کار می‌توانید مقداری از پودر پوست انار را با یک روغن طبیعی مخلوط کرده و روی پوست بمالید تا از اشعه‌های UVA و UVB در امان بمانید.

 

۲۰ – خواص پوست انار برای مو

 

پودر پوست انار می‌تواند از ریزش مو و شوره زدن مو جلوگیری کند. برای این کار پودر پوست انار را با روغن بادام ترکیب کرده و به ریشه و ساقه مو بمالید و با نوک انگشت‌هایتان ماساژ دهید. اجازه دهید این ماسک مو به مدت ۲ ساعت روی مو و پوست سر بماند. سپس موهای خود را آبکشی کنید و بشویید.

 

۲۱- خواص پوست انار برای لاغری

 

جوشانده پوست انار برای لاغری و سوزاندن چربی‌های دور شکم موثر است. برای این کار قسمت سفید رنگ پوست انار را جدا کنید و فقط قسمت قرمز رنگ آن را نگه دارید. پوست قرمز خشک شده انار را به روش‌هایی که در بالا گفتیم دم کنید و بنوشید.

 

روش خشک کردن پوست انار

 

روش خشک کردن پوست انار

 

برای خشک کردن پوست انار و درست کردن پودر پوست انار بعد از شستن و جدا کردن دانه‌های انار، آنها را تکه تکه کرده و در یک سینی و در مجاورت نور خورشید قرار دهید تا خشک شود. می‌توانید از بخاری یا مایکروفر هم برای خشک کردن پوست‌های انار استفاده کنید. پوست‌ها را بعد از خشک شدن، هم می‌توانید به صورت پودری و هم به صورت دم‌کرده و جوشانده استفاده کرده و از مزایای آنها برای سلامتی و زیبایی بهره ببرید.

 

بیشتر بخوانید: روش‌های خشک کردن میوه در آفتاب و روی شوفاژ

 

سوالات متداول

دمنوش پوست انار برای چه بیماری‌هایی مفید است؟

دمنوش پوست انار برای چه بیماری‌هایی مفید است؟

 

دم کرده پوست انار را می‌توانید برای سم زدایی بدن، درمان بیماری‌های معده، تقویت سیستم گوارش، تقویت استخوان‌ها و … استفاده کنید.

 

چطور با پوست انار کرم ضد آفتاب تهیه کنیم؟

 

می‌توانید پودر پوست انار را با کرم ضد آفتابتان ترکیب کنید یا این پودر را با یک روغن طبیعی مخلوط کرده و به عنوان کرم ضد آفتاب روی پوست بمالید.

 

کالابرگ الکترونیک