طرز تهیه حلوا پسته ارومیه به روش اصلی با قالب و بدون قالب

طرز تهیه حلوا پسته ارومیه به روش اصلی با قالب و بدون قالب


1 اسفند 1402 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه حلوا پسته ارومیه

حلوا پسته ارومیه یکی از خوشمزه‌ترین سوغاتی‌های این شهر است که معمولا به عنوان شیرینی عید نوروز، شیرینی پذیرایی در مهمانی و مراسم‌ مذهبی و شیرینی ماه رمضان سرو می‌شود. جالب است بدانید که حلوا پسته ای را در اکثر قنادی‌های ارومیه می‌توانید پیدا کنید و بسیار هم محبوب و پرفروش است. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش آموزش طرز تهیه حلوا پسته ارومیه به ۲ روش با قالب و بدون قالب و همه فوت و فن‌های درست کردن این حلوای لذیذ را برای شما آماده کرده‌ایم.


مواد لازم برای تهیه حلوا پسته‌ای ارومیه با قالب

مواد لازم مقدار مورد نیاز
پودر پسته نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
پودر قند ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آرد قنادی یا سه صفر ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
روغن جامد ۳/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
کره ۲۵ گرم
شکلات تخته‌ای ۲۰۰ گرم
پودر هل ۱ قاشق چای‌خوری
گلاب ۱ قاشق غذاخوری

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۰ دقیقه
مدت زمان پخت حلوا پسته ارومیه: ۱ ساعت

مراحل طرز تهیه حلوا پسته ارومیه

مراحل طرز تهیه حلوا پسته ارومیه

درست کردن حلوا پسته در خانه بسیار راحت است، تنها باید سرعت عمل بالایی داشته باشید و با فوت و فن‌های درست کردن این حلوای مجلسی آشنا باشید. در ادامه می‌توانید مراحل طرز تهیه حلوا پسته ارومیه را دنبال کنید.

مرحله اول؛ آرد را تفت دهید

برای تهیه حلوا پسته ارومیه ابتدا باید آرد را ۳ بار الک کنید. یک ماهیتابه را روی حرارت بسیار ملایم قرار دهید و بعد آرد الک شده را در تابه بریزید. آرد را به طور مداوم روی حرارت هم بزنید تا بوی خامی آن گرفته شود. این مرحله حدود ۳۰ تا ۴۰ دقیقه طول می‌کشد. به خاطر داشته باشید که رنگ آرد نباید تیره شود. بعد از تفت دادن آرد شعله گاز را خاموش کنید و آرد را دوباره برای ۲ مرتبه الک کنید تا یکدست شود.

شما می‌توانید آرد را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله دوم؛ آرد را با روغن سرخ کنید

در این مرحله باید کره و روغن جامد را در ماهیتابه بریزید و بعد آرد تفت داده شده را به آن‌ها اضافه کنید. آرد را برای ۵ دقیقه در روغن تفت دهید، سپس حرارت را خاموش و صبر کنید تا این مایه کمی خنک شود.

حتما بخوانید  9 روش شستن لباس های کتان سفید و رنگی با دست و ماشین

شما می‌توانید کره و روغن جامد را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله سوم؛ پودر قند و هل را اضافه کنید

زمانی که مایه حلوا کمی از داغی افتاد، می‌توانید پودر هل و پول قند (طرز تهیه پودر قند) را دو بار الک کنید و به آن اضافه کنید و سپس مواد را هم بزنید تا یکدست شوند. به خاطر داشته باشید که در این مرحله دمای حلوا نباید خیلی سرد یا خیلی داغ باشد، زیرا در این صورت حلوا پسته انسجام خود را از دست می‌دهد.

برای تهیه قند و هل به صورت اینترنتی و حضوری می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

مرحله چهارم؛ پودر پسته را اضافه کنید

در این مرحله باید پودر پسته را همراه با گلاب به حلوا اضافه کنید و مواد را خوب هم بزنید تا حالت خمیری پیدا کنند. اگر پودر پسته آماده ندارید می‌توانید مقداری مغز پسته را پودر کنید. برای این کار مقداری مغز پسته را برای ۱ ساعت در آب گرم قرار دهید و بعد پوست روی مغزها را جدا کنید. سپس مغز پسته را روی پارچه پهن کنید تا کاملا خشک شود. در ادامه می‌توانید پسته‌ها را آسیاب کنید. برای راحتی کار می‌توانید از خلال پسته نیز برای این کار استفاده کنید.

شما می‌توانید گلاب، مغز پسته و خلال پسته را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله پنجم؛ حلوا پسته‌ای را در قالب بریزید

در این مرحله باید برای تزیین حلوا پسته ای ارومیه، شکلات تخته‌ای را خرد کنید و در یک ظرف بریزید و آن را روی حرارت کتری یا سماور در حال جوش قرار دهید تا به روش بن ماری ذوب شود. برای این حلوا باید از قالب‌های سیلیکونی سایز کوچک استفاده کنید. داخل قالب‌ها مقداری شکلات آب شده بریزید.

در صورت تمایل می‌توانید با تکان دادن قالب، شکلات آب شده را در تمام قسمت‌های قالب پخش کنید تا سطح حلوای شما به طور کامل شکلاتی شود. سپس قالب‌ها را برای ۱۰ دقیقه در فریزر بگذارید تا شکلات‌ها سفت شوند. در ادامه باید حلوا پسته را در قالب بریزید و خوب فشار دهید. حلواها را برای ۱۵ دقیقه دیگر در فریزر قرار دهید تا سفت شوند.

مرحله آخر؛ حلوا پسته‌ای را سرو کنید

بعد از این مدت می‌توانید قالب‌های حلوا پسته را از فریزر خارج کنید و برگردانید و در ظرف مورد نظرتان بچینید. نوش جان!

شما می‌توانید انواع شکلات را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

روش تهیه حلوا پسته ارومیه بدون قالب

برای تهیه حلوا پسته ارومیه بدون قالب باید یک لایه پلاستیک فریزری را چرب کنید و روی سینی قرار دهید. حالا مایه حلوا را روی پلاستیک بریزید و یک پلاستیک فریزری دیگر را هم چرب کنید و روی آن قرار دهید. با وردنه حلوا را صاف کنید تا به ضخامت دلخواه برسد. حالا باید حلوا را برای ۲۰ دقیقه در فریزر قرار دهید تا سفت شود.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه ریزوتو ایتالیایی با انواع استاک مرغ و گوشت یا کدو حلوایی

در ادامه می‌توانید حلوا پسته را به با کمک چاقو به اندازه دلخواه برش دهید. برای این که ظاهر حلوای شما جذاب‌تر شود می‌توانید از مقداری شکلات آب شده یا پودر پسته برای تزیین روی آن نیز استفاده کنید.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه حلوا پسته ارومیه

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه حلوا پسته ارومیه

  • برای خوشرنگ شدن حلوا پسته ارومیه می‌توانید مقداری رنگ سبز خوراکی به حلوا اضافه کنید. در اکثر قنادی‌ها از رنگ خوراکی برای خوشرنگ شدن این حلوا استفاده می‌شود.
  • در طرز تهیه حلوا پسته‌ای تنها باید از آرد قنادی یا سه صفر استفاده کنید.
  • الک کردن مواد برای تهیه این حلوا اهمیت زیادی دارد و موجب نرم و لطیف شدن بافت حلوا می‌شود.
  • برای تهیه حلوا پسته ارومیه به هیچ عنوان نباید آرد را بیش از حد تفت دهید که تغییر رنگ دهد. تفت دادن آرد تنها برای از بین رفتن بوی خامی آرد است.
  • زمان اضافه کردن پودر پسته به حلوا پسته نباید مایه حلوای شما سرد شده باشد و باید تنها از داغی افتاده باشد. در صورتی که مایه حلوا در این مرحله سرد شده بود، می‌توانید ۱ دقیقه دیگر آن را روی حرارت قرار دهید تا کمی گرم شود.
  • برای انسجام بیشتر حلوا پسته ارومیه معمولا در شیرینی فروشی‌ها از ۲ قاشق شیر عسلی استفاده می‌کنند.
  • برای تهیه حلوا پسته ارومیه می‌توانید بنا به سلیقه خودتان از شکلات تلخ یا شکلات شیری استفاده کنید.
  • در طرز تهیه حلوای سنتی ارومیه باید از پسته پودر شده استفاده کنید تا بافت حلوای شما لطیف شود.
  • برای تهیه حلوا پسته ارومیه به هیچ عنوان نباید از شکر به جای پودر قند استفاده کنید. اگر به پودر قند دسترسی ندارید، می‌توانید شکر را در آسیاب پودر کنید و بعد آن را الک و برای تهیه این حلوا از آن استفاده کنید.
  • حلوا پسته ارومیه باید به شکل شیرینی‌های کوچک و تک نفره آماده شود، بنابراین اگر به قالب‌های سایر کوچک دسترسی ندارید، آن را روی کیسه فریزر پهن کنید و به اندازه دلخواه برش بزنید.
  • طرز تهیه حلوا پسته بوتیکی تبریز را بلد هستید؟ حلوا پسته‌ تبریزی هم جزو حلوا پسته‌ای‌های مشهور و پرفروش است.

فوت و فن‌های خوشمزه‌تر شدن حلوا پسته ارومیه

چرا حلوا پسته ارومیه بازاری سبز خوشرنگ است؟

برای خوشرنگ شدن حلوا پسته ارومیه معمولا در قنادی‌ها در کنار پودر پسته از مقداری رنگ خوراکی سبز رنگ نیز استفاده می‌شود و از همین رو این حلوا رنگ سبزتری دارد.

علت وا رفتن حلوا پسته ارومیه چیست؟

در صورتی که پودر قند و پودر هل را به ترکیب آرد و روغن اضافه می‌کنید، اگر دمای آرد و روغن خیلی زیاد یا خیلی کم باشد، حلوا انسجام خود را از دست می‌دهد. در این مرحله دمای حلوا باید گرم (نه داغ) باشد.

کالابرگ الکترونیک