۱۰ عرقیات گیاهی برای رفع عطش و تشنگی روزه‌داران

۱۰ عرقیات گیاهی برای رفع عطش و تشنگی روزه‌داران


7 اردیبهشت 1401 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
10 عرقیات گیاهی برای رفع عطش و تشنگی روزه‌داران

نوشیدن عرق‌های گیاهی برای رفع عطش روزه‌داران یک راهکار فوق‌العاده مؤثر است که از کم آبی و بی‌حالی بدن نیز جلوگیری می‌کند. استفاده از عرقیات و درست کردن دمنوش‌های مناسب برای روزه‌داری به شما کمک می‌کند تا هم مقاومت بدن خود را افزایش دهید و هم در طول روز احساس تشنگی کمتری را تجربه کنید. اما بهترین نوشیدنی سنتی برای رفع عطش و گرمازدگی چیست؟ کدام عرقیات گیاهی برای رفع عطش روزه‌داران مناسب است؟ در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش می‌توانید با انواع عرقیجات گیاهی برای رفع عطش روزه‌داران آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد رفع عطش در ماه رمضان با عرق‌های گیاهی پاسخ خواهیم داد.

 

 

بهترین عرق‌های گیاهی برای رفع عطش روزه‌داران

 

بهترین عرق‌های گیاهی برای رفع عطش روزه‌داران

 

استفاده از عرق‌های گیاهی برای رفع عطش روزه‌داران مؤثرتر از هر نوشیدنی دیگری است. شما می‌توانید با اضافه کردن مقداری از عرق طبیعی گیاهان به آب یا درست کردن یک شربت خوشمزه از مزیت‌های این عرقیات بهره‌مند شوید. در ادامه می‌توانید با لیستی از انواع عرقیات گیاهی برای رفع عطش روزه‌داران آشنا شوید.

 

۱- عرق کاسنی

 

«عرق کاسنی» یکی از مفیدترین عرقیات گیاهی برای رفع عطش روزه‌داران است. این عرق طبع سردی دارد و برای جلوگیری از گرمازدگی بدن به خصوص در افراد گرم مزاج بسیار مفید است. استفاده از عرق کاسنی می‌تواند دمای درون بدن را کاهش دهید و به تقویت سیستم گوارشی و کاهش کلسترول خون کمک کند. برای مصرف عرق کاسنی می‌توانید آن را با مقدار کمی سکنجبین و خیار رنده شده ترکیب نمایید و میل کنید.

 

۲- عرق گل گاو زبان

 

عرق گل گاو زبان در ماه رمضان

 

«عرق گل گاو زبان» نیز همانند دمنوش آن یکی از مفیدترین انواع عرقیات در ماه رمضان است. مصرف عرق گل گاو زبان موجب تقویت اعصاب، افزایش نشاط و مقاومت بدن می‌شود و به رفع عطش فرد روزه‌دار نیز کمک زیادی می‌کند. مصرف عرق گل گاو زبان سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و برای شادابی و نشاط روزه‌داران نیز بسیار مفید است.

 

۳- عرق شاه تره

 

یکی از بهترین عرقیات گیاهی برای رفع عطش روزه‌داران «عرق شاه تره» است. برای درمان عطش در طب سنتی نیز معمولاً از عرق شاه تره استفاده می‌شود. عرق شاه تره برای تقویت معده و سیستم گوارش بسیار مفید است و از خشکی گلو و دهان جلوگیری می‌کند. نوشیدن ۲ تا ۳ فنجان عرق شاه تره در فاصله افطار تا سحری موجب می‌شود تا روزه‌داران در طول روز احساس عطش و تشنگی کمتری را تجربه کنند.

حتما بخوانید  ۲۲ مورد از بهترین خوراکی های مفید برای روزهای آلودگی هوا

 

۴- عرق سنبل الطیب

 

کمبود آب بدن و گرمای هوا یکی از مهم‌ترین دلایل بروز سردرد در روزه‌داران است. برای رفع این مشکل می‌توانید در سحری و افطار از مقداری «عرق سنبل الطیب» استفاده کنید. این عرق گیاهی برای پیشگیری و درمان سردرد و جلوگیری از گرمازدگی بسیار مؤثر است و به کاهش سردردهای میگرنی ناشی از گرسنگی نیز کمک می‌کند.

 

۵- عرق هفت گیاه

 

عرق هفت گیاه در ماه رمضان

 

یکی از مهم‌ترین دلایلی که موجب ایجاد عطش و تشنگی شدید در روزه‌داران می‌شود، مصرف شیرینی‌هایی مثل زولبیا و بامیه و افزایش قند خون است. برای برطرف کردن این مشکل می‌توانید شب‌ها بعد از مصرف شیرینی‌های ماه رمضانی از مقداری عرق گیاهی «هفت گیاه» استفاده کنید. توجه داشته باشید که مصرف طولانی مدت و خودسرانه عرق هفت گیاه برای درمان دیابت به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

 

۶- عرق بیدمشک

 

«عرق بیدمشک» از دیگر عرق‌های گیاهی برای رفع عطش روزه‌داران است که به خصوص در فصول گرم سال بسیار مفید است. مصرف این عرق گیاهی از گرمازدگی جلوگیری می‌کند و حس تشنگی و عطش را در روزه‌داران کاهش می‌دهد. این عرق طبع سرد و تری دارد و به کاهش قند خون و جلوگیری از ضعف بدن نیز کمک می‌کند.

 

۷- عرق گل محمدی یا گلاب

 

عرق گل محمدی یا گلاب در ماه رمضان

 

گلاب یا عصاره گل محمدی یکی از مفیدترین انواع عرق‌های گیاهی برای رفع عطش روزه‌داران است. گلاب ضد التهاب، ضد نفخ، تقویت کننده معده و اشتهاآور است و برای پیشگیری از عطش و همچنین درمان گرمازدگی بسیار مؤثر است. برای مصرف گلاب بهتر است آن را به صورت رقیق شده و در شربت یا آب استفاده کنید. مصرف گلاب موجب افزایش احساس نشاط و سرحالی می‌شود و به تقویت قلب و شادابی روزه‌داران نیز کمک زیادی می‌کند.

 

۸- عرق نعناع

 

عرق نعناع در ماه رمضان

 

«عرق نعناع» به خاطر خاصیت خنک کنندگی که دارد، از گرمازدگی جلوگیری می‌کند. استفاده از مقداری عرق نعناع در آب می‌تواند بدن شما را خنک کند و به رفع عطش در ماه رمضان کم زیادی کند. از طرف دیگر مصرف عرق نعناع مانع نفخ و دردهای شکمی بعد از افطار می‌شود و در پیشگیری از مشکلات گوارشی نیز مؤثر است.

 

۹- عرق خارشتر

 

«عرق خارشتر» به افزایش اشتها و خنک شدن بدن کمک زیادی می‌کند. مصرف این عرق گیاهی موجب افزایش تعریق بدن می‌شود و از گرمازدگی جلوگیری می‌کند. عرق خارشتر برای درمان بیماران مبتلا به سنگ کلیه بسیار مفید است و به درمان بی‌اشتهایی ناشی از گرما کمک زیادی می‌کند. برای افزایش تعریق و رفع گرمای بدن می‌توانید هر روز بعد از افطار یک لیوان عرق خارشتر مصرف کنید.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه کوفته ساده با گوشت چرخ‌ کرده ساده و با لپه

 

۱۰- عرق بهار نارنج

 

یکی دیگر از مفیدترین عرق‌های گیاهی برای رفع عطش روزه‌داران «عرق بهار نارنج» است. استفاده از عرق بهار نارنج از سردردهای ناشی از گرما و تشنگی جلوگیری می‌کند. این عرق گیاهی نشاط‌آور است و در برطرف کردن مشکلات گوارشی روزه‌داران و همچنین کاهش احساس عطش و تشنگی در طول روز نقش مؤثری دارد.

 

نکاتی برای رفع عطش در ماه رمضان با استفاده عرقیات گیاهی

 

نکاتی برای رفع عطش در ماه رمضان با استفاده عرقیات گیاهی

 

*هیچ‌گاه برای رفع عطش در ماه رمضان از نوشیدنی‌های سرد و یخی استفاده نکنید.

*به جای اضافه کردن شکر به شربت و دمنوش برای رفع عطش بهتر است از عسل استفاده کنید.

*اگر به بیماری خاصی مبتلا هستید، بدون مشورت با پزشک برای مدت طولانی از عرقیات گیاهی استفاده نکنید.

*برای مؤثرتر شدن خواص انواع نوشیدنی سنتی برای رفع عطش و گرمازدگی می‌توانید مقداری تخم شربتی و خاکشیر نیز به آن‌ها اضافه کنید. تخم شربتی و خاکشیر با نگه داشتن آب در خودشان موجب می‌شوند تا در طول ماه رمضان احساس تشنگی کمتری را تجربه کنید و کمتر با مشکلات کم آبی مواجه شوید. از طرف دیگر فیبر موجود در تخم شربتی از بروز عارضه یبوست جلوگیری می‌کند و در درمان آن نیز بسیار مؤثر است.

*برای رفع عطش شدید در ماه رمضان می‌توانید به شربت‌هایی که از عرقیات گیاهی تهیه کرده‌اید، مقداری آب لیمو ترش تازه اضافه کنید.

*برای بهره‌مند شدن از خواص عرقیجات گیاهی حتماً از عرق‌های تازه و استاندارد استفاده کنید و از قرار دادن شیشه عرقیات در مکان مرطوب و زیر نور آفتاب اجتناب کنید.

 

چرا باید از عرقیات گیاهی برای رفع عطش در ماه رمضان استفاده کنیم؟

 

نوشیدن عرق‌های گیاهی برای رفع عطش روزه‌داران یک روش اصولی و سنتی برای جلوگیری از حس تشنگی و گرمازدگی است. شما می‌توانید با مصرف عرقیات گیاهی نه تنها به رفع عطش شدید در ماه رمضان غلبه کنید، بلکه از خواص شگفت‌انگیز این عرقیات نیز بهره‌مند شوید. عرق‌های گیاهی برای تقویت سیستم ایمنی بدن و همچنین بهبود عملکرد سیستم گوارشی و آرامش اعصاب بسیار مفید هستند و مصرف آن‌ها به روزه‌داران کمک می‌کند تا احساس بهتری را ماه رمضان تجربه کنند.

 

سوالات متداول

 

چرا عرق کاسنی برای رفع عطش روزه‌داران مفید است؟

 

عرق کاسنی از بهترین عرق‌های گیاهی برای رفع عطش روزه‌داران محسوب می‌شود. این عرق طبع سردی دارد و برای جلوگیری از گرمازدگی بدن و کاهش دمای درون بدن بسیار مؤثر است.

 

بهترین روش استفاده از عرقیات گاهی برای رفع عطش در روزه‌داران چیست؟

 

برای استفاده از عرقیات گیاهی می‌توانید آن‌ها را به صورت شربت آماده و مصرف نمایید. تنها به جای اضافه کردن شکر به شربت بهتر است از عسل استفاده کنید.

 

کالابرگ الکترونیک