۴۰ خواص شیره خرما و عوارض آن + طبع، مصلح و مقدار مجاز مصرف

۴۰ خواص شیره خرما و عوارض آن + طبع، مصلح و مقدار مجاز مصرف


7 آذر 1401 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
40 خواص شیره خرما و عوارض آن + طبع، مصلح و مقدار مجاز مصرف
فهرست محتوا پنهان

شیره خرما بهترین جایگزین شکر و شیرین‌کننده‌های مضر برای علاقه‌مندان به طعم‌های شیرین است. بررسی کتیبه‌های خط میخی تمدن بین‌النهرین نشان می‌دهد که در آن زمان از شیره خرما به عنوان شیرین‌کننده اصلی غذاها استفاده می‌کردند. خواص شیره خرما برای سلامت بدن موجب شده تا هنوز هم این عصاره طبیعی و خوشمزه بسیار پرطرفدار باشد. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش می‌توانید با خواص شیره خرما برای سلامتی آشنا شوید. همچنین در مورد مقدار مجاز مصرف شیره خرما، کالری و ارزش غذایی شیره خرما و طبع و مصلح آن به تفصیل توضیح داده‌ایم.

 

 

ارزش غذایی شیره خرما

 

ارزش غذایی شیره خرما

 

شیره خرما نوعی شربت کاراملی را رنگ قهوه‌ای تیره است که طعم بی‌نظیری از میوه خرما دارد و از ترکیب آب و خرما تهیه می‌شود. این شیره سرشار از مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌های قوی است و یکی از سالم‌ترین انواع شیرین‌کننده‌های طبیعی محسوب می‌شود.

شیره خرما حاوی گلوکز و فروکتوز است و به همین دلیل برای افرادی که از افت قند خون رنج می‌برند و کسانی که مشکل لوزالمعده دارند و بدنشان قادر به تحمل قند ساکارز نیست، بسیار مناسب است.

مقادیر بسیار زیاد آنتی‌اکسیدان در این عصاره شیرین موجب شده تا بسیاری از افراد از شیره خرما به جای قند و شکر استفاده کنند. شیره خرما حاوی ویتامین‌های گروه B و ویتامین C است و مقدار زیادی آهن، اسید فولیک، فسفر، پتاسیم و منیزیم دارد.

 

طبع و مصلح شیره خرما

 

طبع شیره خرما در طب سنتی گرم و خشک است و از همین رو برای افراد سردمزاج و بلغمی بسیار مفید است. بهترین مصلح شیره خرما «سرکه» است. از دیگر مصلحات شیره خرما می‌توان به آب انار، بادام، سکنجبین، عرق گلاب و کاهو اشاره کرد.

 

فواید و خواص شیره خرما برای سلامتی

 

فواید و خواص شیره خرما برای سلامتی

 

شیره خرما فواید بی‌نظیری برای سلامتی بدن دارد و یک عصاره خوش‌طعم و مفید برای افزایش انرژی و تقویت سیستم ایمنی بدن است. در ادامه می‌توانید با مهم‌ترین خواص شیره خرما برای سلامتی آشنا شوید.

 

۱- افزایش انرژی از فواید شیره خرما

 

یکی از مهم‌ترین خواص شیره خرما در طب سنتی افزایش انرژی است. شیره خرما کالری زیادی دارد و می‌تواند برای ساعت‌ها انرژی مورد نیاز بدن را فراهم کند. مصرف شیره خرما موجب شادابی و کاهش احساس خستگی و بی‌حالی در کودکان و دانش آموزان می‌شود.

 

۲- درمان یبوست با شیره خرما

 

شیره خرما مقدار فیبر زیادی دارد و از همین رو در بدن درست مثل یک «ملین» عمل می‌کند. استفاده از شیره خرما موجب بهبود حرکات روده و جلوگیری و درمان یبوست می‌شود.

 

۳- بهبود سیستم گوارش با مصرف شیره خرما

 

یکی دیگر از خواص شیره خرما برای سلامتی بهبود عملکرد سیستم گوارش است. درواقع مصرف شیره خرما به دلیل فیبر فراوانی که دارد موجب بهبود هضم و همچنین افزایش باکتری‌های مفید در دستگاه گوارش می‌شود و به سلامت معده و روده کمک می‌کند.

حتما بخوانید  16 خوراکی ضروری در برنامه غذایی برای عضله سازی

 

۴- خواص شیره خرما برای چشم

 

خواص شیره خرما برای چشم

 

شیره خرما سرشار از کاروتینوئید و ویتامین A است که برای سلامت چشم و بهبود بینایی بسیار مفید هستند. مصرف شیره خرما می‌تواند خطر خشکی چشم و بیماری‌های چشمی را کاهش دهید و به سلامت چشم‌ها و همچنین به بهبود بینایی کمک کند.

 

۵- خواص شیره خرما در بارداری

 

شیره خرما یکی از مفیدترین مواد غذایی در دوران بارداری است. مهم‌ترین خاصیت شیره خرما برای خانم‌های باردار کمک به باز شدن رحم و آسان‌تر کردن فرآیند زایمان است. مصرف شیره خرما می‌توانید ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن مادر و جنین را فراهم کند و برای جلوگیری از کم خونی در دوران بارداری بسیار مفید است.

 

۶- خواص شیره خرما برای کم خونی

 

شیره خرما سرشار از آهن و اسید فولیک است و می‌تواند به درمان کم خونی کمک کند. «فولات» موجود در شیره خرما موجب افزایش تولید خون در بدن می‌شود و آهن طبیعی موجود در آن برای افزایش گلبول‌های قرمز خون مفید است. اگر به کم خونی مبتلا هستید، بهتر است از شیره خرما در رژیم غذایی روزانه خود استفاده کنید.

 

۷- رفع خستگی ذهنی با مصرف شیره خرما

 

شیره خرما سرشار از ویتامین‌های گروه B است که برای اعصاب مفید هستند و سلول‌های عصبی را تقویت می‌کنند. مصرف شیره خرما می‌تواند به افزایش سرزندگی و همچنین رفع خستگی ذهنی و جسمی بعد از یک روز پرمشغله کمک کند.

 

۸- خواص شیره خرما برای چاقی

 

اگر به شدت لاغر هستید و به دنبال راهی برای چاقی می‌گردید، بهتر است از همین امروزه شیره خرما را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید. این ماده غذایی کالری بالایی دارد و مصرف روزانه آن منجر به افزایش وزن در افراد لاغر‌اندام می‌شود.

 

۹- فواید شیره خرما برای پوست

 

فواید شیره خرما برای پوست

 

شیره خرما حاوی ویتامین C و ویتامین D است و مصرف آن می‌تواند به افزایش خاصیت ارتجاعی پوست کمک کند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در شیره خرما خاصیت ضد پیری دارند و از تجمع ملانین در بدن جلوگیری می‌کنند. به خاطر داشته باشید که مصرف بیش از حد شیره خرما به دلیل طبع گرمی که دارد، می‌تواند سبب ایجاد جوش و آکنه شود.

 

۱۰- خواص شیره خرما برای مردان

 

شیره خرما یکی از مفیدترین مواد غذایی برای سلامت جنسی مردان است. مصرف شیره خرما موجب افزایش میل جنسی و باروری در مردان می‌شود و برای سلامت اندام‌های جنسی مردان نیز بسیار مفید است.

 

۱۱- سلامت استخوان‌ها با خوردن شیره خرما

 

یکی دیگر از خواص شیره خرما در طب سنتی برای سلامتی بدن، محافظت از استخوان‌ها است. شیره خرما حاوی مقدار زیادی کلسیم و منیزیم است که به تقویت و استحکام استخوان‌ها کمک می‌کند. شیره خرما خاصیت ضد‌التهابی دارد و برای جلوگیری از آرتریت و تسکین درد مفاصل و بهبود علائم روماتیسم نیز بسیار مفید است.

 

۱۲- کنترل کلسترول از فواید شیره خرما

 

از دیگر خواص شیره خرما برای سلامتی بدن می‌توان به کنترل کلسترول اشاره کرد. شیره خرما مقدار چربی و کلسترول پایینی دارد و از همین رو برای کنترل سطح کلسترول بسیار مفید است.

 

۱۳- فواید شیره خرما برای ورزشکاران

 

فواید شیره خرما برای ورزشکاران

 

شیره خرما سرشار از پروتئین است و به سلامت عضلات و افزایش انرژی بدن کمک می‌کند. مصرف شیره خرما می‌تواند کالری مورد نیاز برای بدن ورزشکاران را تأمین کند و به فرآیند عضله‌سازی و بهبود عملکرد عضلات بدن نیز بسیار مفید است.

 

۱۴- سم‌زدایی بدن با شیره خرما

 

یکی از شگفت‌انگیزترین خواص شیره خرما برای سلامتی «سم‌زدایی بدن» است. مصرف شیره خرمای طبیعی به دلیل آنتی‌اکسیدان‌های قوی که دارد، سموم بدن را دفع می‌کند و به پاکسازی بدن کمک می‌کند.

 

۱۵- درمان سرماخوردگی با مصرف شیره خرما

 

شیره خرما سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌های ضروری برای سلامت بدن است. استفاده از شیره خرما برای درمان گلودرد، پایین آوردن تب و درمان خانگی سرماخوردگی بسیار مفید است.

حتما بخوانید  28 خواص پوست هندوانه برای سلامت بدن و مضرات آن + نحوه مصرف

 

۱۶- فواید مصرف شیره خرما برای کاهش وزن

 

خرما حاوی مقدار زیادی فیبر است و از همین رو موجب بهبود فرآیند هضم و همچنین احساس سیری برای مدت طولانی می‌شود. خرما حاوی مقادیر زیادی اسیدهای چرب غیر اشباع است که نقش مهمی در کاهش التهاب در بدن دارد

. التهاب با چاقی و مقاومت به انسولین مرتبط است و از همین رو مصرف غذاهای سالمی همچون شیره خرما می‌تواند به کاهش ریسک ابتلا به چاقی و افزایش سلامت بدن کمک کند.

 

۱۷- خواص شیره خرما برای چاقی صورت

 

خواص شیره خرما برای چاقی صورت

 

از دیگر خواص شیره خرما در طب سنتی برای سلامتی می‌توان به پر شدن صورت و جلوگیری از افتادگی و چروک پوست اشاره کرد. مصرف شیره خرما موجی چاقی بدن و صورت می‌شود و به دلیل وجود پروتئین‌ها و مواد مغذی که دارد برای سلامت پوست و عضلات صورت بسیار مفید است.

 

۱۸- خاصیت شگفت‌انگیز شیره خرما برای درمان سرطان

 

شیره خرما آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی بی‌نظیری برای سلامتی بدن دارد. مصرف این ماده غذایی به حفظ سلامت بدن و کاهش رشد سلول‌های سرطانی کمک می‌کند. شیره خرما از رشد تومورهای بدخیم و خوش‌خیم در بدن جلوگیری می‌کند و برای پیشگیری و درمان سرطان بسیار مفید است.

 

۱۹- خاصیت شیره خرما برای سلامت مغز

 

از دیگر خواص شیره خرما می‌توان به سلامت مغز اشاره کرد. شیره خرما حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که از ابتلا به آلزایمر و زوال عقل جلوگیری می‌کند و برای پیشگیری از بیماری‌های مرتبط با مغز و بهبود حافظه در افراد بالای ۶۰ سال بسیار مفید است.

 

۲۰- جلوگیری از بیماری‌های قلبی

 

شیره خرما به کنترل کلسترول خون کمک می‌کند و مانع رسوب کلسترول در رگ‌های خونی می‌شود. مصرف شیره خرما خطر سکته قلبی را کاهش می‌دهد و به دلیل غنی بودن از پتاسیم برای سلامت قلب و جلوگیری از بیماری‌های قلبی بسیار مفید است.

 

عوارض و مضرات شیره خرما

 

مضرات شیره خرما

 

خاصیت شیره خرما برای بدن بسیار زیاد است، اما به هر حال مصرف زیاد این ماده غذایی می‌تواند برای بدن مضر باشد. توجه داشته باشید که شیره خرما طبع فوق‌العاده گرمی دارد و افراد گرم مزاج ممکن است بعد از مصرف آن دچار علائمی مثل خارش گلو، جوش و حتی دل درد شوند. از همین رو این افراد باید از شیره خرما به مقدار کم و همراه با مصلح آن استفاده کنند.

شیره خرما کالری بالایی دارد و از همین رو نباید به مقدار زیاد مصرف شود. افرادی که قند خون بالایی دارند و یا به بیماری دیابت مبتلا هستند، باید در مصرف شیره خرما بسیار محتاط باشند.

 

نحوه مصرف شیره خرما

 

شیره خرما طعم فوق‌العاده شیرین و خوشمزه‌ای دارد و می‌توانید از آن در وعده صبحانه استفاده کنید. مصرف شیره خرما به عنوان یک شیرین‌کننده برای تهیه انواع دسر و غذا نیز می‌تواند ایده بی‌نظیری باشد.

 

بهترین زمان مصرف شیره خرما

 

بهترین زمان مصرف شیره خرما

 

بهترین زمان مصرف شیره خرما صبح‌ها به عنوان صبحانه است. شیره خرما سرشار از انرژی است و مصرف آن در صبح به افزایش شادابی و سرزندگی در طول روز کمک می‌کند.

 

سوالات متداول

 

شیره خرما را با چی بخوریم؟

 

می‌توانید شیره خرما را همراه با ارده کنجد مصرف کنید و یا از آن برای شیرین کردن انواع اوتمیل و میان وعده‌های سالم استفاده کنید. اضافه کردن شیره خرما به شیر و یا مصرف آن به عنوان شیرین‌کننده طبیعی برای انواع دسر نیز ایده مناسبی است.

 

میزان مصرف شیره خرما در روز چقدر است؟

 

مقدار مصرف شیره خرما برای هر فرد متفاوت است. افراد مبتلا به دیابت بهتر است روزانه از یک قاشق چای‌خوری بیشتر از شیره خرما استفاده نکنند. در شرایط نرمال بهتر است بیشتر از ۱ قاشق غذاخوری شیره خرما در روز مصرف نکنید. مصرف ۲۵ گرم شیره خرما در روز می‌تواند به درمان کم خونی در خانم‌های باردار کمک کند.

 

منابع: basketbulk، kouroshfoods

کالابرگ الکترونیک