۲ طرز تهیه تن ماهی خانگی با طعم کارخانه ای در قابلمه و شیشه

۲ طرز تهیه تن ماهی خانگی با طعم کارخانه ای در قابلمه و شیشه


11 اردیبهشت 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
2 طرز تهیه تن ماهی خانگی با طعم کارخانه ای در قابلمه و شیشه

درست کردن تن ماهی در خانه کار سختی نیست. تهیه تن ماهی با طعم خانگی که بتوانید به روش خودتان آن را مزه‌دار کنید، هم مقرون به صرفه‌تر و هم خوشمزه‌تر است. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش به شما طرز تهیه تن ماهی خانگی به ۲ روش در قابلمه یا زودپز و شیشه به همراه فوت و فن‌های تهیه آن را آموزش خواهیم داد.

 

طرز تهیه تن ماهی در زودپز یا قابلمه

 

طرز تهیه تن ماهی در زودپز یا قابلمه

 

زمان آماده سازی مواد: ۲۰ دقیقه

زمان مورد نیاز برای پخت تن ماهی در زودپز یا قابلمه: ۱ ساعت

مواد لازم برای تهیه تن ماهی

 

• ماهی هوور: ۵۰۰ گرم
• آب: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• آبلیموی تازه: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• روغن زیتون: ۳ قاشق غذاخوری
• نمک و فلفل: به میزان لازم

مراحل طرز تهیه تن ماهی

در این روش از تهیه تن ماهی در خانه، ابتدا باید پوست ماهی را بگیرید و آن را مزه‌دار کنید. سپس ماهی را در زودپز یا قابلمه روی حرارت ملایم بپزید تا آب آن کشیده شود. در آخر کمی تن ماهی را سرخ کنید. برای مشاهده و آموزش جزییات روش تهیه تن ماهی خانگی، مراحل زیر را انجام دهید.

مرحله اول: ماهی را آماده کنید

برای تهیه تن ماهی، ابتدا باید ماهی‌ها را بشویید و آنها را به قطعات درشت خرد کنید. پوست ماهی‌ها را هم جدا کنید تا تن ماهی بعد از اضافه کردن چاشنی‌ها، طعم‌دار شود. تیغ‌های ماهی را هم بعد از جدا کردن پوست ماهی، بیرون بیاورید تا در هنگام خوردن، آسیب نبینید.

مرحله دوم: ماهی را مزه دار کنید

در یک زودپز با قابلمه با سایز مناسب، ماهی‌ها را کنار هم بچینید، به طوری که بین آنها فاصله‌ای نباشد و کف ظرف کاملا با ماهی‌ها پوشانده شود. روی ماهی‌ها را نمک و فلفل سیاه بپاشید. در این مرحله می‌توانید از انواع ادویه‌ها برای طعم‌دار کردن ماهی‌ها، به دلخواه، استفاده کنید.

آبلیمو و آب را هم به ماهی‌ها اضافه کنید. برای خرید نمک، آب معدنی، پودر فلفل و آبلیمو، می‌توانید از مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله سوم: ماهی‌ها را بپزید

در این مرحله، دقت کنید که میزان آبلیمو و آب باید به اندازه‌ای باشد که با ماهی‌ها هم‌سطح شود. میزان بیشتر آب، باعث له شدن ماهی‌ها و میزان کمتر آب باعث می‌شود، ماهی‌ها بسوزند و نپزند. سپس درب زودپز را ببندید و به مدت ۱ ساعت صبر کنید تا ماهی‌ها بپزند. اگر ماهی‌ها را در قابلمه می‌پزید، حتما زیر قابلمه شعله‌پخش‌کن بگذارید تا آب به آرامی بخار شود. حرارت گاز باید بسیار ملایم باشد.

حتما بخوانید  با چغاله بادام چی درست کنم | انواع غذا و چاشنی با چاقاله بادام

مرحله چهارم: تن ماهی را سرو کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه تن ماهی، بعد از اینکه ماهی‌ تن پخت، درب زودپز با قابلمه را باز کنید و ماهی‌ها را بیرون بیاورید. سپس روی تن ماهی روغن زیتون بریزید. تن ماهی آماده شده را در ظرف سرو بگذارید.

تن ماهی را با گوجه فرنگی یا رب گوجه به همراه پیاز داغ تفت دهید و میل کنید یا آن را با برنج سفید، سبزی پلو یا شوید پلو سرو و نوش جان کنید. طرز تهیه انواع غذا با تن ماهی را بلد هستید؟

 

بیشتر بخوانید: خواص و مضرات تن ماهی برای سلامت بدن

 

طرز تهیه تن ماهی در شیشه

 

طرز تهیه تن ماهی در شیشه

 

در این روش از آموزش طرز تهیه تن ماهی خانگی، به جای قابلمه، زودپز یا تابه، از بطری‌های شیشه‌ای برای پختن ماهی تن استفاده می‌شود. حدود ۲ ساعت زمان می‌برد تا ماهی‌ها به این روش پخته شوند. این یک روش جذاب برای تهیه تن ماهی با طعم تن ماهی کارخانه‌ای است که می‌توانید به روش زیر آن را انجام دهید.

مرحله اول: ماهی‌ها و شیشه‌ها را آماده کنید

برای درست کردن تن ماهی در شیشه، ابتدا باید شیشه‌ یا شیشه‌ها را بشویید و داخل آب جوش بیندازید تا به مدت ۱۵ دقیقه بجوشند و استرلیزه شوند. سپس آنها را از آب جوش بیرون بیاورید و کنار بگذارید. ماهی‌های شسته و خرد شده را پوست بگیرید و استخوان‌ها و پوست آنها را جدا کنید.

مرحله دوم: ماهی‌ها را در شیشه بریزید

ماهی‌های آماده شده را داخل شیشه‌های استریل شده بریزید. باید به اندازه ۳/۴ بطری خالی بماند. کل شیشه را با ماهی پر نکنید. سپس نمک، روغن زیتون و آبلیمو را اضافه کنید. با چاقو به آرامی ماهی‌ها را تکان دهید تا لایه داخلی بطری، با روغن زیتون چرب شود. در آخر، درب شیشه‌ را ببندید تا هوا به آن نفوذ نکند.

روغن زیتون را می‌توانید از مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت تلفنی، حضوری یا اینترنتی خریداری کنید.

مرحله سوم: بطری‌ها را در آب جوش بگذارید

در این مرحله، داخل یک قابلمه را تا نیمه یا ۲/۳ آب بریزید و حرارت را بالا ببرید تا آب شروع به جوشیدن کند. سپس بطری‌های شیشه‌ای را در آن بگذارید. باید میزان آب به قدری باشد که روی بطری‌ها را بگیرد ولی آب از قابلمه بیرون نپاشد. در این صورت ماهی‌های کل شیشه‌ مغزپخت می‌شوند. حرارت را کم کنید و ۲ ساعت صبر کنید تا ماهی‌های تن بپزند.

مرحله چهارم: ماهی‌ها را سرو کنید

بعد از اینکه رنگ ماهی‌های داخل شیشه تغییر کرد، حرارت را قطع کنید و بطری‌ها را بیرون بیاورید. صبر کنید تا بطری‌ها از دما بیفتند. سپس درب بطری را باز کنید. می‌توانید ماهی‌ها را بلافاصله سرو کنید یا ابتدا در کمی روغن تفت دهید و بعد آن را نوش جان کنید.

فوت و فن‌های طرز تهیه تن ماهی خانگی

 

حتما بخوانید  تاثیر رب گوجه فرنگی بر دیابت | فواید، مضرات و موارد احتیاط

فوت و فن‌های طرز تهیه تن ماهی خانگی

 

*برش‌های ماهی را زیاد ریز نکنید. اگر برش‌ها کوچک باشند، ماهی‌ها بعد از پخت له می‌شوند.

*برای جدا کردن تیغ‌های داخل ماهی، می‌توانید بعد از آبپز شدن ماهی‌ها آن‌ها را جدا کنید.

*اضافه کردن آبلیمو به دستور تهیه تن ماهی خانگی، اختیاری است و می‌توانید آن را حذف کنید. ولی در صورت افزودن آبلیمو، هم طعم آن خوشمزه‌تر می‌شود و هم بوی ماهی گرفته می‌شود.

*میزان نمک و فلفل برای درست کردن تن ماهی، به سلیقه و ذائقه غذایی شما بستگی دارد. از دیگر ادویه‌ها مثل کاری، زیره، زنجبیل و … هم می‌توانید به اندازه دلخواه استفاده کنید. شما می‌توانید انواع ادویه را به صورت اینترنتی، حضوری یا تلفنی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش بخرید.

*ماهی‌ها نباید بعد از پخت، بین‌شان رنگ قرمز داشته باشد. رنگ قرمز نشان‌دهنده خام بودن ماهی است. ماهی‌ها کاملا باید بپزند تا بوی زهم ندهند.

*برای طرز تهیه تن ماهی در شیشه، حتما از بطری‌های سالم با درب فلزی بدون خوردگی و زنگ زدگی استفاده کنید تا هوا به دلخل بطری نفوذ نکند. اگر درب بطری سوراخ باشد، ماهی‌ها نمی‌پزند.

*می‌توانید ماهی‌های تن را بعد از پختن در مقداری روغن زیتون یا روغن مایع تفت دهید تا سرخ شود. فقط مراقب باشید تا ماهی‌ها بافت خود را از دست ندهند و له نشوند. هر دو طرف ماهی‌ها را برشته کنید.

روش آسان برای جدا کردن پوست و تیغ‌های ماهی

 

روش آسان برای جدا کردن پوست و تیغ‌های ماهی

 

در طرز پخت تن ماهی جنوب برای اینکه پوست و تیغ «ماهی هوور» را به راحتی جدا کنید، یک روش این است که ماهی‌ها را بشویید و خرد کنید. سپس ماهی‌ها را داخل یک قابلمه بریزید و روی آن‌ها را با آب سرد بپوشانید. قابلمه را روی حرارت قرار دهید.

برای گرفتن بوی ماهی، مقداری پیاز خرد شده، سیر، برگ بو، چوب دارچین، تخم گشنیز، آبلیمو ترش و نمک اضافه کنید و اجازه دهید ماهی‌ها به مدت ۲۰ دقیقه آبپز شوند. سپس ماهی‌ها را در آبکش بریزید و آبکش را داخل مخلوط آب سرد و یخ قرار دهید.

یا اینکه ماهی‌ها را زیر آب سرد بگیرید و روی آنها را تکه‌های یخ بریزید. بعد شروع به جدا کردن خارها و پوست ماهی کنید. در این روش، ماهی‌ها هم له نمی‌شوند و بافت آنها سالم‌تر می‌ماند.

در ادامه طرز تهیه تن ماهی‌، پیاز داغ درست کنید و ماهی‌ها را با ادویه‌های دلخواه در تابه با روغن سرخ کنید. وقتی ماهی‌های تن پخته و سرخ شده آماده شدند، آنها را سرو کنید.

سوالات متداول

تن ماهی خانگی در شیشه چقدر ماندگاری دارد؟

به خاطر عدم استفاده از مواد نگهداری در طرز تهیه تن ماهی خانگی، باید ماهی‌ها به سرعت مصرف شوند. تا ۲ روز بعد از آماده کردن ماهی تن، آن را مصرف کنید. اما اگر ماهی را درست کردید و درب بطری را باز نکردید، می‌توانید ماهی‌ها را برای ۱ سال هم در یخچال نگهداری کنید.

چه کار کنیم که بطری در زمان پخت ماهی‌ها نشکند؟

اگر بطری‌ها سالم باشند و ترک نداشته باشند، احتمال شکستن آنها کم است. اما برای اینکه با مشکل شکستن بطری مواجه نشوید، باید مراقب باشید که حرارت زیر قابلمه نباید زیاد باشد. حرارت خیلی بالا باعث می‌شود بطری‌های شیشه‌ای بشکنند.

 

کالابرگ الکترونیک