۴ روش خشک کردن زالزالک در آفتاب، فر، مایکروویو و دستگاه میوه خشک کن

۴ روش خشک کردن زالزالک در آفتاب، فر، مایکروویو و دستگاه میوه خشک کن


7 آبان 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز خشک کردن زالزالک

خشک کردن زالزالک یکی از بهترین روش‌ها برای نگهداری این میوه مفید و خوشمزه است. برای خشک کردن زالزالک از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. اگر به میوه خشک‌کن دسترسی دارید می‌توانید برای خشک کردن زالزالک از این دستگاه استفاده کنید یا زالزالک را در فر، مایکروویو و زیر نور آفتاب خشک کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با روش‌های طرز خشک کردن زالزالک در خانه و همچنین خواص زالزالک خشک آشنا شوید.

 

طرز خشک کردن زالزالک با دستگاه خشک‌کن میوه

طرز خشک کردن زالزالک با دستگاه خشک‌کن میوه

اگر در خانه دستگاه میوه خشک‌کن دارید، مثل سایر روش‌های خشک کردن میوه ساده‌ترین راه برای خشک کردن زالزالک استفاده از میوه خشک‌کن است. برای این کار باید زالزالک‌ها را بشویید و خوب تمیز کنید. سپس آن‌ها را در سینی میوه خشک‌کن بریزید. دستگاه را روی دمای ۵۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید و اجازه دهید زالزالک‌ها خشک شوند. برای اطمینان از خشک شدن زالزالک‌ها می‌توانید یکی از آن‌ها را از دستگاه خارج کنید و فشار دهید. زمانی که زالزالک خشک و بی‌آب شد، می‌توانید دستگاه را خاموش کنید.

بعد از خشک کردن زالزالک‌ها آن‌ها را در شیشه در بسته و یا پلاستیک‌های زیپ دار قرار دهید. برای افزایش ماندگاری زالزالک خشک می‌توانید آن را در فریزر بگذارید. برای استفاده از خواص زالزالک می‌توانید از زالزالک خشک برای تهیه دمنوش زالزالک استفاده کنید.

روش خشک کردن زالزالک با فر در خانه

طرز خشک کردن زالزالک با فر در خانه

روش بعدی برای خشک کردن میوه زالزالک در خانه، استفاده از فر است. برای این کار باید زالزالک‌ها را بشویید. سپس آن‌ها را در سینی فر بریزید. فر را با دمای ۶۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید و سینی را در طبقه وسط قرار دهید. اجازه دهید زالزالک‌ها برای چند ساعت در فر بمانند. در این روش بهتر است که درب فر را به صورت نیمه باز قرار دهید تا حرارت داخل فر بیش از اندازه زیاد نشود.

بعد از چند ساعت دمای فر را به ۴۰ تا ۵۰ درجه کاهش دهید و در ۲ ساعت نهایی دوباره آن را روی ۶۰ درجه تنظیم کنید. با این روش زالزالک‌ها بهتر خشک می‌شوند و خوشمزه‌تر می‌شوند. در این مدت چندین بار زالزالک‌ها را زیر و رو کنید تا همه قسمت‌های میوه به درستی خشک شود. هر چند می‌توانید با دمای یکسان زالزالک‌ها را در فر خشک کنید، اما کم کردن دمای فر در اوج خشک شدن زالزالک‌ها موجب می‌شود تا بهتر خشک شوند و بیش از حد سفت نشوند.

حتما بخوانید  طرز تهیه دلمه برگ مو بدون گوشت به 2 روش خوشمزه و گیاهی

بعد از این که زالزالک‌ها خشک شدند، فر را خاموش کنید و زالزالک‌ها را برای چند ساعت در فضای آشپزخانه بگذارید تا خنک شوند. معمولا خشک کردن زالزالک در فر از ۴ تا ۷ ساعت طول می‌کشد و این موضوع تا حد زیادی به تازه بودن و آبدار بودن میوه شما بستگی دارد.

طرز خشک کردن زالزالک زیر نور آفتابطرز خشک کردن زالزالک زیر نور آفتاب

یکی از راحت‌ترین و بی‌دردسرترین روش‌های خشک کردن زالزالک در خانه، قرار دادن آن زیر نور آفتاب است. برای خشک کردن زالزالک در آفتاب باید زالزالک‌های شسته را روی یک پارچه نخی و تمیز بریزید و در مقابل نور خورشید قرار دهید. معمولا خشک کردن زالزالک زیر نور خورشید حدود ۶ تا ۱۲ روز طول می‌کشد.

در این مدت بهتر است چند بار زالزالک‌ها را زیر و رو کنید. از آن جایی که شب‌ها هوا سرد و کمی مرطوب می‌شود، بهتر است زالزالک‌ها را جمع کنید و به داخل خانه بیاورید و صبح‌ها دوباره در مقابل خورشید قرار دهید. زمانی که رنگ زالزالک‌ها مایل به قرمز شد، یعنی خشک شده‌اند.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای زالزالک با هسته و بدون هسته

روش خشک کردن زالزالک در مایکروویو

طرز خشک کردن زالزالک در مایکروویو

برای خشک کردن زالزالک در مایکروویو باید میوه‌های شسته شده را در سینی مایکروویو بریزید. در ابتدا دستگاه را روی دمای ۶۰۰ وات تنظیم کنید. بعد از این که میوه‌ها کمی خشک شدند، دمای مایکروویو را به ۳۰۰ وات کاهش دهید. مدت زمان خشک شدن زالزالک در مایکروویو به قدرت دستگاه و همچنین درشتی و آبدار بودن زالزالک‌های شما بستگی دارد.

به طور کلی بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که خشک کردن زالزالک در مایکروویو موجب از بین رفتن خواص آن می‌شود، بنابراین تا حد امکان این میوه را در فر، میوه خشک‌کن یا زیر نور آفتاب قرار دهید.

نکات و فوت و فن‌های خشک کردن زالزالک در خانه

نکات و فوت و فن‌های خشک کردن زالزالک در خانه

  • قبل از خشک کردن زالزالک حتما میوه را به خوبی بشویید. زالزالک‌های کرم‌خورده و آسیب‌دیده را جدا کنید.
  • برای خشک کردن زالزالک سعی کنید از میوه‌های رسیده و سالم استفاده کنید.
  • با خشک کردن میوه حجم آن کاهش پیدا می‌کند و شما می‌توانید زالزالک را در فضای خارج از یخچال قرار دهید و در فصول دیگر آن را مصرف کنید.
  • اگر دوست دارید زالزالک خشک را برای مدت زمان طولانی نگهداری کنید، می‌توانید آن را در کیسه زیپ‌دار بریزید و در فریزر قرار دهید.
  • به خاطر داشته باشید که هر نصف لیوان میوه خشک به اندازه یک لیوان میوه تازه کالری دارد. بنابراین در مصرف زالزالک خشک زیاده‌روی نکنید و به اندازه از آن استفاده کنید.
  • در زمان خشک کردن زالزالک مراقب باشید که میوه‌ها روی هم قرار نگیرند. بهتر است که آن‌ها را در کنار هم قرار دهید هوا به خوبی بین میوه حرکت کند.
  • اگر در زمان خشک کردن زالزالک میوه‌ها بترکند و آب آن‌ها آزاد شود، باید زالزالک‌ها را با دستمال کاغذی خشک کنید.
  • برای خشک کردن زالزالک در مقابل نور خورشید اگر هوا نامساعد شد، به سرعت زالزالک‌ها را بردارید و به مکانی خشک منتقل کنید.
  • برای خشک کردن زالزالک می‌توانید زالزالک‌ها را به صورت ورقه‌ای خرد کنید و بعد خشک کنید.
  • در صورت تمایل می‌توانید انواع خشکبار مثل میوه خشک را به روش‌های آنلاین، تلفنی یا حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.
حتما بخوانید  12 طرز تهیه ته دیگ برنج به روش رستورانی و مجلسی با طعم لذیذ

خواص زالزالک خشک شده

خواص زالزالک خشک شده

زالزالک خشک شده خواص زیادی برای بدن دارد. این میوه سرشار از ویتامین K، A ،E و بتاکاروتن است و خاصیت ضد‌التهابی دارد. از آن جایی که طبع زالزالک سرد و خشک است، بهتر است آن را در کنار غذاهای گرم بخورید تا دچار مشکل نشوید. مصرف زالزالک خشک به ترمیم سلول‌های پوست کمک می‌کند و موجب کاهش قند خون می‌شود.

مصرف زالزالک خشک موجب تعادل فشار‌خون می‌شود. به طوری که افرادی که فشار‌خون بالایی دارند با مصرف این میوه خشک دچار کاهش فشارخون می‌شوند و کسانی که دائما با فشار‌خون پایین مواجه می‌شوند، فشار متعادل را تجربه خواهند کرد.

یکی دیگر از فواید زالزالک خشک سوزاندن چربی‌ها و کاهش وزن است. از دیگر خواص زالزالک خشک می‌توان به تقویت معده، درمان کم خونی، از بین بردن ورم مفاصل در روماتیسم و همچنین افزایش اشتها اشاره کرد. زالزالک خشک سرشار از ویتامین A است و از همین رو برای بینایی مفید است و خطر ابتلا به مشکلات چشمی را کاهش می‌دهد.

از مهم‌ترین خواص زالزالک خشک برای مردان می‌توان به بهبود گردش خون در اندام تناسلی و بهبود عملکرد جنسی در مردان اشاره کرد. مصرف زالزالک خشک برای تسکین سندرم پیش از قاعدگی در زنان مفید است و یک میوه مفید برای سلامت خانم‌ها است. خانم‌های باردار بهتر است قبل از مصرف زالزالک خشک با پزشک مشورت کنند.

بیشتر بخوانید: روش‌های کاشت هسته زالزالک در خانه

سوالات متداول

طریقه نگهداری زالزالک خشک چگونه است؟

برای نگهداری زالزالک خشک باید آن را در ظروف شیشه‌ای در بسته بریزید و در مکانی خشک و خنک قرار دهید.

در چه فصلی زالزالک را خشک کنیم؟

اگر برایتان سوال شده که زالزالک در چه فصلی است، باید بگوییم که این میوه متعلق به اواخر شهریور است و معمولا در اوایل پاییز برداشت می‌شود. در پاییز می‌توانید زالزالک تازه و سالم را تهیه کنید و به یکی از روش‌ها خشک کنید.

علت کپک زدن زالزالک‌ها در زمان خشک کردن در مقابل آفتاب چیست؟

در صورتی که زالزالک‌ها در زمان خشک شدن خیس باشند و روی هم قرار بگیرند و از طرفی شدت نور آفتاب نیز کم باشد، ممکن است زالزالک‌ها کپک بزنند. برای خشک کردن زالزالک‌ها باید آن‌ها را بعد از شستن خشک کنید و سپس با فاصله روی پارچه بریزید تا در برابر نور آفتاب خشک شوند.

 

کالابرگ الکترونیک