طرز تهیه پنیر برشته (پنیر واویج) خوشمزه به روش اصیل گیلانی

طرز تهیه پنیر برشته (پنیر واویج) خوشمزه به روش اصیل گیلانی


28 فروردین 1403 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه پنیر برشته (پنیر واویج) خوشمزه به روش اصیل گیلانی

پنیر برشته که برخی آن را با نام پنیر سرخ شده تالش و پنیر بیج هم می‌شناسند، یکی از غذاهای خوشمزه گیلانی یا بهتر بگوییم شمالی است که نوعی املت پنیری به حساب می‌آید. این غذای ساده، روش تهیه آسانی دارد و با برنج یا نان سرو می‌شود. پنیر برشته همچنین یک غذای عالی، سیرکننده و مغذی برای گیاهخواران و یک صبحانه مقوی و کامل است. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش روش طرز تهیه پنیر برشته یا پنیر واویج گیلانی و نکات پخت و خوشمزه شدن آن را به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه پنیر برشته گیلانی (برای ۴ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
پنیر صبحانه (پنیر سیامزگی، فتا یا لیقوان) ۴۰۰ گرم
تخم مرغ ۴ عدد
سیر تازه ۲ حبه
کره ۵۰ گرم
شوید خشک ۱ قاشق غذاخوری
زردچوبه و فلفل سیاه به مقدار لازم
روغن سرخ کردنی به مقدار کافی
نان یا برنج برای سرو پنیر برشته

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۵ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت پنیر برشته: ۱۰ دقیقه

میزان کالری پنیر برشته در ۲۲۶ گرم: حدود ۶۲۰ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه پنیر برشته یا پنیر سرخ شده تالش

مراحل طرز تهیه پنیر برشته یا پنیر سرخ شده تالش

طرز تهیه پنیر بیج یا پنیر واویج بسیار راحت و طعم این غذا هم بسیار لذیذ است. همچنین عطر فوق‌العاده‌ای دارد. در ادامه مراحل طرز تهیه پنیر برشته را دنبال کنید.

مرحله اول: کره و پنیر را تفت دهید

ابتدا سیرها را پوست بگیرید. آنها را ریز خرد کنید و کنار بگذارید. یک تابه را روی حرارت بگذارید و کره و کمی روغن سرخ کردنی در آن بریزید. اجازه دهید کره کمی ذوب شود. سیرها را به تابه اضافه کنید تا تفت بخورند و عطر آنها خارج شود ولی نسوزند.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه حشو ماهی شکم‌ پر جنوبی روی منقل و در فر

در صورت تمایل می‌توانید انواع کره حیوانی یا گیاهی و روغن سرخ کردنی را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله دوم: تخم مرغ‌ها را اضافه کنید

پنیر سیامزگی، فتا یا لیقوان را کم کم به ترکیب روغن و کره اضافه کنید و مدام هم بزنید تا پنیر و روغن با هم تفت بخورند. بعد از تفت خوردن پنیر، یک تخم مرغ را در تابه بشکنید و مواد را هم بزنید تا تخم مرغ کاملا ببندید. سپس تخم مرغ‌های دیگر را یکی یکی اضافه کنید و هر بار تخم مرغ‌ها را هم بزنید تا تمام شوند.

در صورت تمایل انواع پنیر صبحانه و تخم مرغ را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

مرحله سوم: بقیه مواد پنیر برشته را اضافه کنید

در این مرحله، شوید خشک، فلفل سیاه و زردچوبه را به تخم مرغ برشته اضافه کنید و هم بزنید تا به طور یکنواخت عطر و طعم بگیرد. حدود ۱ تا ۲ دقیقه بعد، شعله را خاموش کنید. پنیر برشته را در ظرف سرو بریزید و همراه با نان یا برنج سرو کنید.

سبزی خشک شوید، زردچوبه، فلفل سیاه، انواع نان و برنج را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

روش تهیه پنیر برشته رولی

طرز تهیه پنیر برشته رولی

این روش تهیه پنیر برشته، بیشتر مجلسی است و محلی‌ها کمتر آن را درست می‌کنند. برای این روش پخت پنیر برشته، در یک کاسه، پنیر، تخم مرغ، سیر خرد شده یا پودر سیر، زردچوبه و شوید را بریزید و به قدری بزنید تا پنیر، نرم شده و با دیگر مواد یکدست شود.

سپس در یک تابه، ترکیب کره و روغن را بریزید و روی حرارت بگذارید تا کره ذوب شود. کره و روغن که داغ شدند، مایه پنیر برشته را در تابه بریزید تا به طور یکدست کف تابه پخش شود. صبر کنید تا یک طرف پنیر برشته بپزد و طلایی شود. سپس آن را برگردانید و سمت دیگر آن را هم بپزید و سرخ کنید.

حتما بخوانید  ۵ روش طرز تهیه ترشی فلفل تند و شیرین مجلسی، سریع و فوری

برای سرخ کردن طرف دیگر، باز هم کمی روغن یا کره اضافه کنید. وقتی هر دو طرف پنیر برشته شده پخت، آن را از تابه بیرون بیاورید و به صورت رولی بپیچید و سرو کنید.

پودر سیر را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

نکات مهم در طرز تهیه پنیر واویج گیلانی

نکات طرز تهیه پنیر واویج گیلانی

  • برای طرز تهیه پنیر سرخ شده اگر از کره استفاده می‌کنید، بهتر است کمی روغن سرخ کردنی مایع هم اضافه کنید تا کره در هنگام ذوب شدن، زود نسوزد.
  • افزودن تخم مرغ‌ها باید متناسب با اندازه پنیر باشد. به ازای ۱۰۰ گرم پنیر، ۱ عدد تخم مرغ استفاده کنید.
  • در این غذا هم می‌توانید از شوید تازه و هم از شوید خشک استفاده کنید.
  • افزودن سیر به پنیر سرخ شده، اختیاری است ولی اگر سیر اضافه کنید، خوشمزه‌تر می‌شود. می‌توانید به جای سیر، پودر سیر به کار ببرید.
  • در طرز تهیه پنیر برشته گیلانی از نمک استفاده نمی‌شود چون خود پنیر شور است.

فوت و فن های خوشمزه شدن پنیر برشته

پنیر برشته با چه غذایی خورده می‌شود؟

از چه پنیری برای تهیه پنیر برشته استفاده کنیم؟

در اصل گیلانی‌ها از پنیر دبیج یا پنیر سیامزگی برای تهیه پنیر سرخ شده یا پنیر برشته استفاده می‌کنند ولی اگر به این پنیر دسترسی ندارید، می‌توانید از پنیر بلغاری، پنیر لیقوان، پنیر خامه‌ای یا پنیر فتا که طعم آنها به شوری می‌زند، استفاده کنید.

پنیر برشته با چه غذایی خورده می‌شود؟

پنیر برشته یک وعده مقوی برای صبحانه است ولی چون نوعی املت به حساب می‌آید می‌توانید آن را با نان یا برنج سرو کنید. همچنین سرو کردن آن در کنار دیگر غذاها مثل سبزی پلو هم متداول است.

کالابرگ الکترونیک