چند مدل طرز تهیه لپه پلو کرمانی با گوشت و بدون گوشت

چند مدل طرز تهیه لپه پلو کرمانی با گوشت و بدون گوشت


29 خرداد 1400 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه لپه پلو
فهرست محتوا پنهان

لپه پلو یکی از غذاهای محبوب در آشپزی کرمانی ها و ادویه یا چاشنی اصلی آن، زیره است. این غذای ایرانی خوشمزه با گوشت را می توان با گوشت چرخ کرده، گوشت گوسفندی، مرغ یا اصلا بدون هیچ گوشتی درست کرد. اگر برای درست کردن خورشت قیمه وقت کافی ندارید، می توانید این غذای محلی و متفاوت را که یکی از غذاهای شام شب یلدا کرمانی‌ها هم هست را امتحان کنید. در ادامه ۶ مدل طرز تهیه لپه پلو کرمانی را در سرویس آشپزی مجله کوروش بخوانید.

 

 

فوت و فن های طرز تهیه لپه پلو کرمانی

 

فوت و فن های طرز تهیه لپه پلو

 

  • در طرز تهیه لپه پلو برای این که نفخ لپه ها گرفته شود، آن را به مدت ۸ ساعت یا حداقل ۳ ساعت در آب بخیسانید. اگر عجله دارید و وقت کافی برای خیساندن لپه ها ندارید، آن ها را دو بار در آب بجوشانید و هر بار آب آن را دور بریزید.

 

  • به جای انواع گوشت می توانید از سویا هم استفاده کنید. در این صورت حتما سویاها را از حداقل یک ساعت قبل در آب یا شیر بخیسانید و سپس آب یا شیر آن را دور بریزید. با دست خوب سویاها را بچلانید.

 

  • برای این که لپه پلو زودتر بپزد، می توانید به جای گوشت گوسفندی از گوشت قلقلی در طرز تهیه لپه پلو استفاده کنید.

 

  • هر چند پودر زیره یا خود زیره چاشنی اصلی لپه پلو به شمار می رود ولی اگر طعم زیره را دوست ندارید، می توانید آن را از دستور پخت لپه پلو حذف کنید.

 

  • رب گوجه فرنگی را می توانید با پوره گوجه فرنگی یا گوجه نگینی شده جایگزین کنید.

 

  • در کنار لپه پلو می توانید سیب زمینی سرخ کرده خلالی سرو کنید. همچنین با زرشک یا خلال بادام می توانید آن را تزیین کنید.

 

  • لپه پلو را می توانید با انواع سالاد، ترشی یا ماست، به همراه سبزیجات تازه میل کنید.

 

 

بیشتر بخوانید » رازها و فوت و فن های خورش قیمه خوشمزه «

 

 

۱- طرز تهیه لپه پلو با گوشت

 

مواد لازم

 

گوشت گوسفندی: ۵۰۰ گرم

لپه: ۱ لیوان دسته دار فرانسوی

پیاز: ۱ عدد متوسط

برنج: ۴ لیوان دسته دار فرانسوی

کره یا روغن مایع: ۵۰ گرم

زیره: ۱ قاشق چای خوری

رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری

زعفران دم کرده غلیظ: ۲ قاشق غذاخوری

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به میزان لازم

 

 

طرز تهیه

 

لپه پلو کرمانی با گوشت

 

مرحله اول: لپه و برنج را بخیسانید

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

در اولین مرحله از طرز تهیه لپه پلو با گوشت، لپه و برنج را در دو ظرف جدا با آب ولرم خیس کنید. حداقل ۳ ساعت لپه را خیس و چند بار آب آن را عوض کنید تا نفخ آن گرفته شود. برنج را از ۳۰ دقیقه یا ۱ ساعت قبل در آب و کمی نمک بخیسانید.

حتما بخوانید  9 روش نگهداری ماست چکیده، ساده و موسیر برای مدت طولانی

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه آبگوشت متنجنه کرمانی «

 

 

مرحله دوم: گوشت را با پیاز سرخ کنید

 

گوشت را به تکه های ۲ سانتی متری، به صورت مکعبی خرد کنید. پیاز را نگینی یا خلالی خرد کنید. یک قابلمه مناسب را روی حرارت بگذارید و مقداری روغن یا کره را در آن بریزید. بعد از ذوب شدن، پیاز را در آن بریزید و تفت دهید. وقتی پیازها سبک و طلایی شدند، گوشت خرد شده را اضافه کنید.

 

 

مرحله سوم: لپه، ادویه ها و رب گوجه را اضافه کنید

 

در سومین مرحله از طرز تهیه لپه پلو، لپه ها را آبکش کنید. لپه را به گوشت های تفت داده شده اضافه کنید. زردچوبه، زیره و فلفل را اضافه کنید. سپس رب گوجه فرنگی را به مواد بیفزایید و تفت دهید. اجازه دهید رب گوجه فرنگی از خامی بیفتد و رنگش باز شود.

 

 

مرحله چهارم: آب اضافه کنید و لپه را بپزید

 

روی گوشت و لپه داخل قابلمه آب جوش بریزید. در ظرف را بگذارید تا وقتی گوشت و لپه کاملا بپزند. سپس زعفران و نمک را اضافه کنید.

 

 

مرحله پنجم: برنج را آبکش کنید

 

برنج را از آب بکشید. در یک قابلمه برنج و مقداری آب بریزید. قابلمه را روی حرارت بگذارید. وقتی دانه های آن نرم شد، برنج را آبکش کنید. کف قابلمه را می توانید سیب زمینی حلقه شده بگذارید تا ته دیگ سیب زمینی داشته باشید. یک لایه برنج آبکش شده بریزید. روی آن را یک لایه خورش لپه، دوباره برنج آبکش شده  و لایه ها را تکرار کنید تا مواد تمام شوند.

 

 

مرحله ششم: لپه پلو را بعد از دم کشیدن، سرو کنید

 

در قابلمه را روی آن بگذارید و حدود ۳۰ تا ۴۰ دقیقه صبر کنید تا برنج دم بکشد. وقتی لپه پلو پخت، روی آن را کره بریزید و سرو کنید.

 

 

۲- طرز تهیه لپه پلو با گوشت چرخ کرده

 

لپه پلو با گوشت چرخ کرده

 

مواد لازم

 

گوشت چرخ کرده: ۳۰۰ گرم

برنج: ۳ لیوان دسته دار فرانسوی

لپه: ۱ لیوان دسته دار فرانسوی

پیاز: ۱ عدد بزرگ

رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری

کره یا روغن: به میزان لازم

نمک، فلفل، زیره و زردچوبه: به میزان لازم

 

 

طرز تهیه

 

 

مرحله اول: گوشت چرخ کرده را با پیاز و ادویه ها تفت دهید

 

لپه را از قبل خیس کنید. برنج را جداگانه در آب بخیسانید. پیاز را پوست بگیرید و به صورت نگینی یا خلالی ریز خرد کنید. پیاز را در یک قابلمه با کمی روغن و زردچوبه تفت دهید تا سبک و طلایی شود. سپس گوشت چرخ کرده را اضافه کنید. فلفل سیاه و زیره را به مواد بیفزایید.

 

 

مرحله دوم: لپه و رب گوجه را با آب اضافه کنید

 

سرخ کردن لپه و گوشت چرخ کرده برای لپه پلو

 

آب لپه را دور بریزید و به گوشت چرخ کرده اضافه کنید. حالا زمان اضافه کردن رب گوجه است. اجازه دهید رب گوجه سرخ شود و رنگ باز کند. سپس روی مواد داخل قابلمه، آب جوش بریزید. کمی نمک اضافه کنید و اجازه دهید لپه بپزد و آب آن غلیظ شود.

 

 

مرحله سوم: برنج را آبکش کنید و مایه لپه را بین آن بریزید

 

در یک قابلمه برنج را در مقداری آب بجوشانید و آبکش کنید. می توانید زیره را به جای لپه، به برنج اضافه کنید. کف قابلمه را ته دیگ مناسب بگذارید و برنج را روی آن بریزید. یک لایه مایه لپه و گوشت چرخ کرده پخته شده را روی برنج بریزید. دوباره لایه ها را تکرار کنید تا برنج و مایه لپه تمام شود. در ظرف را بگذارید و ۴۰ دقیقه صبر کنید تا لپه پلو دم بکشد.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه انواع ته دیگ مجلسی «

 

 

۳- طرز تهیه لپه پلو با مرغ

 

طرز تهیه لپه پلو با مرغ

 

مواد لازم

 

برنج: ۴ لیوان دسته دار فرانسوی

لپه: ۱ لیوان دسته دار فرانسوی

سینه مرغ: ۱ عدد

پیاز: ۲ عدد متوسط

رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری

کره یا روغن: به میزان لازم

زیره سیاه یا سبز: ۱ قاشق چای خوری

حتما بخوانید  طرز تهیه معروف ترین شیرینی‌ های سنتی یزد برای عید نوروز

نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم

 

 

طرز تهیه

 

 

مرحله اول: لپه را با آب بپزید

 

لپه و برنج را از قبل در ظرف های جدا، خیس کنید. لپه را آبکشی کنید و در قابلمه بریزید. ۲ لیوان آب روی آن بریزید و روی حرارت متوسط بگذارید. حدود ۳۰ دقیقه زمان کافی است تا لپه بپزد.

 

 

مرحله دوم: مرغ را با پیاز بپزید

 

پیاز را از به چهار قسمت تقسیم کنید. مرغ را به همراه پیاز، کمی نمک و زردچوبه داخل قابلمه به همراه کمی روغن بریزید. به اندازه دو لیوان آب داخل قابلمه بریزید و روی حرارت بگذارید. حدود ۳۰ دقیقه صبر کنید تا مرغ بپزد.

 

 

مرحله سوم: مرغ را ریش ریش کنید

 

مرغ پخته شده را ریش ریش کنید و استخوان های احتمالی را جدا کنید. یک پیاز باقی مانده را به صورت خلالی یا نگینی ریز خرد کنید. داخل یک تابه را کمی روغن یا کره بریزید و پیاز را اضافه کنید. سپس نمک، فلفل و زردچوبه را اضافه کنید و کمی تفت دهید تا طعم خامی ادویه ها از بین برود.

 

 

مرحله چهارم: لپه و مرغ را با پیاز تفت دهید

 

رب گوجه‌ فرنگی را اضافه کنید و کمی تفت دهید تا هم رنگ آن باز شود و هم طعم خامی ندهد. لپه و مرغ ریش ریش شده را اضافه کنید و کمی تفت دهید. به اندازه ۱/۲ لیوان آب مرغ به مواد تابه اضافه کنید. ۱۰ دقیقه صبر کنید تا طعم آن، به خورد مواد برود.

 

 

مرحله پنجم: برنج را آبکش کنید و مایه لپه و مرغ را لابه‌لای آن بریزید

 

در یک قابلمه برنج را در مقداری آب بجوشانید و آبکش کنید. کف قابلمه را ته دیگ دلخواهتان بگذارید و برنج را روی آن بریزید. یک لایه مایه لپه و مرغ ریش ریش شده را روی برنج بریزید. دوباره لایه ها را تکرار کنید تا برنج و مایه لپه تمام شود. در ظرف را بگذارید و ۴۰ دقیقه صبر کنید تا لپه پلو دم بکشد.

 

 

۴- طرز تهیه لپه پلو بدون گوشت

 

در طرز تهیه لپه پلو بدون گوشت، برای مایه داخل لپه پلو، باید گوشت را حذف کنید. بعد از خیساندن و آبکش کردن لپه، آن را در کمی روغن و پیاز تفت دهید. لپه را با آب بپزید و بعد از اینکه آب آن کشیده شد و پخت، آن را لابه لای برنج دم کشیده بریزید. سپس لپه پلو را به مدت ۴۰ دقیقه دم کنید.

 

 

۵- طرز تهیه لپه پلو با کوفته قلقلی

 

طرز تهیه لپه پلو با کوفته قلقلی

 

در طرز تهیه لپه پلو با گوشت قلقلی، گوشت چرخ کرده را با پیاز رنده و آبگیری شده، به همراه ادویه ها مخلوط کنید و ورز دهید. بعد از آماده شدن، آن را به اندازه کمی بزرگ تر از یک گردو در آورید و در روغن تفت دهید تا طلایی شود.

لپه آبکش شده را با آب بپزید و بعد از پخت با مقداری رب گوجه تفت دهید و کوفته ها را اضافه کنید. برنج را آبکش کنید و بین آن را مایه لپه و گوشت قلقلی بریزید. در ظرف را بگذارید و اجازه دهید لپه پلو دم بکشد.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه قیمه شاه عباسی یا قیمه لا پلو « 

 

 

۶- طرز تهیه لپه پلو دمی

 

طرز تهیه لپه پلو دمی

 

لپه پلو را می توانید به صورت دمی و آبکش درست کنید. برای درست کردن دمی لپه پلو، برنج را از آبی که در آن خیس کرده اید، بکشید. برنج را در یک قابلمه بریزید و روی آن را به اندازه یک بند انگشت آب بریزید و اجازه دهید آب بجوشد. مخلوط لپه (با مرغ، گوشت یا گوشت چرخ کرده) را به آن اضافه کنید. وقتی آب برنج کشیده شد، یک دمکنی روی آن بگذارید و حرارت را کم کنید. ۳۰ تا ۴۰ دقیقه صبر کنید تا دمی لپه پلو آماده شود.

 

 

بیشتر بخوانید « طرز تهیه نخود پلو با کشمش پلویی به ۳ روش «

 

 

کالابرگ الکترونیک