طرز تهیه ۷ غذای مخصوص شب عید در گیلان

طرز تهیه ۷ غذای مخصوص شب عید در گیلان


8 اسفند 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
غذای مخصوص شب عید در گیلان
فهرست محتوا پنهان

غذای شب عید گیلانی‌ها چیست؟ گیلانی‌ها برای شب عید عموما غذاهای سنتی گیلان را درست می‌کنند. از معروف‌ترین غذاهای گیلانی‌ها برای شب عید کوکو اشپل، ماهی سفید شکم پر و ترش تره است. البته چند غذای مجلسی گیلانی هم برای غذای شب عید طبخ می‌شود. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با طرز تهیه چند غذای شب عید گیلانی‌ها آشنا شوید.

 

 

۱- ماهی سفید شکم پر

ماهی سفید شکم پر مجلسی

 

مدت زمان آماده سازی: ۴۰ دقیقه
مدت زمان پخت: ۱۲۰ دقیقه
کالری در هر ۱۰۰ گرم ماهی شکم پر: ۲۹۸ کالری

 

ماهی سفید یکی از بهترین و خوشمزه‌ترین ماهی‌های شمال کشور است که طعم بسیار لذیذی دارد. «ماهی سفید شکم پر» معروف‌ترین غذای مخصوص شب عید در گیلان است که به روش‌های مختلفی طبخ می‌شود.

 

برای درست کردن این ماهی خوشمزه به صورت شکم پر معمولاً ابتدا ماهی با استفاده از چاشنی‌های ساده‌ای مثل نمک، فلفل و کمی زردچوبه مزه‌دار می‌شود. سپس داخل شکم ماهی با مخلفات و رب انار و سبزی پر می‌شود و شکم ماهی با نخ و سوزن دوخت می‌شود و داخل فر قرار می‌گیرد.

 

درست کردن این غذای محبوب برای شب عید نوروز مستلزم رعایت فوت و فن‌هایی خاص و ماهرانه است. برای خواندن طریقه درست کردن ماهی سفید شکم پر می‌توانید به مقاله طرز تهیه ماهی سفید شکم پر مراجعه کنید.

 

 

۲- سبزی پلو با ماهی

 

سبزی پلو با ماهی از غذاهای شب عید گیلان

 

مدت زمان آماده سازی: ۱۸۰ دقیقه
مدت زمان پخت: ۲۰دقیقه
میزان کالری در هر ۱۰۰ گرم برنج و ۱۰۰ گرم ماهی: ۳۰۵ کالری

 

«سبزی پلو با ماهی» یکی از قدیمی‌ترین غذاهای ایرانی و از لذیذترین غذاهای مخصوص شب عید در گیلان است که برخلاف سایر شهرها به وسیله ماهی سفید سرخ شده آماده می‌شود. عطر دلچسب سبزی پلو در کنار طعم بی‌نظیر ماهی سفید آنقدر خوشمزه است که مزه آن را هیچ‌گاه فراموش نخواهید کرد.

 

طریقه درست کردن سبزی پلو ماهی شب عید بسیار ساده است. تنها باید سبزی‌های مختلف را با برنج ترکیب کنید و ماهی را بعد از مزه دار شدن در روغن سرخ کنید. برای خواندن طرز تهیه سبزی پلو ماهی شب عید به صورت دقیق و حرفه‌ای می‌توانید به مقاله طرز تهیه سبزی پلو با ماهی مراجعه کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه کتلت گوشت چرخ کرده رستورانی + فیلم آموزش تهیه

 

 

۳- خورش فسنجان

 

فسنجان از غذاهای شب عید گیلان

 

مدت زمان آماده سازی: ۲۰ دقیقه
مدت زمان پخت: ۱۸۰ دقیقه
کالری در هر ۲۰ قاشق فسنجان: ۹۰۰ کالری

 

«خورش فسنجان» یکی از لذیذترین و اصیل‌ترین خورش‌های مجلسی ایرانی است که طعم گیلانی آن با تمام استان‌های دیگر متفاوت است. فسنجان یک غذای مخصوص شب عید در گیلان است که برخلاف اکثر شهرها که فسنجان را شیرین می‌خورند طعم نسبتاً ترشی دارد و از همین رو خوردن آن برای افرادی که به غذاهای شیرین علاقه‌ای ندارند، واقعاً لذت‌بخش است. خورش فسنجان گیلانی به سیاه خورش معروف است.

 

طرز تهیه فسنجان گیلانی شباهت زیادی به فسنجان‌های دیگر دارد، اما برای درست کردن این خورش معمولاً از رب محلی ترش گیلان استفاده می‌شود. این موضوع روی طعم و حتی رنگ فسنجان گیلان تأثیر می‌گذارد. برای خواندن طریقه درست کردن خورش فسنجان اصل و خوشمزه به همراه تماشای فیلم آموزش تهیه فسنجان می‌توانید به مقاله طرز تهیه خورش فسنجان رشتی مراجعه کنید.

 

فیلم آموزش طرز تهیه خورش فسنجان را تماشا کنید: 

 

 

۴- قیمه لاهیجان

 

قیمه غذای شب عید گیلان

 

مدت زمان آماده سازی: ۲۰ دقیقه
مدت زمان پخت: ۶۰ دقیقه
کالری در هر ۱۰۰ گرم قیمه چرخ کرده لاهیجان: ۱۸۵کالری

 

«خورش قیمه» یکی از لذیذترین خورشت‌های ما ایرانی‌ها و البته یک غذای مخصوص شب عید در گیلان محسوب می‌شود. در لاهیجان و برخی دیگر از شهرهای گیلان برای درست کردن خورش قیمه به جای گوشت تکه‌ای از گوشت چرخ کرده استفاده می‌شود. مزه خورش قیمه لاهیجان با قیمه‌هایی که تا به حال خورده‌اید کمی متفاوت است.

 

تفت دادن گوشت چرخ کرده در این خورش با انواع ادویه‌ها موجب می‌شود تا گوشت حسابی مزه‌دار و خوشمزه شود. به طور کلی مزه قیمه گیلانی با گوشت چرخ کرده شباهت زیادی به قیمه‌های دیگر دارد. اما اگر تا به حال طعم این نوع قیمه را نچشیده‌اید، پیشنهاد می‌شود یک بار آن را امتحان کنید.

 

برای خواندن طریقه درست کردن قیمه لاهیجان می‌توانید به مقاله طرز تهیه قیمه چرخ کرده لاهیجان مراجعه کنید.

 

 

۵- خورش ترش تره

 

خورش ترش تره از غذاهای معروف گیلان برای عید

 

مدت زمان آماده سازی: ۱۰ دقیقه
مدت زمان پخت: ۴۰ دقیقه

میزان کالری در ۱۲ قاشق غذاخوری ترش تره: ۶۸۰ کالری

 

«خورش ترش تره» یک غذای مخصوص چهارشنبه سوری و شب عید در گیلان است که معمولاً بدون گوشت تهیه می‌شود. این غذای شب عید گیلانی‌ها بسیار لذیذ و سالم است و معمولاً با حبوباتی مثل عدس یا با برنج و حتی آرد برنج درست می‌شود. برخی نیز در طرز تهیه این خورش از مرغ استفاده می‌کنند.

 

در واقع ترش تره شرق گیلان یا منطقه رودسر با مرغ طبخ می‌شود. ترکیب مواد خورش ترش تره با مرغ عبارت است از: لوبیا چیتی یا لوبیا کشاورزی، مرغ، آب نارنج یا آب غوره، سبزی مخصوص به همراه سیر تازه، پیاز نگینی خرد شده. برای خواندن جزییات و طریقه درست کردن خورش ترش تره می‌توانید به مقاله طرز تهیه ترش تره مراجعه کنید.

 

 

۶- کوکو اشپل

 

کوکو اشپل از غذاهای شب عید گیلان

 

زمان آماده سازی: ۱۰ دقیقه
مدت زمان پخت: ۲۰ دقیقه

میزان کالری در ۱۰۰ گرم کوکو اشپل: ۲۰۴ کالری

 

حتما بخوانید  طرز تهیه املت قارچ و سبزیجات به چند روش مختلف

«کوکوی اشپل» اصلی‌ترین غذای مخصوص شب عید در گیلان است که درست کردن آن بسیار ساده و راحت است و از سنتی‌ترین غذاهای گیلان محسوب می‌شود. معمولاً بسیاری از خانواده‌های سنتی در گیلان برای شب عید کوکوی اشپل درست می‌کنند. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه کوکو اشپل گیلانی آشنا شوید.

 

 

مواد لازم برای تهیه کوکوی اشپل گیلانی

 

  • اشپل ماهی سفید: ۳ عدد
  • سبزی (تره، جعفری، شوید، نعناع): ۴۰۰ گرم
  • سیب زمینی: ۳ عدد
  • پیاز: ۱ عدد
  • تخم مرغ: ۵ عدد
  • سیر: ۴ حبه
  • نمک، زردچوبه و فلفل سیاه: به مقدار لازم

 

 

طرز تهیه کوکو اشپل خانگی اصیل گیلان

 

درست کردن کوکو اشپل گیلان بسیار ساده است. برای درست کردن «اشپل کوکو» ابتدا باید سبزی‌ها را خرد کنید. سپس پیاز و سیر را رنده کنید و با سبزی‌های خرد شده ترکیب نمایید. اشپل ماهی سفید خام را بعد از درآوردن پوست، تمیز کردن رگ‌ها و باز کردن تخم‌ها از هم به مایه کوکو اضافه کنید. سپس مواد را با میکسر با گوشتکوب ترکیب کنید تا یکدست شوند.

 

بعد از ترکیب کردن همه مواد مقداری نمک، فلفل و زردچوبه به آن اضافه کنید. تخم مرغ‌ها را به مایه کوکو اضافه کنید و خوب هم بزنید. سپس مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و بعد مایه کوکو اشپل را به صورت کامل در ماهیتابه بریزید و با پشت قاشق خوب پهن کنید. برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه کوکو اشپل به ۳ روش روی لینک مقاله کلیک کنید.

 

 

۷- قورمه سبزی گیلانی

 

طرز تهیه قورمه سبزی شمالی

مدت زمان آماده سازی: ۲۰ دقیقه
مدت زمان پخت: ۹۰۰ دقیقه
میزان کالری در هر ۱۰۰ گرم خورش قورمه سبزی گیلانی: ۱۷۰ کالری

 

«قورمه سبزی» یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای ایرانی است که البته در دسته بهترین غذاهای مخصوص شب عید در گیلان نیز قرار دارد. قورمه سبزی گیلانی معمولاً شبیه به قورمه سبزی سایز شهرها آماده می‌شود. تنها تفاوتی که این خورش در گیلان دارد این است که بعد از آماده شدن خورش گوجه و بادمجان سرخ شده روی آن قرار می‌دهند.

 

ترکیب بادمجان گوجه سرخ شده در کنار قرمه سبزی طعم بسیار لذیذی پیدا می‌کند. برای درست کردن قرمه سبزی خوشمزه و اصیل با همه فوت و فن‌های طرز تهیه آن می‌توانید به مقاله طرز تهیه قرمه سبزی گیلانی مراجعه کنید.

 

 

سوالات متداول

 

در طرز تهیه کوکوی اشپل غذای شب عید گیلانی‌ها از چه مواد اولیه‌ای استفاده می‌شود؟

 

در کوکوی اشپل گیلانی از ترکیب اشپل ماهی سفید، سبزی‌های معطر، سیب زمینی، پیاز، تخم مرغ، سیر و نمک و فلفل سیاه استفاده می‌شود.

 

 

معروف‌ترین غذای مخصوص شب عید در گیلان چیست؟

 

کوکوی اشپل و ترش تره و ماهی سفید شکم پر ۳ غذای شب عید گیلانی‌ها هستند که اکثر خانواده‌های سنتی در شب تحویل سال این غذاها را طبخ می‌کنند.

 

 

سبزی پلو با ماهی گیلانی چه فرقی با سبزی پلو ماهی دیگر شهرها دارد؟

 

اهالی گیلان برای درست کردن سبزی پلو با ماهی به جای ماهی حلوا و ماهی‌های جنوب بیشتر از ماهی سفید استفاده می‌کنند.

 

 

قیمه گیلانی چه تفاوتی با خورش قیمه دارد؟

 

قیمه گیلانی یک غذای مخصوص شب عید نوروز در گیلان است که در خیلی از شهرهای این استان برای درست کردن آن به جای گوشت قیمه‌ای تکه‌ای از گوشت چرخ کرده استفاده می‌شود.

 

 

کالابرگ الکترونیک