طرز تهیه شربت خاکشیر و آبلیمو برای درمان گرمازدگی و پیشگیری از آن

طرز تهیه شربت خاکشیر و آبلیمو برای درمان گرمازدگی و پیشگیری از آن


11 مرداد 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه شربت خاکشیر و آبلیمو + ۴ فواید آن برای درمان گرمازدگی

احتمالاً در مورد شربت خاکشیر و آبلیمو برای رفع گرمازدگی چیزهایی شنیده‌اید. این شربت در طب سنتی به عنوان بهترین درمان برای هیدراته کردن بدن و جلوگیری از بروز علائم گرمازدگی استفاده می‌شود پس می‌توانید علاوه بر پیشگیری و درمان گرمازدگی در تابستان، آن را در برنامه غذایی یک ماهه رمضان هم جا دهید. اما دستور تهیه شربت خاکشیر و آبلیمو در طب سنتی چگونه است؟ شربت خاکشیر چطور بدن را خنک می‌کند؟ در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش می‌توانید با فواید خاکشیر و آبلیمو برای رفع گرمازدگی و طرز تهیه شربت خاکشیر با آبلیمو آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد معجزه خاکشیر و آبلیمو در رفع گرمازدگی پاسخ خواهیم داد.

 

مواد لازم برای تهیه ۱ لیوان شربت خاکشیر و آبلیمو

 

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
خاکشیر ۲ قاشق غذاخوری
شکر ۲ قاشق غذاخوری
لیمو ترش ۲ عدد
آب ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار

 

مدت زمان آماده سازی شربت خاکشیر و آبلیمو: ۱۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه شربت خاکشیر با آبلیمو

 

مراحل طرز تهیه شربت خاکشیر با آبلیمو

 

درست کردن شربت خاکشیر و آبلیمو در فصل تابستان یکی از بهترین روش‌ها برای تأمین آب و املاح مورد نیاز بدن و پیشگیری از گرمازدگی و بی‌حالی است. برای تهیه این شربت می‌توانید شکر را حذف کنید یا بنا به ذائقه خودتان از مقدار لیمو ترش کمتر یا بیشتری استفاده کنید. در ادامه می‌توانید با مراحل درست کردن شربت خاکشیر با آبلیمو در رفع گرمازدگی آشنا شوید.

مرحله اول؛ شستن خاکشیر

خاکشیر درواقع دانه‌هایی ریز است که معمولاً با برگ و خاشاک زیادی همراه است. در طرز تهیه شربت خاکشیر به هر روشی ابتدا باید دانه‌های خاکشیر را بشورید. برای شستن خاکشیر باید آن را در یک کاسه بریزید و به آن آب اضافه کنید. سپس با یک چنگال خاکشیر و آب را هم بزنید و کمی صبر کنید تا خاکشیرها ته‌نشین شوند. سپس آب را خالی کنید. این کار را چند بار تکرار کنید تا تمام خاک و آلودگی‌های خاکشیر شسته شود.

بعد از این کار باید خاکشیر را با آب ترکیب کنید و آن را به آرامی به ظرف دیگری منتقل کنید تا اگر شن و سنگریزه ته ظرف وجود دارد، از دانه‌های خاکشیر جدا شود. این کار را نیز چندین بار تکرار کنید تا خاکشیر شما کاملاً تمیز شود.

مرحله دوم؛ خیساندن خاکشیر

 

خیساندن خاکشیر برای شربت خاکشیر با آبلیمو

 

بعد از شستن خاکشیرها در این مرحله از طرز تهیه شربت خاکشیر با آبلیمو باید خاکشیرها را در یک لیوان بریزید و مقداری آب ولرم یا جوش به آن اضافه کنید. اجازه دهید خاکشیر برای چند دقیقه در آب بماند تا کاملاً باز شود و برای تهیه شربت آماده شود.

حتما بخوانید  ۶ طرز تهیه چیپس پرتقال روی شوفاژ و بخاری، در فر، آفتاب و ایرفرایر

مرحله سوم؛ فریز کردن خاکشیر

بهتر است از خاکشیر یخ‌زده به جای خاکشیر معمولی استفاده کنید. برای این کار باید خاکشیرها را با مقداری آب در قالب یخ بریزید و برای چند ساعت در فریزر قرار دهید تا کاملاً منجمد شوند.

مرحله چهارم؛ آماده کردن شربت خاکشیر و آبلیمو

در این مرحله از طرز تهیه شربت خاکشیر و آبلیمو باید شکر را با آب ترکیب کنید. سپس لیموترش‌ها را آب بگیرید و در شربت بریزید (اگر لیمو ترش ندارید از ۲ یا ۳ قاشق غذاخوری آبلیمو باکیفیت استفاده کنید). یک قالب خاکشیر یخ‌زده به شربت اضافه کنید و آن را هم بزنید تا ذرات خاکشیر با آب ترکیب شود. این شربت برای پذیرایی از مهمان‌ها در روزهای گرم تابستانی نیز گزینه مناسبی است.

در صورت تمایل برای تهیه خاکشیر، شکر و آبلیمو از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش آنلاین، تلفنی یا حضوری اقدام کنید.

فواید خاکشیر و آبلیمو برای درمان گرمازدگی

 

فواید خاکشیر و آبلیمو در درمان گرمازدگی

 

با گرم شدن هوا و افزایش شدت نور آفتاب احتمال گرمازدگی برای افرادی که بیرون از منزل فعالیت می‌کنند، بیش از سایر مواقع است. از زمان‌های قدیم از فواید خاکشیر برای کاهش حرارت بدن و رفع تب استفاده می‌شد. امروزه نیز این دانه‌های معجزه‌آسا هنوز هم در طب سنتی برای درمان بسیاری از مشکلات و بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ترکیب خاکشیر با آبلیمو یکی از بهترین شربت‌های مفید ضد عطش برای جلوگیری از گرمازدگی است. یک شربت خوشمزه و خنک که می‌تواند حرارت بدن را کاهش دهد و علائم گرمازدگی را درمان کند. در ادامه می‌توانید با چند معجزه خاکشیر و آبلیمو در رفع گرمازدگی آشنا شوید.

۱- تأمین املاح مورد نیاز بدن

در طب سنتی یکی از بهترین روش‌های درمان گرمازدگی و تأمین املاح ضروری بدن مصرف خاکشیر با لیمو ترش تازه است. از آن جایی که بدن ما در گرما عرق می‌کند و املاح و مواد معدنی زیادی را از دست می‌دهد، بنابراین نوشیدن آب به تنهایی نمی‌توانید این مواد معدنی را به بدن بازگرداند. مصرف شربت خاکشیر و آبلیمو در زمان گرمازدگی بدن می‌تواند املاح و مواد ضروری بدن را تأمین کند.

۲- خنک کردن بدن

 

خنک کردن بدن با شربت خاکشیر و آبلیمو

 

شربت خاکشیر و آبلیمو یک معجون بی‌نظیر برای خنک کردن بدن در هوای گرم محسوب می‌شود. خاکشیر طبع سرد و تری دارد و جالب است بدانید که این دانه‌ها موجب خنک شدن بدن از درون و همچنین کاهش حرارت بدن می‌شوند و از طرفی در هیدراته کردن بدن نیز مؤثرند.

۳- جلوگیری از گرمازدگی

اما اگر هنوز در مورد خواص خاکشیر و آبلیمو برای رفع گرمازدگی دو‌دل هستید، باید بگوییم که ترکیب این دو ماده یکی از شگفت‌انگیزترین نوشیدنی‌ها برای درمان و جلوگیری از گرمازدگی است.

لیمو ترش تازه به دلیل غنی بودن از ویتامین C بدن را ضدعفونی می‌کند و به شادابی بدن و افزایش انرژی کمک می‌کند. پزشکان طب سنتی توصیه می‌کنند که در فصل گرما هر دو روز یک بار از آب یک عدد لیمو ترش در ترکیب با آب یا از ترکیب لیموترش با خاکشیر استفاده کنید.

حتما بخوانید  دلیل تلخی قورمه سبزی چیست | ۱۱ روش آسان رفع تلخی قورمه سبزی

۴- کاهش احساس تشنگی

مصرف شربت خاکشیر و آبلیمو به خصوص به صورت ناشتا موجب می‌شود تا در طول روز احساس تشنگی کمتری را تجربه کنید. دانه‌های خاکشیر آب را به خود جذب می‌کنند، از همین رو می‌توانند به خوبی بدن را هیدراته کنند و از احساس خشکی دهان و تشنگی مفرط نیز جلوگیری کنند.

بیشتر بخوانید: گرمازدگی در کودکان و نوزادان و روش‌های پیشگیری و درمان

نکاتی که باید در مورد مصرف خاکشیر و آبلیمو برای درمان گرمازدگی بدانید

 

نکاتی که باید در مورد مصرف خاکشیر و آبلیمو در گرمازدگی بدانید

 

  • افرادی که با خوردن خاکشیر به اسهال مبتلا می‌شوند، باید آن را داخل قالب‌های یخی بریزند و در فریزر قرار دهند. سپس خاکشیرهای منجمد شده را به ترکیب آب و آبلیمو اضافه کنید.
  • شربت خاکشیر و آبلیمو در گرمازدگی بسیار مفید است، اما اگر این شربت را ناشتا مصرف کنید می‌تواند موجب افزایش سوخت و ساز بدن و جلوگیری از احساس تشنگی در شما شود.
  • مصرف شربت خاکشیر و آبلیمو برای جلوگیری از عارضه یبوست و نیز گرمازدگی در خانم‌های باردار مفید است. اما خاکشیر خاصیت شل کنندگی دارد و از همین رو خانم‌های باردار نباید به مقدار زیاد این شربت استفاده کنند.
  • افرادی که طبع سردی دارند، بهتر است به شربت خاکشیر و آبلیمو مقداری گلاب، عسل یا عرق نعنا اضافه کنند.
  • جهت مصرف خاکشیر و آبلیمو برای رفع گرمازدگی می‌توانید ابتدا خاکشیر را در هاون بکوبید و سپس از آن برای تهیه شربت استفاده کنید تا اثربخشی بیشتری داشته باشد.
  • مصرف خاکشیر در برخی افراد موجب سردرد می‌شود، اگر جزو این دسته از افراد هستید، باید از خوردن شربت خاکشیر و آبلیمو و شربت خاکشیر ساده اجتناب کنید.
  • در صورت تمایل به شربت خاکشیر و آبلیمو ۱ یا ۲ قاشق غذاخوری گلاب نیز اضافه کنید. ترکیب خاکشیر و گلاب و آبلیمو بی‌نظیر است چون از خواص گلاب هم پیشگیری و درمان گرمازدگی است.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شربت گلاب به ۶ روش مختلف

سوالات متداول

مهم‌ترین خواص خاکشیر و آبلیمو برای رفع گرمازدگی چیست؟

از مهم‌ترین فواید خاکشیر و آبلیمو در درمان گرمازدگی می‌توان به پیشگیری از گرمازدگی، تأمین املاح بدن، خنک کردن بدن و کاهش احساس تشنگی اشاره کرد.

شربت خاکشیر و آبلیمو چطور موجب خنک شدن بدن می‌شود؟

شربت خاکشیر و آبلیمو یک معجون بی‌نظیر برای خنک کردن بدن در هوای گرم محسوب می‌شود. خاکشیر طبع سرد و تری دارد و موجب خنک شدن بدن از درون و همچنین کاهش حرارت بدن می‌شود و از طرفی در هیدراته کردن بدن نیز مؤثر است.

طرز تهیه شربت خاکشیر و آبلیمو برای گرمازدگی چگونه است؟

برای تهیه شربت خاکشیر و آبلیمو جهت درمان گرمازدگی باید ابتدا خاکشیرها را بشویید و آن‌ها را با مقداری آب در قالب یخ و در فریزر قرار دهید تا منجمد شوند. سپس آب، شکر و آب لیموترش تازه را با هم ترکیب کنید، یک قالب خاکشیر یخ‌زده به شربت اضافه کنید و مواد را به خوبی هم بزنید تا با هم ترکیب شوند.

 

کالابرگ الکترونیک