بهترین روش تمیز کردن جرم گوش با روغن زیتون

بهترین روش تمیز کردن جرم گوش با روغن زیتون


12 آبان 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
تمیز کردن گوش با روغن زیتون

یکی از قدیمی ترین راه حل ها برای رفع گرفتگی گوش و تمیز کردن جرم گوش استفاده از روغن زیتون است. امروزه نیز بسیاری از افراد به جای استفاده از قطره جرم گیری گوش مقداری روغن زیتون داخل گوش می ریزند و ادعا می کنند که این روش تاثیر زیادی بر درمان این موضوع دارد. اما آیا تمیز کردن گوش با روغن زیتون واقعاً مؤثر است؟ آیا چیزی در مورد عوارض ریختن روغن زیتون در گوش می دانید؟ در این مقاله از سرویس سلامت مجله کوروش می توانید با هر آن چیزی که باید در مورد تمیز کردن جرم گوش با روغن زیتون بدانید، آشنا شوید.

 

 

 

آیا تمیز کردن گوش با روغن زیتون امکان پذیر است؟

 

آیا تمیز کردن گوش با روغن زیتون امکان پذیر است؟

 

جرم گوش به وسیله غدد ورودی کانال گوش تولید می شود. این ترشحات از گوش ما محافظت می کنند و در وضعیت عادی نیاز به تمیز کردن ندارند. اما تجمع بیش از حد ترشحات گوش می تواند موجب کاهش شنوایی شود. به علاوه این موضوع می تواند زمینه تجمع باکتری ها و ایجاد عفونت های گوشی را نیز فراهم کند.

 

عده ای بر این باور هستند که ریختن روغن زیتون در گوش می تواند جرم گوش را در خود حل کند و این مشکل را برطرف نماید. از زمان های دور بهترین روغن برای گوش روغن زیتون است. روغنی که همه ما می دانیم به جز مصرف خوراکی چقدر برای سلامت پوست، مو و حتی تمیز کردن کیف چرمی مان مفید است.

 

یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ برای مدت ۲۴ هفته روی اثربخشی تمیز کردن گوش با روغن زیتون انجام شد. در این مطالعه افراد هر شب گوش خود را به روغن زیتون آغشته می کردند. با گذشت زمان مشخص شد که مقدار جرم گوش این افراد به طور قابل توجهی افزایش پیدا کرد. اما شواهد نشان داد که روغن زیتون در از بین بردن جرم های زیاد گوش نیز تا حدی مؤثر است.

 

 

بیشتر بخوانید: مضرات و عوارض جانبی روغن زیتون

 

 

درمان عفونت گوش با روغن زیتون

 

درمان عفونت گوش با روغن زیتون

 

در کنار تمیز کردن گوش با روغن زیتون بسیاری از افراد نیز از این روغن برای درمان عفونت گوش استفاده می کنند. روغن زیتون خاصیت ضد باکتریایی دارد. اما حقیقت این است که هنوز مشخص نیست که روغن زیتون می تواند بر باکتری هایی که موجب ایجاد عفونت می شوند نیز تاثیر بگذارد یا خیر.

 

نتایج مطالعه ای که در ۲۰۰۳ انجام شد نشان داد افرادی که به عفونت گوش مبتلا هستند و از روغن زیتون استفاده می کنند، درد کمتری را تجربه می کنند. روغن زیتون تا حدودی می تواند درد ناشی از عفونت های گوشی در کودکان را کاهش دهد. برای این امر بهتر است از روغن زیتون با ترکیب عصاره اسطوخودوس و گل همیشه بهار استفاده شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه ۵ مدل پیتزا با گوشت چرخ کرده به روش رستورانی

 

 

بیشتر بخوانید: روغن زیتون در پیشگیری از سکته قلبی و مغزی موثر است؟

 

 

طریقه استفاده از روغن زیتون در گوش

 

طریقه استفاده از روغن زیتون در گوش

 

هر چند که هنوز شواهد روشنی در مورد اثربخشی روغن زیتون برای درمان مشکلات مربوط به گوش وجود ندارد، اما از آن جایی که عوارض ریختن روغن زیتون در گوش به صورت صحیح بسیار ناچیز است، از همین رو هنوز هم بسیاری از افراد ترجیح می دهند تا از این روش استفاده کنند. برای ریختن روغن زیتون در گوش می توانید از یک قطره چکان استفاده کنید. آغشته کردن گوش پاک کن به روغن زیتون نیز ایده مناسبی به نظر می رسد. سپس باید حدود ۲ تا ۳ قطره روغن زیتون داخل گوش بریزید.

 

به هیچ عنوان گوش پاک کن آغشته به روغن زیتون را داخل گوش فرو نکنید. تنها باید ۲ تا ۳ قطره روغن اضافه روی گوش پاک کن داخل گوش چکه کند. استفاده از روغن زیتونی که کمی گرم شده برای این کار بسیار مناسب تر است. برای این کار باید روغن زیتون را تا رسیدن به دمای پوست گرم کنید. برای ریختن روغن زیتون در گوش باید مراحل زیر را دنبال کنید.

 

 

  • به پهلو دراز بکشید و گوش را به سمت بالا نگه دارید.
  • به آرامی قیمت بیرونی گوش خود را به سمت عقب و بالا بکشید تا مجرای گوش باز شود.
  • حالا ۲ تا ۳ قطره روغن زیتون را در دهانه گوش خود بریزید.
  • به آرامی و با نوک انگشت پوست جلوی ورودی مجرای گوش را ماساژ دهید تا روغن به داخل نفوذ کند.
  • ۵ تا ۱۰ دقیقه به همین حالت دراز بکشید.
  • سپس بنشینید و روغن اضافی که از گوش خارج می شود را پاک کنید.
  • می توانید این کار را در شب انجام دهید. سپس صبح روز بعد با استفاده از یک سرم استریل شده و آب گرم داخل گوش را شستشو دهید. بعد از آن سرتان را چند بار تکان دهید تا آب و روغن اضافی از گوش خارج شود.

 

 

مدت زمان استفاده از روغن زیتون برای درمان مشکلات گوش

 

برای تمیز کردن گوش با روغن زیتون این کار را ۱ تا حداکثر ۲ بار در روز و به مدت یک هفته تکرار کنید. اگر هیچ تغییری در درمان گوش انجام نشد حتماً از پزشک کمک بگیرید. فراموش نکنید که استفاده طولانی مدت از این روش می تواند موجب تجمع بیشتر جرم در گوش شود. برای درمان عفونت گوش نیز می توانید ۲ بار در روز به مدت ۳ روز از این روش استفاده کنید. اگر بعد از ۳ روز علائم بهتر نشد، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: آیا روغن زیتون واقعا لاغر کننده است؟

 

 

آیا ریختن روغن زیتون در گوش بی خطر است؟

 

آیا ریختن روغن زیتون در گوش بی خطر است؟

 

اگر به روش صحیح و به اندازه از روغن زیتون داخل گوش استفاده کنید، هیچ خطری برای سلامت شما نخواهد داشت. توجه داشته باشید افرادی که پرده گوش آن ها آسیب دیده و یا به بیماری ها و مشکلات مربوط به گوش مبتلا هستند، به هیچ عنوان نباید از این روش استفاده کنند. فرو کردن گوش پاک کن آغشته به روغن زیتون داخل گوش می تواند به پرده گوش آسیب وارد کند و خطر ابتلا به عفونت های گوشی را افزایش دهد. برای استفاده از روغن زیتون می توانید آن را کمی گرم کنید. مراقب باشید که برای درمان جرم گوش روغن زیتون داغ را داخل گوش نریزید.

حتما بخوانید  طرز تهیه خورش فسنجان با گوشت تکه‌ای به روش مجلسی و روغن افتاده

 

توجه داشته باشید که ممکن است برخی افراد به روغن زیتون حساسیت نشان دهند و دچار خارش و واکنش های آلرژیک شوند. از همین رو بهتر است قبل از تمیز کردن گوش با روغن زیتون حتماً آن را روی بخش کوچکی از پوست امتحان کنید. زمانی که مطمئن شدید پوست شما به روغن زیتون حساسیت نشان نمی دهد، می توانید اقدام به ریختن روغن زیتون در گوش کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: دلایل و نشانه های حساسیت به زیتون و روغن زیتون

 

 

چه زمانی باید جرم گوش را تمیز کنید؟

 

چه زمانی باید جرم گوش را تمیز کنید؟

 

گوش ما به طور طبیعی ترشحاتی دارد که برای حفظ سلامت آن مفید هستند و همانند یک سد از ایجاد عفونت در گوش جلوگیری می کنند. ترشحات گوش در بخش یک سوم بیرونی گوش ما از ورود گرد و غبار و آلودگی به داخل گوش جلوگیری می کنند. از همین رو نباید این ترشحات را تمیز کنید. گوش ما توانایی این را دارد که خود ر تمیز کند و ترشحات اضافی را از گوش خارج کند.

 

با این حال زمانی که جرم گوش زیاد شود و در اثر عوامل مختلفی مثل فرو کردن گوش پاک کن داخل گوش جمع شود، لازم است تا گوش را تمیز کنید. عدم توجه به این موضوع می تواند موجب بروز مشکلاتی در شنوایی و آسیب دائم به شنوایی شود. اگر متوجه شدید که ترشحات گوش شما حالت غیر طبیعی دارد و مثل همیشه نیست بهتر است قبل از هر اقدامی نزد پزشک بروید و برای درمان اقدام کنید. در ادامه می توانید با مهم ترین علائم تجمع جرم در گوش آشنا شوید.

 

 

  • کم شدن میزان شنوایی
  • احساس درد و پری در گوش
  • حس کردن صدا در گوش
  • گرفتگی گوش
  • وزوز کردن کوش

 

 

جمع بندی نهایی

 

هر چند که در مورد ریختن روغن زیتون در گوش هنوز مطالعات زیادی انجام نشده است. اما بسیاری از افراد بعد از امتحان کردن این روش از اثربخشی آن مطمئن شدند. اگر احساس می کنید ترشحات گوش شما زیاد شده و یا در گوشتان احساس سنگینی و پری دارید، بهتر است این روش را امتحان کنید. فراموش نکنید که این روش برای همه افراد مناسب نیست. افرادی که به روغن زیتون آلرژی دارند و یا به بیماری ها و مشکلات جدی گوش مبتلا هستند، نباید از این روش استفاده کنند. در صورت تمیز کردن گوش با روغن زیتون اگر بهبودی بعد از چند روز حاصل نشد، حتماً از یک پزشک کمک بگیرید.

 

 

منابع: healthline، earworx، almanac

کالابرگ الکترونیک