پختن شلغم در شیشه | بهترین روش پخت شلغم برای درمان سرماخوردگی

پختن شلغم در شیشه | بهترین روش پخت شلغم برای درمان سرماخوردگی


21 دی 1402 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
پختن شلغم در شیشه

پختن شلغم در شیشه یکی از روش‌های جالب پخت این سبزی ریشه‌ای مفید و خوشمزه است. شلغم یکی از مفیدترین خوراکی‌ها برای درمان سرماخوردگی و تقویت سیستم ایمنی بدن است که باید به روش درستی پخته شود تا مواد مغذی و ویتامین‌های خود را از دست ندهد. دستور پخت شلغم در شیشه از چین آمده است. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با بهترین نحوه پختن شلغم داخل شیشه برای درمان فوری سرماخوردگی آشنا شوید.

مواد لازم برای پختن شلغم در شیشه

مواد لازم  مقدار مورد نیاز
شلغم به مقدار لازم
آویشن و نمک به مقدار لازم

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۰ دقیقه
مدت زمان پخت شلغم در شیشه: ۱۵۰ دقیقه
کالری هر ۱۰۰ گرم شلغم پخته: حدود ۴۰ کیلوکالری

مراحل پختن شلغم در شیشه

مراحل پختن شلغم در شیشه

پختن شلغم در شیشه موجب حفظ کلیه مواد معدنی و ویتامین‌های شلغم می‌شود و فواید آن را چند برابر می‌کند. در طب سنتی چینی معمولا از این روش برای پخت شلغم استفاده می‌شود. اما روش صحیح پخت شلغم داخل شیشه چگونه است؟ در ادامه می‌توانید با روش پختن شلغم تو شیشه به طور کامل آشنا شوید.

مرحله اول؛ شلغم‌ها را بشویید و برای پخت آماده کنید

در اولین مرحله از پختن شلغم بخارپز در شیشه باید شلغم‌ها را با آب سرد و یک اسکاچ سیمی خوب بشویید. سپس قسمت ریشه شلغم را با فاصله ۲ تا ۳ سانتی‌متری از آن ببرید. برای پخت شلغم نباید سر و ته شلغم را به طور کامل ببرید، این کار موجب از بین رفتن طعم و مزه شلغم و کاهش خواص شلغم می‌شود.

به خاطر داشته باشید که برای پختن شلغم در شیشه باید از شلغم‌های سفت و ریز استفاده کنید. شلغم نرم و درشت برای این روش پخت مناسب نیست.

مرحله دوم؛ شلغم‌ها را در شیشه بجوشانید

شلغم‌ها را در شیشه بجوشانید

در این مرحله از طرز تهیه شلغم بخارپز در شیشه باید هر ۱ تا ۲ عدد شلغم را در یک شیشه بریزید و درب شیشه را ببندید. هیچ آبی در شیشه نریزید. اگر اندازه شلغم‌ها درشت است، می‌توانید آن را خرد کنید و در شیشه بریزید. در ادامه یک قابلمه آب روی شعله گاز قرار دهید و شیشه شلغم را داخل قابلمه بگذارید. صبر کنید تا آب شروع به جوشیدن کند، سپس شعله گاز را کم کنید و صبر کنید تا شلغم‌ها به آرامی بپزند.

حتما بخوانید  4 طرز تهیه خامه گیاهی خانگی مرحله به مرحله

مرحله سوم؛ شلغم‌ها را مزه‌دار کنید

بعد از حدود ۲ و نیم ساعت که شلغم‌ها پختند، شعله گاز را خاموش کنید. صبر کنید تا شیشه کمی خنک شود، سپس آن را از قابلمه خارج کنید. درب شیشه را باز کنید و شلغم‌ها را همراه با آب آن‌ها در یک ظرف بریزید. حتما از آب شلغم نیز در کنار شلغم پخته شده استفاده کنید.

برای مزه‌دار کردن شلغم می‌توانید مقداری نمک و آویشن به آن بزنید و سپس شلغم‌ها را میل کنید. این شلغم سرشار از مواد مغذی است و به درمان سرماخوردگی شما کمک زیادی می‌کند.

در صورت تمایل می‌توانید نمک و آویشن را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه شلغم در شیشه

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه شلغم در شیشه

  • شلغم یکی از مفیدترین سبزیجات برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا است که درست مثل پنی‌سیلین طبیعی عفونت را در بدن از بین می‌برد و به تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود علائم سرماخوردگی کمک می‌کند.
  • برخی افراد به جای پختن شلغم در شیشه، شلغم‌ها را در کیسه فریزر می‌ریزند و داخل قابلمه آب جوش می‌پزند. در این روش نیز همه املاح شلغم حفظ می‌شود، اما از آن جایی که برای این کار از پلاستیک استفاده می‌شود، ممکن است برای بدن مضر باشد. پیشنهاد می‌شود به جای کیسه پلاستیکی برای تهیه شلغم از ظرف شیشه‌ای استفاده کنید.
  • برای تهیه شلغم بخارپز شده در شیشه به هیچ عنوان سر و ته شلغم را جدا نکنید. بعد از پخت کامل شلغم می‌توانید، سر و ته و پوست شلغم را جدا کنید و بعد آن را میل کنید.
  • قبل از پخت شلغم حتما آن را به خوبی با یک برس یا اسکاچ سیمی بشویید تا آلودگی‌های آن به طور کامل از بین برود.
  • به خاطر داشته باشید که در روش پختن شلغم در شیشه، آب شلغم بیشتر از خود شلغم برای سلامت مفید است. بنابراین حتما در کنار شلغم از آب آن نیز استفاده کنید.
  • از آن جایی که اکثر شلغم‌ها اندازه بزرگی دارند و به راحتی در شیشه قرار نمی‌گیرند، می‌توانید شلغم‌ها را خرد کنید و در شیشه بریزید و سپس در آب جوش قرار دهید.
  • شلغم سرشار از ویتامین C، آنتی اکسیدان‌های قوی، ویتامین A، ویتامین E و سلنیوم است و در آن ترکیباتی به نام «گلوکوزینولات» وجود دارد که به پاکسازی ریه‌ها و کاهش التهاب کمک زیادی می‌کند.
  • برای پختن شلغم در شیشه سعی کنید از شلغم‌های سفت، ریز و توپری که پوست صاف و براقی دارند استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که شلغم‌هایی که سنگین‌تر هستند مزه بهتری دارند. به طور کلی شلغم‌های ریز معمولا طعم بهتری دارند و شلغم‌های درشت پرخاصیت‌تر هستند. نرم شدن شلغم معمولا نشانه پوک و کهنه بودن آن است.
  • در صورت تمایل می‌توانید برای مزه‌دار کردن شلغم پخته از مقداری فلفل سیاه استفاده کنید. برای تهیه فلفل سیاه به صورت اینترنتی و حضوری می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.
  • برای درمان سرماخوردگی می‌توانید از روش پختن معجون عسل و شلغم در شیشه نیز استفاده کنید. در این روش باید شلغم را خرد کنید و در شیشه بریزید. سپس مقداری عسل به آن اضافه کنید. حالا درب شیشه را محکم ببندید و آن را داخل قابلمه آب قرار دهید و اجازه دهید شلغم با عسل بپزد و نرم شود. بعد از دو ساعت می‌توانید شلغم را از شیشه خارج کنید و برای درمان گلو درد و تورم گلو مصرف کنید. می‌توانید عسل را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.
  • برای پختن شلغم بخارپز در شیشه باید شعله گاز را کم کنید تا شلغم با حرارت ملایم برای چند ساعت بپزد. معمولا پخت شلغم به این روش حدود ۲ تا ۳ ساعت طول می‌کشد. زیاد کردن شعله گاز ممکن است موجب شکستن شیشه شود.
  • به خاطر داشته باشید که برای پختن شلغم حتما از شیشه‌های مقاوم استفاده کنید و حتما شعله گاز را تا حد امکان کم کنید تا شیشه با قرار گرفتن در حرارت زیاد ترک نخورد.
  • برای پختن شلغم در شیشه باید شیشه حاوی شلغم را به صورت افقی در قابلمه قرار دهید تا کاملا در آب قرار بگیرد و شلغم‌ها به خوبی بپزند.
  • جالب است بدانید که خوردن شلغم به صورت خام نیز برای درمان سرماخوردگی مفید است. برخی از آذری‌ها شلغم را به صورت خام و درست مثل ترب، در کنار سبزی خوردن میل می‌کنند.
  • برای درست کردن شلغم در شیشه بهتر است از شلغم‌هایی که اندازه یکسانی دارند، استفاده کنید. این کار موجب می‌شود تا شلغم‌ها در یک زمان مشخص بپزند.
  • برای این که شلغم‌ها راحت‌تر بپزند، می‌تواند در هر شیشه ۱ تا ۲ قاشق آب بریزید و سپس درب شیشه را ببندید و آن را در آب بپزید.
  • اگر خوردن آب شلغم برایتان سخت است، می‌توانید یک قاشق عسل به آن اضافه کنید و بعد آن را میل کنید.
حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه اسنک قارچ و سیب زمینی ساده و پنیری در ساندویچ ساز و تابه

فوت و فن‌های خوشمزه شدن شلغم داخل شیشه

فوت و فن‌های خوشمزه شدن شلغم در شیشه

برای پختن شلغم در شیشه از چه نوع شلغمی استفاده کنیم؟

برای تهیه شلغم پخته در شیشه باید از شلغم‌های ریز و سفت استفاده کنید. اگر شلغمی که برای پخت در شیشه استفاده می‌کنید درشت است، می‌توانید آن را خرد کنید و در شیشه بریزید.

چطور شلغم پخته را مزه دار کنیم؟

برای مزه دار کردن شلغم پخته شده می‌توانید از مقداری نمک، فلفل سیاه و آویشن استفاده کنید.

مصرف شلغم پخته چطور به درمان گلودرد کمک می‌کند؟

در شلغم ماده‌ای به نام گلوکوزینولات وجود دارد که به پاکسازی ریه‌ها و کاهش التهاب گلو و دستگاه تنفسی کمک زیادی می‌کند.

کالابرگ الکترونیک