فرق چلو با پلو و کته چیست + طرز تهیه چلو و پلو و کته

فرق چلو با پلو و کته چیست + طرز تهیه چلو و پلو و کته


26 مرداد 1403 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
فرق چلو با پلو و کته چیست + طرز تهیه چلو و پلو و کته

فرق چلو با پلو چیست؟ برنج از غلات بسیار پرکاربرد در رژیم غذایی ایرانی‌ها است که به صورت ساده و مخلوط تهیه می‌شود. البته که موارد استفاده آن در انواع آش، انواع سوپ و حتی در شیرینی‌پزی و کیک پزی هم شناخته شده است. اما به عنوان وعده غذایی، معمولا برنج به صورت پلویی یا چلویی و به روش آبکش یا دمی (کته‌ای) تهیه می‌شود. اگر فرق چلو با پلو را هنوز به طور دقیق نمی‌دانید، این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش مخصوص شماست.

چلو چیست؟

چلو چیست؟

«چلو» همان روش پخت ساده برنج است که معمولا به صورت آبکش تهیه می‌شود. به برنجی که به آن سبزیجات، انواع گوشت و مواد اضافی دیگر اضافه نمی‌شود، چلو گفته می‌شود. چلو معمولا به صورت سفید رنگ تهیه می‌شود ولی برای تزیین و مجلسی‌تر شدن، گاهی اوقات زعفران و زرشک تفت داده هم روی آن ریخته می‌شود.

برنج چلو عموما با انواع کباب، جوجه، خورش یا خوراک‌ها سرو می‌شود و جایگزین نان در رژیم غذایی ایرانی‌ها است. چلو معمولا به دو روش آبکش و کته‌ای درست می‌شود. در روش آبکش، برنج ظاهر مجلسی‌تری دارد و دانه‌های آن جدا از هم هستند. در روش کته‌ای، برنج‌ها کمتر دانه می‌کشند و چسبندگی دانه‌ها به هم بیشتر است.

در صورت تمایل می‌توانید انواع برنج (ایرانی و خارجی) را به روش‌ های خرید حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

پلو چیست؟

پلو چیست؟

به برنج مخلوط و غیر ساده، «پلو» می‌گویند. اگر به برنج ساده یا چلو، موادی مثل انواع حبوبات، انواع سبزیجات تازه یا خشک، انواع گوشت، انواع ادویه، رب گوجه فرنگی، کشمش و … اضافه شود و بعد از پخت، همه مواد با هم ترکیب شوند، به آن پلو می‌گویند.

پلو معمولا بدون خورش یا خوراک سرو می‌شود و خود به عنوان غذای اصلی با انواع سالاد، انواع ترشی و ماست، سرو می‌شود. پلو در اصل همزمان مخلوط برنج با خوراک است. پلو هم معمولا به روش آبکش درست می‌شود اما می‌توانید انواع پلو را کته هم بکنید. انواع پلو شامل لوبیا پلو، عدس پلو، لپه پلو، قارچ پلو و …. می‌شوند.

فرق کته با چلو

فرق کته با چلو

کته‌، یک روش پخت برنج است و فرقی نمی‌کند که اگر بخواهید چلو درست کنید می‌توانید از روش کته‌ای یا آبکش برای پخت برنج استفاده کنید. در روش پخت برنج کته‌ای، آب با برنج جوشیده می‌شود و آب به خورد برنج می‌رود. سپس برنج را دم می‌کنند.

در این روش، برنج دانه‌های به هم چسبیده‌تری دارد. از آن‌جایی که آبی که برنج در آن جوشانده می‌شود، دور ریخته نمی‌شود، بر ارزش غذایی کته تاثیر می‌گذارد و در این روش، قندهای برنج، دیرتر آزاد می‌شوند و برنج تا مدت بیشتری خاصیت سیرکنندگی دارد.

مراحل درست کردن چلو به روش آبکش

مراحل درست کردن برنج پلویی به روش آبکش  

برای تهیه برنج چلویی یا ساده، به روش آبکش، باید مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه شربت گلاب مجلسی و رستورانی به 6 روش ساده

۱- برنج را بسته به ایرانی یا خارجی بودن و کهنه یا نو بودن، باید به مدت ۱ تا ۳ ساعت در مقداری آب ولرم و نمک بخیسانید.

۲- در یک قابلمه مقداری آب بریزید و روی حرارت بگذارید تا آب بجوشد. سپس کمی نمک و روغن در قابلمه بریزید.

۳- آبی که برنج را در آن خیسانده‌اید، دور بریزید و برنج را به آب در حال جوش اضافه کنید.

۴- برنج را به مدت ۷ تا ۱۰ دقیقه بسته به نوع برنج، بجوشانید تا قسمت روی آن، نرم شود و داخل آن کمی سفت باشد.

۵- برنج را آبکش کنید.

۶- قابلمه را با آب خالی بشویید و کف آن روغن بریزید. کف قابلمه، ته دیگ دلخواه (نان، سیب زمینی حلقه‌ای شده، کنجد، برگ کاهو و …) بگذارید.

۷- برنج را روی ته‌دیگ بریزید و با کف‌گیر، برنج را از دیواره‌ها در قسمت وسط قابلمه جمع کنید.

۸- دور درب قابلمه را دم‌کنی بپیچید و دم‌کنی را روی قابلمه بگذارید. شعله را کم کنید و اجازه دهید چلو به مدت ۴۰ تا ۴۵ دقیقه روی حرارت ملایم دم بکشد. سپس روی برنج را کمی روغن بدهید و به آرامی هم بزنید و در ظرف سرو بریزید.

برای مطالعه کامل مراحل و جزییات طرز تهیه چلو آبکش روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

طرز تهیه چلو زعفرانی

برای تهیه برنج به روش زعفرانی، بعد از پخت برنج به روش چلویی، به اندازه یک بشقاب از برنج سفید را جدا کنید و روی آن، زعفران دم‌کرده بریزید. برنج را هم بزنید تا زرد شود. سپس چلو سفید را در ظرف سرو بریزید و روی آن برنج زعفرانی بریزید. می‌توانید مقداری زرشک را هم با شکر و کره تفت دهید و روی برنج زعفرانی بریزید. چلو مجلسی با کباب یا جوجه یا مرغ، معمولا به صورت زعفرانی سرو می‌شود.

برای مطالعه طرز تهیه برنج زعفرانی به ۲ روش روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

مراحل طرز تهیه پلو به روش آبکش

مراحل طرز تهیه پلو به روش آبکش 

روش تهیه همه پلو‌ها از جمله انواع پلو قاطی بدون گوشت و گیاهی مشابه است ولی موادی که بین پلو‌ها ریخته و به آنها اضافه می‌شود، بسته به نوع پلو، فرق می‌کند. مراحل تهیه پلو شامل موارد زیر است:

۱-برنج را بسته به ایرانی یا خارجی بودن و کهنه یا نو بودن، باید به مدت ۱ تا ۳ ساعت در مقداری آب ولرم و نمک بخیسانید.

۲- مایه میانی پلو را درست کنید. ممکن است بخواهید لوبیا پلو، باقالی پلو، عدس پلو و … درست کنید. مواد داخلی این پلو‌ها را آماده کنید.

۳- در یک قابلمه مقداری آب بریزید و روی حرارت بگذارید تا آب بجوشد. سپس کمی نمک و روغن در قابلمه بریزید.

۴- آبی که برنج را در آن خیسانده‌اید، دور بریزید و برنج را به آب در حال جوش اضافه کنید.

۵- برنج را به مدت ۷ تا ۱۰ دقیقه بسته به نوع برنج، بجوشانید تا قسمت روی آن نرم و داخل آن کمی سفت باشد.

۶- برنج را آبکش کنید.

۷- قابلمه را با آب خالی بشویید و کف آن روغن بریزید. کف قابلمه، ته دیگ برنج دلخواه (نان، سیب زمینی حلقه‌ای شده، کنجد، برگ کاهو و …) بگذارید.

۸- برنج را روی ته‌دیگ بریزید. سپس یک لایه از مواد میانی روی برنج بریزید. دوباره یک لایه برنج آبکش شده و یک لایه برنج اضافه کنید. لایه‌ها را به همین شکل در قابلمه بریزید تا لایه آخر، برنج باشد و موادتان تمام شود.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه فرنی زعفرانی با آرد برنج یا نشاسته ذرت + فیلم

۹- دور درب قابلمه را دم‌کنی بپیچید و دم‌کنی را روی قابلمه بگذارید. شعله را کم کنید و اجازه دهید پلو به مدت ۴۰ تا ۴۵ دقیقه روی حرارت ملایم دم بکشد. سپس روی برنج را کمی روغن بدهید و به آرامی هم بزنید و در ظرف سرو بریزید.

روش تهیه برنج کته‌ای

در روش پخت چلو کته‌ای، برنج بعد از خیساندن، باید در قابلمه با مقداری آب، (در حد یک بند انگشت روی سطح برنج) ریخته و روی حرارت متوسط گذاشته شود. برنج باید تا حدی بجوشد که آب اضافی داخل قابلمه به خورد برنج برود. سپس برنج دم شود.

برای آموزش کامل و جزییات طرز تهیه برنج کته‌ای روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

نکات طرز تهیه پلو و چلو ایرانی

نکات طرز تهیه پلو و چلو ایرانی

  • خیساندن برنج قبل از پخت چلو یا پلو، یک مرحله مهم است. در زمان خیساندن، از آب ولرم و نمک (به ازای هر پیمانه برنج، ۱ قاشق غذاخوری) استفاده کنید تا ظاهر برنج حفظ شود.
  • برای طرز تهیه پلو و چلو، از برنج یکدست و بدون خرده و شکسته، استفاده کنید. هر چه برنج مرغوب‌تر باشد، چلو یا پلو، ظاهر و طعم مطلوب‌تری خواهد داشت.
  • زمان جوشیدن برنج‌ها، بسته به کهنه یا نو بودن یا نژاد برنج، با هم متفاوت است. بعضی برنج‌ها باید بیشتر و برخی کمتر، جوشانده شوند.
  • برای سفید شدن رنگ چلو، در آبی که آن را می‌جوشانید کمی سرکه، آبلیمو یا دوغ می‌توانید بریزید. این مواد روی طعم برنج تاثیری ندارند.

سوالات متداول درباره پلو و چلو

چرا چلو آبکش به هم می‌چسبد؟

دلیل چسبیدن دانه‌های برنج در چلو، جوش خوردن زیاد برنج است. همچنین ممکن است برنج مرغوب نباشد و دانه‌های سالم و شکسته داشته باشد. در صورتی که همه دانه‌های یکدست نباشند، خرده‌ برنج باعث چسبیدن برنج به هم می‌شود.

چرا برنج کته‌ای سفت می‌شود؟

دلیل سفت شدن برنج کته‌ای، بالا بودن حرارت در زمان جوشاندن برنج با آب است. اگر شعله زیاد باشد، آب زود تبخیر می‌شود و دانه‌های برنج سفت می‌مانند.

فرق چلو با پلو چیست؟

فرق چلو با پلو در موادی است که در تهیه آنها به کار می‌رود. برای تهیه چلو از برنج ساده و برای تهیه پلو از مخلوط برنج با مواد دیگر مثل سبزی‌ها، انواع گوشت، حبوبات و … استفاده می‌شود.

چلو مرغ یا پلو مرغ؛ کدام درست است؟

چلو مرغ به برنج سفید و مرغ پخته شده گفته می‌شود مثل زرشک پلو تالاری ولی پلو مرغ به برنجی گفته می‌شود که لابه‌لای آن، تکه‌های مرغ گذاشته شده و برنج و مرغ با هم می‌پزند.

فرق چلو کباب و پلو کباب چیست؟

در چلو کباب، برنج به صورت سفید یا زعفرانی پخته شده و انواع کباب از جمله کباب کوبیده در کنار آن سرو می‌شود ولی در پلو کباب، کباب همراه با برنج پخته و سرو می‌شود.

 

محصولات مرتبط