طرز تهیه حلوا دهین نجف به ۲ روش در فر و بدون فر

طرز تهیه حلوا دهین نجف به ۲ روش در فر و بدون فر


4 اردیبهشت 1401 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه حلوا دهین نجف به 2 روش در فر و بدون فر

حلوا دهین نجف به قدری معروف است که به عنوان یک شیرینی ماه رمضانی در برنامه غذایی یک ماهه رمضان است که حتی در میان ایرانی‌ها هم شناخته شده است. این دسر عربی را در ایام مختلف سال می‌توانید در بازارهای نجف و دیگر شهرهای عراق پیدا کنید ولی خوردن آن در ماه رمضان متداول‌تر است. حلوا دهین را با نام «دهین ابوعلی» هم می‌شناسند و در اصل نوع مرغوب آن دهین ابوعلی نام دارد. در این مقاله از سرویس آشپزی به طرز تهیه حلوا دهین نجف و فوت و فن‌های طرز تهیه آن می‌پردازیم. پیش از آن درباره این حلوا بیشتر بدانید. با مجله کوروش همراه باشید.

 

 

حلوا دهین چیست؟

 

حلوا دهین چیست

 

در خیابان‌ها و گذرگاه‌هایی که به حرم امام‌ علی (ع) منتهی می‌شود، مغازه‌ها و شیرینی‌فروشی‌هایی را می‌بینید که نوعی شیرینی با نام «دهین» می‌فروشند. این شیرینی در بین عراقی‌ها بسیار محبوب است و نوع اصلی آن را با نام «دهین ابوعلی» می‌شناسند.

دلیل این نام‌گذاری این است که فردی به نام «ابوعلی»، بهترین دهین‌های عراقی را می‌پخته است و حالا که از دنیا رفته است، خیلی‌ها خودشان را شاگرد او معرفی می‌کنند و ادعا می‌کنند طرز تهیه حلوا دهین را با همان دستور پخت، بلدند و می‌پزند.

حلوا دهین به خاطر مواد به کار رفته در آن و طبع بسیار گرمی که دارد، همچنین قند و چربی بالا، توصیه می‌شود که بیماران مبتلا به دیابت و چربی خون، از خوردن آن بپرهیزند یا تعادل را رعایت کنند.

حلوا دهین خوشمزه را می‌توانید با مغز گردو، بادام، پودر نارگیل یا ترکیبی از آن‌ها درست کنید. همچنین از روغن حیوانی یا روغن کرمانشاهی می‌توانید در طرز تهیه حلوا دهین عراقی، به جای کره استفاده کنید. در این صورت طعم این حلوا هم قوی‌تر خواهد شد.

 

طرز تهیه حلوا دهین

 

طرز تهیه حلوا دهین

 

مدت زمان آماده سازی مواد: ۲۰ دقیقه
مدت زمان پخت: ۳۰ دقیقه
میزان کالری در ۱۰۰ گرم حلوا دهین: ۵۰۰ کالری

 

مواد لازم برای تهیه حلوا دهین عراقی

 

• آرد سفید: ۱ و ۱/۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• شکر: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• شیر پرچرب: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• روغن: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• پودر نارگیل: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• کره یا روغن حیوانی: ۴۰ گرم
• پودر هل: ۱ قاشق چای‌خوری
• زعفران دم کرده غلیظ: ۱ قاشق چای‌خوری
• گلاب: ۲ قاشق غذاخوری
• گردو و خلال بادام: به میزان دلخواه

  • شیره خرما یا انگور: ۱/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
حتما بخوانید  طرز تهیه شله زرد نذری با تزیین برای ۵۰، ۱۰۰ و ۲۰۰ نفر + فیلم

 

مراحل طرز تهیه حلوا دهین نجفی

 

مراحل طرز تهیه حلوا دهین نجف

 

برای درست کردن حلوا عراقی ابوعلی، فر را از قبل روشن کنید تا گرم شود. دما را روی ۱۵۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. مایه حلوا را آماده کنید و در قالب که از قبل کف آن را با پودر نارگیل و گردو پوشانده‌اید، بریزید. قالب را در فر بگذارید و اجازه دهید به مدت ۳۰ دقیقه بپزید. در نهایت حلوا را در طبقه بالای فر بگذارید تا روی آن برشته شود. وقتی حلوا آماده شد، آن را برش بزنید و سرو کنید.

 

مرحله اول: کف قالب را چرب کنید و پودر نارگیل و گردو قرار دهید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه حلوا دهین عراقی، کره را در یک ظرف بریزید و روی حرارت غیر مستقیم قرار دهید تا ذوب شود. کف قالب یا یک ظرف پیرکس را با مقدار کمی از کره ذوب شده چرب کنید. نصف پودر نارگیل را کف ظرف بریزید. مغزهای گردو‌ را از وسط نصف کنید و با فاصله روی پودر نارگیل قرار دهید. می‌توانید از گردوی پودر شده هم استفاده کنید یا این‌که کلا گردو را از طرز تهیه حلوا دهین حذف کنید.

 

مرحله دوم: شکر، شیر پرچرب و روغن مایع را حرارت دهید

 

در این مرحله، شکر، شیر پرچرب و روغن مایع (یا روغن صافی قنادی) را در یک قابلمه مناسب بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. مواد را به هم بزنید تا حرارت باعث ذوب شدن دانه‌های شکر شود.

 

مرحله سوم: زعفران و گلاب را اضافه کنید

 

زعفران را بسابید و در یک لیوان کوچک بریزید. روی آن را یک قالب یخ کوچک بیندازید، اجازه دهید یخ به مرور با دمای محیط ذوب شود و زعفران رنگ بدهد. یک قاشق چای‌خوری از زعفران را به محلولی که در مرحله قبل درست کردید، اضافه کنید. گلاب را به مواد بیفزایید.

 

مرحله چهارم: آرد، پودر هل و کره را اضافه کنید

 

در این مرحله از طرز تهیه حلوا دهین، شیره خرما را اضافه کنید و مواد را به هم بزنید تا یکدست شود. آرد و پودر هل را جداگانه دو بار از الک ریز بگذرانید. به مرور و طی چند مرحله آرد را به مواد اضافه کنید و هم بزنید. کره‌ای را که از قبل گرم کرده بودید، به قابلمه اضافه کنید. می‌توانید به جای کره از روغن حیوانی هم استفاده کنید.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

 

مرحله پنجم: مایه حلوا دهین را در قالب بریزید

 

در این مرحله غلظت مایه حلوا باید کمی بیش از فرنی باشد. این مایه را به آرامی در قالبی که در مرحله اول آماده کرده‌ بودید، بریزید. سطح روی حلوا را با قاشق یا لیسک صاف کنید. چند بار قالب را روی سطح بکوبید تا حباب‌های داخل مایه حلوا خارج شود. سپس روی آن را با نصف پودر نارگیل باقی‌ مانده و خلال بادام بپوشانید.

حتما بخوانید  طرز تهیه شیرینی کشمشی نرم به سبک بازاری به 2 روش + نکات طلایی

 

مرحله ششم: حلوا دهین را بپزید و سرو کنید

 

فر را از قبل گرم و روی دمای ۱۵۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. قالب حلوای آماده شده را در طبقه وسط فر بگذارید و به مدت ۳۰ دقیقه صبر کنید تا حلوا بپزد. سپس قالب را بعد از نیم ساعت به طبقه اول منتقل کنید. ۲ تا ۳ دقیقه صبر کنید تا لایه روی حلوا، رنگ طلایی بگیرد. قالب را از فر خارج کنید و اجازه دهید حلوا کمی از دما بیفتد. با چاقوی تیز، حلوا را به شکل مربع یا لوزی برش بزنید و سرو کنید.

 

طرز تهیه حلوا دهین ابوعلی بدون فر

 

حلوا دهین بدون فر

 

در طرز تهیه حلوا دهین بدون فر، حتی اگر حلوا را در قابلمه می‌پزید باید آن را در فر هم بگذارید تا به قدر کافی منسجم شود. در این روش می‌توانید یک قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا فضای داخل آن گرم شود. کف قابلمه را یک پایه فلزی بگذارید و قالب را روی آن قرار دهید. دم کنی را روی قابلمه بگذارید و به مدت ۳۰ دقیقه صبر کنید تا حلوا بپزد. سپس قالب را به مدت ۲ تا ۳ دقیقه در طبقه بالای فر بگذارید تا روی آن رنگ طلایی مایل به قهوه‌ای بگیرد.

 

فوت و فن‌های طرز تهیه حلوا دهین نجف

 

*بعد از این که مایه حلوا دهین را آماده کردید، می‌توانید داخل آن را کمی گردوی خرد شده یا پودر آن، خلال بادام یا مغزهای دلخواه بریزید.

*به جای شیره خرما می‌توانید از شیره انگور در طرز تهیه حلوا دهین استفاده کنید.

*خواص حلوا دهین نجفی بسیار زیاد است و می‌توانید آن را به عنوان یک حلوای مقوی در ماه رمضان و در فصل سرما میل کنید.

* حلوا دهین را می‌توانید به عنوان دسر در کنار چای یا قهوه، یا به عنوان دسر بعد از وعده اصلی سرو کنید.

* برای ماندگاری بیشتر حلوا دهین، آن را در یخچال و در ظرف در بسته قرار دهید.

 

سوالات متداول

 

اصالت حلوای دهین به کجا برمی‌گردد؟

 

حلوا دهین اصالتا یک حلوای عراقی است و حلوا دهین نجف که با نام «ابوعلی» شناخته می‌شود، معروف‌تر است.

 

چه کسانی باید در مصرف حلوای دهین احتیاط کنند؟

 

افرادی که بیماری قند خون، چربی خون و اضافه وزن دارند باید در مصرف این حلوا احتیاط کنند.

 

آیا می‌توان شیره خرما یا شیره انگور را از طرز تهیه حلوا دهین حذف کرد؟

 

خیر. شیره خرما یا انگور از مواد اصلی به کار رفته در حلوا دهین هستند. می‌توانید از ترکیب هر دو در مایه حلوا استفاده کرد.

 

یک قاشق حلوا دهین چقدر کالری دارد؟

 

یک قاشق حلوا دهین، معادل حدود ۱۴ گرم، حدود ۶۶ کالری انرژی دارد.

 

کالابرگ الکترونیک