۷ دلیل خشکی پوست در بارداری و ۶ روش درمان خانگی آن

۷ دلیل خشکی پوست در بارداری و ۶ روش درمان خانگی آن


25 دی 1401 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
خشکی پوست در بارداری

خشکی پوست در بارداری یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که معمولاً به دلیل نوسانات هورمونی ایجاد می‌شود. درواقع تغییرات هورمونی در بارداری در برخی افراد موجب درخشان شدن پوست می‌شود و در برخی دیگر موجب می‌شود تا پوست خشک و چروکیده شود. حقیقت این است که خارش و خشکی پوست در بارداری امری کاملاً طبیعی است و موضوع نگران کننده‌ای نیست، اما به‌ کارگیری راهکارهای کاربردی می‌تواند این خشکی آزاردهنده را درمان کند. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش می‌توانید با دلایل خشک شدن پوست در بارداری و همچنین روش‌های درمان خشکی پوست در بارداری آشنا شوید.

 

 

علت خشکی پوست در بارداری

 

علت خشکی پوست در بارداری

 

نوسانات هورمونی در بارداری موجب بروز تغییرات زیادی در بدن می‌شود. بسیاری از افراد در دوران هورمونی با عوارضی مثل خشکی و پوسته پوسته شدن پوست و قرمزی و خارش پوست مواجه می‌شوند. در این شرایط خاصیت ارتجاعی پوست کاهش پیدا می‌کند و پوست رطوبت طبیعی خود را از دست می‌دهد.

اما تغییرات هورمونی تنها دلیل خشکی پوست در بارداری نیستند و عوامل دیگری نیز در خشک شدن پوست در این دوران مؤثر هستند. در ادامه می‌توانید با مهم‌ترین دلایل خشکی پوست در بارداری آشنا شوید.

 

۱- تغییرات هورمونی

 

اولین علت خشکی پوست در بارداری، تغییرات هورمونی است. نوسانات هورمونی موجب می‌شود تا پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست بدهد و خشک شود و فرد علائمی مثل خشکی، پوسته پوسته شدن، خارش و قرمزی پوست را تجربه کند.

 

۲- استرس

 

استرس علت خشکی پوست در بارداری

 

با شروع بارداری حالات روحی و روانی مادر نیز کمی تغییر می‌کند. بسیاری از افراد به طور ناخواسته در این دوران با استرس‌ها و فشارهای روانی روبرو می‌شوند و این موضوع به طور مستقیم روی خشکی پوست در بارداری مؤثر است.

 

۳- تغییر در رژیم غذایی

 

باردار شدن موجب می‌شود تا عادات غذایی شما تغییر کند و خوردن برخی خوراکی‌ها برایتان چندان دلچسب به نظر نرسد و از طرفی به خوردن برخی خوراکی‌های دیگر علاقه پیدا کنید. این تغییر در رژیم غذایی موجب می‌شود تا خاصیت ارتجاعی پوست تغییر کنید و پوست شما خشک‌تر به نظر برسد.

 

۴- کم آبی بدن

 

کم آبی علت خشکی پوست در بارداری

 

در دوران بارداری بدن برای برآورده کردن نیازهای جنین در حال رشد به مایعات بیشتری نیاز دارد و از همین رو بدن یک خانم باردار همیشه در معرض کم آبی قرار دارد. کم آبی بدن موجب می‌شود تا پوست صورت و بدن فرد باردار خشک شود و لطافت و درخشندگی خود را از دست بدهد.

 

۵- شستشوی مکرر پوست

 

در طول بارداری ترشح هورمون‌ها موجب تحریک غدد چربی و چرب شدن پوست می‌شود. در این شرایط ممکن است پوست شما در معرض جوش و آکنه بیشتری قرار بگیرد. اکثر افراد برای کاهش چربی پوست و درمان جوش‌ها به صورت مرتب پوست خود را با شوینده‌های مخصوص پوست چرب می‌شویند.

حتما بخوانید  10 ماسک صورت طبیعی و خانگی برای درمان جای جوش و آکنه

این کار موجب خشک شدن پوست می‌شود و روی ظاهر پوست شما تأثیر می‌گذارد.

 

۶- افزایش قند خون

 

افزایش قند خون علت خشکی پوست در بارداری

 

قند خون برخی افراد در طول بارداری افزایش پیدا می‌کند و این موضوع موجب افزایش کار کلیه‌ها و تکرر ادرار می‌شود. زمانی که آب بیشتری از بدن دفع شود، بدن ما بیشتر در معرض کم آبی قرار می‌گیرد و در نتیجه ممکن است فرد با خشکی پوست صورت و بدن روبرو شود.

 

۷- تغییر شکل و اندازه بدن

 

یکی دیگر از دلایل خشک شدن پوست در بارداری تغییر شکل و اندازه بدن است. در طول بارداری بدن دچار تحولات گسترده‌ای می‌شود و همانطور که جنین رشد می‌کند، پوست شروع به کشیده شدن می‌کند. از دست دادن خاصیت ارتجاعی پوست در طول بارداری موجب خشک شدن و نازک شدن پوست زن باردار می‌شود.

پوست برخی افراد در این دوران حساس‌تر می‌شود و با کاهش رطوبت درخشندگی خود را از دست می‌دهد. تیرگی پوست در بارداری هم یکی از موارد مورد توجه زنان باردار است.

 

خارش و خشکی پوست در بارداری از چه زمانی آغاز می‌شود؟

 

خارش و خشکی پوست در بارداری از چه زمانی آغاز می‌شود؟

 

به طور کلی خشکی پوست در اوایل بارداری و ۳ ماهه اول شروع می‌شود و در برخی موارد ممکن است تا ۳ ماهه سوم ادامه پیدا کند. معمولاً پوست صورت و دست بیشتر در معرض خشکی قرار دارد.

در برخی زنان حامله خشکی پوست در نواحی آرنج، زانو و پاشنه پا نیز ایجاد می‌شود. در برخی افراد نیز ممکن است خشکی و خارش پوست بارداری در نواحی ران، سینه و بازوها ایجاد می‌شود.

 

روش‌های پیشگیری از خشکی پوست در بارداری

 

روش‌های پیشگیری از خشکی پوست در بارداری

 

*برای جلوگیری از خشکی پوست در بارداری سعی کنید از شوینده‌های ملایم برای شستشوی صورت و بدن استفاده کنید.

*برای نرم کردن پوست از روغن‌های طبیعی و لوسیون‌های بدون عطر و بدون نفت استفاده کنید.

*به منظور پیشگیری از خشکی پوست در دوره حاملگی سعی کنید از پوشیدن لباس‌هایی با الیاف مصنوعی و پلاستیکی اجتناب کنید.

*در برابر خاراندن پوست مقاومت کنید، زیرا خاراندن پوست موجب ایجاد ترک و پوسته پوسته شدن پوست شما می‌شود.

*اگر پوست خشکی دارید، از شنا کردن در استخر خودداری کنید. زیرا آب کلردار استخر می‌تواند ناراحتی و خشکی پوست را بیشتر کند.

*در طول روز آب بیشتری بنوشید و مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار را تا حد امکان کاهش دهید.

*سعی کنید در طول بارداری از میوه‌های تازه و سبزیجات آب‌دار و سبز بیشتر استفاده کنید.

*برای جلوگیری از خشکی پوست صورت و بدن در بارداری از چربی‌های سالم مثل روغن زیتون، زیتون سبز و زیتون سیاه، آجیل و میوه آووکادو استفاده کنید.

*با انجام مدیتیشن، یوگا و تکنیک‌های تنفسی و گوش کردن به موسیقی‌های آرام استرس و اضطراب را از خود دور کنید.

*برای پیشگیری از خارش و خشکی پوست صورت در بارداری قبل از قرار گرفتن در معرض نور خورشید حتماً از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنید.

*از دوش گرفتن با آب داغ پرهیز کنید، زیرا این کار موجب از بین رفتن چربی طبیعی پوست می‌شود.

*بعد از شستن صورت و بدن بلافاصله از لوسیون‌ها و کرم‌های طبیعی استفاده کنید.

*اگر در منطقه‌ای با آب و هوای خشک زندگی می‌کنید، از بخور برای افزایش رطوبت هوا استفاده کنید.

 

درمان خشکی پوست در بارداری

 

درمان خشکی پوست در بارداری

 

در اکثر مواقع درمان خشک شدن پوست در بارداری بسیار راحت است و با به‌کارگیری روش‌های خانگی درمان می‌شود. در ادامه می‌توانید با روش‌های مؤثر برای درمان خشکی پوست در بارداری آشنا شوید.

حتما بخوانید  بهترین روش های درمان سریع جوش زیر پوستی صورت و چانه

 

۱- بیشتر آب بنوشید

 

اولین روش درمان خشکی پوست در بارداری مصرف آب و مایعات بیشتر است. تحقیقات نشان می‌دهد که زنان باردار باید روزانه حدود ۱۲ لیوان آب بنوشند تا دچار کم آبی نشوند. سعی کنید در طول روز از آب، دمنوش‌های بدون کافئین و آبمیوه‌های سالم بیشتر استفاده کنید.

 

۲- از سبزیجات و میوه‌های آبدار استفاده کنید

 

در طول بارداری سعی کنید از میوه‌ها و سبزیجات آبدار به مقدار بیشتری استفاده کنید. سبزیجات و میوه‌هایی مثل خیار، اسفناج و هندوانه برای تأمین آب مورد نیاز بدن مناسب هستند و از کم آبی بدن جلوگیری می‌کنند.

 

۳- از روغن‌ها و لوسیون‌های طبیعی استفاده کنید

 

از روغن‌ها و لوسیون‌های طبیعی برای درمان خشکی پوست استفاده کنید

 

برای درمان خشکی پوست در بارداری سعی کنید روزانه چند بار با استفاده از لوسیون‌ها و روغن‌های طبیعی پوست استفاده کنید. استفاده از روغن‌های طبیعی به حفظ رطوبت پوست و افزایش حالت کشسانی پوست کمک می‌کند و مانع ترک‌های پوستی و خشک شدن پوست می‌شود.

 

۴- از دستگاه بخور استفاده کنید

 

اگر در منطقه‌ای با آب و هوای خشک زندگی می‌کنید، می‌توانید برای حفظ رطوبت فضا و مراقبت از پوست خشک در بارداری از یک دستگاه بخور استفاده کنید. بهتر است دستگاه بخور را در اتاق خواب و یا مکانی که معمولاً در آنجا وقت سپری می‌کنید، قرار دهید.

 

۵- از کرم ضد آفتاب استفاده کنید

 

یکی از مهم‌ترین علت‌های خشکی پوست در بارداری، قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. سعی کنید در طول روز از ضد آفتاب استفاده کنید و هر ۲ ساعت یک بار ضد آفتاب را تمدید کنید.

 

۶- از ماسک شیر و ماست استفاده کنید

 

از ماسک شیر و ماست استفاده کنید

 

ماست و شیر حاوی پروتئین و اسید لاکتیک هستند که پوست را سم‌زدایی می‌کنند و به کاهش خشکی پوست و جوانسازی پوست کمک می‌کنند. برای درمان خشکی پوست صورت در دوران بارداری می‌توانید از ماسک ماست استفاده کنید و مقداری شیر را روی پوست صورت و بدن خود ماساژ دهید. این کار به حذف سلول‌های مرده و مرطوب شدن پوست شما کمک می‌کند.

 

بیشتر بخوانید: ریزش مو در بارداری و روش های پیشگیری و درمان

 

عوارض خشکی پوست در بارداری چیست؟

 

عوارض خشکی پوست در بارداری چیست؟

 

خشکی پوست در بارداری موجب می‌شود تا ظاهر پوست شما تغییر کند و تمایل زیادی به خاراندن پوست داشته باشید. خاراندن پوست موجب می‌شود تا روی پوست ترک یا زخم‌هایی ایجاد شود. افرادی که قبل از بارداری سابقه اگزما داشته باشند، با خشک شدن پوست در این دوران ممکن است علائم شدیدتری را تجربه کنند و دچار مشکلات جدی شوند.

 

سوالات متداول

 

آیا خشکی پوست در بارداری طبیعی است؟

 

خشک شدن پوست در بارداری امری طبیعی است که معمولاً در اثر تغییرات هورمونی، کم آبی بدن و تغییر در رژیم غذایی ایجاد می‌شود.

 

آیا خشکی پوست در بارداری و جنسیت جنین با هم مرتبط است؟

 

برخی از قدیمی‌ها معتقد هستند که بین خشکی پوست دست در بارداری و جنسیت جنین ارتباط مستقیمی وجود دارد و اگر پوست دست زن باردار خشک شود، یعنی فرزند او پسر است. از طرف دیگر لطیف شدن و نرم شدن پوست نیز نشانه دختر بودن جنین است.

 

آیا خشکی پوست از علائم بارداری است؟

 

به دلیل تغییرات هورمونی خشکی شدید پوست یکی از علائم بارداری است.

 

 

منابع: parenting.firstcry، verywellfamily

کالابرگ الکترونیک